Gå til innhold

hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 31 år å har blitt så inderlig glad i søskenbarnet mitt... han er 41 år å føler det samme som meg...

Vi har veldig lyst til å innlede et forhold, men så var det dette med at vi er søskenbarn da. Det føles så vanskelig alt sammen! har alltid likt ham veldig godt, men nå er det blitt til noe mer...

jeg har en datter fra før og han har en datter samt to sønner så for min del er ikke flere barn i utgangspunktet noe tema.

hva syns dere om dette? er litt redd for reaksjoner fa familie og venner som ikke aner noe om dette...

håper noe tar seg tid til å svare i julestresset :rolleyes:

Anonymous poster hash: 1c67b...aaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig fint at du har funnet en du liker så godt. MEN som du selv også sier ville jeg synes det hadde vært en dårlig ide å få barn sammen, da evt prøverør med donor hvis det blir noen tema. 

Når det gjelder familien din så kommer det jo litt an på hvordan de er. I min familie har vi hatt masse med hverandre å gjøre, så søskenbarn er veldig nære, så tror nok kanskje de ville tenkt litt på at vi hadde vært i nær familie. Men må si at jeg personlig ikke hadde brydd meg noe om dette, med mindre det ble barn.

Anonymous poster hash: 45d15...384
Skrevet

I min familie ville det ikke blitt tatt godt imot, mest pga dette med barn, som hun over snakker om.

Jeg hadde ikke likt det om min datter ble sammen med sitt søskenebarn i voksen alder, men samtidig er dette helt ok i utallige land.

Skrevet

Norge er et av veldig få land hvor søskenbarnforhold blir sett på som rart. I feks India er det nermest normen å gifte seg innad slekta. Når det er sagt så ER det jo i Norge dere lever (går jeg utfra) så vær forberedt på reaksjoner, noe det virker som du er. 

Har to par i min omgangskrets, ett av dem er forøvrig noe profilert i media, som er søskenbarn. Kan ikke si jeg vet at folk har fordømt dem nord og ned, men ingen av dem har heller fått barn. For det er jo der frykten ligger, at det skal komme barn ut av det med økt fare for dødelighet eller misdannelser. 

Skrevet

Ja det er reaksjonene  jeg er redd for. ikke så mye for vår del men for barna..... vår avgjørelse vil jo omfatte de også...

når det gjelder familien vil nok de fleste godta det etter en stund, selv om jeg vet de vil finne det merkelig.. søskenbarnet mitt er tvilling å jeg har i alle år hatt en nært forhold til søsteren hans også. er der jeg er redd for at det vil bli vanskeligst...

Skrevet

Har dere gjort noe fysisk sammen? kysset eller ligget sammen? Eller er det bare noe dere føler / har pratet om ?

Jeg for min del kunne aldri i verden blitt sammen med noen i slekta... Men slekta mi er ganske nære og liksom en stor familie, så for min del hadde det blitt heeeeeelt feil..

Anonymous poster hash: 30be9...78d
Skrevet

Det er da lovlig, så vidt jeg vet. Og selveste Kongens foreldre var søskenbarn. Og hans fars foreldre også.

Selv kunne jeg aldri ha gjort det. Jeg har få fettere og kjenner dem godt, de er litt som brødre for meg. Det hadde blitt helt feil.

Jeg kjenner ikke familien din og aner ikke hvordan de vil reagere, det er det vel du som vet best.

Skrevet

Norge er et av veldig få land hvor søskenbarnforhold blir sett på som rart. I feks India er det nermest normen å gifte seg innad slekta. Når det er sagt så ER det jo i Norge dere lever (går jeg utfra) så vær forberedt på reaksjoner, noe det virker som du er. 

Har to par i min omgangskrets, ett av dem er forøvrig noe profilert i media, som er søskenbarn. Kan ikke si jeg vet at folk har fordømt dem nord og ned, men ingen av dem har heller fått barn. For det er jo der frykten ligger, at det skal komme barn ut av det med økt fare for dødelighet eller misdannelser. 

Det ER økt fare for misdannelser ved søskenbarn.

Til HI:

Så lenge dere ikke får barn så mener jeg det er greit. Jeg personlig kunne aldri gjort det, men om dere er glad i hverandre så er det vel bare å slå til ;)

Anonymous poster hash: bea9d...25c

Skrevet

vi utlendinger gifter oss hele tiden med våre fettere/kusiner... ingen av de barna har blitt handicappa eller noe ;) go for it :)

kjenner også norske som har gifta seg med søskenbarn... de har fått 3 nydelige barn.. 100% friske (tenkte å legge d til før hetsen mot utlendinger kom) :)

Anonymous poster hash: 85562...cf0
Skrevet

Som en over her skriver, det er høyere risiko for misdannelser når søskenbarn får barn med hverandre.

I de kulturene hvor dette er utbredt så er det jo gjerne søskenbarn i generasjoner bakover som har fått barn med hverandre, så der er risikoen større enn den evt vil være for dere.

Angående familie så ville jeg tatt det rolig. Og hvis dere virkelig elsker hverandre så tror jeg det vil være verdt det. Siden han er tvilling så ville jeg sørget for at tvillingsøsteren hans fikk vite det først, siden tvillinger ofte har spesiell kontakt med hverandre. Lurt å få henne på laget. Reagerer hun negativt så ville jeg prøvd å komme henne i forkjøpet ift resten av familien, slik at de fikk din og hans versjon før hennes som kanskje blir litt vel følelsesladet.

Uansett - lykke til :)

Anonymous poster hash: cf585...1f8
Skrevet

Til HI:

Så lenge dere ikke får barn så mener jeg det er greit. Jeg personlig kunne aldri gjort det, men om dere er glad i hverandre så er det vel bare å slå til ;)

Jeg skrev da virkelig at det er frykten for dette som gjør det "ekkelt", ikke at det ikke skjer. Til opplysning viser norske studier at det er ca 150% større dødelighet det første leveåret for barn født av søskenbarn i sammenligning med normalbefolkningen. Missdannelser er det faktisk ikke så mye av. Men så er det jo et svært lite tallmateriale å se på her til lands siden barnedødeligheten er så lav som den er. 

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt. Hjelper ikke hvor mange land som synes dette er greit. Vi et flere milliarder mennesker på jorda, det kan ikke være så vanskelig å finne noen andre en tjukkeste slekta. Men verst er det med de som får barn. Det er økt fare for både barnedødelighet og misdannelser, og selv om det ofte går bra er det ikke dermed sagt at det er den biologisk beste løsningen. De søskenbarna jeg kjenner som har barn har en sønn som er uvanlig mye syk og unormalt treg i utviklingen. Jeg ser at dere ikke har tenkt å få barn, men det kommer likevel til å komplisere familieforholdene. Styr unna og finn deg noe annet.

Anonymous poster hash: 71f25...1c1

Skrevet

Jeg liker det ikke. Tante svigermor og onkel svigerfar kommer vel heller ikke til å ta det så greit? For meg er det en ekkel tanke, og jeg synes ikke det er greit selv om det ikke blir barn av det.

Skrevet

Syns du skal følge hjertet ditt her. Kanskje får dere reaksjoner i starten, men som det pleier bare å være til folk er vant til det.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 75089...23e

Skrevet

vi har hatt sex med hverandre ja... det var ikke meningen at det skulle bli slik, men vi passer så godt sammen... han er sjelevennen min tror jeg å slik har jeg vel egentlig følt det i flere år.

Jeg tviler på at vi vil vurdere barn sammen i og med at vi samlet sett har fire friske barn i alderen tre til fjorten år. det får da jammen holde syns jeg ;-) jeg har f.ø. gjennomgått PRIDE-kurs så om barneønsket blir stort kan vi jo velge å bli fosterforeldre en gang i tiden?

ja om vi velger å følge hjertene våre så er det søsteren hans vi vil snakke med først. Det har vi diskutert før pga de er veldig nære. likevel er dette en vanskelig avgjørelse på alle måter å jeg følte at jeg trengte noen synspunkter fra uteforstående.

takk for innspillene alle sammen :klemmer:

Skrevet

vi utlendinger gifter oss hele tiden med våre fettere/kusiner... ingen av de barna har blitt handicappa eller noe ;) go for it :)

kjenner også norske som har gifta seg med søskenbarn... de har fått 3 nydelige barn.. 100% friske (tenkte å legge d til før hetsen mot utlendinger kom) :)

Anonymous poster hash: 85562...cf0

Ingen? http://www.nrk.no/valg2013/vurderer-forbud-mot-inngifte-1.11285965

Skrevet

Elsker dere hverandre så hadde jeg ikke vært i tvil om jeg var deg. Og om det er noen som ragerer negativt på det, så er det faktisk de som har et problem. Tenk om dere skal måtte leve et liv hver for dere kun fordi noen få mennesker ikke liker det. Go for it <3

Anonymous poster hash: 45d15...384
Skrevet

Til HI:

Jeg skrev da virkelig at det er frykten for dette som gjør det "ekkelt", ikke at det ikke skjer. Til opplysning viser norske studier at det er ca 150% større dødelighet det første leveåret for barn født av søskenbarn i sammenligning med normalbefolkningen. Missdannelser er det faktisk ikke så mye av. Men så er det jo et svært lite tallmateriale å se på her til lands siden barnedødeligheten er så lav som den er. 

Neivel?

http://theconversation.com/first-cousin-marriage-doubles-risk-of-birth-defects-in-children-15779

Ville da sagt at en dobling er temmelig dramatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...