Gå til innhold

Mannen er innkalt til heimevernet akkurat når jeg har termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er innkalt til heimevernøvelse akkurat når jeg har termin. Vi har to barn fra før. Noen som har opplevd det sammen. Får man fritak/utsettelse? Skjønner ikke hvordan det ellers skal gå. Vil også ha med mannen på fødsel.

Anonymous poster hash: a1e66...ae1

Skrevet

Han fikk faktisk ikke det, men jeg fødte noen dager før og da fikk han fri siden vi nettopp hadde fått... Skikkelig teit!

Anonymous poster hash: c020f...066

Skrevet

Nei, du kan ikke regne med at han slipper unna det. Det er en plikt han har, men at han ble innrullert i det hele tatt er veldig rart. Skulle nesten tro han har bedt om det, for det er årevis siden forsvaret stoppet innrullering til hv.

Anonymous poster hash: c70e8...eb2

Skrevet

Mannen var innkalt da jeg hadde termin med første. Han skrev brev, og ble fritatt (men vi visste eksakt dato grunnet ks).

Skrevet

Så jeg risikerer å måtte føde uten mannen min. Hvor skal jeg gjøre av ungene mens jeg er på sykehuset? Nabodamen skal passe dem under fødsel, men hun kan ikke ha dem i i flere døgn. Vi har ikke familie eller nære venner som kan passe dem. Kjenner jeg blir helt fortvilet her.

Skrevet

Det må du jo avklare nå. Du må innstille deg på å føde alene, og barnevakt må du bare skaffe. Det virker som det er en liten stund til, for ingen blir kalt inn til øvelse i julen.

Skrevet

Så jeg risikerer å måtte føde uten mannen min. Hvor skal jeg gjøre av ungene mens jeg er på sykehuset? Nabodamen skal passe dem under fødsel, men hun kan ikke ha dem i i flere døgn. Vi har ikke familie eller nære venner som kan passe dem. Kjenner jeg blir helt fortvilet her.Anonymous poster hash: a1e66...ae1

Slapp av, og be mannen din ta kontakt med sin leder. De er ikke så firkantet, mannen min fikk fri pga bursdag til ungen vår.

Anonymous poster hash: 2d605...938

Skrevet

Jeg spurte mannen min nå, han har vært i HV i alle år. Han sier at mannen din har krav på perm i forbindelse med fødsel. Ikke ta bekymringene på forskudd.

Anonymous poster hash: 2d605...938

Skrevet

Det er feil at de har sluttetå kalle inn til heimevernsøvelse.. Min skal nå på nyåret.

Nå vet jeg ikke om de er langt vekke fra der du bor å har øvelse, men min mann som ikke fikk fri men fikk fri likevel pga tidligere fødsel, fikk beskjed om at han kunne gå underveis dersom jeg kom i fødsel når han var på øvelsen.

Skrevet

Det er feil at de har sluttetå kalle inn til heimevernsøvelse.. Min skal nå på nyåret.

Nå vet jeg ikke om de er langt vekke fra der du bor å har øvelse, men min mann som ikke fikk fri men fikk fri likevel pga tidligere fødsel, fikk beskjed om at han kunne gå underveis dersom jeg kom i fødsel når han var på øvelsen.

De har ikke sluttet å kalle inn til øvelse, men det er årevis siden de innrullerte folk til hv. De som er innrullert, må selvsagt møte.

Skrevet

Dersom ikke øvelsen er for langt unna hjem og sykehus, så regner jeg med at mannen din kan komme ilende når du ringer. Særlig om dere tar kontakt på forhånd og avklarer situasjonen.

Sist gang min ble innkalt, brukte de en dag på å sitte og vente på utstyr, før de kom hjem på ettermiddagen. Så dro de ut igjen dagen etter for å skyte litt i skauen, før de spiste litt mat, og kom hjem igjen på ettermiddagen. Jeg tror de holdt på slik i 2-3 dager, og så leverte de utstyr igjen, og kom hjem for helgen. Ikke noe stress.

Og han ble innkalt til å hjelpe til i forbindelse med flom en natt, men fikk dra hjem nesten med en gang da de fikk greie på at han hadde en speunge på en måned hjemme.

Tror ikke du skal bekymre deg for dette. :)

Anonymous poster hash: 935f9...275
Skrevet

Jeg spurte mannen min nå, han har vært i HV i alle år. Han sier at mannen din har krav på perm i forbindelse med fødsel. Ikke ta bekymringene på forskudd.Anonymous poster hash: 2d605...938

Da må vi ta kontakt med heimevernet for å ordne dette.

Skrevet

De har ikke sluttet å kalle inn til øvelse, men det er årevis siden de innrullerte folk til hv. De som er innrullert, må selvsagt møte.

Feil !

Jeg ble innrullert rett før sommeren i år. Og jeg var ikke alene for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 8aeaa...9fd

Skrevet

Mannen til en venninne av meg ble innkalt til øvelse akkurat rundt den tiden hun har termin. Han søkte og har blitt fritatt. Det ordner seg sikkert for dere også :)

Anonymous poster hash: 58f5d...396
Skrevet

Ta kontakt med HV, så ordner dette garantert seg. 

Skrevet

Mannen min fikk og fritak. Ikke noe problem. Fikk også fritak i forbindelse med en ferietur. Herregud det er heimevernet , voksne menn med jobb, kone og barn, ting kommer opp. Det byr ikke på problemer få fritak tror jeg.

Anonymous poster hash: 2de0b...63e

Skrevet

De har ikke sluttet å innrullere folk til heimevernet. Min bror var nettopp på treukers intro-kurs, og han fikk faktisk fri for å være med samboeren på OUL. Tror ikke du skal bekymre deg, men ta tidlig kontakt med dem om dette!

Anonymous poster hash: 50b9f...8df

Skrevet

Nei, du kan ikke regne med at han slipper unna det. Det er en plikt han har, men at han ble innrullert i det hele tatt er veldig rart. Skulle nesten tro han har bedt om det, for det er årevis siden forsvaret stoppet innrullering til hv.

Det er i hvert fall bullshit! Jeg fikk innkallelse til HV  i fjor, da var jeg hjemme i permisjon og slapp unna, men det var helt nytt for meg, og jeg hadde slettes ikke bedt om det selv!!!

Anonymous poster hash: 7a3b3...587

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det må du jo avklare nå. Du må innstille deg på å føde alene, og barnevakt må du bare skaffe. Det virker som det er en liten stund til, for ingen blir kalt inn til øvelse i julen.

Du vet jo ikke hva du snakker om i det hele tatt, så da er det vel bare å spare seg. Forsvaret driver fortsatt med innrullering. 

Major

Skrevet

Hei HI, her har vi fått samme beskjed, mannen er innkalt, jeg er høygravid, kan føde når som helst rundt den tiden han er innkalt, han ringte de i går og forklarte seg, må sende inn en skriftlig søknad på det, så fikk han perm når ungen kom til (reiser med andre ord ikke inn før etter fødselen er overstått og jeg er hjemme og på bena igjen)

Anonymous poster hash: 1d47a...ee3
Skrevet

Min man slapp lett :) ja var heimvernet.

Anonymous poster hash: 2de0b...63e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...