Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Del Skrevet 21. desember 2013 Jeg pumper ut melk en gang om dagen- er en overprodusent. Noen ganger setter jeg melka i kjøleskapet, men hvis jeg ikke trenger den i løpet av dagen/kvelden- kan jeg da fryse den? Eller må den fryses ned med én gang etter utpumping? Anonymous poster hash: ee215...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #2 Del Skrevet 22. desember 2013 ? Anonymous poster hash: ee215...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MamsenMedToSmå Skrevet 22. desember 2013 #3 Del Skrevet 22. desember 2013 http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 23. desember 2013 #4 Del Skrevet 23. desember 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no (og "pumpenerd" :-)) For lengst mulig holdbarhet bør du fryse den straks etter pumping, men det går helt fint å fryse den etter et døgn også. Fersk morsmelk tåler MYE, men etter frysing eller oppvarming deaktiveres noen av enzymene i den, og dette påvirker holdbarheten. Du kan fint fryse flere "generasjoner" melk i samme beholder, da får all melka samme holdbarhet som den eldste melka. Det samme gjelder når du samler melk fra flere pumpinger i samme flaske i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 25. desember 2013 #5 Del Skrevet 25. desember 2013 Jeg vil nå si at beste måten å sjekke holdbarheten på morsmelk er å lukte og smake på den før servering. Man merker fort om den er blitt dårlig. Jepp, å lukte og smake funker finfint når melka skal brukes. Men når den skal fryses ned så er det viktig at den er ferskest mulig, siden kvaliteten forringes ved lagring uansett om det er i fryser eller kjøleskap, og i enkelte tilfeller (kommer an på typen og mengden bakterier i utgangspunktet) så stiger også bakterienivået i løpet av dagene i kjøleskapet før nedfrysing - det ønsker man jo ikke. Dette har mest å si etter opptining, da vil disse prosessene fortsette, og kan gå raskere siden noen av stoffene som normalt skal bekjempe bakterieveksten kan være deaktivert. I tillegg kan innholdet av vitaminer kan bli noe lavere, og nedbrytingen av fett kan starte. Ingenting av dette er farlig, og for et måltid innimellom spiller det absolutt ingen rolle. For barn som ernæres kun på pumpemelk, eller kun på nedfrosset melk (sistnevnte gjelder nok kun noen få på nyfødtintensiv, der mor selv ikke har noe fersk melk å gi), er det best at den er ferskest mulig når den gis og når den fryses ned. Men morsmelk som har vært oppbevart i kjøleskap eller vært frosset er - så lenge den ikke lukter/smaker surt - alltid et bedre alternativ enn MME, så ingen må være redd for at fem dager i kjøleskap eller et halvår i fryseren har gjort noen skade på melka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Del Skrevet 26. desember 2013 Jeg hadde håpet du skulle svare- så takk for utfyllende og forståelig svar Hi Anonymous poster hash: ee215...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Del Skrevet 26. desember 2013 Jeg vil nå si at beste måten å sjekke holdbarheten på morsmelk er å lukte og smake på den før servering. Man merker fort om den er blitt dårlig. Jepp, å lukte og smake funker finfint når melka skal brukes. Men når den skal fryses ned så er det viktig at den er ferskest mulig, siden kvaliteten forringes ved lagring uansett om det er i fryser eller kjøleskap, og i enkelte tilfeller (kommer an på typen og mengden bakterier i utgangspunktet) så stiger også bakterienivået i løpet av dagene i kjøleskapet før nedfrysing - det ønsker man jo ikke. Dette har mest å si etter opptining, da vil disse prosessene fortsette, og kan gå raskere siden noen av stoffene som normalt skal bekjempe bakterieveksten kan være deaktivert. I tillegg kan innholdet av vitaminer kan bli noe lavere, og nedbrytingen av fett kan starte. Ingenting av dette er farlig, og for et måltid innimellom spiller det absolutt ingen rolle. For barn som ernæres kun på pumpemelk, eller kun på nedfrosset melk (sistnevnte gjelder nok kun noen få på nyfødtintensiv, der mor selv ikke har noe fersk melk å gi), er det best at den er ferskest mulig når den gis og når den fryses ned. Men morsmelk som har vært oppbevart i kjøleskap eller vært frosset er - så lenge den ikke lukter/smaker surt - alltid et bedre alternativ enn MME, så ingen må være redd for at fem dager i kjøleskap eller et halvår i fryseren har gjort noen skade på melka! Jeg lurer på en ting til forresten.. Jeg overproduserer en del, og i tillegg har jeg en glupsk baby. Hun setter melk i halsen flere ganger i døgnet.. Mye hosting og surkling. Går det Ann å forhindre at det kommer så mye i starten? Pumpe litt først? Og hva hvis babyen får melk i lungene da? Mye rart tilogmed en 2 barns mor bekymrer seg for Anonymous poster hash: ee215...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 27. desember 2013 #8 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg lurer på en ting til forresten.. Jeg overproduserer en del, og i tillegg har jeg en glupsk baby. Hun setter melk i halsen flere ganger i døgnet.. Mye hosting og surkling. Går det Ann å forhindre at det kommer så mye i starten? Pumpe litt først? Og hva hvis babyen får melk i lungene da? Mye rart tilogmed en 2 barns mor bekymrer seg for Anonymous poster hash: ee215...882 Jeg vil anbefale deg å lese artikkelen http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Det er vanlig at babyen da kan ha problemer med å svelge unna, setter melk i halsen osv. Ofte hjelper det å pumpe litt i starten, altså slik at du lar den første utdrivingen går i pumpa. Men dette vil jo på sikt bidra til å opprettholde høy produksjon, og når det gir småproblemer for babyen din så ønsker du kanskje ikke det (selv om det er greit å få et lager i fryseren også). Derfor vil jeg anbefale at du prøver metoden med full tømming og intervallamming som er beskrevet i artikkelen over her. Hvor gammel er babyen din? Det er ikke farlig å få melk i vranga/på lungene. Det er såklart ubehagelig, men for friske barn med normale brekningsreflekser så er det ikke snakk om store mengder (selv om det sikkert kan føles som det :-)). I dette tilfellet høres det også ut som det skyldes at du har mye melk og kraftig utdriving, da vet du jo sannsynligvis hvorfor hun setter melka i halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #9 Del Skrevet 28. desember 2013 Hun er 5 uker gammel. Hun trenger bare å suge én gang, så står spruten et par minutter. Hun har blitt bedre nå på å svelge unna. Jeg prøvde metoden, og synes det funker greit hittil ihvertfall. Helt supert å ha lager i fryseren, så jeg pumper litt i nyogne- men nå er frysen snart fylt opp her Helt supert at du gidder å svare på mange spm, det blir satt pris på- her ihvertfall Anonymous poster hash: ee215...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 28. desember 2013 #10 Del Skrevet 28. desember 2013 Fint å høre at det funker Du har nok hatt overproduksjonen en stund så det kan ta noen dager før du merker skikkelig bedring, og du bør fortsette med intervallammingen en stund fremover. Melk i fryseren er jo holdbar i minst 6 mnd - egentlig lengre også, men da kan næringsinnholdet (vitaminer) gå litt ned. Men så lenge frysermelka ikke er hovedernæringen over tid så er det ikke noe problem heller Sånn sett er det ikke sikkert du trenger fylle på særlig mye mer i fryseren. Men dersom du ønsker å pumpe for lagring så er det lurt å pumpe rett i forkant eller etterkant av en amming, slik at brystet oppfatter pumpinga og amminga som én tømming, i stedet for at du pumper mellom amminger, for da vil brystet oppfatte det som tømming to ganger og produsere mer (hyppig tømming er lurt om man ønsker å øke melkemengden...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå