Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #76 Skrevet 23. desember 2013 Kjenner to par som har flotte prøverørsbarn. Anonymous poster hash: 09cc5...743
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #77 Skrevet 23. desember 2013 Det ble helt feil. Kjenner to par som har flotte barn unnfanget ved prøverør. Anonymous poster hash: 09cc5...743
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #78 Skrevet 23. desember 2013 det er jo den økonomiske siden av saken også da ifht adopsjon... IVF koster 15 000 (i hvert fall for de 3 offentlige forsøkene... mens adopsjon koster 4ganger så mye... PLUSS at det er lang ventetid på godkjenning og tildeling! og så snakker dere så lett om å være fosterforeldre... Hva med de sakene der du får ha barnet i 6-7mndr før de blir tilbakeført til de biologiske foreldrene... ? mye å tenke på når man er i den situasjonen å kanskje være barnløs når ønsket er så stort... Anonymous poster hash: 3e237...40d
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #79 Skrevet 23. desember 2013 Assistert befruktning, selvsagt (prøverør er et håpløst utdatert uttrykk). Jeg forstår meg virkelig ikke på ellers oppegående mennesker som finner dette "rart". I 2013. Anonymous poster hash: e6b7a...cde
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #80 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #81 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du er forresten også svært uvitende om hva som faktisk skjer ved IVF. Her er det snakk om å smelte sammen en perfekt sæd- og eggcelle. Det er MINST like stor sjanse for "genetiske defekter" ved naturlig unnfangelse. Anonymous poster hash: fbfa5...cf5
Mikkemafian Skrevet 23. desember 2013 #82 Skrevet 23. desember 2013 Been there done that. Elsker resultatet av hele mitt hjerte
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #83 Skrevet 23. desember 2013 Jeg fikk vite at pga at jeg var i tidlig overgangsalder var mulighetene får å bli gravid små ved IVF/ICSI. Vi hadde flere forsøk, alle private da offentlig tar bare de beste "kandidatene". Tok ett forsøk med eggdonasjon i Danmark, tvillinggravid på første forsøk:-) Anonymous poster hash: 23c7f...6fa
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #84 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du er forresten også svært uvitende om hva som faktisk skjer ved IVF. Her er det snakk om å smelte sammen en perfekt sæd- og eggcelle. Det er MINST like stor sjanse for "genetiske defekter" ved naturlig unnfangelse. Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Jeg er ikke uvitende, har en god venninne som har et barn som de har fått ved hjelp av assistert befruktning, et helt friskt barn. Jeg er selvfølgelig heller ikke imot medisinsk behandling når man blir syk. Det eneste jeg sier er at JEG ikke hadde turt å prøve assistert befruktning, jeg kalte det jo overtro selv, siden jeg vet hvordan dette faktisk fungerer. Likevel er jeg helt sikker på at jeg ikke hadde turt. Jeg ville heller skaffet meg familie på annet vis, knyttet til meg andre barn, tatt meg mer av tante- og onkelbarn osv osv. Det er ikke bare ved å få biologiske barn man får en stor familie. Vi har flere ganger snakket om å bli fosterforeldre eller besøkshjem, og kommer nok til å bli det etterhvert uansett. Jeg mener på ingen måte å angripe de som velger assistert befruktning, jeg skjønner godt at mange velger det. Men nå må jo være lov å si at jeg ikke ville gjort det likevel... Begrunnelsen er ingen annen enn at jeg føler det er feil for meg, jeg tør det ikke. Anonymous poster hash: c1970...799
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #85 Skrevet 23. desember 2013 Nå lurer jeg på om hovedproblemet egentlig er forholdet mellom dem. Elsker din venninne ham så ville hun ha gått inn for prøverør, men når hun tviler på denne måten stiller jeg spørsmålet om han kanskje ikke er det rette for henne? Jeg fikk barnet mitt via prøverør, det ble full klaff på første forsøk :-) Anonymous poster hash: 79d9e...eeb
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #86 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehehe, naturen ordner det slik altså...da har du ikke forstått mye. Naturen griper ikke inn i skjebnen til hvert enkelt par som om den var en person som bestemte hva som var bra og ikke. Naturlig seleksjon sker over flere hundrede år, og ikke direkte på enkeltindividet. Det er ikke påvist at infertile par overfører dårligere gener til sine etterkommere enn andre som får barn via naturmetoden. Det er i de fleste tilfeller kjente årsaker til infertilitet, noen ganger nedarvede sykdommer, andre ganger ervervede tilstander. Dette er ikke måten å selekte egenskaper på. De fleste jeg kjenner som har måttet benytte seg av IVF er høyt utdannede par som er meget ressurssterke. Anonymous poster hash: 444b8...84e Som ventet til de ble 40 før de begynte å prøve? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #87 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du er forresten også svært uvitende om hva som faktisk skjer ved IVF. Her er det snakk om å smelte sammen en perfekt sæd- og eggcelle. Det er MINST like stor sjanse for "genetiske defekter" ved naturlig unnfangelse. Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du synes det er det samme å skape et nytt liv som å redde et liv? Du ser ingen forskjell der? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #88 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehehe, naturen ordner det slik altså...da har du ikke forstått mye. Naturen griper ikke inn i skjebnen til hvert enkelt par som om den var en person som bestemte hva som var bra og ikke. Naturlig seleksjon sker over flere hundrede år, og ikke direkte på enkeltindividet. Det er ikke påvist at infertile par overfører dårligere gener til sine etterkommere enn andre som får barn via naturmetoden. Det er i de fleste tilfeller kjente årsaker til infertilitet, noen ganger nedarvede sykdommer, andre ganger ervervede tilstander. Dette er ikke måten å selekte egenskaper på. De fleste jeg kjenner som har måttet benytte seg av IVF er høyt utdannede par som er meget ressurssterke. Anonymous poster hash: 444b8...84e Som ventet til de ble 40 før de begynte å prøve? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 [/quot e] Som ventet til de ble 40år før de begynte å prøve. Sorry, enten er et stokk dum eller lite intelligent. Du vet ikke hva du snakker om. Tror du alle som holder på med assistert befruktning er 40år? Anonymous poster hash: 2a952...e5b
FrkKværner Skrevet 23. desember 2013 #89 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg.. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #90 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg.. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
FrkKværner Skrevet 23. desember 2013 #91 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg.. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehe kanskje likeså greit at du har tatt det valget du har tatt
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #92 Skrevet 23. desember 2013 Og det er selvfølgelig ingen garanti for at du lykkes med prøverør heller, selv om sjansen er stor. Eller ville du forlatt mannen og funnet deg en annen? (Det er altså mannen som ikke kan gjøre deg gravid uten prøverør) Min venninne stilte meg disse spørsmålene i dag da hun står i denne situasjonen Hva ville du gjort?Anonymous poster hash: 2a952...e5b Uten tvil! Anonymous poster hash: b97d8...741
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #93 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg.. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehe kanskje likeså greit at du har tatt det valget du har tatt Så snill og god du er! Takk for det! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Hjertefru Skrevet 23. desember 2013 #94 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige generGreit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg..Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres.Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehe kanskje likeså greit at du har tatt det valget du har tatt Så snill og god du er! Takk for det! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg forstår hva du prøver å si, hadde vel de samme tankene når jeg var ung ; "dårlige gener" og "tulkling med naturen". Må si jeg møtte meg selv kraftig i døra der gitt....Det du må forstå er at det du sier kan oppleves som et angrep på de som har benyttet IVF og barna deres, og derfor blir de provosert. Det er sagt her at man må ha prøvd å være ufrivillig barnløs for fullt ut å forstå, dette er nok riktig
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #95 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du er forresten også svært uvitende om hva som faktisk skjer ved IVF. Her er det snakk om å smelte sammen en perfekt sæd- og eggcelle. Det er MINST like stor sjanse for "genetiske defekter" ved naturlig unnfangelse. Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du synes det er det samme å skape et nytt liv som å redde et liv? Du ser ingen forskjell der? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hva er forskjell på et liv og et liv? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5
Josette Skrevet 23. desember 2013 #96 Skrevet 23. desember 2013 Kommer ann på bakgrunnen for at prøverør hadde vært eneste mulighet. Men i utgangspunktet hadde vi ikke gått for prøverør.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #97 Skrevet 23. desember 2013 Dere som ikke har vært i den situasjonen at dere har måttet ta det valget... Hvordan vet dere at dere ikke hatt valgt assistert befruktning? Det er lett å ha mening om noe, før man selv er i den situasjonen. Jeg tror at mange hadde tenkt seg om en ekstra gang dersom de ikke kunne få barn selv, og "bare vil ha barn dersom de blir unnfanget 100% naturlig". Anonymous poster hash: ccdfd...3ce
Josette Skrevet 23. desember 2013 #98 Skrevet 23. desember 2013 Dere som ikke har vært i den situasjonen at dere har måttet ta det valget... Hvordan vet dere at dere ikke hatt valgt assistert befruktning? Det er lett å ha mening om noe, før man selv er i den situasjonen. Jeg tror at mange hadde tenkt seg om en ekstra gang dersom de ikke kunne få barn selv, og "bare vil ha barn dersom de blir unnfanget 100% naturlig". Anonymous poster hash: ccdfd...3ce Tja, det er vel like lett å mene at alle barnløse vil gå for prøverør. Folk er forskjellige, og valget et opp til den enkelte.
n74 Skrevet 23. desember 2013 #99 Skrevet 23. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Det er da det samme biologiske sammensetningen som om befruktningen hadde vært naturlig. Altså ingen sykdommer som ikke er genetisk betinget også for barn befruktet på "vanlig" måte. Da vi fikk IVF behandlig gjorde egget og sædcellene jobben selv, bare i en beholder og ikke inne i meg. Noen må ha mikroinjeksjon pga nedsatte sædprøver feks. Og det er klart da sitter det et menneske å velger ut en sædcelle som skal føres inn i egget. Men da velges det den sædcelle som oppfører seg/ svømmer normalt.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #100 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige generGreit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg..Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres.Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehe kanskje likeså greit at du har tatt det valget du har tatt Så snill og god du er! Takk for det! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg forstår hva du prøver å si, hadde vel de samme tankene når jeg var ung ; "dårlige gener" og "tulkling med naturen". Må si jeg møtte meg selv kraftig i døra der gitt....Det du må forstå er at det du sier kan oppleves som et angrep på de som har benyttet IVF og barna deres, og derfor blir de provosert. Det er sagt her at man må ha prøvd å være ufrivillig barnløs for fullt ut å forstå, dette er nok riktig Jeg ER ufrivillig barnløs - JEG har valgt å ikke benytte IVF. Men jeg forstår tydeligvis ikke fullt ut uansett, fordi jeg ikke er enig og derfor tar et annet valg? Dere er ikke bedre en meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå