Gå til innhold

VÆR SÅ SNILL OG ALDRI TA BARNA DERES TIL KIROPRAKTOR

Anbefalte innlegg

hørt om kiss-kidd? min sønn hadde kiss, takket være en super kiropraktor er han frisk nå! så anbefaler på det sterkeste kiropraktor til babyer/ små barn! var en lang kamp med leger som ikke førte noen sted, men kiropraktor hjalp! er fagfolk som praktiserer dette!

Hørt om det ja, men det er ingen diagnose barneleger anerkjenner. Og jeg vil tro de vet best. Det er en motediagnose oppfunnet av kiropraktorer. Anonymous poster hash: 38f1e...42f [/tacronym]

Er det største pisset jeg har hørt om! Mange barneleger som anerkjenner dette! Å var faktisk behandling for dette som hjalp min sønn ut av et smertehelvete! Men pga en enkelt luring av en lege som du nevner ovenfor her ble det oppdaget litt sent og tok tid for å bli frisk! Vi hadde en lang kamp med legen hvor prøvene var fine men gutten var syk! Å være lege gir en ikke automatisk en fasit! Denne legens kunnskaper var begrenset på dette området og bare fordi han er lege betyr ikke at han vet best nei! Hadde jeg hatt den holdningen ville ikke gutten min vært frisk idag! Jeg som mor kunne se hvordan min sønn sleit å hadde vondt, forstod jo at det var noe galt! Fikk ny barnelege og oppsøkte kiropraktor!

Fortsetter under...

Gjest blåklokkevalsen

Hva skulle man ha gjort i vår situasjon uten kiropraktor? Lege, helsesøster og fysioterapaut sa at ingenting var galt med jentungen, kiropraktoren kunne svare nesten over telefon om hva som var galt... Jentungen var så låst i ryggen at hun klarte knapt og ligge på magen, og i tillegg skrek hun i smerter når hun skulle krype. 

Hørt om mange som har dødd hos lege, på sykehus, i vogn, hjemme, i sin seng osv. Hvis man skal unngå alt så må man bare grave seg et hull og gjemme seg... 

Hadde en lignende opplevelse med datteren i huset da hun var 6 år.. Hun klagde i nesten et år over ryggen, som hun hadde vært så uheldig å slå i et stygt fall fra et lekeapparat.. Man kunne se en tydelig kul på rygg graden hennes, men det var ingen andre enn en kiropraktor som klarte å stille diagnosen. Etter en time hos kiropraktoren, så var ungen frisk, og kunne igjen løpe og leke sammen med andre barn.

Gikk til manuellterapeut(som er fysioterapeut med videreutdanning) og hun fant ingen låsninger i bekken eller ryggen, kun en liten låsning i nakken på lillegutt. Men han ble aldri bra, var hos henne flere ganger.

Så gikk vi til kiropraktor, etter 3 behandlinger på 2 uker så fikk vi en helt ny gutt. Trenger vel ikke å si at vi aldri gikk tilbake til manuellterapeuten.

Man må selvfølgelig gå til en kiropraktor som har spesialisert seg på barn, de er helt anerkjent i norsk helsevesen på lik linje som fysioterapeut og lege. Her samarbeider spesialteamet på habiliteringsavdelingen for barn og unge på sykehuset med en kiropraktor, og du han risikere å bli henvist til kiropraktor fra barnelegen på helsestasjonen...

Denne kiroptaktoren samarbeider de med på helsestasjonen, og jeg har full tillit til henne. Behandlingen hun gir til barn er en helt annen enn den hun gir voksne, er ikke knekking og herjing, bare mye trykk og bevegelse av leddene til barnet

http://www.kiropraktor-arendal.no/?PageID=256&ItemID=119

Anonymous poster hash: 2847c...4f0

Hva skulle man ha gjort i vår situasjon uten kiropraktor? Lege, helsesøster og fysioterapaut sa at ingenting var galt med jentungen, kiropraktoren kunne svare nesten over telefon om hva som var galt... Jentungen var så låst i ryggen at hun klarte knapt og ligge på magen, og i tillegg skrek hun i smerter når hun skulle krype. 

Hørt om mange som har dødd hos lege, på sykehus, i vogn, hjemme, i sin seng osv. Hvis man skal unngå alt så må man bare grave seg et hull og gjemme seg... 

