Gå til innhold

Dere som er rike, lager dere noe til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er rike (tjener mer enn 1.2 megakroner i året) lager dere noe til jul eller kjøper dere alt, pepperkakehus som er ferdig satt opp, julepynt som dere leier noen til å henge opp, osv?

Jeg ser for meg at rike bare later seg i julen i mens de leier folk til å dekorere, bake, og gjøre alt mulig for dem til julen. Mangler vel bare at de leier inn noen til å pakke opp julepresanger også.

Anonymous poster hash: 93a6c...558
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du tror at i steden for å lage til jul henger de her inne.....

Anonymous poster hash: 2f277...391
Skrevet

Det var da voldsomt da!

Jeg tjener langt ifra 1,2 "megakroner" i året men kjenner en drøss. Så særlig uvanlig er det da ikke. De er som hvem som helst, de baker kaker med ungene, noen kjøper fra butikken, noen får fra andre. Forbanner seg over at juletreselgerne ikke har bærbar kortterminal I ÅR HELLER så de må ta omveien for å komme i minibanken. Stresser med husvask, kanskje noen pådrar seg en liten kink i ryggen til og med.

Så koser de seg med god mat og drikke og nyter synet av takknemlige unger som pakker opp.

Anonymous poster hash: 8f277...69e
Skrevet

Helt uvanlig er det vel ikke å ha 1,2 i inntekt til sammen. De fleste vil jeg tro har ganske alminnelige liv.

Anonymous poster hash: 7ecff...14e

Skrevet

i min familie er det nokk av penger. men det går i hjemme strikka gensere i jule gave & mor baker & lager all mat selv. kjøper kansje noen bokser med pepperkaker osv men det er mest pGa at vi har 8 voksne menn hjemme om elsker å små spise :P 

Anonymous poster hash: 8a898...0fb
Skrevet

Vi har mer enn 1,2 i inntekt, og lager alt selv.

Anonymous poster hash: 9613c...339
Skrevet

Vi gjør alt selv. 1.2 er ikke nok til å ha tjenere i huset på fast basis. Dessuten ville det gjort livet misserabelt.

Skrevet

Vi faller nok i kategorien "over 1.2 megakroner". Jeg baker bare pepperkaker sammen med Junior fordi det er det eneste vi spiser. Men vi kjøper heller ikke noe særlig, utenom litt sjokolade (som vi ville uansett ikke ville lagd selv). Vanligvis baker jeg vørterbrødet til 24.12 selv, i år er vi ikke i Norge og hopper over denne tradisjonen.

All middagsmaten lages selv, som vanlig. Pynting og alt relatert gjøres selv.

Eneste leid inn hjelp er at vi har vaskedame, men det har vi året rundt siden vi reiser såpass mye begge to.

Forøvrig er det ofte slik at folk blir velstående nettopp fordi de bruker mindre enn de tjener, og mange av de jeg kjenner som har godt med penger har ganske nøktern livsstil.

Anonymous poster hash: e5f3a...86e

Skrevet

Vi gjør alt selv. Det er jo forberedelsene som er koselig og setter oss i julestemning. Gavene kjøper vi voksne, mens barna lager.

Ps finnes det virkelig familier med tjenere?

Skrevet

Tar denne som anonym.

Er flere i min slekt som tjener godt over 1,5 megakroner (som du kaller det) i året, uten partners inntekt medregnet. De har også store formuer, men de gjør alt selv til jul. Pynter selv, handler tre selv, baker selv osv. De tar også vare på barna sine selv og sitter oppe på natten med dem når de er syke.. Hva innbiller du deg rike mennesker gjør egentlig?

Jeg vil påstå at de aller fleste er som alle oss andre. Har vokst opp et sted der flertallet er rike, de er helt like oss andre gitt. Merkelig det der.

Anonymous poster hash: 5d361...8e6
Skrevet

Vi tjener 1.4 "megakroner" tilsammen.

Vi lager pepperkakehus, lager leverpostei, hjemme laget juletilbehør som sennep, ketchup, sylte osv.

Jeg lager flere gaver selv. Selvom vi har høy inntekt er vi ikke megarike. Studielån, huslån, billån osv

Anonymous poster hash: 42e18...39b

Skrevet

Mannen min og jeg tjener ganske så akkurat 1,2 mill i året men vi er langt fra rike. Er vel mer gjennomsnittsinntekt her, vi bor i et barnevennlig og relativt nytt boligstrøk 20 min øst for Oslo. Man kan neppe betegnes som rik med 1,2 mill i året, med mindre man ikke har noe gjeld.. Her kostet huset vårt 3,7 mill, så kan love deg at vi ikke har råd til noe særlig luksus ;)

Anonymous poster hash: 235e3...277
Skrevet

Jeg lager veldig lite selv, men det er fordi jeg fullstendig mangler husmor/husflid-genet og ikke finner noen glede i å svi småkaker eller stikke fingrene til blods med synålen. Ellers handler jeg inn, vasker og pynter selv - det er jo det som er kosen med jul.

Jeg får småkaker av min mor og baker noen få, store kaker selv og klarer å få rimelig velsmakende middager på bordet til alt fra 5 til 15 personer. Syns jeg er flink jeg :) Ihvertfall flink nok - helt uavhengig av inntekt og utgifter.

Og jeg tror man trenger ganske mye mer enn 1,2 mill for å ha råd til det som du skisserer altså :P

Skrevet

Her tjener mannen svært godt over gjennomsnittet (1,5 mill fastlønn pluss bonus) og jeg tjener 500.000. Vi har vaskehjelp, ellers gjør jeg alt selv (mannen gjør stort sett ikke annet enn å kjøpe inn vin/øl/brus og annet tungt, samt julegave til meg). Pepperkakehus, fire sorter kaker, rundstykker etc. er hjemmebakt. Forskjellen er vel at vi kan kjøpe det dyreste pinnekjøttet og masse god mat uten å merke det noe særlig. Sammenlignet med de fleste her (som jeg har sett på andre tråder), kjøper vi rimeligere julegaver, både til hverandre og barna. 

Det er da virkelig ingen som leier inn folk for å pynte til jul for dem? Det er da mye av kosen! 

(Jeg skifter for så vidt også bleier på barna selv, tørker spy og kikker etter barneorm i rompa på dem og sjekker dem for lus…)

Anonymous poster hash: 8a17c...e27
Skrevet

Av de jeg kjenner med mye kapital er det faktisk ingen som hyrer inn hjelp. Ingen av dem har vaskehjelp heller. De kjøper og pynter juletre, baker med unger og lager mat til juleselskapet.

Anonymous poster hash: a792d...6d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...