Gå til innhold

Gatemagasin.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøper alltid Gatemagasin når jeg er i forskjellige byer, men det er en ting jeg ikke klarer å bestemme meg helt for.

Jeg både ser det skje og har lest her inne at noen leverer bladet tilbake for at selgeren skal selge det en gang til. Jeg skjønner tanken bak og syns den er fin, men likevel blir det jo litt feil i mitt hode.

Ideen bak prosjektet er jo at de narkomane skal tjene penger på ærlig vis i tillegg til selvfølelsen det gir å ha en jobb. Om vi leverer bladet tilbake syns jeg ikke vi som kunder likestiller deres jobb med alle andres. Vi kjøper jo ikke VG og gir det tilbake til avisbudet for at hn skal kunne selge det igjen? Eller leverer brødet tilbake til bakeren?

Samtidig føler jeg meg litt kjip som tar med meg bladet - sånn bortsett fra at det ofte er godt lesestoff så har jeg jo ikke behov for det og kan godt levere fra meg en femtilapp uten å få noe tilbake.

Hva gjør dere - og hvorfor?

Endret av *Miss Marple*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper og tar med.

Har jeg kjøpt tidligere, tar jeg med,og legger f.eks fra meg på t-banen/trikk/buss, så kan noen andre få det.

Skrevet

Jeg har aldri vurdert engang å gi bladet tilbake, hele poenget er jo som du sier at de skal gjøre en jobb og selge det. Hvis jeg bare gir det tilbake, sier jeg egentlig at jeg ikke bryr meg om det de selger og bare gjør dette for å være snill. Helt ærlig er det vel derfor jeg gjør det, men jeg er da høflig nok til å ta med meg avisen likevel. ;)

Skrevet

Det er det jeg tenker også - at man stiller på likefot som selger og kunde. Ikke at man kjøper av veldedighet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tard et alltid med og leser det. Mange "kjentfolk" i bladene her. Mn jeg gir alltid ekstra penger, sånn som jeg gjør til avisggutten på søndager

Skrevet

Har ikkje tenkte på at å levere attende var ei moglegheit, men kjem ikkje til å gjere det heller. 

Skrevet

Jeg gir det ikke tilbake.

Dog kjøper jeg ikke lenger slike blad. Jobbet i en butikk i et veldig belastet strøk i en periode, og der kom det ofte innom selgere av gatemagasin. Jeg syns jo at det er bedre at de selger magasiner framfor å rundtstjele meg, men når jeg ser hva de bruker pengene på.. Så får jeg ikke lyst til å kjøpe bladet. Rusa kunder som er så frekke og truende at jeg ikke har sett maken gir meg ikke lyst til å kjøpe magasin av de dagen etterpå!

Anonymous poster hash: 2ad82...753
Skrevet

Jeg gir det ikke tilbake.

Dog kjøper jeg ikke lenger slike blad. Jobbet i en butikk i et veldig belastet strøk i en periode, og der kom det ofte innom selgere av gatemagasin. Jeg syns jo at det er bedre at de selger magasiner framfor å rundtstjele meg, men når jeg ser hva de bruker pengene på.. Så får jeg ikke lyst til å kjøpe bladet. Rusa kunder som er så frekke og truende at jeg ikke har sett maken gir meg ikke lyst til å kjøpe magasin av de dagen etterpå!

Anonymous poster hash: 2ad82...753

Men det er jo det som er problemet deres. De er narkomane som trenger penger til stoff som i sin tur gjør de til helt andre mennesker enn de egentlig er.

De er mennesker som lever et liv som ingen av oss vil bytte med de og om de kan få et lite blaff av god selvfølelse mellom slagene kjøper jeg gjerne bladet deres.

Hadde de klart å holde seg rusfrie og oppført seg ordentlig hadde de nok valgt en annen jobb.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Jeg har heller aldri tenkt tanken på å gi bladet tilbake... Tar det jo med hjem og leser det :P Og er helt enig med deg, dette med selvfølelsen over å ha en jobb, og ikke at de står og ''tigger''.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...