Hadde en lignende opplevelse med datteren i huset da hun var 6 år.. Hun klagde i nesten et år over ryggen, som hun hadde vært så uheldig å slå i et stygt fall fra et lekeapparat.. Man kunne se en tydelig kul på rygg graden hennes, men det var ingen andre enn en kiropraktor som klarte å stille diagnosen. Etter en time hos kiropraktoren, så var ungen frisk, og kunne igjen løpe og leke sammen med andre barn.

Så bra at hun fikk hjelp tilslutt :)

Vi hadde 4 behandlinger over 4 uker (ca 3 uker før 1 årsdagen hennes). Etter første behandling ålte hun seg forover, andre behandling så satte hun seg opp selv og reiste seg etter ting, 3 behandling så krøp hun. Etter siste behandling så var hun over alt :) Var noen vanvittige uker, gikk fra et barn som kunne gå hvis jeg hjalp henne opp og hun hadde noe å støtte seg til, til ei som nå var over alt ;) ca en måned etter slapp hun seg og gikk selv ;)

Annonse

Sier seg selv at små skjøre babyer ikke skal knekkes å brekkes på!! Slike ting skal gå seg til selv, det gjør det også. De fleste kan få hard medfart under fødsel, men en skal ikke bryte løs for eksempel låsninger på små unger. Har og hørt om dødsfall og vi ville aldri valgt kiropraktor, selv om vi hadde en del vansker med barna i starten-nakke/rygg problemer. Løpe til nøtteknekkeren med en gang unga gråter litt, alt skal ha en forklaring og alt skal repareres........dagens samfunn!

Anonymous poster hash: 7f7cd...a16

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva kiropraktorer gjør med små barn. De "knekker" og "brekker" ALDRI! Små barn og voksne behandles på særdeles ulike måter. Sønnen min hadde smertefulle låsninger, og etter 4 smertefrie behandlinger fikk jeg en ny unge.  Hadde da vært hos både helsesøster, barnelege og fysioterpaeut som ikke kunne finne noe galt med ungen...

Da kan jeg like gjerne slenge meg på med at jeg har hørt om et barn som døde etter lekeulykke i barnehagen, IKKE send ungene deres i bhg!!!

Anonymous poster hash: 0edf5...fc0

Sønnen min sov knapt de første 9 ukene av sitt liv. Jeg/han var heldig hvis han sov mer enn 15 min i strekk. Det eneste som funket var å bevege vogna konstant, og så fort den stoppet, så våknet han. (alle vet jo at bevegelse hjelper på smerter, f.eks kolikk)

Jeg kunne glemme å dusje før midt på natta når han endelig sov litt i strekk. Gå på do/lage mat/spise/hjelpe storesøster med lekser osv, var en utfordring. Han skrek når han ble tatt opp, ville ikke ligge i armene når han skulle ha mat. Det eneste som funket var å legge han i vippestolen og vippe den forsiktig mens vi ga han med flaske.

Til slutt ringte jeg kiropraktor, når alt annet var prøvd. Etter den første timen, så sov han 4 (!!) timer i strekk under paviljongen ute på verandaen her. Det hadde aldri skjedd før! Kiropraktoren sa at han brukte samme styrke som man bruker når man setter tommelen på ei ringeklokke og ringer på døra hos folk. Dette var nok til å "låse opp" i rygg og nakke. 

Sønnen vår sovnet under behandling og sov seg gjennom cafebesøk! Så jeg kan love deg at jeg kommer til å anbefale kiropraktor til de som sliter med babyene sine. Vår baby hadde to kraftige låsinger i nakken og en i ryggen. Etter dette fikk vi en baby som sov minst 1,5 time på hver soveøkt, sov til 6 om morgenen, lå i armene ved mating, og sluttet å gråte pga smerter. Sier seg selv at dette ikke er tilfeldig, og at han fikk hjelp av kiropraktoren. Han fikk et nytt liv, og tusen takk for det, for de første 9 ukene var rett og slett et mareritt for den stakkars gutten. 5 behandlinger hadde vi, og i dag er han 6 mnd og ikke hatt vondt siden den gangen,

De har vel aldri klart å fremlegge dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper på kolikk. Det er TIDEN som hjelper på kolikk, ikke kiropraktikk.

Anonymous poster hash: 648ab...360

Hvor skriver hun at kiropraktoren kurerte kolikk?

Anonymous poster hash: 0edf5...fc0

Jobber på ortopedisk avdeling, og får til stadighet inn pasienter som har vært hos kiropraktor hvor det har skjedd "noe" i ryggen.

Så nei, ville aldri gått dit verken med meg selv eller et av barna.

Anonymous poster hash: c9d16...f4a

Sier seg selv at små skjøre babyer ikke skal knekkes å brekkes på!! Slike ting skal gå seg til selv, det gjør det også. De fleste kan få hard medfart under fødsel, men en skal ikke bryte løs for eksempel låsninger på små unger. Har og hørt om dødsfall og vi ville aldri valgt kiropraktor, selv om vi hadde en del vansker med barna i starten-nakke/rygg problemer. Løpe til nøtteknekkeren med en gang unga gråter litt, alt skal ha en forklaring og alt skal repareres........dagens samfunn! Anonymous poster hash: 7f7cd...a16

Vil ikke at barnet mitt skal ha vondt jeg.... Er det så rart???

Anonymous poster hash: bf0cc...50f

Kiropraktoren jeg går til har like lang utdannelse som fastlegen min, tenk hvor mye forskjellig en allmennpraktoserende lege skal ha inn i de årene med skolegang, mens kiropraktoren bare lærer om muskler, ledd, skjelett o.l. Tror faktisk kiropraktoren kan minst like mye om hvordan kroppen vår er skrudd sammen som legen altså...

Anonymous poster hash: 2847c...4f0

Sønnen min sov knapt de første 9 ukene av sitt liv. Jeg/han var heldig hvis han sov mer enn 15 min i strekk. Det eneste som funket var å bevege vogna konstant, og så fort den stoppet, så våknet han. (alle vet jo at bevegelse hjelper på smerter, f.eks kolikk)

Jeg kunne glemme å dusje før midt på natta når han endelig sov litt i strekk. Gå på do/lage mat/spise/hjelpe storesøster med lekser osv, var en utfordring. Han skrek når han ble tatt opp, ville ikke ligge i armene når han skulle ha mat. Det eneste som funket var å legge han i vippestolen og vippe den forsiktig mens vi ga han med flaske.

Til slutt ringte jeg kiropraktor, når alt annet var prøvd. Etter den første timen, så sov han 4 (!!) timer i strekk under paviljongen ute på verandaen her. Det hadde aldri skjedd før! Kiropraktoren sa at han brukte samme styrke som man bruker når man setter tommelen på ei ringeklokke og ringer på døra hos folk. Dette var nok til å "låse opp" i rygg og nakke. 

Sønnen vår sovnet under behandling og sov seg gjennom cafebesøk! Så jeg kan love deg at jeg kommer til å anbefale kiropraktor til de som sliter med babyene sine. Vår baby hadde to kraftige låsinger i nakken og en i ryggen. Etter dette fikk vi en baby som sov minst 1,5 time på hver soveøkt, sov til 6 om morgenen, lå i armene ved mating, og sluttet å gråte pga smerter. Sier seg selv at dette ikke er tilfeldig, og at han fikk hjelp av kiropraktoren. Han fikk et nytt liv, og tusen takk for det, for de første 9 ukene var rett og slett et mareritt for den stakkars gutten. 5 behandlinger hadde vi, og i dag er han 6 mnd og ikke hatt vondt siden den gangen,

De har vel aldri klart å fremlegge dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper på kolikk. Det er TIDEN som hjelper på kolikk, ikke kiropraktikk.

Les innlegget mitt en gang til du..

Annonse

Ja, beklager. Leste litt for fort, men du nevnte at "alle vet at bevegelse hjelper på smerter, feks kolikk". Innforstått at barnet ditt hadde det. Men ingen kiropraktor får røre barna mine. Er selv lege, og blant oss er mange svært skeptiske til disse.

Kiss-kidd er forøvrig ingen anerkjent diagnose for de som driver med evidensbasert behandling.

Dysfunksjon i ledd kan gi en hel mengde problemer, alt fra stivhet i muskler og ledd, til hemmet motorikk, til endret funksjon av indre organer og mye mer. Hvor lite og mye som påvirkes avhenger av hvor låsningen(e) sitter, hvilke strukturer de påvirker og hvilke kompensasjoner de evt frembringer som gjør at problemene forflytter seg videre i kroppen.

Å påstå at kiropraktikk er humbug, heksekunst osv., det bunner i ikke noe annet enn kunnskapsløshet!

Ja, det kan skje uhell - men dette gjelder absolutt alle yrker som behandler mennesker! Det er vel ingen yrkesgrupper som fører til flere dødsfall pr år enn det legeyrket gjør. Vi liker ikke å snakke høyt om det, men feilmedisinering og feilbehandling samt operasjonsuhell fører til en mengde dødsfall hvert år. Likevel stoler vi da stort sett på leger.

Samme gjelder fysioterapeuter, sykepleiere - og også kiropraktorer.

Kiropraktorer har ekstremt mange behandlinger pr år, antall uhell er svært få.

Dessverre blir også en del ryggprolaps skyldt på kiropraktorer, men dette skjer også i all hovedsak pga uvitenhet. Jeg vet om et par tilfeller som "har fått" prolaps etter kiropraktorbehandling. Men dette er pasienter som på forhånd har hatt sterkt bukende skiver over lang tid, pasienter som har vært en millimeter fra en faktisk prolaps, så nær at det å trekke på seg trusa eller snu seg i senga på natten fint kunne ført til en prolaps. De tilfellene jeg kjenner har også vært lett overvektige personer som ikke har villet trene stabilitet i alle de årene de har slitt med store ryggproblemer. At de etter en behandling da gjør en bevegelse som fører til en prolaps, det er ikke kiropraktorens feil, men en følge som ville kommet uansett med 99 % sansynlighet.

Når det kommer til justering av nakke så skal man være sikker på at man går til en kiropraktor som er trygg på dette og som har gode erfaringer med det. Hvis ikke skal man ikke la en kiropraktor justere nakke.

Når det kommer til behandling av babyer og barn så er det en forsiktig behandling, en lavkraftig justering. I enkelte tilfeller bruker det bare fingrene på ryggen, ikke en gang hele hånden.

Små barn og babyer tar man selvfølgelig med til en som har erfaring med nettopp babyer og små barn.

Jeg har gått til kiropraktor i 20 år. Leger og spesialister (nevrologer) ville uføretrygde meg, det var ikke noe å gjøre med det smertehelvete jeg levde i, påstod de. De sa også at jeg aldri måtte gå til en kiropraktor, for da kom jeg til å bli ødelagt for livet, og trolig lammet. Til slutt var jeg så desperat at jeg var villig til å prøve likevel. Kiropraktorene fikk meg bra nok til at jeg kunne begynne å studere igjen og deretter komme meg ut i jobb. Ingen uføretrygd på meg, tross at alle spesialister påstod at det jeg har greid ville være helt umulig.

I løpet av disse 20 årene har jeg vært borti kun én som jeg tør påstå aldri burde vært kiropraktor - helt udugelig.

Jeg har jobbet sammen med eller samarbeidet tett med kiropraktorer de siste 10 årene. Felles for dem alle er et ekstremt fokus på faglig dyktighet og det å holde seg oppdatert på ny fagkunnskap. De har alle vært ydmyke i forhold til det de kan og det de gjør, og de har uten unntak hatt kun pasientens beste i fokus!

Alle sammen har vært veldig opptatt av trygghet i behandlingen, flere behandler ikke uten først å se røntgenbilder av bekken, rygg og nakke. De er opptatt av raske resultater for pasientene, og de har vært raske til å henvise videre til andre undersøkelser der dette har vært nødvendig.

Når det skjer et slikt tragisk tilfelle som noen her tydeligvis henviser til, så er det dypt tragisk! Det kommer til å bli etterforsket, og man vil finne ut om det var kiropraktoren som gjorde noe feil, eller om det var noe ved dette barnets anatomi som gjorde at det ikke tålte behandling. Om det er det siste så må man finne ut om det var noe kiropraktoren burde ha sjekket ut på forhånd, eller om det ikke var det.

Uansett så er tapet av et barn av en slik grunn dypt tragisk, helt forferdelig for familien til den lille!

Det er viktig at slike tilfeller kommer frem slik at man kan finne ut hva som har skjedd, om det kunne vært unngått, evt hvilke nye sikkerhetsrutiner/-undersøkelser man kan innføre osv.

Tro meg, hvis dette stemmer, så vil alle landets kiropraktorer være svært opptatt av saken, og ikke minst hvordan dette kan bli unngått i fremtiden!

Men å dømme en hel yrkesgruppe slik pga av ett dødsfall, det blir ikke riktig. Det er alltids noen i alle yrkesgrupper som aldri burde jobbet med det de gjør, men de er i et fåtall. Kiropraktikk er et yrke som er svært krevende, det er fysisk krevende (når man jobber med voksne), det innebærer et stort ansvar - et ansvar alle kiropraktorer (bortsett fra den ene jeg har vært borti) jeg har kjent har tatt svært alvorlig.

Dette er generelt en yrkesgruppe med stor integritet og som virkelig ønsker det beste for sine pasienter.

Å dømme mange, mange, mange barn til årevis, kanskje et helt liv med feilfunskjon, smerter og sykdom fordi det skjer ett tragisk tilfelle, det blir for dumt. I så fall får vi avskaffe alle leger også siden de tross alt påfører flest dødsfall i landet pr i dag...

Jeg har stor respekt for folk som tar ansvar for folks helse på den måten som både leger og kiropraktorer gjør!

Anonymous poster hash: 1a681...178

-Ikke gå til legen med barna, lest om ett barn som døde fordi legen ikke tok barnets sykdom på alvor.

-ikke kjør bil med barna, lest om ett barn som døde i bilulykke.

-ikke ha barna inni huset, har lest om barn som har brent inne.

-ikke ha barna i bhg, har lest om et barn som døde da det var i bhg.

-ikke gi barna mat, ett barn ble kvelt og døde.

- ikke fly, ta båt, tog eller sykle med barn, hørt historier om barn som døde da..

Konklusjon: ikke få barn.

Anonymous poster hash: 7b840...23d

De har vel aldri klart å fremlegge dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper på kolikk. Det er TIDEN som hjelper på kolikk, ikke kiropraktikk. Anonymous poster hash: 648ab...360

Akkurat slik var min eldste sønn, men ved ca tre måneders alder gav det seg. Så om du hadde ventet litt til ville saken sannsynligvis løst seg uten bruk av kiropraktor.

Vi fikk en "ny" guttebaby etter kiropraktorbehandlinger for låsninger. Fra illskrikende, søvnløs og fullstendig misfornøyd, til solstråle med praktfull døgnrytme.

Anonymous poster hash: 03828...2d2

De har vel aldri klart å fremlegge dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper på kolikk. Det er TIDEN som hjelper på kolikk, ikke kiropraktikk. Anonymous poster hash: 648ab...360

Akkurat slik var min eldste sønn, men ved ca tre måneders alder gav det seg. Så om du hadde ventet litt til ville saken sannsynligvis løst seg uten bruk av kiropraktor.

Og hadde du tatt litt mer hensyn til babyen din hadde han kanskje sluppet å ha smerter i hele tre måneder.

Anonymous poster hash: b67de...a29

Han hadde kolikk, verken mer eller mindre. Nå var dette dessuten 13-14 år siden, da hadde man ikke hørt om kiss, kids eller hva det heter alt sammen, og det var aldri aktuelt å oppsøke noen kiropraktor. For enkelte barn er det kanskje nyttig, men for de aller fleste unger er det beste å slippe slik manipulerende behandling (selv om det ser "snilt" ut).

Statistisk sett er det altså ikke så farlig å få til kiropraktoren som det er å gjøre mange andre ting som vi gjør hver dag..

Hva er dette for noe tull? Det finnes ingen dødsfall her til lands knyttet opp til kiropraktorbehandling, er det noe man bør være redd for er det feilbehandling hos lege! Hvor får du dette sprøytet fra? Du kan ikke komme med en slik uttalelse uten en videre f

Er jo grusomt om dette stemmer, men når man drar en :ikke gjør ditt eller datt fordi jeg kjenner noen som....,så holder det ikke helt. Man må jo ha en begrunnelse for en påstand. Kan jo være mye som har skjedd her og flere faktorer som spiller inn! Hva skjedde med barnet ditt da v.p?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...