Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #51 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det... Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene? Anonymous poster hash: de244...d99
Helene Harepus Skrevet 22. desember 2013 #52 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #53 Skrevet 22. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Beklager, men argumentet med at det er skummelt å "tukle" med naturen synes eg er heilt på trynet! Meiner de at IVF barn er dårlegare materiale enn "heimelaga" ungar? Trur du verkeleg det skjer ein masseproduksjon av "defekte" barn rundt om på fertilitetsklinikkane i verda? Dette har det sjølvsagt vorte forska på, og ein har ikkje påvist nokon skilnad. Vi var hakket før å søkje ivf behandling då eg endeleg vart gravid. Hadde ikkje stussa på det, sjølv om det må vere ei stor påkjenning. Hadde det ikkje gått, hadde vi prøvd å innrette livet vårt best mogleg som barnlause. Nei, det mener jeg ikke, på ingen måte. Jeg sier bare at jeg ikke hadde turt, at jeg ikke ville gjort det, at jeg ikke ønsker å prøve det engang, for jeg føler det er en måte å tukle med naturen på som JEG PERSONLIG ikke tør eller ønsker å være med på. Jeg mener ikke noe negativt om noen som gjør det eller barna deres i det hele tatt, jeg sier bare at jeg ikke ville gjort det for det er ikke en måte å få barn på som jeg er komfortabel med. Jeg ville heller adoptert eller blitt fostermor. Anonymous poster hash: c1970...799
klishe89 Skrevet 22. desember 2013 #54 Skrevet 22. desember 2013 Vi kan nesten helt sikkert konkludere med at 97 % av dem som svarer at de ikke ville gått gjennom prøverør enten har fått barn på naturlig vis eller ikke har et ønske om barn/evt. har kommet dit i livet at de ønsker barn. Det er helt umulig å uttale seg om hva man ville/ikke ville gjort før man sitter der og må ta valget selv. Jeg har tenkt mange ganger at jeg kanskje bare skal spare pengene og være fosterhjem istedenfor. Gi et fosterbarn et godt liv, og det kommer jeg til å gjøre. Enten om 2 år eller 10. Jeg vil prøve ut muligheten for å få egne barn, biologiske barn. Er så lett å si at man ikke ville gjort det hvis man ikke sitter der selv.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #55 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #56 Skrevet 22. desember 2013 Selv om jeg har fått barn ved IVF selv, så synes jeg folk må få ha sine meninger. Så lenge de ikke snakker stygt om mitt valg eller mitt barn. Selv tror jeg at hvis det ikke var meningen at jeg og mannen skulle få barn sammen, så ville heller ikke egget og sædcellen smeltet sammen på laboratoriet (for dette måtte de gjøre selv), eller det befruktede egget ville ikke festet seg i meg. Gud eller naturen eller hva det måtte være ville nok klart å forhindre dette også, om det nå var slik at det var en mening bak kjeppene i hjulene våre. Anonymous poster hash: 9fb86...cd9
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #57 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det... Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene? Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0
Hjertefru Skrevet 22. desember 2013 #58 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det...Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene?Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0 Katekismen? Hæ??
Englenemine Skrevet 22. desember 2013 #59 Skrevet 22. desember 2013 Selvfølgelig prøverør. Eller adopsjon har fått egne barn men alltid tenkt jeg gjerne ville adoptert , ville jeg både fått barn og gitt et foreldreløst barn en familie.
FrkKværner Skrevet 22. desember 2013 #60 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell
Ugl@ ruger... Skrevet 22. desember 2013 #61 Skrevet 22. desember 2013 Ja, mest sannsynlig. Nå er mannen og jeg super heldige, så vi slipper å slite, men har full forståelse for at de som sliter gjør alt de kan for å få det til, uavhengig av årsak.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #62 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det...Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene?Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0 Katekismen? Hæ?? katekismen er en leveregelbok for katolikker. Synes det er så rart at mange kan være mot abort mens prøverør er helt greit, og for å illustrere så likestilles disse to faktisk innenfor den katolske kirke. Anonymous poster hash: 52389...0c0
mamma_bergen Skrevet 22. desember 2013 #63 Skrevet 22. desember 2013 Har ikke lest svarene her, men jeg har et prøverørsbarn og det er vel svar nok?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #64 Skrevet 22. desember 2013 Jeg hadde ikke kunnet gått ifra mannen min av den grunn. om hun tenker slik,så er han ikke den rette for henne,rett og slett. Er det en familie hun vil ha,eller bare et barn? Man må jo tenke helhetlig her synes jeg... Anonymous poster hash: 8fd4e...fb6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #65 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehehe, naturen ordner det slik altså...da har du ikke forstått mye. Naturen griper ikke inn i skjebnen til hvert enkelt par som om den var en person som bestemte hva som var bra og ikke. Naturlig seleksjon sker over flere hundrede år, og ikke direkte på enkeltindividet. Det er ikke påvist at infertile par overfører dårligere gener til sine etterkommere enn andre som får barn via naturmetoden. Det er i de fleste tilfeller kjente årsaker til infertilitet, noen ganger nedarvede sykdommer, andre ganger ervervede tilstander. Dette er ikke måten å selekte egenskaper på. De fleste jeg kjenner som har måttet benytte seg av IVF er høyt utdannede par som er meget ressurssterke. Anonymous poster hash: 444b8...84e
Hjertefru Skrevet 22. desember 2013 #66 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det...Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene?Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0 Katekismen? Hæ?? katekismen er en leveregelbok for katolikker. Synes det er så rart at mange kan være mot abort mens prøverør er helt greit, og for å illustrere så likestilles disse to faktisk innenfor den katolske kirke. Anonymous poster hash: 52389...0c0 Ok. Men det er vel ikke "tulkling med naturen" som er problemet for katolikkene, det er vel heller de overflødige befrukta eggene ved IVF . At disse blir kassert, og sånn sett blir likestilt med abort...
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #67 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det...Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene?Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0 Katekismen? Hæ??katekismen er en leveregelbok for katolikker. Synes det er så rart at mange kan være mot abort mens prøverør er helt greit, og for å illustrere så likestilles disse to faktisk innenfor den katolske kirke. Anonymous poster hash: 52389...0c0 Ok. Men det er vel ikke "tulkling med naturen" som er problemet for katolikkene, det er vel heller de overflødige befrukta eggene ved IVF . At disse blir kassert, og sånn sett blir likestilt med abort... mulig det, Da jeg leste katekismen var det ikke det som var problemet, men innblandingen i guds plan, altså tukling med naturen. Det stod eksplisitt at barnløse katolske par kunne til nød adoptere. Fikk dette bekreftet av den katolske presten jeg var i samtale med i ca 2005.... Anonymous poster hash: 52389...0c0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #68 Skrevet 22. desember 2013 synes det er paradoksalt at så mange ville forsøkt prøverør, mens i andre tråder om abort svrer mange her inne at "det ville de aldri gjort". Hvorfor er det mer ok å bruke teknologi til å skape et foster enn å fjerne det... Anonymous poster hash: 52389...0c0 Dette kan du ikke mene? Anonymous poster hash: de244...d99 jo, det mener jeg! nå synes jeg abort og ivf er helt ok. I følge feks katekismen er disse likestilte i forhold til tukling med skaperverket, så jeg finner det besynderig at generelt sett her inne er en av dem er greit mens den andre er ikke.....Det blir veldig dobbeltmoralsk for meg. Er for øvrig ikke religiøs selv Anonymous poster hash: 52389...0c0 Jeg er 100 % for selvbestemt abort, men fakta er at å ta abort er å avslutte et påbegynt liv, mens IVF er å hjelpe til med å skape et liv. Det er jo to helt og fullstendig totalt forskjellige ting og kan ikke settes opp mot hverandre som du gjør her! Anonymous poster hash: de244...d99
Helene Harepus Skrevet 22. desember 2013 #69 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Det er like klokt som å si at de som får kreft skal bare akseptere at de skal dø og ikke søke hjelp, det er tross alt naturen som har bestemt det slik.. Nå er det første ivf-barnet i midten av 30-årene og har fått eget barn med naturmetoden. Siden da har det kommet 5 million barn til verden via ivf og jeg foreslår at du sier dette rett ut ansikt til ansikt til noen av deres foreldre..
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #70 Skrevet 22. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige gener Greit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg.. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Tante Gustava Skrevet 22. desember 2013 #71 Skrevet 22. desember 2013 Hadde forsøkt prøverør. Om det ikke gikk, ville vi gått for adopsjon. Å gå fra mannen min ville selvsagt ikke vært et tema.
★julestjerne★ Skrevet 22. desember 2013 #72 Skrevet 22. desember 2013 Har vore i situasjonen, elste vart til med ICSI etter at vi fekk beskjed om at det var svært usansynlig å få barn utan assistert befruktning. Yngste kom overraskande på gamlemåten. Var aldri i tvil om å bli verande i forholdet.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #73 Skrevet 22. desember 2013 Dere som argumenterer mot assistert befruktning fordi det er tukling med naturen, er dere i mot annen medisinsk behandling også? Antibiotika, kreftbehandling og avansert medisinsk behandling - det er strengt tatt også tukling med naturen. Har ingen problemer med å respektere at mange ikke vil gjennomgå assistert befruktning, at de heller ville valgt barnløshet eller adopsjon, men stusser litt over noen av begrunnelsene. Mannen min ble operert i testiklene da han var barn. Jeg sliter med å se at våre gener ikke bør videreføres av den grunn. To nydelige barn har vi fått! Anonymous poster hash: a607d...f52
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #74 Skrevet 22. desember 2013 Tydeligvis mye uvitenhet, misforståtte holdninger og myter rundt prøverør her. Jeg tror nok at flere av dere som ikke sier det er en option ville ha forandret mening dersom dere i virkeligheten kom i den situasjonen at dere slet med å bli gravide (noe hele 20% av befolkningen gjør...) Selv har jeg ett perfekt IVF barn og nummer to på vei. Tross tøffe påkjenninger både fysisk og psykisk før og under forsøkene, er det noe jeg kunne lett ha gjort igjen og igjen. Anonymous poster hash: b858e...bfb
Plutselig_gravid Skrevet 22. desember 2013 #75 Skrevet 22. desember 2013 Jeg er heldig. Har fått 4 barn ved god gammeldags sex Hvis eneste måten vi kunne fått barn på hadde vært prøverør hadde vi gått for det! Koste hva det koste ville. Jeg må også være ærlig å si at hvis ikke det heller hadde gått så hadde nok forholdet tatt slutt etter hvert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå