Gjest Skrevet 19. desember 2013 #26 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har ikke kastet meg på den trenden og kjøpe billigst mulig ræl. Her får ungene det de ønsker seg og om det koster 100 eller 2500, så får de det. De får heller ikke noe utenom jul eller bursdag, så hva skal jeg bruke pengene på, om det ikke er på de? Ei geit i fra Nepal? Om det finnes geiter i Nepal da, men dette er satt på spissen om du skjønner.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #27 Skrevet 19. desember 2013 Dyne og gulvteppe er faktisk ting ungene mine ønsker seg. Det betyr ikke at de fryser om natten eller sover på et rom med jordgulv. Det betyr bare at de har spessielle ønsker for hvordan disse tingene skal være. Yngste klarer seg fint med junjordyna minst et år til, men hun ønsker seg stor "voksen" dune etter at hun fikk stor seng. Eldste har teppe på rommet, men hun ønsker seg et som passer bedre på et ungdomsrom. Hva er rart med det? Fornufteige leker er foresten like viktige for utviklingen til barna som et gulvteppe. Hvorfor skulle ikke plikten til å kjøpe leker da være like stor og hvorfor skal man ikke kunne gi bort noe som er nyttig og som barnet har glede av? Anonymous poster hash: 106d3...f05
Gjest Smil:-) Skrevet 19. desember 2013 #28 Skrevet 19. desember 2013 Det jeg også lurer på, er om det er de samme som slår seg på brystet over sitt måtehold som er de som er imot halloween, morsdag og andre "gøye", men egentlig unyttige dager? Må være slitsomt og trist å være så full av prinsipper at man glemmer å ha det gøy. hi Anonymous poster hash: 9362f...0c6 [/quote Lær deg å se helheten. Det finnes mer rundt en situasjon enn bare en gave til 120 kr. Verden består av mye mer. Nei, jeg er ikke i mot gaver på morsdagen eller halloween. Alt med måte. Kjøp etter evne. Det er langt fra alle som har råd til å leve slik mange mener er det eneste riktig. Altså overdrevent dyre gaver. Har man i utgangspunktet dårlig råd, syns jeg det er helt greit å legge litt klær under juletreet som barna alikevel trenger. Og noen leker eller unyttige ting. Hvorfor gi så mye i julegave bare fordi nabobarna eller skolevenner får? Poenget er jo omtanke og at det er hyggelig. Kjenn i hjertet ditt hva du vil gi. Gi fordi du ønsker det. Jeg kan love deg at etter julaften og pakkene er åpnet er det mange som sitter med en liten vond følelse fordi de føler at giveren ikke gå nok. Det kan være mannen eller svigermor som har gitt alt for lite, eller hvem som helst. Hvis du har gitt det du vil gi, verken for mye eller for lite. Da gjør det ikke noe om du ikke får en gave. Gi av kjærlighet og omtanke, og hvis du da gir en dyr gave er jo det riktig for deg. Og de menneskene du har rundt deg er heldige. Men lov meg å ikke bli sur om du ikke får gave av den summen du ønsker deg. For det er nemlig slik at det er ikke alle som gir like mye som deg.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #29 Skrevet 19. desember 2013 det har noe med å ta sosialt ansvar å gjøre, samt ansvar for miljøet å gjøre. det har noe med å ta avstand fra kjøpefesten å gjøre. vise st man ikke ønsker å være med på den enorme forbruksfesten jul er blitt å gjøre. Anonymous poster hash: bec59...8a7
camillla Skrevet 19. desember 2013 #30 Skrevet 19. desember 2013 Har kjøpt lego for 500 kr til min sønn på snart fem år... En femåring har ingen begrep om økonomi.. Kunne likså godt sagt det kostet 10 kr.. Han skjønner ikke forskjellen.. Jeg vet han kommer til å bli suuuper glad! Så jeg ser ikke vitts i å kjøpe enda mer, bare for å bruke penger? Han får masse gaver til jul.. Selv velger vi å kjøpe han lego, nettopp fordi han elsker å bygge.. Bruksting som bilstol og div kjøper vi uansett ellers..
Englenemine Skrevet 19. desember 2013 #31 Skrevet 19. desember 2013 Kjøper det de ønsker seg sålangt vi har råd. Og vi har veldig liten familie og de fleste kjøper klær til dem så vi " må" kjøpe leker om de skal få noe særlig sånn. De får heller ikke dyre leker ellers så Julaften skal være stas og ønsker skal oppfylles til store og små kjøper også alltid symbolske gaver til mine barn og tantebarn ved hver Jul og Bursdag ved siden av så vi gir litt til trengende også.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #32 Skrevet 19. desember 2013 Leser igjen og igjen om foreldre som er så stolte av at de kun har brukt 120 kr på gave til femåringen eller at de kjøper gave til babyen. Skjønner at man vil begrense gavehysteriet (hvor finner man egentlig det hysteriet, jeg har vært mamma lenge og aldri opplevd uanstendig mye gaver til barna), men det må da være grenser? Selvsagt kjøper man etter evne, og er 120 kr det man har råd til er det jo fint, men de som så stolt proklamerer dette påstår at de har god råd. Ev så presterer noen å si at i år gir vi bilstol, dyne eller gulvteppe til jul Ærlig talt, det er ting man plikter å holde barna med og bør ikke regnes som gave fra mor og far ihvertfall! Finner dere ingen glede i å overraske og "skjemme bort" barna litt? Er det kun måtehold som gjelder og som gir gode foreldre? Anonymous poster hash: 9362f...0c6 Mange finner dagens materialisme kvalmende, og ønsker kanskje å lære barna om andre verdier samt la dem oppleve andre gleder. Du mener at man som forelder plikter å holde barn med dyner, bilstol, gulvteppe etc. og ja det er en selvfølge i Norge men ikke overalt ellers i verden. Dette synes jeg at man som forelder i et av verdens rikeste land plikter å lære barna sine. Og en måte kan være å moderere forbruket generelt, og gaver spesielt. Det betyr over hode ikke at man ikke kan overraske eller "skjemme" bort barna, men jeg har vansker med å skjønne hvordan man etter hvert skal greie å overraske en 10- åring som fikk I-pad i sin første julegave... Anonymous poster hash: 870e6...a49
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #33 Skrevet 19. desember 2013 Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å begrense dere til en ting jeg. En ting er at det er nok, en annen ting er hvordan man skal klare å velge, det er mitt største problem! Har en 2-åring, og når jula endelig kommer så er det jo masse jeg har gått og sikla på og hatt lyst til å kjøpe til han lenge, og minst 3 ting jeg føler han bare "må" ha. Både fordi han har uttrykt stor interesse for det selv, og fordi jeg ser for meg at det ville vært midt i blinken og veldig gøy for ham. Jeg hadde aldri i verden klart å velge bare en! (Kanskje det er fordi det er første barnet mitt og første jula han forstår noe særlig?) Anonymous poster hash: 1fc0f...a42
Gjest Smil:-) Skrevet 19. desember 2013 #34 Skrevet 19. desember 2013 For mange familier så er det slik at det er ikke bare foreldre som kjøper gaver. Skulle alle kjøpe dyrt å flott syns jeg det blir for mye. Det er jo måte på hvor mange ganger man skal greie å bli greie å bli overrasket på når man åpner 10-20 gaver. Et lite barn blir glad for papiret rundt pakken.gleden over ny leke blir borte på 10 minutter, selv om den kostet 399 kr. Dette har jeg vært bevisst på fra dag én jeg fikk barn. Når mine eldste var små delte vi opp gavene på to dager. Etterpå måtte vi gi bort mye. det ble for mye. Jeg tror ikke barn har godt av for mye leker. det mister sin verdi, og de greier ikke å forholde seg til det.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #35 Skrevet 19. desember 2013 Min er en baby, han skal få gaver for 2500,men er ting han trenger,ikke klær og slike ting av oss for det kan han få ellers. men han får blant annet trille, lær og gå bil og leker for 1åringer,han har masse babyleker enda og trenger derfor nye leker. og på 1års dagen får han gave til 1200,er en lenestol som er fint,og at han kan sitte i noe i,nær sin høyde:). men han får dyre gaver 2 ganger i året + ting han må ha ellers, ikke snakk om bortsjemt het er. han skal ikke få alt på peker på Anonymous poster hash: 58e8e...1e5
Elskerhøsten2014 Skrevet 19. desember 2013 #36 Skrevet 19. desember 2013 Min får vel for ca 3000,men han er en baby og trenger større ting,setter grensen fremover på 1000 kr og 500 på julekalender,og når bursdagen er,så vil det bli gave for kanskje 1700 i år,men skal ikke det hvert år,men jeg hjelper også andre,gir pakker til vanskeligstilte barn og kanskje 300 til organisjoner i år fikk leger uten grenser 100 kr og Syria og filippene 100 kr
skinnfilla Skrevet 19. desember 2013 #37 Skrevet 19. desember 2013 Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å begrense dere til en ting jeg. En ting er at det er nok, en annen ting er hvordan man skal klare å velge, det er mitt største problem! Har en 2-åring, og når jula endelig kommer så er det jo masse jeg har gått og sikla på og hatt lyst til å kjøpe til han lenge, og minst 3 ting jeg føler han bare "må" ha. Både fordi han har uttrykt stor interesse for det selv, og fordi jeg ser for meg at det ville vært midt i blinken og veldig gøy for ham. Jeg hadde aldri i verden klart å velge bare en! (Kanskje det er fordi det er første barnet mitt og første jula han forstår noe særlig?) Anonymous poster hash: 1fc0f...a42 Næh... Jeg har 3 og klarer absolutt ikke begrense meg
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #38 Skrevet 19. desember 2013 Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å begrense dere til en ting jeg. En ting er at det er nok, en annen ting er hvordan man skal klare å velge, det er mitt største problem! Har en 2-åring, og når jula endelig kommer så er det jo masse jeg har gått og sikla på og hatt lyst til å kjøpe til han lenge, og minst 3 ting jeg føler han bare "må" ha. Både fordi han har uttrykt stor interesse for det selv, og fordi jeg ser for meg at det ville vært midt i blinken og veldig gøy for ham. Jeg hadde aldri i verden klart å velge bare en! (Kanskje det er fordi det er første barnet mitt og første jula han forstår noe særlig?) Anonymous poster hash: 1fc0f...a42 Næh... Jeg har 3 og klarer absolutt ikke begrense meg Ok da så, det var godt å høre. Anonymous poster hash: 1fc0f...a42
Appelsinpiken Skrevet 19. desember 2013 #39 Skrevet 19. desember 2013 Sliter med å begrense meg jg også, men gir ofte detaljerte ønskelisten til familien, og de er flinke til å kjøpe ting barna trenger/ønsker seg, og dermed vet jeg de får ting jeg vill kjøpt selv
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #40 Skrevet 19. desember 2013 Heldigvis driter jeg i hva andre måtte mene om prislappen på gavene til ungene mine, og det gjør heldigvis ungene også, ennå, heldigvis. Og, jeg må fortelle hva ungene mine gleder seg mest til i forbindelse med jula, ikke bare spesielt denne: Brev fra kalendernissen, (de har i hele desember glemt å spise sjokoladen de får i tillegg.) Besøk av julenissen, så de kan få gitt han en gave også. (Det har blitt tradisjon å pakke inn marsipan og tegning til han) Romjula, for da får de besøk av besteforeldrene. Og, ratatatat: Å få ny dyne i julegave, da den de har er for "småjenter". Bare nevner det... Anonymous poster hash: 08b36...872
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #41 Skrevet 19. desember 2013 Anonym bruker, on 19 Dec 2013 - 12:14, said: Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å begrense dere til en ting jeg. En ting er at det er nok, en annen ting er hvordan man skal klare å velge, det er mitt største problem! Har en 2-åring, og når jula endelig kommer så er det jo masse jeg har gått og sikla på og hatt lyst til å kjøpe til han lenge, og minst 3 ting jeg føler han bare "må" ha. Både fordi han har uttrykt stor interesse for det selv, og fordi jeg ser for meg at det ville vært midt i blinken og veldig gøy for ham. Jeg hadde aldri i verden klart å velge bare en! (Kanskje det er fordi det er første barnet mitt og første jula han forstår noe særlig?) Anonymous poster hash: 1fc0f...a42 Bare fortsett sånn. Hva er målet med å kun velge 1 ting?Da ville jeg heller vært nøye med å ikke gi gaver etc utenom jul og bursdag. Unger blir ikke bortskjemt av å få 10 gaver av foreldrene sine på julaften. De blir bortskjemte av å få alt de peker på når de er i butikken de andre 364 dagene i året.. Anonymous poster hash: 040b1...fa2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #42 Skrevet 19. desember 2013 Det jeg også lurer på, er om det er de samme som slår seg på brystet over sitt måtehold som er de som er imot halloween, morsdag og andre "gøye", men egentlig unyttige dager? Må være slitsomt og trist å være så full av prinsipper at man glemmer å ha det gøy. hi Anonymous poster hash: 9362f...0c6 Så du mener det er prisen som betyr alt du da HI?hva om jeg har en sønn som har ønsket seg veldig vwldig lenge en spidermannfigur med tilhørende motorsykkel,og denne koster "bare" 199kr,skal jeg ikke kjøpe den da fordi den er for billig? Er jo ikke kun prisen som teller da! Anonymous poster hash: ead29...17a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #43 Skrevet 19. desember 2013 Anonym bruker, on 19 Dec 2013 - 13:51, said: Anonym bruker, on 19 Dec 2013 - 09:41, said: Det jeg også lurer på, er om det er de samme som slår seg på brystet over sitt måtehold som er de som er imot halloween, morsdag og andre "gøye", men egentlig unyttige dager? Må være slitsomt og trist å være så full av prinsipper at man glemmer å ha det gøy. hi Anonymous poster hash: 9362f...0c6 Så du mener det er prisen som betyr alt du da HI?hva om jeg har en sønn som har ønsket seg veldig vwldig lenge en spidermannfigur med tilhørende motorsykkel,og denne koster "bare" 199kr,skal jeg ikke kjøpe den da fordi den er for billig? Er jo ikke kun prisen som teller da! Anonymous poster hash: ead29...17a Tror ikke det er det HI mener. Tror hun mener at folk kjøper liksom en gave til ungene og skryter av det for de trenger jo ikke mer? Pris har ingenting å si. Min sønn ønsker seg sprettball og blyanter. Jeg kjøper selvsagt mer til han for jeg vet han trenger både mer lego og skiutstyr Anonymous poster hash: 040b1...fa2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #44 Skrevet 19. desember 2013 Anonym bruker, on 19 Dec 2013 - 12:14, said: Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å begrense dere til en ting jeg. En ting er at det er nok, en annen ting er hvordan man skal klare å velge, det er mitt største problem! Har en 2-åring, og når jula endelig kommer så er det jo masse jeg har gått og sikla på og hatt lyst til å kjøpe til han lenge, og minst 3 ting jeg føler han bare "må" ha. Både fordi han har uttrykt stor interesse for det selv, og fordi jeg ser for meg at det ville vært midt i blinken og veldig gøy for ham. Jeg hadde aldri i verden klart å velge bare en! (Kanskje det er fordi det er første barnet mitt og første jula han forstår noe særlig?) Anonymous poster hash: 1fc0f...a42 Bare fortsett sånn. Hva er målet med å kun velge 1 ting?Da ville jeg heller vært nøye med å ikke gi gaver etc utenom jul og bursdag. Unger blir ikke bortskjemt av å få 10 gaver av foreldrene sine på julaften. De blir bortskjemte av å få alt de peker på når de er i butikken de andre 364 dagene i året.. Anonymous poster hash: 040b1...fa2 Det er sant... og hadde han fått alt han pekte på ellers i året, så hadde jeg jo ikke hatt dette "problemet" nå, for da hadde han jo hatt disse tingene fra før. Nei målet med å velge en ting (som jeg egentlig hadde tenkt), måtte vel være at han ikke skulle gå lei av å pakke opp, han er jo ganske liten enda. Men vi løser det heller med å la han åpne et par gaver litt før, også spare de han ikke rekker/orker å åpne til 1. juledag. Anonymous poster hash: 1fc0f...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå