Gå til innhold

Febermåling, når slutte å måle feber i rumpa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke akkurat noe barnet mitt har lyst til mer. Men føler det gir den mest korrekte temperaturen.

Anonymous poster hash: 4fa09...0b0
Skrevet

Man slutter ikke å måle rektalt. Som du sier, det gir den mest korrekte målingen.

Anonymous poster hash: fa57c...457

Skrevet

Greit det gir riktig måling, men måler dere selv i ræva ell?

Derfor måler jeg ikke der på min unge....

Anonymous poster hash: 30966...5c5

Skrevet

Når du måleren feber for eksempel på sykehus så tar de tempen i rumpen ja.

Måtte det når jeg var gravid å lå der.

Anonymous poster hash: 5731d...8fd
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke.Har et pannemålerinstrument som funker bra. synes det er fryktelig å skulle ta tempen i rompa,iallefall når de ikke vil selv.da synes jeg det er på grensa til overtramp.

Anonymous poster hash: 9027f...4fc
Skrevet

Greit det gir riktig måling, men måler dere selv i ræva ell?

Derfor måler jeg ikke der på min unge....

Jeg måler aldri feber selv fordi jeg kjenner selv om den er høy eller lav og det er ikke så farlig for meg akkurat hva den er. På barna mine syns jeg det er viktigere for å vite om paraceten gjør at feberen går ned, om jeg kan forvente at de våkner skjelvende av feber (det gjør de ofte hvis den blir høy uten at det er  feberkramper) og noen ganger når feberen ikke er veldig høy, så vet jeg om de faktisk er syke eller ikke. Derfor måler jeg rektalt på dem og ikke på meg selv.

Anonymous poster hash: ebb0a...8d3

Skrevet

Greit det gir riktig måling, men måler dere selv i ræva ell?Derfor måler jeg ikke der på min unge....Anonymous poster hash: 30966...5c5

Jeg måler aldri feber selv fordi jeg kjenner selv om den er høy eller lav og det er ikke så farlig for meg akkurat hva den er. På barna mine syns jeg det er viktigere for å vite om paraceten gjør at feberen går ned, om jeg kan forvente at de våkner skjelvende av feber (det gjør de ofte hvis den blir høy uten at det er  feberkramper) og noen ganger når feberen ikke er veldig høy, så vet jeg om de faktisk er syke eller ikke. Derfor måler jeg rektalt på dem og ikke på meg selv. Anonymous poster hash: ebb0a...8d3
Får riktig i øret også, er ikke snakk om mye forskjell...

Skrevet

Greit det gir riktig måling, men måler dere selv i ræva ell?Derfor måler jeg ikke der på min unge....Anonymous poster hash: 30966...5c5

Jeg måler aldri feber selv fordi jeg kjenner selv om den er høy eller lav og det er ikke så farlig for meg akkurat hva den er. På barna mine syns jeg det er viktigere for å vite om paraceten gjør at feberen går ned, om jeg kan forvente at de våkner skjelvende av feber (det gjør de ofte hvis den blir høy uten at det er  feberkramper) og noen ganger når feberen ikke er veldig høy, så vet jeg om de faktisk er syke eller ikke. Derfor måler jeg rektalt på dem og ikke på meg selv. Anonymous poster hash: ebb0a...8d3

Mamma jobber på sykehjem og hun er ikke helt enig med deg... De har testet noen øreapparater etterhvert og hun sier at om du måler samme person 3 ganger etter hverandre risikerer du 3 forskjellige resultater, øretermometerne er helt avhengig av at du holder de i riktig vinkel for å gi korrekt resultat.

Selv måler jeg i munnen på ungene, under tungen, det gir ikke helt rett resultat, men det er heller ikke så farlig. Om de har 38,2 eller 38,7 i feber er liksom ikke så farlig. Det vi måler er om den stiger eller synker...

Anonymous poster hash: 23573...48a

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg måler aldri feber selv fordi jeg kjenner selv om den er høy eller lav og det er ikke så farlig for meg akkurat hva den er. På barna mine syns jeg det er viktigere for å vite om paraceten gjør at feberen går ned, om jeg kan forvente at de våkner skjelvende av feber (det gjør de ofte hvis den blir høy uten at det er feberkramper) og noen ganger når feberen ikke er veldig høy, så vet jeg om de faktisk er syke eller ikke. Derfor måler jeg rektalt på dem og ikke på meg selv. Anonymous poster hash: ebb0a...8d3

Du eller barnet som ikke er komfortabel med å måle rektalt?

Skrevet

dersom du måler i øret eller panna eller under tunga eller under armen eller..... vil du fortsatt få målinger som viser om feberen går opp eller ned...

her måler vi ikke i rompa, hverken oss selv eller ungene. (og når jeg var på sykehuset ble jeg målt i øret.)

Skrevet

Jeg måler aldri feber selv fordi jeg kjenner selv om den er høy eller lav og det er ikke så farlig for meg akkurat hva den er. På barna mine syns jeg det er viktigere for å vite om paraceten gjør at feberen går ned, om jeg kan forvente at de våkner skjelvende av feber (det gjør de ofte hvis den blir høy uten at det er feberkramper) og noen ganger når feberen ikke er veldig høy, så vet jeg om de faktisk er syke eller ikke. Derfor måler jeg rektalt på dem og ikke på meg selv. Anonymous poster hash: ebb0a...8d3

Hvorfor tror du vi måler rektalt på sykehus? For moro skyld?

Hilsen intensivsykepleier

Anonymous poster hash: 4eee0...b62

Skrevet

Hilsen intensivsykepleier

Anonymous poster hash: 4eee0...b62

det varierer tydeligvis fra sykehus til sykehus, så da må jeg nesten svare.... ja?

Skrevet

Har blitt målt på sykehuset mange ganger, men bare en gang rektalt, de andre gangene har de tatt den i munnen...

Det er jo ikke alltid det er så viktig å vite akkurat hvor høy feberen er, bare om man har feber eller ikke, og om den stiger eller synker.

Anonymous poster hash: 23573...48a
Skrevet

Får riktig i øret også, er ikke snakk om mye forskjell... Anonymous poster hash: 30966...5c5

Hilsen intensivsykepleierAnonymous poster hash: 4eee0...b62

Ingen tvil om at det er mest korrekt måling hvis man måler rektalt, så jeg vil si det makes sense at man på en intensivavdeling måler rektalt. Når det er sagt har jeg jobbet på flere kirurgiske avdelinger på forskjellige sykehus, og kun opplevd en avdeling hvor det ble målt rektalt. Ellers blir øretermometer brukt. Men, hvis pasienten får veldig høy feber eller man opplever at målingen er tvilsom sjekker man rektalt.

Når det er sagt, så måler jeg aldri rektalt på meg selv. Faktisk ekstremt sjeldent jeg måler tempen på meg selv, om jeg har feber som trenger febernedsettende så kjenner jeg det på almenntilstanden.

Jeg måler også veldig sjelden feberen på barna. Hvis jeg må det, så er det gjerne fordi almenntilstanden er såpass påvirket. Da er de gjerne såpass medtatte at de knapt orker protestere. Men stort sett så ser jeg kun på almenntilstanden og bruker "mamma-tempen" (kyss på panna). Da gjør jeg meg opp en mening, og gir febernedsettende hvis jeg anser det for nødvendig. Om barnet har 38,8 eller 39,1 har ikke stor betydning. Nå skal det sies at ingen av mine barn har hatt feberkramper, og hvis et av barna er langvarig syk så sjekker jeg en gang før jeg gir febernedsettende da legen gjerne vil vite hva tempen har vært hvis vi må dit en tur.

