helixxx Skrevet 31. januar 2014 #51 Del Skrevet 31. januar 2014 Og lykke til vindenn1....og deke andre. Neste veke er vår veke! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146078594
bondefrøken Skrevet 19. februar 2014 #52 Del Skrevet 19. februar 2014 Er alle tvillinggravide her inne medlem på Facebookgruppen, eller er det en annen grunn til at det er så stille her inne på forumet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146134801
lioness* Skrevet 19. februar 2014 #53 Del Skrevet 19. februar 2014 Nope! Jeg er ikke på FB, bare her . Det vil si, jeg er jo på FB men jeg er ikke der "som gravid". Er ikke helt komfortabel med det, foretrekker anonymiteten i forumet her. Vi kan jo få litt fart i denne tråden? I dag var jeg på første tvillingkontroll, og alt gikk veldig bra - så lettet... Hadde skikkelig vondt i magen i går ettermiddag og kveld, verket i livmorhalsområdet, kynnere og vondt i halebeinet. Alt etter bare en dag på jobben og gange derfra til der jeg skulle møte mannen min med bilen (ti min!) Måtte ligge hele kvelden på sofaen før det ble ok igjen. Men livmorhalsen var lang og fin, hele 7 cm. Så den er ikke påvirket. Heldigvis så alt annet bra ut også. Blodtrykk holder seg pent nede og hun sveipet raskt over babyene også, som ser fornøyde og fine ut. Neste kontroll i uke 26 (om fire uker), da er det vekstmålinger og ny kontr. av livmorhals. I dag ble jeg også 100% sykemeldt. Fortalte om hvordan jeg får mye vondt i magen og føler mye nedpress etter en dag i bevegelse + tur frem og tilbake til jobb (må ta buss + gå litt hver ende). Da ville legen sykemelde meg fom. nå. Litt rart å forholde seg til, gruer meg til å fortelle det til sjefen min for jeg vet han håpet i det lengste å beholde meg til uke 28 (urealistisk, kanskje, men...) Tror jeg skal satse på å bruke 1-2 uker på å avvikle ved å jobbe hjemmefra på dagtid nå. Kjenner at det blir bra for kroppen å ta det roligere. Begynner å få veldig flate batterier..! Lykke til på fredag, Bondefrøken! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135251
bondefrøken Skrevet 19. februar 2014 #54 Del Skrevet 19. februar 2014 Så bra livmorhalsen er så lang da! Det er jo ypperlig bra du er sykemeldt, så får du hvilt deg mye. Jeg har fått svangerskapsdiabetes og lurer egentlig på om babyene blir automatisk store, eller om de får det bra om jeg passer på blodsukkeret mitt. Men jeg får sikkert info om det på sykehuset på fredag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135709
lioness* Skrevet 19. februar 2014 #55 Del Skrevet 19. februar 2014 Oj, svangerskapsdiabetes, hvordan ble det oppdaget? Har du symptomer? Jeg skal ta glukosebelastning onsdag neste uke, ble satt opp time til meg fordi jeg er 35 og det anbefales da. Men tror ikke jeg har symptomer på det, uten at jeg egentlig vet hvordan det ville vise seg. Kan du kontrollere det med kosten, eller må du ta medisiner? Vet ikke så mye om hvordan det påvirker barna. Heldigvis vokser jo tvillinger alltid litt saktere etter hvert enn enlinger, det er jo med på å begrense størrelsen ved fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135725
Marie14 Skrevet 19. februar 2014 #56 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Hei hei, kjekt å se at det var litt liv her :-) Jeg var på kontroll på sykehuset i dag, er 26+1. Alt var bra, livmorhals på 4,3 (var 4,2 sist), og begge jentene var veldig livlige. Tv 1, som har vært størst hele tiden, hadde et vekstavvik på +2,1, og tv 1 var -3,1. Har ikke helt peiling jeg, men det betydde visstnok at størstefrøkna er litt større enn snitt på enlinger, og minstefrøkna er litt mindre enn snittet. Men begge helt innenfor normalen :-) Jeg har termin 