Gå til innhold

Sprukne brystvorter -hjelp!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Amma med div startproblemer-men har fått dreisen på det nå føler jeg. Problemet er at brystvortene er helt sprukne. De gjør såååå vondt å amme at jeg vil grine , selvom hun tar rett tak me en gang !

Er store sprekker. Føler de snart detter av her:(

Vil de herdes? Bli bedre om noen dager eller må jeg gjøre noe? Tips ville vært den beste julegaven i år ...!!

Anonymous poster hash: d3d35...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FÅ tak i kloramfenikol, øyesalve. Det tas på disse sårene og vaskes av før amming. 

Smør med morsmelk etter amming, la de lufttørke. Skla du bruke salve er purelan bra, men klissete, mens Unguentum M fås på apotek og er mindre kliss. Disse trengs ikke vaskes av før amming.

Ellers, la puppene henge fritt så mye du kan..

Anonymous poster hash: 9dede...bb7
Skrevet

Jeg synes Sinplex eller Simplex (husker ikke hva som er riktig) øyesalve funket bedre enn purelan. Den er ikke så seig (trenger heller ikke vaskes bort), så henger seg ikke fast.Stakkars deg, vet det er kjempevondt, bare man kommer borti. Men det blir bedre, tro det eller ei. Jeg ante ikke at amming var så vondt, men det går heldigvis over.

Skrevet

Elisabeth arden 8 hour salven, såra er borte over natten.

Ellers lufttørking.

Pattesalven fra Felleskjøpet funker også men den andre er best

Anonymous poster hash: a9240...be0

Skrevet

Takk for svar alle, er så frustrert ! Skal ut å raide salver nevnt over i mårra, er villig til å prøve alt!

I mellomtida blir det blafrepatt ! :-/

Skrevet

9dede...bb7 [/acronym]

Mener selvsagt simplex!

Fås på resept tror jeg

Anonymous poster hash: 9dede...bb7

Skrevet

Jeg smurte aldri med noe. Alt ordnet seg for meg når jeg skjønte det med lufttørking. Det kan lett komme bakterier i sprekkene om du rører de med fingrene (og smører med ting). Jeg lufttørket, byttet ammeinnlegg hyppig og dusjet en gang om dagen (stort sett uten såpe). Men det kan godt være at du må smøre til det kommer seg litt. Lykke til videre! :) De blir som regel veldig herdet og da er ikke lufttørking så viktig lenger.

Anonymous poster hash: 1cb52...bb1

Skrevet

Kjøp multimam kompresser. Lover, de funker fantastisk. Jeg jobber på barselavdeling og etter at vi fikk tips om disse har vi opplevd en revolusjon i behandling av såre brystvorter. Damene opplever umiddelbar bedring. Jeg brukte dem også firebyggende fra dag 1 ved egen amming, ikke vært litt øm en gang. 

http://www.pharmex.no/multimam/

Skrevet

Kjøp multimam kompresser. Lover, de funker fantastisk. Jeg jobber på barselavdeling og etter at vi fikk tips om disse har vi opplevd en revolusjon i behandling av såre brystvorter. Damene opplever umiddelbar bedring. Jeg brukte dem også firebyggende fra dag 1 ved egen amming, ikke vært litt øm en gang. 

Hørtes jo helt genialt ut (nesten for godt for å være sant, hehe). Er det noe helt nytt eller? Er ferdig med amming, men har ammet 3 barn og har hatt brystvorter som nærmest falt av alle gangene så dette høres ut som et helt vidunderlig produkt!

Anonymous poster hash: 4a870...a1e

Skrevet

Det skal jeg iallfall prøve på i morgen!!

Mange gode råd -men høres ut som det er mye ulikt som funker for forskjellige ... Jeg prøver lufttørke nå (men de lekker så innmari at jeg går jo rundt klissvåt ).

Men åååå så lyst jeg har til å få fiksa dette-som noen sier er det nesten tortur nå!:-/

De kompressoren hørtes ut som er godt forslag da :) tusen tusen takk -setter stor pris på alle erfaringer jenter !

Skrevet

Purrelan fikk jeg på sykehuset, og det hjalp og ;)

Anonymous poster hash: 75081...9d0

Skrevet

Hørtes jo helt genialt ut (nesten for godt for å være sant, hehe). Er det noe helt nytt eller? Er ferdig med amming, men har ammet 3 barn og har hatt brystvorter som nærmest falt av alle gangene så dette høres ut som et helt vidunderlig produkt!

Anonymous poster hash: 4a870...a1e

Ganske nytt, vi begynte vel med det for knapt et år siden. 

Skrevet

Hvis du har sprukne brystvorter, så er det eneste som hjelper å lufttørke. Ha bh på minst mulig og spesielt ikke om natta. Hvis du har et tisselaken, legg det under deg i senga med et håndkle over sånn at du ikke ødelegger madrassen og så må du godta at dyna blir gjennomvåt av melk og vaske den av og til (og selvfølgelig når du enten kan sove med bh eller du slutter å lekke sånn om natta). Jeg forsøkte å smøre med morsmelk, purelan osv, men ingenting hjalp før jeg lot de lufttørke stort sett hele dagen og natta. Jeg lå mye på sofaen med et håndkle rundt puppene så det skulle samle opp det som rant. Det er også viktig at du varierer ammestilling, da er det ikke det samme området som blir belastet hver gang du ammer. Og hvis det ikke blir bedre når du gjør dette, bør du få sjekket at det ikke er sopp eller bakterier i såret.

Anonymous poster hash: f3bf7...602
Skrevet

Skriver under på MultiMam. Jeg fikk i mars 2012 på føden en prøvepakke med to kompresser. Apoteket på sykehuset hadde de inne og jeg kjøpte sikkert alle pakkene de hadde ;) dyre, men såååå verdt det. Klippet dem i to, brukte dem i en mnd før det var bra. Den ene brystvorten har fortsatt kløft, men det var ikke vondt å amme utover den første mnd. Purelan var et helvete, det var så vondt å få smøret på klisset at det bare ikke nyttet. Prøvde også skjold (planen var å amme med skjold hver andre til tredje gang for avlaste litt, hvis man ammer med skjold hver gang står man i fare for å ikke få tømt brystet skikkelig, barnet får kanskje i seg for lite og du risikerer brystbetennelse), men skjold fungerte ikke da ungen trodde han skulle tygge på det... Er gravid igjen og jeg drar ikke på sykehuset uten MultiMam! Og, nei, jeg får ikke betalt for å reklamere altså ;)

Skrevet

Vet dere om alle apotek har Multi mam eller om det kun er apotek1? :-) skal løpe å prøve å få tak i kl 2 idag *krysser fingrene for et mirakel*

Skrevet

Krysser! Håper du finner de! Hvis ikke så får du bestille på nett og håpe de kommer frem i romjula ( æsj, dårlig timing). Lykke til med ammingen :)

Skrevet

Stakkars de vil også anbefale 8hour fra EA.

Eller rent ullfett. Fåes på ykehisapotek. Det hjalp meg og er ikke farlig for baby å få i seg når den ammes.

God bedrif kjære deg håper det blir bedre snart! Gå mye rundt toppløs for å lufte !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...