Gjest Helle_Høygir Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Man trenger (enkel porsjon): 2 egg 100 gram sukker 100 gram sitronsaft (den på flaske funker like bra som å skvisje ørten sitroner for hånd) Revet skall av 1 sitron 50 gram mykt smør Man gjør: Kok opp egg, sukker, sitronsaft og skall i en gryte under omrøring (jeg begynner på lav varme og øker etterhvert) Småkok i 5 min - rør hele tiden Avkjøl til 40-50 grader (cacas har slikepott med steketermometer = genialt) Rør inn mykt smør Kjør curd med stavmikser for å få den silkemyk Avkjøl i 2-3 timer. Holder seg godt i en lufttett boks i hvertfall en uke (jeg pleier å spise den opp fortere hehehe)
frk Nilsen Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Tror jeg ble litt forelsket i deg nå altså
Gjest Helle_Høygir Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Jeg tar imot alt jeg altså Frk Nilsen - verden må da bli litt bedre med mer kjærlighet og litt lemon curd Har sett oppskrifter hvor man skal bruke vannbad og alskens greier, men med en tass som ikke liker å sove, så går vi for det som er enkelt og som ikke tar lang tid! Har kommet frem til at det smaker litt som flytende fox ! Og det er så utrolig perfekt på et stykke ristet brød og med en stor kopp te til!!!
frk Nilsen Skrevet 20. desember 2013 #4 Skrevet 20. desember 2013 Har du prøvd lemoncurd på pannekaker? killercombo!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Nei, men jeg er mer enn villig til å prøve
weihnachtmarkblomstre Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Åh, tusen takk! Jeg har sendt sms til julenissen og fortalt hvor snill du er
Gjest Helle_Høygir Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 Har du mobilnummeret hans? Kult øverst på ønskelisten står noen flere timer sammenhengende søvn. Er ikke så kravstor; trenger ikke spa, fancy vesker, stæsj og saker, men litt mer søvn hadde vært knakende kjekt og så blir ungene raging teens og mora lurer på hvordan de kan sove sååå mye hehehe
sug lut Skrevet 21. desember 2013 #8 Skrevet 21. desember 2013 og så blir ungene raging teens og mora lurer på hvordan de kan sove sååå mye hehehe ...mens hun sover like lite fordi hun venter oppe på natteranglere.
Gjest Jigglewiggle Skrevet 14. april 2014 #9 Skrevet 14. april 2014 Dytter denne opp, skal nemlig lage denne i dag
Gjest Jigglewiggle Skrevet 14. april 2014 #10 Skrevet 14. april 2014 Kunne jeg bytte ut sitronen med appelsin også? Og kan jeg bruke diabetikersukker? Skal legge i påskeegget til noen med diabetes
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 14. april 2014 #11 Skrevet 14. april 2014 HELLEEEE? Er det lov å kale deg kørdnørd? Evt kørdqueen da selvfølgelig.
Gjest Jigglewiggle Skrevet 14. april 2014 #12 Skrevet 14. april 2014 Var tom for sitron så ble limeskall i stedet... Oppdatering kommer
Gjest Helle_Høygir Skrevet 14. april 2014 #13 Skrevet 14. april 2014 Kørdnørd eller kørdqueen -jeg er med! Jeg leker med tanken om pasjonsfrukt!
sug lut Skrevet 14. april 2014 #14 Skrevet 14. april 2014 Dette er dagen for gode ord og uttrykk! Hittil har jeg notert meg ettermuddag, premorbid ...hva da? kompetanse? og kørdnørd.
frk Nilsen Skrevet 14. april 2014 #15 Skrevet 14. april 2014 Kørdnørd eller kørdqueen -jeg er med! Jeg leker med tanken om pasjonsfrukt! Pasjonsfrukt er digg!
Gjest Jigglewiggle Skrevet 14. april 2014 #16 Skrevet 14. april 2014 Oh lord, hvorfor har jeg ikke testet dette før? Curdlicious! Godkjent med skallet fra to lime i stedet for en sitron her i huset
amandine Skrevet 14. april 2014 #17 Skrevet 14. april 2014 Sitronkrem med gode mengder bourbonvanilje akkurat konsumert på nybakt brød. Gode greier!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 14. april 2014 #18 Skrevet 14. april 2014 Oh lord, hvorfor har jeg ikke testet dette før? Curdlicious! Godkjent med skallet fra to lime i stedet for en sitron her i huset Har du prøvd på ristet brød? Kjøpte loff i helgen fra nyoppdaget bakeri og det var skiva si det på søndagsmorgen!!
Gjest Jigglewiggle Skrevet 14. april 2014 #19 Skrevet 14. april 2014 Oh lord, hvorfor har jeg ikke testet dette før? Curdlicious! Godkjent med skallet fra to lime i stedet for en sitron her i huset Har du prøvd på ristet brød? Kjøpte loff i helgen fra nyoppdaget bakeri og det var skiva si det på søndagsmorgen!! Hadde det på nystekte franske baguetter, det var elsk det
Gjest Helle_Høygir Skrevet 14. april 2014 #20 Skrevet 14. april 2014 Oh lord, hvorfor har jeg ikke testet dette før? Curdlicious! Godkjent med skallet fra to lime i stedet for en sitron her i huset Har du prøvd på ristet brød? Kjøpte loff i helgen fra nyoppdaget bakeri og det var skiva si det på søndagsmorgen!! Hadde det på nystekte franske baguetter, det var elsk det Det var sånn jeg brukte restene av min kørd etter at sitron makronene var fortært
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 14. april 2014 #21 Skrevet 14. april 2014 Kørdnørd eller kørdqueen -jeg er med! Jeg leker med tanken om pasjonsfrukt! Jeg visste det! Du er helt rusk! Pasjonsfrukt? Bring it on!
eelis Skrevet 15. april 2014 #22 Skrevet 15. april 2014 Jeg drømte om lemoncurd i natt, jeg som aldri har smakt det engang. Da må det vel være godt?
Lyckelin Skrevet 15. april 2014 #23 Skrevet 15. april 2014 (endret) <3 lemoncurd! Mmmm nam Endret 15. april 2014 av Kosemonster
Gjest Helle_Høygir Skrevet 15. april 2014 #24 Skrevet 15. april 2014 Kørdnørd eller kørdqueen -jeg er med! Jeg leker med tanken om pasjonsfrukt! Jeg visste det! Du er helt rusk! Pasjonsfrukt? Bring it on! Det føles som jeg har tatt et dypdykk i en after eight eske... Men nå står 4 typer ganache og venter på sitt nye hjem; Lemon curd Pasjonsfrukt curd Lakris og sjokolade Sjokolade og mint Så får vi se imorgen hvordan dette smaker!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 16. april 2014 #25 Skrevet 16. april 2014 Liten oppdatering; Lakris og lemoncurd - funker alltid! Muligens også sammen hehe Mint og sjokolade - mulig et par hakk for mye mint, men ikke vondt. Pasjonsfrukt - ikke dum, men vurderer å lage en pasjonsfrukt krem/ganache med hvit sjokolade for å se om det blir bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå