Gå til innhold

Dere som har byttet etternavn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å ta mannens etternavn, og bruke mitt som mellomnavn. Hvem må man gi beskjed til om man gjør dette? Er det noen "enkel" måte å gjøre det på?

Anonymous poster hash: d8c71...dd8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gjerast på altinn no. Eg sendte eit skjema til skatteetaten (som har ansvar for folkeregisteret).

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Husk at du må ha nytt pass, bankkort og førerkort også.

Skrevet

Ja, det hadde jeg ikke tenkt på engang...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det hadde jeg ikke tenkt på engang... Anonymous poster hash: d8c71...dd8

Bare et godt råd...hilsen hun som enda ikke har ordna nytt førerkort...

Skrevet

Eg har vore utan pass dei siste åra..

Skrevet

Passet mitt går ut i februar, så får bestemme meg inntil da. Er liksom litt glad i etternavnet mitt, men kunne tenkt meg å hete det samme som mannen også *dilemma* ;-)

Skrevet (endret)

Passet mitt går ut i februar, så får bestemme meg inntil da. Er liksom litt glad i etternavnet mitt, men kunne tenkt meg å hete det samme som mannen også *dilemma* ;-)

Mitt gjekk ut nokre månader før eg bytta namn, eg venta med å skaffe nytt medan eg bestemte meg for kva eg skulle heite. Så kom eg på at eg uansett må ha pass til ungane om vi skal ut av landet, og at dei stadig må ha nye. Så no ventar eg med å bestille til vi har konkrete planer om å reise til eit land der pass er påkrevd. Endret av ★julestjerne★
Skrevet

Du MÅ bytte på førerkortet så snart du har byttet etternavn (husk å få med deg ny legeerklæring for kjøring av lastebil om du har det i førerkortet ditt - da slipper du det på ti år). Du må også sende melding til folkeregisteret. Forøvrig kan du vente til du trenger det. Altså - når kortet løper ut osv. Husk å melde fra til banken litt før det går ut så du får kort med nytt navn i posten.

Jeg bruker mitt fulle navn (altså med mitt "pikenavn" som mellomnavn) svært sjelden. Det må selvsagt huskes på når man skal bestille flyblilletter osv.

Anonymous poster hash: 6c950...a70
Skrevet

Oj, har ikke tenkt på at jeg MÅ skifte førerkort med en gang, jeg giftet meg og tok mannens etternavn sommeren 2010 men har fortsatt førerkortet mitt fra 1995! Hva skjer om jeg blir "tatt" for dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...