30. mai, og sønnen min på 6 år har vært veldig bekymret for at de skal komme på 17. mai. Han skal nemlig gå i det store 17. mai-toget for første gang, og er veldig opptatt av at både mamma og pappa skal være der og se på ham :-) Men legen sa i dag at dersom de ikke er kommet før så blir det igangsetting 13. mai. Hun trodde derfor at vi var hjemme igjen til 17. mai, eventuelt kan jeg få permisjon fra sykehuset noen timer sånn at vi fikk kan se på 17. mai-toget. Guttungen ble så glad for det at vi måtte feire litt, så nå koser vi oss med smoothie og boller :-) Endret 19. februar 2014 av Marie14 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135832
bondefrøken Skrevet 19. februar 2014 #57 Del Skrevet 19. februar 2014 Ble oppdaget fordi bmi'en min var over grensen. Tror den er på 27? Så da tok jeg glukosetest på mandag, og blodsukkeret mitt var for høyt. Jeg merket ingen symptomer og var egentlig irritert fordi jeg måtte drikke den ekle glukose-greia. Men det var jo virkelig bra at jeg ble satt opp på testen! Aner ikke om jeg må ta medisin. Håper virkelig ikke det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135873
Marie14 Skrevet 19. februar 2014 #58 Del Skrevet 19. februar 2014 Fikk du svar på glukosetesten med en gang? Jeg skal ta den på fredag Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135914
bondefrøken Skrevet 19. februar 2014 #59 Del Skrevet 19. februar 2014 Nei, eller, jeg spurte om hun kunne måle blodsukkeret mitt der og da, i tillegg til blodprøven hun skulle sende til sykehuset. Den viste 10, og da jordmor ringte dagen etter var svaret fra sykehuset 9. Grensen er på 7,8. Så man må nok vente på svar fra sykehuset for å få det rette, Marie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146135944
lioness* Skrevet 19. februar 2014 #60 Del Skrevet 19. februar 2014 Hei hei, kjekt å se at det var litt liv her :-) Jeg var på kontroll på sykehuset i dag, er 26+1. Alt var bra, livmorhals på 4,3 (var 4,2 sist), og begge jentene var veldig livlige. Tv 1, som har vært størst hele tiden, hadde et vekstavvik på +2,1, og tv 1 var -3,1. Har ikke helt peiling jeg, men det betydde visstnok at størstefrøkna er litt større enn snitt på enlinger, og minstefrøkna er litt mindre enn snittet. Men begge helt innenfor normalen :-) Jeg har termin 30. mai, og sønnen min på 6 år har vært veldig bekymret for at de skal komme på 17. mai. Han skal nemlig gå i det store 17. mai-toget for første gang, og er veldig opptatt av at både mamma og pappa skal være der og se på ham :-) Men legen sa i dag at dersom de ikke er kommet før så blir det igangsetting 13. mai. Hun trodde derfor at vi var hjemme igjen til 17. mai, eventuelt kan jeg få permisjon fra sykehuset noen timer sånn at vi fikk kan se på 17. mai-toget. Guttungen ble så glad for det at vi måtte feire litt, så nå koser vi oss med smoothie og boller :-) Åh, forstår ham så godt! Første året i 17. maitoget! Klart at mamma og pappa må få det med seg. Sannsynligheten for at jentene kommer før er vel nokså stor får vi tro. Da kan kanskje mamma, pappa og begge søstrene komme og se på ham..? Får du toeggede eller eneggede jenter (om du vet det da)? Hvordan er formen sånn ellers, det er vel kanskje blitt litt tyngre i uke 26? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146136563
lioness* Skrevet 19. februar 2014 #61 Del Skrevet 19. februar 2014 Ble oppdaget fordi bmi'en min var over grensen. Tror den er på 27? Så da tok jeg glukosetest på mandag, og blodsukkeret mitt var for høyt. Jeg merket ingen symptomer og var egentlig irritert fordi jeg måtte drikke den ekle glukose-greia. Men det var jo virkelig bra at jeg ble satt opp på testen! Aner ikke om jeg må ta medisin. Håper virkelig ikke det! Ja, det er vel bra at det blir oppdaget. Så kan man ta alle forholdsregler som er nødvendige. Har hørt at de aller fleste med svangerskapsdiabetes kan holde det ganske greit i sjakk gjennom kosthold, så får håpe det er tilstrekkelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146136571
bondefrøken Skrevet 20. februar 2014 #62 Del Skrevet 20. februar 2014 Ble oppdaget fordi bmi'en min var over grensen. Tror den er på 27? Så da tok jeg glukosetest på mandag, og blodsukkeret mitt var for høyt. Jeg merket ingen symptomer og var egentlig irritert fordi jeg måtte drikke den ekle glukose-greia. Men det var jo virkelig bra at jeg ble satt opp på testen! Aner ikke om jeg må ta medisin. Håper virkelig ikke det! Ja, det er vel bra at det blir oppdaget. Så kan man ta alle forholdsregler som er nødvendige. Har hørt at de aller fleste med svangerskapsdiabetes kan holde det ganske greit i sjakk gjennom kosthold, så får håpe det er tilstrekkelig. Forresten, lioness, hvordan var første kontroll på sykehuset? Lurer på hva som blir sjekket Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146138240
lioness* Skrevet 20. februar 2014 #63 Del Skrevet 20. februar 2014 Første kontroll var veldig ok for min del. På Rikshospitalet, hvor jeg skal føde, er opplegget slik at en kommer til jordmor og OUL i uke 18, deretter til lege i uke 22 og 26. Deretter hyppigere (hver 3. uke ved ukompliserte tvillingsvangerskap). Formålet med undersøkelsen i går var a) snakke om behov for sykemelding og måle livmorhalsen. Synes legen var veldig ok, hun luftet ikke akkurat behovet for sykemelding på en spørrende måte, men spurte en del rundt hverdagsituasjonen og formen og konkluderte med at hun absolutt anbefalte med sykemelding på 100 % fra og med nå. Jeg kunne ha sagt nei, men når hun argumenterer med at man bør legge alle kluter til for å unngå fødsel de nærmeste 8 ukene føles det jo greit å høre på henne. Ikke at jeg hadde noen tegn at noe skulle oppstå, men dette var mer "føre var" og pga. mye kynnere, nedpress og smerter i magen på ettermiddag/kveld de dagene jeg jobber og er på beina en del. Målte blodtrykk og spurte litt kort rundt forrige fødsel, om barnet kom til termin og om hvordan jeg opplevde fødselen selv. Om det var komplikasjoner og hun spurte også på en litt indirekte måte om jeg hadde noen form for angst rundt en ny fødsel (ingen av delene for min del). Hun gjorde en innvendig ul for å måle livmorhals, som var lang og fin (lettet, etter en del vond nedpressfølelse dagen før). Så gjorde hun også en rask utvendig ul på magen, hvor hun kikket raskt på barna for å se at alt sto bra til. Ingen vekstmålinger eller noe sånt, det kommer i uke 26. Men hun sjekket nok hjerteraten, at det er væske i magesekkene og urinblærene osv. Hun kommenterte fostervannsmengde (like mye hos begge og så normalt ut). Hun tok ogå en bakterieprøve fra skjeden siden jeg sa at jeg hadde hatt mye vannete utflod. Tok ca 20 min til sammen. Vet ikke om praksis er lik på sykehusene, men du bør få en eller annen form for oversikt over kontroller og hva som skal gjøres de nærmeste ukene? Jeg har fått et skjema med Riksen-kontroller og som også inkl. hva som skal være at fastlege- eller jordmortimer innimellom. Synes de er veldig proffe men vennlige der jeg er, i alle fall de jeg har møtt så langt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146138301
bondefrøken Skrevet 21. februar 2014 #64 Del Skrevet 21. februar 2014 Min første kontroll ble helt annerledes. Målte blodtrykk og tittet såvidt på sprellis1&2. Skal tilbake på vekstkontroll på mandag. Og venter nå på å få komme inn til diabetessykepleier. Legen spurte om hvordan jeg hadde det, forklarte magesmertene som jeg får når jeg går/gjør for mye og jeg sa at jeg visste ikke hva det var. Da sa hun bare ok. Sååå. Jeg er ikke så mye klokere. Og lurer fremdeles på om lmh er i grei fatning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146140669
lioness* Skrevet 21. februar 2014 #65 Del Skrevet 21. februar 2014 Hm, det hørtes ikke ut som en veldig grundig kontroll? Var dette på sykehuset der du hører til og skal føde? Rart at legen bare svarer "vet ikke" vil spørsmålene dine. Noen sjans for å treffe en ANNEN lege på vekstkontrollen på mandag? Synes det er veldig viktig at man som tvillinggravid føler seg godt i varetatt, og at man bør være trygg på at oppfølgingen vil avdekke evt. problemer under oppseiling! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146140738
Marie14 Skrevet 25. februar 2014 #66 Del Skrevet 25. februar 2014 Får du toeggede eller eneggede jenter (om du vet det da)? Hvordan er formen sånn ellers, det er vel kanskje blitt litt tyngre i uke 26? Hei hei, litt treig med å svare jeg! De tror at de er toeggede, de har ihvertfall hver sin morkake og det var tidlig tydelig skillevegg mellom dem. Men helt sikre kunne de visstnok ikke være. Formen ellers er egentlig ganske bra, har vært 50% sykemeldt siden midten av januar på grunn av problemer med rygg/hofter, det fungerer greit så lenge jeg greier å begrense arbeidsmengden til å bare være 50%. Kan jobbe litt hjemmefra innimellom, det hjelper mye. Hvordan ligger dere an med innkjøp og klargjøring av klær, utstyr osv til de små? Har ikke ordna noe som helst enda jeg, bortsett fra at jeg har strikka et babyteppe og har begynt på nr 2. Har endelig fått bestemt oss for både bil og vogn da, gjenstår bare å få kjøpt det :-) Må ha 7-seter med plass til tvillingvogn, det var ikke helt enkelt. Har landa på Ford Galaxy og TFK-vogn, var egentlig eneste alternativet til Caravelle. Nå har jeg heldigvis en del etter de to største, må nok begynne å finne fram alt fra loft og kjeller snart. Tror nok at jeg blir 100% sykemeldt om et par uker, da får jeg sikkert tid til det får jeg håpe :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146151829
vilbli4 Skrevet 25. februar 2014 #67 Del Skrevet 25. februar 2014 Får du toeggede eller eneggede jenter (om du vet det da)? Hvordan er formen sånn ellers, det er vel kanskje blitt litt tyngre i uke 26? Hei hei, litt treig med å svare jeg! De tror at de er toeggede, de har ihvertfall hver sin morkake og det var tidlig tydelig skillevegg mellom dem. Men helt sikre kunne de visstnok ikke være. Formen ellers er egentlig ganske bra, har vært 50% sykemeldt siden midten av januar på grunn av problemer med rygg/hofter, det fungerer greit så lenge jeg greier å begrense arbeidsmengden til å bare være 50%. Kan jobbe litt hjemmefra innimellom, det hjelper mye. Hvordan ligger dere an med innkjøp og klargjøring av klær, utstyr osv til de små? Har ikke ordna noe som helst enda jeg, bortsett fra at jeg har strikka et babyteppe og har begynt på nr 2. Har endelig fått bestemt oss for både bil og vogn da, gjenstår bare å få kjøpt det :-) Må ha 7-seter med plass til tvillingvogn, det var ikke helt enkelt. Har landa på Ford Galaxy og TFK-vogn, var egentlig eneste alternativet til Caravelle. Nå har jeg heldigvis en del etter de to største, må nok begynne å finne fram alt fra loft og kjeller snart. Tror nok at jeg blir 100% sykemeldt om et par uker, da får jeg sikkert tid til det får jeg håpe :-) Hei. Tenkte bare å tipse om enda en bil som har stor plass. Renault grand Espace. VI gikk fra ford Galaxy til denne nå da vi skal ha 5 barn og tvillingvogn baki. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146153402
Marie14 Skrevet 27. februar 2014 #68 Del Skrevet 27. februar 2014 Hei. Tenkte bare å tipse om enda en bil som har stor plass. Renault grand Espace. VI gikk fra ford Galaxy til denne nå da vi skal ha 5 barn og tvillingvogn baki. :-) Hei hei, skjønner at 5 barn og tvillingvogn er en utfordring ja :-) Vi prøvde å se på Grand Espace, men Renault-forhandleren her tok dem ikke inn lengre så vi fikk aldri prøvd den med vogn baki. Er det større plass i den enn i Galaxyen altså? Hvilken tvillingvogn får du inni der? I Galaxyen var det bare TFK vi fikk plass til. Babyshop mente at Bugaboo var den som ble minst sammenlagt, men da fikk vi bare plass til en av bagene når alle 7 setene var oppe. På TFK fikk vi plass til begge når vi pakker bagene flatt. Men nå er vi som oftest bare 6 stk, og da får vi plass til begge bagene uten å slå dem sammen, må bare feste vogna med lastestropp :-) Var egentlig negativ til TFK for jeg syntes blant annet glidelås-løsningen for å legge ned ryggene på sportsdelen virket veldig klønete, men på 2014-modellen har de gått bort fra den heldigvis :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146157894
lioness* Skrevet 27. februar 2014 #69 Del Skrevet 27. februar 2014 Ble oppdaget fordi bmi'en min var over grensen. Tror den er på 27? Så da tok jeg glukosetest på mandag, og blodsukkeret mitt var for høyt. Jeg merket ingen symptomer og var egentlig irritert fordi jeg måtte drikke den ekle glukose-greia. Men det var jo virkelig bra at jeg ble satt opp på testen! Aner ikke om jeg må ta medisin. Håper virkelig ikke det! Ja, det er vel bra at det blir oppdaget. Så kan man ta alle forholdsregler som er nødvendige. Har hørt at de aller fleste med svangerskapsdiabetes kan holde det ganske greit i sjakk gjennom kosthold, så får håpe det er tilstrekkelig. Æsj, nå har jeg også fått påvist forhøyede glukoseverdier! Svangerskapsdiabetes med andre ord. Her er det full stopp for sukker og hvite karbohydrater!! Jeg er visst i risikosonen pga. tvillingsvangerskap, men er normalvektig (før graviditet i hvert fall), og har ingen i familien med diabetes - så jeg trodde vel jeg skulle være heldig. Kjedlige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146158996
bondefrøken Skrevet 27. februar 2014 #70 Del Skrevet 27. februar 2014 Ble oppdaget fordi bmi'en min var over grensen. Tror den er på 27? Så da tok jeg glukosetest på mandag, og blodsukkeret mitt var for høyt. Jeg merket ingen symptomer og var egentlig irritert fordi jeg måtte drikke den ekle glukose-greia. Men det var jo virkelig bra at jeg ble satt opp på testen! Aner ikke om jeg må ta medisin. Håper virkelig ikke det! Ja, det er vel bra at det blir oppdaget. Så kan man ta alle forholdsregler som er nødvendige. Har hørt at de aller fleste med svangerskapsdiabetes kan holde det ganske greit i sjakk gjennom kosthold, så får håpe det er tilstrekkelig. Æsj, nå har jeg også fått påvist forhøyede glukoseverdier! Svangerskapsdiabetes med andre ord. Her er det full stopp for sukker og hvite karbohydrater!! Jeg er visst i risikosonen pga. tvillingsvangerskap, men er normalvektig (før graviditet i hvert fall), og har ingen i familien med diabetes - så jeg trodde vel jeg skulle være heldig. Kjedlige. Ånei! Jeg var på vei inn hit for å syte skikkelig pga alt jeg må holde meg unna. Jeg røykte/snusa før jeg ble gravid og nå må jeg i tillegg holde meg unna sukker. Har en dårlig dag idag, kunne trøstespist en 2-liters is. LETT. Jeg vil jo mine to små det aller beste, men fy fader det er vanskelig akkurat nå.. Det positive som kommer med på kjøpet, er at nå må jeg spise sunt. Har noen kilo for mye på kroppen, det skader virkelig ikke at jeg må holde meg unna sukker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146159738
