Gå til innhold

Barn med migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 7 år som har barnemigrene. Hun har heldigvis ikke kraftige anfall mer enn et par ganger i året.

Nå har hun hatt et anfall i kveld. Jeg synes det er så vanskelig å se på at hun har så vondt. Hun kastet seg rundt og gråt. Får ofte ikke røre henne når hun har det som verst.

Hvordan takler dere det å se at barnet har det så vondt? Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre for å hjelpe henne? Vi lå på et mørkt og kjølig rom. Hun ville ha det helt stille. Så jeg bare lå i sengen sammen med henne og ventet på at det skulle gå over. Hun sovnet da det hadde rotet seg..

Anonymous poster hash: ee886...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en som har slitt med barne migrene, nå er det heldigvis lenge siden hn hr hatt anfall. Men det er mørkt kjølig rom som er tingen. Han vil ikke ha oss på samme rom, blir veldig følsom for lukter og lyder. Ender som regel med t han spyr. Lokker og lurer for å få i han stikkpille siden det er det vi hr fått beskjed av barnelegen å gi.

Han min er straks 10 år nå og det virker som han har vokst det av seg.

Ingen gode råd å komme med desverre. Eneste er å gi smertestillende så tidlig i forløpet som mulig og en kald klut på pannen

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Da hun våknet i dag kunne hun ikke huske hvorfor hun sov i vår seng. Men da jeg fortalte hvorfor husket hun hvor vondt hun hadde hatt det.

Hun er heldigvis helt frisk og opplagt i dag.

Er det andre som har erfaring med barn med migrene?

Hi

Anonymous poster hash: ee886...f95

Skrevet

Jeg hadde det selv, og var (og er fortsatt) som datteren din. Når det er som verst orker jeg ikke å bli tatt på, at det lages mat osv. Å ligge ved siden av henne så hun vet du er der høres veldig lurt ut. Da kan hun rulle inntil deg om hun trenger det. Spør henne også nå, når det er over, hva hun liker at du gjør og hva hun ikke liker så godt.

Skrevet

Jeg har to barn som har migrene. Hun ene har en sjelden form for migrene, hun gir ikke utrykk for å ha så vondt i hodet men hun ern som fårhardest anfall. Nå er hun straks ni år og hun har begynt å bli flinkt til å siifra når hun begynner å kjenne det. Før merket vi det når hun lå og hylte av smerte og da kunne vi telle ned minuttene til hun spydde. Så da var det bare å ta henne med til do. Men nå har hun lært å siifra slik at vi kan gi parasett, og hun legger seg for å slappe av. Og da kommer som oftes ikke anfallet. Ettervirkningene etter anfall med øyne som sjeler kommer, så hun ser litt gsl ut, men nå vet vi at det ikke er farlig. Hun kan bli lam i halve kroppen etter anfall, og kan vare opptil tre dager. Det har heldigvis ikke skjedd enda, men det er ikke uvanlig med migrenen hun har om anfallet ikke blir behandlet tidsnok. Det er ikke farlig.

Hun andre har oftere migrene. Hun er snart 11 år, så hun har begynt å ta smertestillende når hun trengerr det. Hun legger seg for å sove på sofaen, og da blir det ofte litt bedre etter noen timers søvn.

Hun får ofte migrene når det er mye som skjer, så er det flere dager det skjer veldig mye på så slår migrenen ut. Så vi må planlegge ting utifra at hun får tid til å gjøre ingenting hver dag. Søvn slår også inn på migrenen hennes, når hun sover dårlig pga atopisk eksemen sin, så kommer ofte migrenen snikende etter på dagen.

Det har tatt tid å lære hvordan vi skal takle migrenen til de begge, men nå har vi klart finne ut litt hva som gjør at hun ene fikk så mye migrene som hun gjorde. Ikke alltid vi kan få tilpasset hva vi skal, men vi kan prøve å ikke få dager det det er planlagte ting fra morgen til kveld. Men det viktigste er st ungene har skjønt at de må siifra tidlig slik at vi kan gjøre noe for å prøve å komme unna de værste anfallene.

Anonymous poster hash: e21bb...918

Skrevet

Jeg har en sønn med migrene, han er nå snart 10 år gammel og i ferd med å vokse det av seg (håper jeg). Nå i 2013 har han hatt bare 2 anfall, mot tidligere minst 8-12 i året så det ikke ofte lenger.

Da han var mindre sa han at han hadde vondt i øyet og magen, etterhvert som han ble flinkere til å kjenne akkurat hvor smerten sitter sa han at han hadde vondt bak øyet og var kvalm. Veldig ofte ender det med at han spyr en gang, sovner og sover et par timer, for så å våkne sulten, tørst og smertefri, veldig typisk barnemigrene.

Når han har som vondest rett før han spyr/sovner vrir han seg i smerte, gråter litt og vet ikke hvor han skal gjøre av seg stakkar. Mørkt, kjølig rom uten lyder og lukter er best, han vil være helt i fred og vil ikke ha meg inntil seg.

Han trigges veldig av lite søvn, så ferier, helger med lite søvn o.l. resulterte alltid i anfall før, men i sommer hadde han bare ett anfall og har ikke hatt noen siden, litt spent nå på juleferien med sene kvelder og selskaper flere dager på rad.

De sier jo at ofte vokser de med barnemigrene det av seg når de kommer i puberteten, mens de som får migrene i puberteten må leve med det livet ut. Jeg håper denne regelen slår inn for sønnen min, han er nå på vei inn i puberteten og har færre anfall enn noen gang så jeg krysser fingrene...

Jeg har selv migrene, men jeg fikk det omtrent samtidig som jeg fikk mensen, og har hatt det siden. Det er jo en viss grad av arvelighet i dette dessverre.

Anonymous poster hash: dfa3e...4f5
Skrevet

Jeg hadde selv kraftig barnemigrene. Svært ofte og svært lange anfall. På den tiden var det ingen medisinering heller. Foreldrene mine valgte å ikke behandle meg som et "persilleblad" og stille samme krav til meg som til andre barn. Det er jeg glad for i dag. Selvsagt stelte de for meg da jeg hadde anfall. Det beste er et stille og mørkt rom. Cola og kjeks på nattbordet og hjelp til å tømme bøtta. Min mor har fortalt meg i etterkant at det var fælt å se meg så dårlig.

Det viktigste fremover er å sørge for å finne ut hva som er "triggerne" (f.eks. sjokolade, ujevn søvn, uregelmessige måltider e.l.) og fjerne det i størst mulig grad. Mat hver tredje time, solbriller/caps når det er den minste sol, legge seg og stå opp på samme tid hver dag er ting som kan gi et anfall mindre eller fler.

Anonymous poster hash: 1cac1...bf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...