Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Etter å hatt butikk på et av Norges største kjøpesenter i over ti år blir jeg like sjokkert av å se småbarns familier både mor og far traske fra åpningstider til stenging (2400 nå i jula). Barna sutrer etter en time, mor og far handler uten å bry seg som regel. Har de ikke annet å finne på? Noen ganger er det kun en oppholdsplass uten handling. Dette gjelder hverdager, helger inkludert søndag, ferier. Morgen som kveld. Selv om det er sol og sommer. Samme på nydelige vinterdager. Hele familien og ser de samme hele tiden, med innslag av noen nye familier. Er ikke noe utemenneske selv, men bruker da de dagene som er med familien min på noe mer fornuftig enn et senter. Anonymous poster hash: 57273...705
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Helt enig. Her var mannen strålende fornøyd med å bruke kjøpesenteret som det store stedet for lørdagsutflukten. En dag fikk jeg nok og nektet å være med. Anonymous poster hash: f58e4...74d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Enig!!! Anonymous poster hash: 22f8e...1b5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Huff, ja...noen ganger MÅ man ta med barna fordi man ikke har barnevakt og må få kjøpt noe, eller skal ahndle sko til barna ol, men tviler ikke på at det er de samme som henger der dag ut og inn. Synes synd på barna. Noen barn har det definitivt bedre i barnehagen enn hjemme, hvis hjemme med mor er ensbetydende med å henge på senteret...lite stimulerende for de små. Anonymous poster hash: 96f77...65c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Hi her. Godt noen er enige. Nå nevner jeg familier med begge foreldre på handling time etter time. Etter ti år så kjenner man igjen ansikter og spesielt de som handler opptil 6 dager i uka. Å ikke ha barnevakt og kjøpe sko er noe annet. Dette er noe som alltid gjentar seg og blir diskutert stort blant oss på jobb. Hvert fall når det er skyfri himmel, sol og 25 varmegrader på en lørdag. Hvem tar med seg hele familier for å handle i flere timer om gangen på en sånn dag, og spiser middag der i tillegg? Anonymous poster hash: 57273...705
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Jeg jobbet på senter i noen år, og det var en mor som var der 6 dager i uka, 8 timer om dagen... Barnet bare satt i vogna stakkar. Anonymous poster hash: 22f8e...1b5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Skjønner ikke hvorfor folk orker å ha med småbarn på kjøpesenter i flere timer. Syntes selv det er kjempe slitsomt selv om vi kun er der under en time. For det hender at man må handle. Og på nattåpent tar vi aldri med barna, da ligger de å sover. Så er helt enig med deg. Anonymous poster hash: ea03b...759
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Helt enig, synes det er drit kjedelig å dra med barn på kjøpesenter, så sant man ikke skal ha noe barna skal prøve. Av og til kan det være hyggelig da, å dra å shoppe sammen og ta en is eller noe etterpå, men kunne aldri brukt en hel dag på et senter, nei snakker toppen et par timer!!!!!!! Sjelden jeg synes maten på cafeer er en høydare, da tar vi heller med barna til byen å spiser på restaurant. Det liker de;-)) Anonymous poster hash: 07b5b...580
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Og da kommer vi inn på noe som opptar meg. Dagens barn blir kalt cafe barna. De er så mye på kaffebar med mor og ligger så mye i vogna at mange ikke får utviklet seg motorisk slik de skal. Et barn skal ligge rett ut og bruke kroppen, de skal gripe etter egne bein og slike ting. Cafe barna er tregere med å heve hodet og rulle seg rundt. DET er en tankevekker. Anonymous poster hash: 0d237...2e3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Og så spiser de og barna på mac'ern umderveis hehe:) Anonymous poster hash: 96f77...65c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Og da kommer vi inn på noe som opptar meg. Dagens barn blir kalt cafe barna. De er så mye på kaffebar med mor og ligger så mye i vogna at mange ikke får utviklet seg motorisk slik de skal. Et barn skal ligge rett ut og bruke kroppen, de skal gripe etter egne bein og slike ting. Cafe barna er tregere med å heve hodet og rulle seg rundt. DET er en tankevekker. Anonymous poster hash: 0d237...2e3 Jeg blir jævlig svett av å gå på kafe med babyen...orker det ikke, blir aldri kos! Greit, hadde babyen sovet i en time eller to slik at jeg kunne slappet av, lest, snakket, greit...men det gjør ikke mini! Hater, hater kafeturer , for et stress, Anonymous poster hash: 96f77...65c
DramaMama Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også jobbet flere år på kjøpesenter, i en butikk med direkte utsyn til den største kafeen på senteret. Kjenner meg veldig igjen i det du sier. Fatter ikke at folk orker å ha med grinete unger på shopping, og fatter ikke at senteret er fullt av småbarnsfamilier også på de mest solfylte dagene i fellesferien. Triste greier. Ser også til stadighet folk som er ute på kveldstid med overtrøtte barn på slep. Sitter i vognene sine og gnager på tørre boller med tårevåte øyne mens mor ser på smykker og tar seg goood tid. Huff.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også drevet butikk på kjøpesenter i mange år, tror det blir 13 år over jul faktisk, og ser akkurat det samme. Tror ikke disse familiene skjønner at vi kjenner dem igjen, men det gjør vi.. Nå er vi heldigvis kvitt disse spilleautomatene da, for det var faktisk et problem, mødre som sto og spilte i timevis, til langt over sengetid til barna, mens 2-åringen satt i vogna med en potetgullpose i fanget. De samme igjen og igjen. Hva gjør man på cafe med en survete og trøtt 1-åring klokken åtte om kvelden egentlig, barna skulle jo vært hjemme i pysjen sin. Anonymous poster hash: bf844...fe4
Siamese Hellhound Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Hvis det regner og er ufyselig ute, kan vi finne på å ta en tur på et senter bare for å komme oss ut av huset en tur. Men da er det på ungenes premisser. Vi graver fram alle tjuekroningene vi kan finne, sånn at treåringen kan kjøre bil eller sjørøverskute (dere vet de der automatene man kan sitte på og som gynger). Og så går vi en tur innom lekebutikken, kanskje kjøper vi en liten lekebil eller noe smått, men ofte ikke. Det er gøy å kikke også. Så går turen innom kafeen, og deretter handler vi litt mat og ikke minst lørdagsgodt. Jeg har gjort dette når mannen har vært syk, så har han kunnet være hjemme og hvilt seg. Eller vi har reist alle sammen. Tok også med meg gutten min på senter da han var litt over ett år og ikke kunne gå. Hvis det var skikkelig vått ute, var det fint for ham å kunne krabbe innendørs og utforske et annet sted enn hjemme. Ikke i butikkene, altså, men i fellesarealene, gjerne i annen etg, sånn at han kunne stå og kikke ned. Uansett tenker jeg at dette må foregå på barnas premisser. Det å drasse på ungene rundt og rundt på en senter for å shoppe til meg sjøl, det må jo være pyton. Kjedelig for ungen og tungvint for meg. Men noen har Jo sikkert ting de er nødt til å få ordnet og ikke mulighet til å få barnevakt så lenge?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 enig Anonymous poster hash: fa049...4d6
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 Det er noe som har undret meg også det der. Jeg måtte på ikea og dro bevisst en dag hvor jeg egentlig mye heller ville vært ute - 5, strålende sol og nysnø, for jeg tenkte - da er det sikkert ikke så mange der! MEN jommen -det var fullt av småbarnsfamilier der. Selvsagt kan noen bare ha hatt den ene sjansen, men...... Så er det også noen som lurer så fælt hvor spedbarnet har fått rs-viruset fra. Jeg hadde prematur. Vi fikk forbud mot å gå inn i kjøpesentre/storbutikker det første leveåret pga faren for rs-virus..... (ikke noe problem for oss å overholde altså, men jeg lurer jo når det helt klart er oppholdssted for ganske mange med svært små barn) Anonymous poster hash: 7e99a...f96
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #17 Skrevet 19. desember 2013 Siamese Hellhound, on 19 Dec 2013 - 10:15, said: Hvis det regner og er ufyselig ute, kan vi finne på å ta en tur på et senter bare for å komme oss ut av huset en tur. Men da er det på ungenes premisser. Vi graver fram alle tjuekroningene vi kan finne, sånn at treåringen kan kjøre bil eller sjørøverskute (dere vet de der automatene man kan sitte på og som gynger). Og så går vi en tur innom lekebutikken, kanskje kjøper vi en liten lekebil eller noe smått, men ofte ikke. Det er gøy å kikke også. Så går turen innom kafeen, og deretter handler vi litt mat og ikke minst lørdagsgodt. Jeg har gjort dette når mannen har vært syk, så har han kunnet være hjemme og hvilt seg. Eller vi har reist alle sammen. Tok også med meg gutten min på senter da han var litt over ett år og ikke kunne gå. Hvis det var skikkelig vått ute, var det fint for ham å kunne krabbe innendørs og utforske et annet sted enn hjemme. Ikke i butikkene, altså, men i fellesarealene, gjerne i annen etg, sånn at han kunne stå og kikke ned. Uansett tenker jeg at dette må foregå på barnas premisser. Det å drasse på ungene rundt og rundt på en senter for å shoppe til meg sjøl, det må jo være pyton. Kjedelig for ungen og tungvint for meg. Men noen har Jo sikkert ting de er nødt til å få ordnet og ikke mulighet til å få barnevakt så lenge? Tror ikke barna dine har noe vondt av litt frisk luft selv om det regner ute. Teit å lære barna til at så fort været ikke er perfekt så er vi inne.... Anonymous poster hash: 768ec...82f
mamma_til_gutt Skrevet 19. desember 2013 #18 Skrevet 19. desember 2013 Min stedatter er på senteret med sin mor og mormor annenhver lørdag fra 9-18, altså hele åpningstiden. Egen hver lørdag, men nå har hun samvær med sin far og slipper da unna med annenhver. Hun er snart tenåring og hater det, men har ikke noe valg. Jeg kommer aldri til å forstå!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #19 Skrevet 19. desember 2013 Tenkte på det samme i går da jeg var på kjøpesenter med mine tre små. Måtte få kjøpt noen siste gaver og mannen er bortreist. Jeg fatter ikke at andre orker det så ofte. Det var stress fra ende til annen. Masse folk og mas. Det ble også middag på Burger King.Var der bare fra 15-17.30, så bar det hjem i seng. Anonymous poster hash: 110f6...d9f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #20 Skrevet 19. desember 2013 Helt enig! Gikk i permisjon samtidig som en nabo, og hun elsket kjøpesenter! Kunne traske rundt fra det åpnet til hun måtte hente søsken i bhg. Kjøpte til og med en søskenvogn slik at hun kunne ha med eldste på 4 år de gangene hun var hjemme fra bhg!!! Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville være meg hver dag, hehe:) Anonymous poster hash: a370b...ea5
SagflisiHåret Skrevet 19. desember 2013 #21 Skrevet 19. desember 2013 Innser etter Å ha lest dette at jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet fordi jeg har vært litt over en time på kjøpesenter idag, puh! Rakk til og med kjøpe en bukse! Jeg ser jo fort at lillegutt blir lei av å bare sitte der i vogna. Mye energi som skal ut:) Men hvis det er et lite barn som bare sover, da synes jeg det er mer ok at mødrene er på kjøpesenter et par timer.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #22 Skrevet 19. desember 2013 Jeg skrev en slik tråd her for et par år siden og ble HUDFLETTA fordi barn hadde så godt av å ikke bare gjøre morsomme ting<br /><br />Jeg er enig med dere. Barn har ingenting på kjøpesenter å gjøre time etter time hver helg Anonymous poster hash: 768ec...82f
★julestjerne★ Skrevet 19. desember 2013 #23 Skrevet 19. desember 2013 Kan ikkje forstå at nokon kan finne det avslappande å vere på kjøpesenterwt med barn. Ok med ein sovebaby i vogn, men frå då av er det berre stress. Om vi skal handle begge to prøvar vi å sette bort eldste til besteforeldre.
me_87 Skrevet 19. desember 2013 #24 Skrevet 19. desember 2013 Jeg er alenemamma å må ta julehandelen uansett om han skriker. Hva skal ellers gjøre? Si til alle at vi fikk ikke kjøpt julegaver i år fordi sønnen min ikke liker å handle?? Nytter ikke ta det en dag heller for han er alltid sånn. Så må han faktisk bare skrike for må jo få unna julegaver selv om jeg har ett barn! Er faktisk heller ingen krise om en 2 åring må skrike litt,han må lære seg at han kan ikke alltid få viljeb sin.Av og til må mamma kjedelige ting,å etterson jeg er alene med han så må han være med.
Modesty Blaise. Skrevet 19. desember 2013 #25 Skrevet 19. desember 2013 Kan ikkje forstå at nokon kan finne det avslappande å vere på kjøpesenterwt med barn. Ok med ein sovebaby i vogn, men frå då av er det berre stress. Om vi skal handle begge to prøvar vi å sette bort eldste til besteforeldre. Helt enig med deg! Har akkurat vært å handlet den siste gaven nå, og hadde med meg en liten jente som sover seg gjennom det meste. Jeg hatet alikevel vært minutt jeg måtte være inne på det senteret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå