Gå til innhold

Kan man bli nektet adgang på buss med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, de kan faktisk tillogmed sette deg av midt under turen, om noen som kommer på er hyperalergisk!

Helt sykt. Det var jeg bestandig drit nervøs for når jeg tok lavprisekspressen fra Oslo-Trondheim-Oslo. Enn om det kom en super alergisk unge eller noe, mindt på fjellet(?)

Men, det har heldigvis aldri skjedd, og jeg har tatt bussen flere ganger. (Men, tryggere med tog)

Det er sykt at allergiske mennesker blir satt over en bikkje?

Seriøst?

Anonymous poster hash: 3e905...c8c

Hvorfor er det sykt?

Anonymous poster hash: e4080...ed6

Jeg syns det er helt normalt at allergier blir tatt hensyn til. Det er Monson som mener at dette er sykt, og jeg lurer på det selv. Kanskje samme type menneske som uffer seg over at man ikke lenger kan åpne peanøtter på fly?

HI her. Jeg er enig med det. Men da må det også bli klare retningslinjer på dette og ikke la det bli et sjangsespill for dyreiere å ta buss. Er det ikke lov så er det ikke lov. Greit. Men har man først tillatt dyr på buss kan man IKKE kaste dyr og eier av i tilfelle en allergisk kommer på. Sånt er uhørt.

Anonymous poster hash: e35ff...65a

Så du mener det er helt greit at folk blir syke bare sånn at du skal komne deg frem??? Interessant.

For et teit svar! alle vill jo "komme fram" med eller uten allergi. Påenget er at, det burde være ordentlige retningslinjer for hvordan man skal ha det.

Om det er lov å reise med hund på bussen, så burde det ikke være slik at man plutselig kan ende opp på dovrefjell en vinter natt.. Om det plutselig skulle komme en som var allergisk.

Da burde det være slik at den som er på først den får reise, den som er så allergisk og kommer på på dovrefjell, de får ta en anna buss. Og ikke sette av den som kom på først med en hund F.eks..

Eller si at det ikke er lov å ha med hund på bussen.

Nå var det altså slik at HI snakket om en buss i sentrum av en by, ikke noen langtransportbuss over Dovrefjell.

Ja, det blir jo noe helt annet. Men, først i tråden her, så tenkte jeg at det var snakk om lang reise. Og der er reglene slik. (Noe som man burde endre.)

Men, bor man i oslo eller en anna stor by, så er det ikke noe problem å ta neste buss. Med hund eller med allergi. 

Men, da må jo den som har allergi siifra til den som har hund. Men, det har jeg aldri opplevd at noen har sagt noe om. Og jeg kan ikke gjette meg fram til om noen på en stappfull buss har allergi eller ikke. 

Skrevet

Ja, de kan faktisk tillogmed sette deg av midt under turen, om noen som kommer på er hyperalergisk!

Helt sykt. Det var jeg bestandig drit nervøs for når jeg tok lavprisekspressen fra Oslo-Trondheim-Oslo. Enn om det kom en super alergisk unge eller noe, mindt på fjellet(?)

Men, det har heldigvis aldri skjedd, og jeg har tatt bussen flere ganger. (Men, tryggere med tog)

Seriøst?

Hvorfor er det sykt?

Jeg syns det er helt normalt at allergier blir tatt hensyn til. Det er Monson som mener at dette er sykt, og jeg lurer på det selv. Kanskje samme type menneske som uffer seg over at man ikke lenger kan åpne peanøtter på fly?

HI her. Jeg er enig med det. Men da må det også bli klare retningslinjer på dette og ikke la det bli et sjangsespill for dyreiere å ta buss. Er det ikke lov så er det ikke lov. Greit. Men har man først tillatt dyr på buss kan man IKKE kaste dyr og eier av i tilfelle en allergisk kommer på. Sånt er uhørt.

Så du mener det er helt greit at folk blir syke bare sånn at du skal komne deg frem??? Interessant.

Overhodet ikke. Men da må det være busselskapets ansvar å skaffe transport videre for vedkommende. Har man betalt for å komme frem, skal man frem. Kollektivtransport er tross alt til for alle.

Alle MENNESKER ja. Dyr kommer i andre rekke.
Skrevet

Seriøst?

Hvorfor er det sykt?

Overhodet ikke. Men da må det være busselskapets ansvar å skaffe transport videre for vedkommende. Har man betalt for å komme frem, skal man frem. Kollektivtransport er tross alt til for alle.

Alle MENNESKER ja. Dyr kommer i andre rekke.

Men, det går jo like mye utover de som eier dyrene. Altså mennesker! 

Skrevet

Hadde jeg blitt satt av bussen på Dovre en stormfull vinternatt, med eller uten hund, hadde jeg anmeldt bussen/busselskapet for drapsforsøk. Hvis jeg hadde overlevd da :P

Det er jo langt farligere enn pelsdyrallergi, så dette med å bli satt av tror jeg ikke er en aktuell problemstilling.

Skrevet

Beklager, men har mer sympati for allergikere enn for dyreeiere, og dette sier jeg som dyreeier selv.

Det er da ingen av oss andre dyreeiere som har sagt at vi har mindre sympati for allergikere.

Skrevet

Hadde jeg blitt satt av bussen på Dovre en stormfull vinternatt, med eller uten hund, hadde jeg anmeldt bussen/busselskapet for drapsforsøk. Hvis jeg hadde overlevd da :P

Det er jo langt farligere enn pelsdyrallergi, så dette med å bli satt av tror jeg ikke er en aktuell problemstilling.

Jeg vet.. Men, det er faktisk sant altså! Jeg fikk helt sjokk når busssjoføren sa dette til meg. Og da fant jeg fram pcn og leste og der står det jaggu meg.. Ringte tillogmed til lavprisekspressen.. 

Men, jeg vill tro at de som er skikkelig allergisk reiser med tog, og de som er litt alergisk sier ikke noe til busssjoføren. 

Skrevet

Jeg vet.. Men, det er faktisk sant altså! Jeg fikk helt sjokk når busssjoføren sa dette til meg. Og da fant jeg fram pcn og leste og der står det jaggu meg.. Ringte tillogmed til lavprisekspressen.. 

Men, jeg vill tro at de som er skikkelig allergisk reiser med tog, og de som er litt alergisk sier ikke noe til busssjoføren.

Bare av nysgjerrighet: Hvis du og hunden din er med bussen fra Trondheim til Dovrefjell, og så kommer det på en person som er hyperallergisk og du og hunden må gå av. Vil ikke den allergiske da bli syk likevel? Sånn umiddelbart skulle jeg jo tro at det være igjen såpass mye allergener i bussen at det fortsatt vil være ille for den som er hyperallergisk. Noen som har ordentlig greie på allergi som vet?

Skrevet

Bare av nysgjerrighet: Hvis du og hunden din er med bussen fra Trondheim til Dovrefjell, og så kommer det på en person som er hyperallergisk og du og hunden må gå av. Vil ikke den allergiske da bli syk likevel? Sånn umiddelbart skulle jeg jo tro at det være igjen såpass mye allergener i bussen at det fortsatt vil være ille for den som er hyperallergisk. Noen som har ordentlig greie på allergi som vet?

Jeg er ikke ekspert, men det vil jeg tro ja. Pelsdyrallergi er vel heller ikke av de verste allergiene, uansett kan det ikke rettferdiggjøres å sette folk av bussen midt på fjellet. Det er jo livsfarlig, noe jeg aldri har hørt allergi mot pelsdyr er. De som allergiske som jeg kjenner har dessuten alltid med seg zyrtec sånn i tilfelle.
Skrevet

Jeg har pelsallergi, og ja, det snører seg sånn til i halsen at jeg får astmaanfall pga det. Jeg synes ikke noe om at dyr skal benytte seg av kollektiv transport. Det er vanvittig plagsomt å sitte med pipende pust og rennende øyne og nese fordi noen på død og liv må ha hund ombord. Det bedrer seg selvsagt dersom hunden går ut.

Dessuten: det er ikke bare til å ta en Zyrtec eller en dose med Ventoline. Ofte må man faktisk oppsøke lege.

Er det ikke bare å slutte å ta hunden med på langreiser?

Anonymous poster hash: fa046...1f3

Skrevet

Jeg er veldig allergisk og har flere ganger måtte gått ut av bussen rød og hoven i øynene, rennende nese og øyne og muslim til de grader... Aldri har personen med hund blitt sendt ut og jeg kommer for sent på jobb.. Dette er på lokal buss..

Anonymous poster hash: 9dd49...059

Du ble muslim av hunden? Sterkt vitnesbyrd om troens kraft! ;)

Skrevet

Mi meining om saka:

1. Allergi trumfar hund.

2. Når busselskapet først tillet dyr må dei lage ei ordning som gjer at både dyret og allergikaren kjem fram dit dei skal. Om dei ikkje kan etterkome dette må dei forby dyr. Ingen er tent med tilgang til ei teneste ein ikkje kan rekne med.

Skrevet

Vil nok tro at på langdistanse og den problemstillingen ville bussjåføren enten stuet hunden i bagasjerommet under eller ringt opp andre busser på samme strekningen så enten allergikeren eller hunden kunne bytte buss. Har sett tomme hundebur under med bagasjen før.

Anonymous poster hash: 6d293...f81

Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men det vil jeg tro ja. Pelsdyrallergi er vel heller ikke av de verste allergiene, uansett kan det ikke rettferdiggjøres å sette folk av bussen midt på fjellet. Det er jo livsfarlig, noe jeg aldri har hørt allergi mot pelsdyr er. De som allergiske som jeg kjenner har dessuten alltid med seg zyrtec sånn i tilfelle.

Pelsdyrallergi kan være alvorlig ja.

Zyrtec må man også som regel ta forebyggende, og det er mange (inkludert meg) som slettes ikke tåler dem. Jeg sovner.

Skrevet

Jeg har pelsallergi, og ja, det snører seg sånn til i halsen at jeg får astmaanfall pga det. Jeg synes ikke noe om at dyr skal benytte seg av kollektiv transport. Det er vanvittig plagsomt å sitte med pipende pust og rennende øyne og nese fordi noen på død og liv må ha hund ombord. Det bedrer seg selvsagt dersom hunden går ut.

Dessuten: det er ikke bare til å ta en Zyrtec eller en dose med Ventoline. Ofte må man faktisk oppsøke lege.

Er det ikke bare å slutte å ta hunden med på langreiser?

Anonymous poster hash: fa046...1f3

Det er jo ikke BARE å slutte å reise med hunden på langreiser.. Han er et familiemedlem han også. Jeg har ikke bil eller lappen. Så hva skal man da gjøre? (har ikke den problemstillingen nå, men hadde den da jeg bodde i Oslo.) sette igjen hunden i Oslo og reise til Trondheim? F.eks ? det går jo ikke. 

Men, heldigvis så har jeg aldri opplevd at noen hyperalergikere kom om bord på bussen. Og jeg tok den så skjeldent som mulig (da det var et sjansespill) og betalte heller mere for togbillet. Men, det var ganger jeg ikke hadde penger til en togbilett og måtte ta bussen for å komme meg hjem. Var et nervevrak hele bussturen. Satte meg oppe i andre etasjen, og prøvde å "gjømme" hunden min så godt som mulig :P hehe (så kanskje de som var allergisk, kunne tenke at: "huff holder på å bli forkjølet" i steden for "Den jævla dritt hunden". 

Skrevet

15 min busstur. Det er da en strekning man kan gå. Og for hunden sin del er vel det bare fint???

Anonymous poster hash: 59fdd...9ec

Skrevet

Skulle ønske alle andre enn blinde/uføre kunne bli nektet å ta med hund på bussen.

Jeg er veldig allergisk og det blir ett helvete for meg på bussen når noen tar med seg hund på. Jeg forstår såklart at de som trenger førerhund må få lov, det får jeg bare tåle. Men alle andre som har med hund, det er så unødvendig ! Ikke mye gøy å nyse på seg sår i nesen og komme fram dit jeg skal med røde øyne og rennende nese !

Anonymous poster hash: fa3e6...f20
Skrevet

15 min busstur. Det er da en strekning man kan gå. Og for hunden sin del er vel det bare fint???

Anonymous poster hash: 59fdd...9ec

Dette er en strekning med dårlig gangvei, så nei takk.

HI

Skrevet

Skulle ønske alle andre enn blinde/uføre kunne bli nektet å ta med hund på bussen.

Jeg er veldig allergisk og det blir ett helvete for meg på bussen når noen tar med seg hund på. Jeg forstår såklart at de som trenger førerhund må få lov, det får jeg bare tåle. Men alle andre som har med hund, det er så unødvendig ! Ikke mye gøy å nyse på seg sår i nesen og komme fram dit jeg skal med røde øyne og rennende nese !

Anonymous poster hash: fa3e6...f20

Unødvendig? Er vel like nødvendig for en med hund å ta kollektivt som for en med allergi?

Anonymous poster hash: 3aeb0...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...