Gå til innhold

Mannens familie drikker på julaften. Jeg syns ikke noe om det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men vi feirer annethvert år hos min familie og annenhvert hos hans. Jeg drikker sjeldent, kanskje 4-6 ganger i året.. Drikker aldri på julaften og er heller ikke vandt med det hjemmefra.

Men nå har vi fått barn selv, og jeg syns ikke noe om alkohol på jul. De begynner med øl og vin til maten og fortsetter etterpå med sterkere saker. For mannen er dette ok, da han selv er oppvokst med det. Men jeg liker det ikke! Dette er jentas andre jul, men første jul med svigers. Har ikke noe lyst å dra. Men må jo. Før jeg fikk barn selv sa jeg til svigers at jeg ikke syns noe om alkohol på jul og at det er barnas dag. Men det virker ikke som det blir tatt hensyn til,,

Anonymous poster hash: c4f90...51f

Skrevet

Det er normalt for mange. Du MÅ ikke sitte med dem. Å du kan be de vente til barna har lagt seg med å åpne det 3. Ølen eller ta det3. Vinlasset.

Anonymous poster hash: a7ca7...30b

Skrevet

Uenig i at "jule er barnas dag". Jul er for alle. Men med barn tilstede bør man absolutt moderere alkoholinntaket.

Jeg har invitert til jul i år og nå drikker ikke min familie noe særlig, men jeg har handlet inn lite alkohol. Farris, vann, brus, kaffe og te er også fint :)

Anonymous poster hash: 28e1b...5c7
Skrevet

Syns det er greit med en øl til maten og et glass vin for kosedag skyld. Men syns ikke noe om å sitte å drikke sprit når barna er der. Det kan de heller gjøre etter pakkene er åpnet og vi har gått hjem.

Greit at julen er for alle. Men tror barna gleder seg mest. Og har store forventninger. Jeg ser på julen som barnas dag. Syns ikke alkohol og barn hører hjemme i det hele tatt. Og syns barna skal skånes fra å se besteforeldre eller andre familiemedlemmer fulle.

Hi

Gjest Julia1984
Skrevet

Bra du ikke er imot øl til maten etc, for det synes jeg er veldig naturlig. Men enig resten, å sitte å drikke sprit sammen med barna er unødvendig. Men prøv å slappe av, de er voksne mennesker. Tviler på at målet er å bli full og rave rundt

Skrevet

Spriten kan de vente med til dere er dratt, eller barna har lagt seg hvis dere overnatter. En juleøl til maten hadde jeg ikke brydd meg om, da hører det sikkert med for enkelte. Uenig med deg i at julaften er barnas dag. Greit at de kanskje har mest forventninger, men jeg som voksen har også forventninger - til mat, kos og hygge. Jeg er avholds, så for meg betyr ikke kos alkohol, men det å være sammen som familie, slappe av og bare ta livet med ro :)

Anonymous poster hash: 95f63...f51

Anonymous poster hash: 95f63...f51

Skrevet

Drikker de seg fulle da? Hvis ikke synes jeg du er hysterisk. Jeg kan gjerne ta 2-3 øl til maten selv, ser ikke problemet med det.

Anonymous poster hash: 5295a...049

Skrevet

Drikker de seg fulle da? Hvis ikke synes jeg du er hysterisk. Jeg kan gjerne ta 2-3 øl til maten selv, ser ikke problemet med det.

Enig. Jeg vil anta at svigers klarer å begrense inntaket slik at de ikke blir fulle. For mange er vin eller øl det som skal til for å komplementere maten.

Jeg syns at barna ikke tar skade av å se voksne nyte alkohol i moderate mengder og jul er en festdag for alle. Mener du seriøs at barna skal skånes for å se voksne drikker en vin/øl/akevitt?

Skrevet

Jeg er enig med deg HI. Skal lite alkohol til før barns merker at vi voksne forandrer oss. Enig med de som mener at måtehold er bra å lære barna, men når krysses grensen?

Jeg er oppvokst med at de voksne drakk tomtebrygg som oss barna til middagen. Til kaffen tok pappa en cognac. Mamma drakk kanskje en likør. Men de tok bare en hver. Viser til kampanjen som går på Facebook- Av og til.

Som sagt merker barna før oss voksne at promillen stiger. Dette kan gjøre dem utrygge.

Anonymous poster hash: dcafb...f4e

Skrevet

Om de drikker seg fulle kan jeg forstå deg. Hvis det er slik at de koser seg med noen glass uten å skifte personlighet så synes jeg du er hysterisk.

Jeg har vokst opp med øl/vin til mat og noen drakk akevitt. Har aldri sett mine foreldre eller tanter og onkler fulle. De har i allefall aldri vært så fulle at jeg har tenkt over det eller merket noe.

Jeg synes ikke det er bra av å være radikal den ene eller andre veien. Synes det er ok å vise barn at man kan ta seg litt "voksen-drikke" og fortsatt oppføre seg normalt. Lære dem sunt alkoholvett.

Anonymous poster hash: 8416b...04a

Skrevet

Herregud, er man virkelig radikal om man ikke vil ha alkohol i nærheten av sine barn?! Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Og hvorfor i alle dager bør barna lære noe som helst om alkohol, de er BARN og skal slippe å forholde seg til det. Alkohol er gift for kroppen og sløver alle sanser dessuten er det bevist i utallige studier at barn merker forandringer hos familiemedlemmer etter ET glass!

Eneste grunnen til at folk kommer med dette argumentet med "lære barn sunt alkovett: osv er KUN egoistiske årsaker ingenting annet

Dere som røyker, lærer dere barn "måtehold" med det også?

Om jeg var deg hi, hadde jeg gitt klar beskjed, på en hyggelig måte selvsagt, at dere ikke ønsker drikking etter maten foran barnet, da feirer dere heller hjemme. Dette snakkes om overalt nå, nyhetene, god morgen norge, aviser; vis hensyn til barn og kutt ned på alkoholen eller aller helst ta en hvit jul

Anonymous poster hash: 95a9c...c0d

Skrevet (endret)

Men i alle dager? Hva slags inntak er det snakk om her, da?

Dersom de ikke er i stand til å vise måtehold og blir ubehaglige har jeg full forståelse for at du ønsker en alkoholfri feiring.

Jeg hadde for min del blitt dypt skuffet om noen hadde servert meg Julebrus til pinnekjøttet :P

I min familie drikker vi gjerne vin til maten, vi har stort sett alltid en flaske mussérende el.to på kjøling, vi setter pris på en liten akevitt til julemiddagen etc., MEN der er aldri snakk om at noen drikker seg fulle eller blir synlig bedugget.

Det passer seg nemlig ikke!

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Men i alle dager? Hva slags inntak er det snakk om her, da?

Dersom de ikke er i stand til å vise måtehold og blir ubehaglige har jeg full forståelse for at du ønsker en alkoholfri feiring.

Jeg hadde for min del blitt dypt skuffet om noen hadde servert meg Julebrus til pinnekjøttet :P

I min familie drikker vi gjerne vin til maten, vi har stort sett alltid en flaske mussérende el.to på kjøling, vi setter pris på en liten akevitt til julemiddagen etc., MEN der er aldri snakk om at noen drikker seg fulle eller blir synlig bedugget.

Det passer seg nemlig ikke!

Hun skriver jo at det er ok til maten

Skrevet

Her drikker de øl og eller vin og akevitt, og ser ikke problemet med det. Jeg syns dere er hysteriske

Anonymous poster hash: 40982...f38

Skrevet

Hvis de drikke seg fulle er jeg helt enig med deg,men tar de seg noe for og kose seg og ikke blir fulle,synes jeg du overreagere. her blir det takk vin eller øl til maten og et lite glass akevitt,men ikke noe fyll

Skrevet

Herregud, er man virkelig radikal om man ikke vil ha alkohol i nærheten av sine barn?! Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Og hvorfor i alle dager bør barna lære noe som helst om alkohol, de er BARN og skal slippe å forholde seg til det. Alkohol er gift for kroppen og sløver alle sanser dessuten er det bevist i utallige studier at barn merker forandringer hos familiemedlemmer etter ET glass!

Eneste grunnen til at folk kommer med dette argumentet med "lære barn sunt alkovett: osv er KUN egoistiske årsaker ingenting annet

Dere som røyker, lærer dere barn "måtehold" med det også?

Om jeg var deg hi, hadde jeg gitt klar beskjed, på en hyggelig måte selvsagt, at dere ikke ønsker drikking etter maten foran barnet, da feirer dere heller hjemme. Dette snakkes om overalt nå, nyhetene, god morgen norge, aviser; vis hensyn til barn og kutt ned på alkoholen eller aller helst ta en hvit jul

Haha. Gi klar beskjed på en hyggelig måte? Gjelder ikke deg her inne skjønner jeg.

Makan til sur purke du skulle være.

God bedring.

Anonymous poster hash: 8416b...04a

Skrevet

Spørs jo hvor mye de drikker? Er oppvokst med juleøl og akevitt til maten, men hverken jeg eller mannen drikker dette. (liker ikke øl til maten) Men, helt iorden at andre drikker dette selvsagt. Er ikke snakk om å drikke seg full.

Å sitte å drikke sprit hadde jeg kanskje reagert på. Synes det er helt iorden med litt øl/vin, men er helt enig i deg at dette er barnas da. Så da gjelder måtehold. 

Skrevet

Ville ikke likt det i det hele tatt at noen drakk på julaften forran mine barn. Men kunne godtatt det om det var litt til maten. Men aldri i livet om mine barn skulle måtte feire julaften med tydelig berusede folk.Det hadde bare ikke skjedd.

