Gå til innhold

Oppskrift på lemoncurd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treng hjelp til 17. Mai! Kva kake kan eg lage med lemon curd?? Og helst ei som ikkje er for avansert ;-)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Treng hjelp til 17. Mai! Kva kake kan eg lage med lemon curd?? Og helst ei som ikkje er for avansert ;-)

du kan lage en pavlova - den kan du steke imorgen og bare la stå til 17. Så pisker du krem, ta i litt curd og pisk litt til. Så legger du sitronkremen på pavlova og pynter med blåbær. Smakskombo som duger i massevis.

Evt lag en stor pavlova eller minier, men hvis du går for små, så pass på å lag de som en "kurv" - da kan du ha krem oppi der. Dvs lag en fordypning i midten :)

Alternativt vaniljemuffins. Når de er stekt, så graver du ut med skje eller utstikker litt i midten. Fyll med kurv og ha på litt frosting på topp. Kremostfrosting funker fint til det.

Skrevet

Eg ELSKAR dykk!

*bøyer meg i støvet* :pls:

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg kom akkurat over denne oppskriften. Da tenkte jeg på dere http://www.eat-yourself-skinny.com/2012/05/lemon-curd-with-mixed-berries.html

En stor stor elsk til deg for det der!!!

Og ser at iPad ikke liker curd ordet, så da bestemte den at i vaniljemuffins så skulle man fylle med kurv i stedet..

Forøvrig jeg ble brått den kuleste mammaen ever når jeg dukket opp i barnehagen med armene fulle av marshmellows på pinne dyppet i sjokolade og dekket med strø:) de forsvant alle på under et minutt og da holdt jeg igjen de store søsknene og lot de minste få først:)

Tok 10 min å fikse, men du verden for en glede !

• 3 måneder senere...
Skrevet

180 makronskall ligger i fryseren (farge rød, blå (!), grønn og gul) og skal fylles i helgen.

Derfor slenger jeg denne tråden på topp igjen så jeg slipper å lete når jeg skal lage dobbel porsjon

kørd etterpå. Denne kan lagres noen dager i kjøleskapet den? Ja?

Skal lage sjokkisganasj og jordbærmarsmallowsfyll også, men det får bli til lørdag.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Kørd holder seg ganske lenge i kjøleskapet om du har en lufttett boks, så kørd i vei du:)

Lagde en dobbel til en sitron og bringebær kake på søndag og den har det fint enda!

Skrevet

Fantastisk!

Like før jeg kan røre i smøret nå.

Håper ikke jeg spiser den opp før lørdag...

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hehehe det er en fare ja:) har tatt med en liten boks på jobb- smaker like godt på havreknekke..

Nå er min sjokolade/lakris kake ferdig og sjokolade/lakris karamellen skal bare tykne litt og så kjøle seg før den får selskap av litt mascarpone :)

Skrevet

Hehehe det er en fare ja:) har tatt med en liten boks på jobb- smaker like godt på havreknekke..

Nå er min sjokolade/lakris kake ferdig og sjokolade/lakris karamellen skal bare tykne litt og så kjøle seg før den får selskap av litt mascarpone :)

Åhhimmel....

Nammetinammmm.

Jeg elsker lakris såpass mye at jeg blir gjort narr av.

Nå står kørden i kjøleskapet i lufttett boks. Den ble smoooooth etter et par gode runder med stavmikseren.

Smakte makaløst!

Takk for super oppskrift.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg er lakris nerd jeg altså og gleder meg som en liten unge til lakris julekalender!

Forøvrig har jeg oppdaget at det er bedre å ta kørden gjennom en sikt fremfor å bruke stavmiksern. Da blir den supersmooth med en gang! Hjelper den litt med en skje og når det ikke er mer kørd å presse gjennom, så er den ferdig!

Skrevet

Jeg er lakris nerd jeg altså og gleder meg som en liten unge til lakris julekalender!

Forøvrig har jeg oppdaget at det er bedre å ta kørden gjennom en sikt fremfor å bruke stavmiksern. Da blir den supersmooth med en gang! Hjelper den litt med en skje og når det ikke er mer kørd å presse gjennom, så er den ferdig!

Ah, et stalltips der slik ja.

Det får bli neste gang. Blir nok neppe lenge til ;)

Skrevet

Vil du dele oppskrift på den karamell-lakriskaka?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Såklart! Vi har smakt nå og kan trygt si at mektig er ordet som best beskriver denne kaken! God, men helt utrolig mektig..

Ingredienser:

Kaken

• 60 g smør (vanlig meierismør)

• 100 g mørk sjokolade

• 1 dl melk

• 30 g kakaopulver

• 80 g hvetemel

• 0.5 tsk. bakepulver

• 2 tsk. vaniljesukker

• 1 tsk. Raw Liquorice Powder (jeg bruker Johan Bülow sine lakris produkter)

• 2 egg

• 75 g sukker

Krem:

• 40 g smør

• 60 g brunt sukker

• 80 g skummet kulturmelk

• ¼ tsk. vaniljesukker

• ½ spsk. Sweet Liquorice Syrup

• ½ tsk. Raw Liquorice Powder

• 100 g mascarpone

Slik gjør du:

Kake:

Sett ovnen på 180°C.

Smelt sjokolade, smør og melk sammen ved svak varme.

Bland kakaopulver, hvetemel, bakepulver, vaniljesukker og lakrispulver i en skål.

Pisk egg og sukker til en tykk masse og bland det godt med sjokolade og de tørre ingredienser.

Hell røren i en springform på 22-24 cm

Jeg pleier kle både bunn og kanter med bakepapir- da slipper du smøre formen

Bakes midt i ovnen i ca 15-20 min (bruk kakepinne) og la den avkjøle i formen

Jeg lot den stå i formen, brettet bakepapiret som gikk rundt kanten ned over kaken og trakk en plast hette over - holdt seg veldig fint!

Krem:

Kok smør, brunt sukker, kulturmelken, vaniljesukker, lakrissirup og lakrispulver i en kjele og kok det i 5-7 min - sukkeret skal være oppløst.

La karamellen kjøle seg helt ned og så visper du inn 100 gram mascarpone så det blir en god og luftig krem.

Skjær kaken i små firkanter, legg krem i mellom og så en kakebit på toppen!

La akkurat ut et bilde på insta, men send meg pm om du vil se bilde- jeg legger ikke ut absolutt alt her

• 1 måned senere...
Skrevet

På tide med en velfortjent bumping på den her nå! Har mye å notere og enda mer å handle i dag ser jeg! Det hadde jo vært umenneskelig godt med litt kake nå, og curd burde vel selv jeg klare å få til på et par forsøk? :D 

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Kørd går på første - den jeg har er helt innafor og med mindre du svir den så går det! Sil er fortsatt beste måten for klumpefri kørd, ikke stavmikser.

Du får hyle meg på pm om du trenger hjelp:)

Skrevet

Will do! Men etter kaffestuntet for en liten stund siden tror jeg jeg må vente til litt lenger utpå dagen før jeg våger meg borti komfyren ;)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hehe lurt 😄

Bare mål opp alt på forhånd så er mye gjort:)

Skrevet

Så søt! 

Jeg har en liten en liggende her, men den er bare vanlig, kjedelig og flat. Får gjøre nytta likevel ;) Må på butikken først og kjøpe sitroner, hvis ikke det fulgte med noen i den bugnende kassen som kom på døra i går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...