Anonymous poster hash: ad055...711

Skrevet

Er almentilstanden fin måler jeg panne/øre på barnet, bare for å ha ca pekepinne på hvordan ting ligger ann. Men er almentilstanden veldig redusert måler jeg alltid rektalt for å ha bedre kontroll på stigninger og synkende feber. Men sjekker alltid hender og føtter før jeg måler rektalt, for sjelden det er grunn til å følge like mye med på garder når tempen likevel synker. 

Anonymous poster hash: 358b4...a2b
Skrevet

Min mor jobber på nyfødt intensiv, og hverken der eller på barsel ved dette sykehuset måler de rektalt. Grunnen er at de måler ofte, og selv om små babyer ikke har begrep om hva som skjer opplever den som utfører målingen at det er i "grenseland" å stikke termometer i rumpa på babyen flere ganger om dagen. Min helsesøster sa også at jeg like gjerne kunne måle under tungen eller armen. 0.5 grad gjør ikke store forskjellen, og man ser uansett om temperaturen stiger eller synker.

Å ta temp i rumpa på et motvillig barn syns jeg er et overgrep. Man kan argumentere med at det er til barnets beste, men jeg er ikke enig - da kan man heller ta tempen i munnen eller under armen.

Anonymous poster hash: 37da1...1c1

Skrevet

Har aldri målt i rumpa. Måler i øret. Gutten min er 10 år og det har gått helt fint. Trenger bare å vite ca temp uansett

Anonymous poster hash: fab7b...7a2

Skrevet

Jeg måler alltid i rumpen på min 2 åring.

Flere ganger når han har hatt feber så har han ikke virket så kjempe varm å har heller ikke virket så veldig dårlig,men likevel hatt 40,3 i feber.

Bare nevner det siden folk mener at de kan måle ca hvor høy feberen er med å bare kjenne på de.

Anonymous poster hash: 5731d...8fd
Skrevet

måler bare i panna. Slutta med rektalt da guttungen måtte måles hver andre time gjennom natta.

Anonymous poster hash: 3774d...175

Skrevet

Måler bare rektalt om tempen stiger over 39/40, og det blir vikigere å ha nøye resultat. Ellers bruker vi bare øretermometer.

Skrevet

Jeg måler rektalt på treåringen første gangen jeg måler når hun er syk. Måler i øret om jeg måler ofte, alltid i begge ører. Om resultatene varierer veldig måler jeg rektalt igjen, men vil gjerne slippe å gjøre det for ofte.

På sykehuset her måler de i øret, både på voksne og barn.

Anonymous poster hash: 88de7...4ef
Skrevet

Jeg sjekket alltid rektalt og øretermometer når ungene var veldig små, når disse gav ganske likt resultat sluttet jeg å måle rektalt. Er feberen veldig høy med øretermometer, altså 40 og febern ikke går ned sjekker jeg rektalt fo å være sikker på at øretermometeret stemmer. Eller jeg syns febern er for lav i forhold til barnets allmentilstand,

Hos meg viser øretermometeret 0,5 grader lavere enn hva jeg har. Ungene så er det 0,3 mindre.

Anonymous poster hash: 7b13d...a6d

Skrevet

Måler rektalt både på barna og meg selv. Ingen av barna som har protestert, eldste er 10 år. Temometerene er jo så tynne at med litt vaselin er de nesten ikke merkbare. For å være helt ærlig kunne termometert vært litt tykkere, slik de er nå er jeg litt redd for å stikke barna, om jeg ikke treffer perfekt, og da kan det bli ubehagelig.

Anonymous poster hash: 8779e...cf6
Skrevet

Det slutter vi aldri med.

Skal jeg måle så vil jeg ha rett resultat.

Ungene elsker det ikke, men de godtar da siden de vet det ikke er noe alternativ.

Og ja, jeg måler på meg selv i rompa også :-)

Skrevet

Får riktig i øret også, er ikke snakk om mye forskjell... Anonymous poster hash: 30966...5c5

Du eller barnet som ikke er komfortabel med å måle rektalt?

Barnet nekter og gjøre det... Får ikke i parasett der heller :( derfor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...