Anonymous poster hash: 1f873...1ba
Skrevet

Men vi, hva legge du i å sitte å drikke sprit da? Er det p sitte å blande sterkere og sterkere drinker utover? Eller er det å kose seg med konjakk og whisky?

Skrevet

Jeg er også vokst opp med at man gjerne tar en øl eller tre til middag og dessert ( eller vin eller akevitt eller en drink lagd med vodka... ), og middagen og maten i seg selv tok fort 3timer. Da spiser man mye, og det man drikker strekkes ut, og rusen er dermed totalt anneledes enn om man drakk tre drinker rett etter hverandre på en time.

De satt ogå gjerne med øl i hånda utover kvelden, uten at jeg noen gang reagerte.

Her i huset er mannen så og si avholds, men tar gjerne en øl eller ett glass vin til spesielle anledninger, som bursdag, bryllupsdagen, og jul. Så vi skal åpne en flaske vin til maten, og kaaaaanskje er den tømt av 2-5 voksne når vi legger oss.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

HI, hvorfor skal de ta mer hensyn til deg enn du til dem?  De er vandt med å drikke alkohol på julaften, du er ikke.  De er ikke enige i at julaften er barnas dag, og det er det jo heller ikke.  Sist jeg sjekket var den åpen for alle.  Din mann synes at dette er helt ok, du synes ikke det.  Kanskje synes din mann at det er gørr-trist med julefeiring hos dine familie når det bare serveres brus - eller hva som nå serveres.

Sånn er det når to personer fra to forskjellige kulturer slår seg sammen, man må vende seg til hverandres kulturer og er det noe man absolutt ikke kan takle, så må kompromissene settes før forholdet blir seriøst og i alle fall før man får barn.  Du har lov til å føle at det er ubehagelig, men du kan ikke forlange at de skal ta hensyn kun til deg, selv om det hadde vært hyggelig om de gjorde det.  

Barnet ditt er så lite nå at det skal nok mye til før barnet reagerer på at voksne drikker så lenge det ikke går helt over stokk og stein.  Så denne jula gir nok ingen varige mén.  Hadde jeg vært deg hadde jeg heller tatt en prat med mannen etter jul og gått for å feire fremtidige juler i eget hjem etter egne tradisjoner hvor dere møtes på halvveien når det gjelder alkoholservering.  Da får dine foreldre kanskje finne seg i at hos dere serveres det øl, akevitt eller vin til maten i tillegg til alkoholfritt selvfølgelig, og så får hans familie finne seg i at etter maten serveres det kun alkoholfritt fram til det ev. serveres en cognac til kaffen etter pakkene eller et glass vin når barna har lagt seg.  Eller hva det nå er dere blir enige om.

Lykke til, HI.  

Skrevet

Jeg er imot å drikke når det er jul. Greit med en øl eller 2 med maten men ikke noe mer. Dette er etter egne erfaringer som jeg opplevde som barn 8/9 årsalderen. Derfor har jeg altid sagt at mine barn skal skjermes for det. Som jeg sa tidligere er jeg ikke imot en øl eller 2 til mate, men det skal ikke for mye til før barn legger merke til det er noe "rart" med de voksne. Men folk får bestemme hva de vil/gjøre men dette er bare mi meining

Skrevet

Som jeg sa så syns jeg det er ok med øk og vin til maten. Men at jula skal handle om alkohol syns jeg ikke noe om. Svigerfar er ganske på alkoholen, såpass mye at svigermor må låse barskapet daglig. Men han kjøper selv som han har på lur. Han kan vel nesten kategoriseres som en alkoholiker..

Men på jul er det liksom "greit" at svigerfar drikker syns svigermor. Da "koser" hun seg også med en flaske vin og to, samme gjør svigerinne og mann. Mens svigerfar blander seg drinker hele tiden. Dette var " ok" før barna kom. Men nå syns jeg de bør ta hensyn og drikke når barna har gått eller lagt seg. Syns ikke julen er noe fyllekalas! Enten det drikkes mye eller lite har alkoholen en påvirkningskraft. Å det ønsker jeg egentlig ikke at mine barn skal ta del i.

Hi

Skrevet

Vil bare legge til at jeg hadde samme dillema med min manns familie, for første jula der ble jeg helt sjokka. Følte ikke at det var det jula handlet om å drikke seg fulle med en hau barn rundt seg. Men slik er det ikke nå lengre. De respektere det jeg mener og har bare drikke til maten. Så foreslår at du tar det opp, er sikker på at de fleste forstår det 😉

Skrevet

Her er det ikke alkohol på Julaften og jeg drar fra steder vi er om noen må drikke og bli synlig påvirket. Å kose seg med en øl eller et glass vin er for kosend skyld. Å drikke 3-4 enheter er for å bli tipsy. Tipsy får folk la være å bli rundt mine barn ( egentlig rundt alle barn men dette bestemmer desverre ikke jeg)

Anonymous poster hash: d42bb...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...