lioness* Skrevet 27. februar 2014 #71 Del Skrevet 27. februar 2014 Ja du, Bondefrøken, da er vi to Vi får syte litt sammen. Det er ikke så lett å ikke kunne spise hva en vil og hva en lyster! Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut da jordmoren ringte i dag og informerte om prøvesvarene. Ikke nødvendigvis fordi det er sååå vanskelig å holde seg unna rent sukker, altså hva en definitivt IKKE skal spise - men fordi det er litt vanskelig å vite akkurat hva en KAN spise... Er yoghurt naturell ok??? Er feks leverpostei, kokt skinke og makrell i tomat ok - selv om det er tilsatt litt sukker? Knekkebrød ok om det er 100 % helkort, selv om det jo er masse karbohydrater? Jeg har en del spørsmål til den der ernæringsekperten som jeg visstnok skal ha en time hos... Riksen ville ha meg inn også til uka, for en ekstra kontroll... kanskje de følger opp enda litt tettere nå enn planlagt. Jeg har også godt at å spise litt sunnere. Men kommer til å savne fruktsmoothiesene som jeg pleier å lage (og spise) sammen med sønnen min - det er vel altfor mye fruktsukker i banan, jordbær og appelsinsaft... hehe. Leser at inntil 50 % av de som har hatt svangerskapsdiabetes får diabetes 2 ila livet (senere tidspunkt). Antar at det betyr at jeg har en disposisjon for det, og må være ganske bevisst med kostholdet også etter graviditeten? Hvordan gikk vekstkontrollen du skulle ha Bondefrøken, samme kjipe lege eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146159879
bondefrøken Skrevet 27. februar 2014 #72 Del Skrevet 27. februar 2014 Vekstkontrollen hadde jeg hos jordmor, og den gikk kjempefint. Ene er akkurat gjennomsnittlig stor, den andre litt over. Skal til lege og ultralyd allerede neste uke, torsdag tror jeg. Håper virkelig jeg får snakke med en annen lege. Da jeg var hos diabetessykepleier så fikk jeg beskjed om at det går som regel bra med et normalt sunt norsk kosthold. Men man bør unngå ris og pasta, lyst brød osv. Jeg har spist et 100% grovt brød, havre ettellerannet, og blodsukkeret holder seg fint. Leverpostei og kokt skinke er ypperlig. Les på pakken hvor mye karbs som er i som pålegg er alt under 10gr per 100gr ok vil jeg tro. Knekkebrød gikk også fint å spise for meg. Vi må nok være måteholdne resten av livet, men jeg skal nok kose meg en eller to kvelder i uka uansett. Det får da være grenser! Like viktig å holde seg aktiv tror jeg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146159960
lioness* Skrevet 27. februar 2014 #73 Del Skrevet 27. februar 2014 Okay, godt å høre at et normalt kosthold er greit. Hvite karbohydrater er egentlig lett å unngå bare man er litt streng med seg selv. Har aldri noensinne hatt et godterifritt kosthold, så det blir jo egentlig litt interessant å se hvordan det er! Drikker veldig sjelden brus, men ganske mye juice - og det kommer jeg til å savne. Har vært på kiwi og handlet mat i kveld... middagen ble svinefiletbiter i en kombo av aspargesbiter, brokkolibiter, fetaost og ristede pinjekjerner. Og litt sitronsaft over. Ny giv, sier du ? Godt tips om under 10 g karbs i 100 g vare! Måler du blodsukker i fingeren eller hvordan gjør du det??? (Mange spørsmål her i kveld gitt...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146160024
bondefrøken Skrevet 27. februar 2014 #74 Del Skrevet 27. februar 2014 Måler blodsukkeret i fingeren ja. Lett og kjapt det som er værst å holde seg unna for meg er egentlig appelsin! Kan spise en båt eller to, men jeg vil jo helst spise 2 hele appelsiner!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144106312-skravletr%C3%A5d-uke-31/page/3/#findComment-146160115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå