Gå til innhold

Din beste oppskrift på karameller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal vi lage hjemmelagde karameller og etter et kjapt internettsøk er det ca 5000000 forskjellige oppskrifter å alle er like "enkle" og ekstremt velsmakende...

Er det noen som faktisk har en enkel oppskrift på karameller, fløtekarameller, sjokoladekarameller eller lignede de vil dele med meg som faktisk er gode uten 35 forskjellige indigrenser hvor jeg ikke har hørt om halvparten? 

Del gjerne fremgangsmåten også :sjenert:

Anonymous poster hash: 573ad...3f9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:helen: 

Skrevet

Bruker den til tine, synes de er kjempe gode både fløte og sjokolade :)

Skrevet

Det var vist helt samme oppskriften på fløtekaramell dom den over..

Den er god :)

Skrevet

Alle ( 3) anbefaler samme oppskrift så den må jo være himelsk!! Gleder meg til å lage de i morgen!!

Tusen takk for svar og riktig god Jul!!

Skrevet

Jeg bruker også denne, lager de faktisk også på bestilling ;-) De er kjempegode ;-)

Skrevet

Denne lagde jeg i dag! Enkelt og greit! Jeg har laget mye karameller, men denne var helt super!

PS! Det er viktig at du har en mikro med god effekt. ( slike veldig billige microer har ofte en for lav effekt) Prøv deg fram ut i fra forklaringen.

Fløtekarameller.

4 dl farin.

3 dl fløte

1 dl lys sirup

2ss margarin.

1 ts vaniljesukker

1 knivsodd salt. ( saltet er viktig , for det er den som gjør massen seig)

Du må ha en glass bolle på vel 2 liter. Eller en annen bolle som tåler vel 130 grader.

1. Du skal ha alt sammen i en bolle og sett dette i en micro . ( 850/max effekt)

la det hele stå i 3 minutter.

ta det ut og rør godt rundt ( pass deg slik at du ikke brenner deg)

2. Gjenta dette 4 ganger til. ( altså skal du koke totalt 3 minutter , 5 ganger)

Ettersom effekten på en del micrer er forskjellig er det en ide å ta en vanntest. Ta et glass med kaldt vann og hell oppi en skje med karamellmassen. Stivner karamellen i vannet med an gang, har du nådd målet.

3. Når massen er klar, tar du å heller massen ut på en form. Gjerne ovnsform kledd med bakepapir. Så fort den begynner å stivne tar du vekk platen, ettersom den kan gi egen varme i karamellene, kan den gjøre at massen sprekker. ( korner seg)

Når massen har stivnet klipper du opp karamellene i passende biter. Jeg vil råde deg til å pakke hver enkel bit i mellomleggspapir. Da holder de godt og det ser fint ut.

4. Med mine barn har jeg latt de dekorere papirer som jeg har laget kremmer hus av. Pakket ca 10 karameller i hver pakke.

Ønsker dere lykke til!![:)]

husk å ta tiden på alt du gjør første gang, da får du en stabil og god oppskrift for ettertiden og din micro.

Prøvde oppskriften på en slik nille micro til 199 kroner, det ble aldri bra......[&:]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...