Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #26 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Flott. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #27 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Seriøst? Du er høyskole lektor? Hvordan kan du være ansatt i en stilling uten å kunne skrive din egen stillingstittel korrekt? Det heter høyskolelektor. Anonymous poster hash: 4adbe...dc4
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #28 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Seriøst? Du er høyskole lektor? Hvordan kan du være ansatt i en stilling uten å kunne skrive din egen stillingstittel korrekt? Det heter høyskolelektor. Anonymous poster hash: 4adbe...dc4 Kanskje fordi jeg bare skulle skrive noe raskt her. Jeg var heller ikke ute etter å hisse opp noen, så jeg beklager at du lot deg provosere Jeg underviser vel heller ikke i gramatikk, så jeg for vel bare ta kritikk for den der, selv om det ikke var konstruktivt. Hilsen høyskolelektor (i ett ord, applaus til meg) Anonymous poster hash: 75e86...61d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #29 Skrevet 19. desember 2013 Nå er det vel ikke riktig så enkelt som å si at C=3. Det kommer helt an på hvor man studerer og om det er lavere grad/høyere grad. En A henger f.eks mye høyere på UIO enn på BI (og div andre høyskoler). I linken ser du også at kravene er strengere for en C på masternivå enn på bachelornivå. http://folk.uio.no/berasch/Tabell-karakterMai04.pdf Anonymous poster hash: 3a406...b59 Hvis man skal omregne en bokstavkarakter til tallkarakter så er det slik det gjøres. C tilsvarer da 3. Selvfølgelig er det strengere krav på master enn på bachelor. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Nei. Alle vi som studerte før reformen i 2003, har tallkarakterer som ikke kan omregnes slik. Selv oppfylte jeg kravene til en bachelorgrad grunnet fagkombinasjonen og antall vekttall, men jeg har gamle desimalkarakterer likevel. Har du en kandidat med en bachelorgrad fra 2002 med snittkarakteren 2.0, så betyr dette A i snitt. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #30 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Flott. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Dette kan du nok ikke helt. Ved reformen var dette intensjonen, men flere studier har i ettertid vist at dette ikke stemmer. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #31 Skrevet 19. desember 2013 Har like mange B som D, og mange C på vitnemålet fra høyere utdanning. Snittet mitt ligger akkurat på C. Noen som vet om det er vanskelig å få jobb med et sånt snitt?Anonymous poster hash: 0328b...06a Sikker op at snittet ditt er C? Du må jo regne om til antall studiepoeng, ikke antall eksamener. En skamme på 30 studiepoeng teller jo lang mer enn en på 5 poeng. Anonymous poster hash: 64c45...680
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #32 Skrevet 19. desember 2013 Har like mange B som D, og mange C på vitnemålet fra høyere utdanning. Snittet mitt ligger akkurat på C. Noen som vet om det er vanskelig å få jobb med et sånt snitt?Anonymous poster hash: 0328b...06a Sikker op at snittet ditt er C? Du må jo regne om til antall studiepoeng, ikke antall eksamener. En eksamen på 30 studiepoeng teller jo lang mer enn en på 5 poeng. Anonymous poster hash: 64c45...680
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #33 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Flott. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Dette kan du nok ikke helt. Ved reformen var dette intensjonen, men flere studier har i ettertid vist at dette ikke stemmer. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Dette kan hun nok. Skoler og universitet i dag gir karakterer utifra samme system og skalaer. Anonymous poster hash: 75e86...61d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #34 Skrevet 19. desember 2013 Her ser dere at det er relativt tydelig forskjell enda. Og da har man ikke tatt med forskjellene mellom studieretningene... http://www.sv.uio.no/for-ansatte/aktuelt/leder/2013/bjorn-erik---leder-.html "Nylig har rapporten Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning, skrevet på oppdrag av KD av Bjarne Strøm og medarbeidere ved Senter for økonomisk forskning i Trondheim, kastet nytt lys over praksis ved sensur. Forfatterne benytter et materiale med 2,7 millioner eksamener ved 28 institusjoner i årene 2003-12. Karakterene i høyere utdanning er sammenholdt med resultater fra videregående opplæring, og viser er klart mønster: De fire gamle universitetene (UiO, UiB, NTNU og UiT) gir svakere karakterer enn det inntaksgrunnlaget (karakter fra videregående skoler) skulle tilsi. Det samme gjelder NHH. For de nye universitetene (UiS, UiA, UiN og UMB) og de statlige høyskolene er bildet motsatt. Disse gir studentene bedre – til dels langt bedre – karakterer enn det en skulle forvente på grunnlag av forutsetningene fra videregående." Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #35 Skrevet 19. desember 2013 Her ser dere at det er relativt tydelig forskjell enda. Og da har man ikke tatt med forskjellene mellom studieretningene... http://www.sv.uio.no/for-ansatte/aktuelt/leder/2013/bjorn-erik---leder-.html "Nylig har rapporten Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning, skrevet på oppdrag av KD av Bjarne Strøm og medarbeidere ved Senter for økonomisk forskning i Trondheim, kastet nytt lys over praksis ved sensur. Forfatterne benytter et materiale med 2,7 millioner eksamener ved 28 institusjoner i årene 2003-12. Karakterene i høyere utdanning er sammenholdt med resultater fra videregående opplæring, og viser er klart mønster: De fire gamle universitetene (UiO, UiB, NTNU og UiT) gir svakere karakterer enn det inntaksgrunnlaget (karakter fra videregående skoler) skulle tilsi. Det samme gjelder NHH. For de nye universitetene (UiS, UiA, UiN og UMB) og de statlige høyskolene er bildet motsatt. Disse gir studentene bedre – til dels langt bedre – karakterer enn det en skulle forvente på grunnlag av forutsetningene fra videregående." Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Med andre ord er en C fra UiO gjerne det samme som en B fra UiS, så lenge studiene er sammenliknbare. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #36 Skrevet 19. desember 2013 Nå er det vel ikke riktig så enkelt som å si at C=3. Det kommer helt an på hvor man studerer og om det er lavere grad/høyere grad. En A henger f.eks mye høyere på UIO enn på BI (og div andre høyskoler). I linken ser du også at kravene er strengere for en C på masternivå enn på bachelornivå. http://folk.uio.no/berasch/Tabell-karakterMai04.pdfAnonymous poster hash: 3a406...b59 Hvis man skal omregne en bokstavkarakter til tallkarakter så er det slik det gjøres. C tilsvarer da 3. Selvfølgelig er det strengere krav på master enn på bachelor.Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Nei. Alle vi som studerte før reformen i 2003, har tallkarakterer som ikke kan omregnes slik. Selv oppfylte jeg kravene til en bachelorgrad grunnet fagkombinasjonen og antall vekttall, men jeg har gamle desimalkarakterer likevel. Har du en kandidat med en bachelorgrad fra 2002 med snittkarakteren 2.0, så betyr dette A i snitt. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Det er nok desverre ikke så enkelt. F.eks. var det med det gamle systemet fullt mulig å få tallkaralterer langt ned på 1-tallet på typisk kvantitative universitetfag som matematikk o.l., mens dette var svært uvanlig i mer kvalitative fag (samfunnsvitenskap mv) og helt umulig i jus. Jeg har 2,2 på mitt hovedfag i historie og det er nok en A. Men saken er at karakterene ikke skal regnes om, dette fikk institusjonene klar beskjed om. Det er bare på "folkemunne" at folk driver å regner og og synser og antar. Det skal ikke gjøres, det er rett og slett to helt ulike karaktersystemer. Anonymous poster hash: 64c45...680
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #37 Skrevet 19. desember 2013 Heisann damer. Jeg er høyskole lektor og vil bare påpeke at UIO og BI bruker samme karaktersystem. En A på bachelornivå er den samme karakteren uansett nivå. Men det stemmer at det stilles høyere krav på masternivå Anonymous poster hash: 75e86...61d Flott. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Dette kan du nok ikke helt. Ved reformen var dette intensjonen, men flere studier har i ettertid vist at dette ikke stemmer. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Dette kan hun nok. Skoler og universitet i dag gir karakterer utifra samme system og skalaer. Anonymous poster hash: 75e86...61d Enkelt og greit. Nei. Dette er det dessuten ikke lektorer som jobber med. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #38 Skrevet 19. desember 2013 Nå er det vel ikke riktig så enkelt som å si at C=3. Det kommer helt an på hvor man studerer og om det er lavere grad/høyere grad. En A henger f.eks mye høyere på UIO enn på BI (og div andre høyskoler). I linken ser du også at kravene er strengere for en C på masternivå enn på bachelornivå. http://folk.uio.no/berasch/Tabell-karakterMai04.pdfAnonymous poster hash: 3a406...b59 Hvis man skal omregne en bokstavkarakter til tallkarakter så er det slik det gjøres. C tilsvarer da 3. Selvfølgelig er det strengere krav på master enn på bachelor.Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Nei. Alle vi som studerte før reformen i 2003, har tallkarakterer som ikke kan omregnes slik. Selv oppfylte jeg kravene til en bachelorgrad grunnet fagkombinasjonen og antall vekttall, men jeg har gamle desimalkarakterer likevel. Har du en kandidat med en bachelorgrad fra 2002 med snittkarakteren 2.0, så betyr dette A i snitt. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Det er nok desverre ikke så enkelt. F.eks. var det med det gamle systemet fullt mulig å få tallkaralterer langt ned på 1-tallet på typisk kvantitative universitetfag som matematikk o.l., mens dette var svært uvanlig i mer kvalitative fag (samfunnsvitenskap mv) og helt umulig i jus. Jeg har 2,2 på mitt hovedfag i historie og det er nok en A. Men saken er at karakterene ikke skal regnes om, dette fikk institusjonene klar beskjed om. Det er bare på "folkemunne" at folk driver å regner og og synser og antar. Det skal ikke gjøres, det er rett og slett to helt ulike karaktersystemer. Anonymous poster hash: 64c45...680 Hvis du leser det jeg har skrevet enda skrevet enda lengre opp, så sier jeg nettopp at mat.nat. ga bedre karakterer (stemmer at det var ned mot 1.2.), blant annet fordi dette er en annen type fag med mer fasitpreg enn f.eks. litteraturvitenskap. Ja, det ble tilsynelatende presisert at man ikke skulle regne om karakterene, men en omregning og sammenlikning ble likevel gjort skriftlig i en del tilfeller, f.eks. der det skulle søkes opptak utenlands eller ander steder basert på UiO- karakterene. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #39 Skrevet 19. desember 2013 Men det va da vel ikke dette HI lurte på? Hun lurte på jobbmulighetene, og det samme gjør jeg.. er ikke lett å få til å kun få toppkarakterer med små barn i hus... Anonymous poster hash: 94b35...24e
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 19. desember 2013 #40 Skrevet 19. desember 2013 C er 3. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c A/6 B/5 C/4 D/3 E/2 F/1 Anonymous poster hash: 0328b...06a Nei. A/5 B/4 C/3 D/2 E/1 F/0(stryk). Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Så du mener det ikke eksisterer toppkarakter altså? Det har jeg ikke sagt. A er toppkarakter. Dette er ikke videregående. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Men det var vel ganske innlysende at den som lurte på dette med karakteren forsøkte å sammenligne bokstavkarakteren med noe kjent, nettopp tallkarakter fra videregående. Og da er det riktig å si at en C tilsvarer karakteren 4. På høgskolen bruker man for øvrig at A=1, B=2, C=3 osv, og da stemmer det du sier. Men det var nok ikke akkurat det hun over her lurte på ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #41 Skrevet 20. desember 2013 C er 3. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c A/6 B/5 C/4 D/3 E/2 F/1 Anonymous poster hash: 0328b...06a Nei. A/5 B/4 C/3 D/2 E/1 F/0(stryk). Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Så du mener det ikke eksisterer toppkarakter altså? Det har jeg ikke sagt. A er toppkarakter. Dette er ikke videregående. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Men det var vel ganske innlysende at den som lurte på dette med karakteren forsøkte å sammenligne bokstavkarakteren med noe kjent, nettopp tallkarakter fra videregående. Og da er det riktig å si at en C tilsvarer karakteren 4. På høgskolen bruker man for øvrig at A=1, B=2, C=3 osv, og da stemmer det du sier. Men det var nok ikke akkurat det hun over her lurte på ;-) jepp, enig med deg. de tallene som brukes til omregning er jo nettopp det, tall som skal brukes til å regne ut snittet. Da må man jo begynne med 5 siden F må bli 0 da den ikke skal telle. Men sammenligner man med vgs-karakterer så er A=6, B=5 C=4 osv. Siden stryk på vgs er 1, og ikke 0. Anonymous poster hash: 81e0a...a5a
Syrin84 Skrevet 20. desember 2013 #42 Skrevet 20. desember 2013 F/1 = stryk.. altså 1 er stryk.. 0? Sånn trodde jeg d var da.. 1 er stryk på vgs ihvertfall. Har C i snitt, jobber innen helse. Det er godt nok til arbeid og videreutdanning for min del.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #43 Skrevet 20. desember 2013 Nå er det vel ikke riktig så enkelt som å si at C=3. Det kommer helt an på hvor man studerer og om det er lavere grad/høyere grad. En A henger f.eks mye høyere på UIO enn på BI (og div andre høyskoler). I linken ser du også at kravene er strengere for en C på masternivå enn på bachelornivå. http://folk.uio.no/berasch/Tabell-karakterMai04.pdf Anonymous poster hash: 3a406...b59 Hvis man skal omregne en bokstavkarakter til tallkarakter så er det slik det gjøres. C tilsvarer da 3. Selvfølgelig er det strengere krav på master enn på bachelor. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Nei. Alle vi som studerte før reformen i 2003, har tallkarakterer som ikke kan omregnes slik. Selv oppfylte jeg kravene til en bachelorgrad grunnet fagkombinasjonen og antall vekttall, men jeg har gamle desimalkarakterer likevel. Har du en kandidat med en bachelorgrad fra 2002 med snittkarakteren 2.0, så betyr dette A i snitt. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Jeg har ikke sagt noe om hvordan man regner om deres karakterer til bokstaver. Bare motsatt. Ikke vri på det jeg sier, da. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #44 Skrevet 20. desember 2013 C er 3. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c A/6 B/5 C/4 D/3 E/2 F/1 Anonymous poster hash: 0328b...06a Nei. A/5 B/4 C/3 D/2 E/1 F/0(stryk). Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Så du mener det ikke eksisterer toppkarakter altså?Det har jeg ikke sagt. A er toppkarakter. Dette er ikke videregående. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Men det var vel ganske innlysende at den som lurte på dette med karakteren forsøkte å sammenligne bokstavkarakteren med noe kjent, nettopp tallkarakter fra videregående. Og da er det riktig å si at en C tilsvarer karakteren 4. På høgskolen bruker man for øvrig at A=1, B=2, C=3 osv, og da stemmer det du sier. Men det var nok ikke akkurat det hun over her lurte på ;-) Hvis personen som spurte har høyere utdanning så burde det ikke være innlysende. C er 3. Hvis du skal sammenligne med vgs så kan man si at C er 4. Men nå gir jeg meg i denne diskusjonen. Enkelte folk er jo helt på tur her. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #45 Skrevet 20. desember 2013 Nå er det vel ikke riktig så enkelt som å si at C=3. Det kommer helt an på hvor man studerer og om det er lavere grad/høyere grad. En A henger f.eks mye høyere på UIO enn på BI (og div andre høyskoler). I linken ser du også at kravene er strengere for en C på masternivå enn på bachelornivå. http://folk.uio.no/berasch/Tabell-karakterMai04.pdf Anonymous poster hash: 3a406...b59 Hvis man skal omregne en bokstavkarakter til tallkarakter så er det slik det gjøres. C tilsvarer da 3. Selvfølgelig er det strengere krav på master enn på bachelor. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Nei. Alle vi som studerte før reformen i 2003, har tallkarakterer som ikke kan omregnes slik. Selv oppfylte jeg kravene til en bachelorgrad grunnet fagkombinasjonen og antall vekttall, men jeg har gamle desimalkarakterer likevel. Har du en kandidat med en bachelorgrad fra 2002 med snittkarakteren 2.0, så betyr dette A i snitt. Anonymous poster hash: 6ceb3...79d Jeg har ikke sagt noe om hvordan man regner om deres karakterer til bokstaver. Bare motsatt. Ikke vri på det jeg sier, da. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Må bare rette meg selv, ikke motsatt. Men fra bokstav til tall. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. desember 2013 #46 Skrevet 20. desember 2013 F/1 = stryk.. altså 1 er stryk.. 0? Sånn trodde jeg d var da.. 1 er stryk på vgs ihvertfall. Har C i snitt, jobber innen helse. Det er godt nok til arbeid og videreutdanning for min del. Joda man kan sammenligne det slik:-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. desember 2013 #47 Skrevet 20. desember 2013 C er 3. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c A/6 B/5 C/4 D/3 E/2 F/1 Anonymous poster hash: 0328b...06a Nei. A/5 B/4 C/3 D/2 E/1 F/0(stryk). Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Så du mener det ikke eksisterer toppkarakter altså?Det har jeg ikke sagt. A er toppkarakter. Dette er ikke videregående. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Men det var vel ganske innlysende at den som lurte på dette med karakteren forsøkte å sammenligne bokstavkarakteren med noe kjent, nettopp tallkarakter fra videregående. Og da er det riktig å si at en C tilsvarer karakteren 4. På høgskolen bruker man for øvrig at A=1, B=2, C=3 osv, og da stemmer det du sier. Men det var nok ikke akkurat det hun over her lurte på ;-) Hvis personen som spurte har høyere utdanning så burde det ikke være innlysende. C er 3. Hvis du skal sammenligne med vgs så kan man si at C er 4. Men nå gir jeg meg i denne diskusjonen. Enkelte folk er jo helt på tur her. Anonymous poster hash: 4a9e9...98c Dersom personen hadde høyere utdanning så hadde nok ikke bokstavkarakterer vært helt ukjent vet du....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå