Gå til innhold

nye regler om bakovervendt til 15 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser man dette når det gjelder en alenemor med 3 barn, de minste er baby (tvillinger). De har ikke egen bil og sitter på med den ene og den andre slik at setene må kunne tas ut og inn av biler ettersom hvem de skal kjøre med.

Hittil har det løst seg ved at eldstebarnet som er stor for alder begynte veldig tidlig med beltestol og babyene har frem til nå sittet i babyseter (0-13 kg) som er forholdsvis enkle å flytte og montere. Men nå vokser de jo ut av babysetene og de er altfor små/det er ikke lov å bruke beltestol på lenge ennå. Hvordan gjør man det da? Det virker jo håpløst å skulle flytte rundt på 2 stk bakovervendte bilstoler som skal montereskorrekt inn og ut av biler med forankringsseler og det hele, det vil ikke fungere. De besøker/passes av mange forskjellige slektninger og venner og setene vil ikke stå fast noe sted, de må bæres fra kjellerbod og monteres for hver tur barna skal kjøre. Noen som har vært i lignende situasjon og har noen gode råd eller vet hvilke seter som er lettest å flytte/montere?

Anonymous poster hash: dc2bb...44c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns britax sitt hiway sete er relativt enkelt, enklere en besafe.

At du ikke har egen bil bør ikke gå ut over sikkerheten til barna. Da får du velge kollektivt som fremkomstmiddel hvis du ikke er villig til å ta ekstrajobben med montering av seter.

Anonymous poster hash: 8f624...655

Skrevet

Enig med over her. Britax hi-way og max-way er ganske enkle, de har ikke Isofix, og festes med bilens belter. Det eneste med disse er at forankringsselene også må festes i de forskjellige bilene, og det kan være litt vanskelig hvis bilen ikke har kroker i dørken. Vi har løst det med å feste disse rundt setet foran :)

Anonymous poster hash: e9832...e68
Skrevet

Gå til en forhandler av barneseter og spør der. Det finnes bakovervendte seter til de små som man kan feste med 3-punkt Selene i bilen.

Skrevet

Det er ikke snakk om å "ikke være villig til", dette dreier seg om en alenemor med 3 små barn som ofte er avhengig av å sitte på med andre, blant annet ofte med oss. Det er også ofte at 1, 2 eller alle 3 barna må kjøres/hentes/passes av andre og de er derfor nødt til å ha seter som lett (lettest mulig i allefall) kan flyttes fra en bil til en annen. Moren er ikke verdensmester i montering og bruksanvisninger og det er dessuten ofte andre som må montere når de passer barna så her handler det om å ivareta sikkerheten best mulig utfra den situasjonen de er i og jeg er derfor ute etter tips til seter som i størst mulig grad lar seg flytte (veldig) ofte og montere uten for stor fare for feilmontering, ikke etter kritikk for at jeg (eller moren) ikke "gidder" å montere barneseter.

Skrevet

Takk for tips om Britax hi way og max way, skal sjekke ut disse. Det er forskjell på om setene skal monteres inn i besteforeldrenes bil 1-2 ganger i måneden eller til en tur med barnehagen en gang i blant, det klarer jo alle! Her er det snakk om flere ganger i uka, kanskje flere ganger på en dag hvor de må plukkes opp på fortauskanter eller parkeringsplasser og kanskje skal de kjøre med noen andre hjem igjen og må ha setene ut når de kommer fram.

Selvfølgelig innretter de seg mest mulig praktisk og tar buss og trikk når de kan, men det er dessverre ikke mulig bestandig  og heller ikke enkelt med 3 barn og tvillingvogn.

HI

Skrevet

Du kan kjøpe ekstra forsnkrungsselar og ha dei ferdig montert i dei bilane de er mest i. Meinar det kostar 250 pr sett for britax. Då slepp du over halve monteringsjobben.

Skrevet

Om babyene er så små er kanskje mor hjemme i permisjon og kan passe de selv?

Høres veldig slitsomt ut for ungene å må bli fraktet rundt slik.

Anonymous poster hash: f977a...132
Skrevet

Når kommer denne reglen? Har ikke jeg hørt noe om?

Hadde planer om å bruke nyfødtsetet så lenge som mulig jeg og så bytte over til setet vi allerede har etter storebror.

Så lenge det ikke har vært en regel så har det jo vært greit, men regelverk følger jeg!

Anonymous poster hash: 71237...48c

Skrevet

Ja, hun er fortsatt hjemme med babyene og de blir ikke fraktet rundt på noen slitsom måte, men hun altså alene med disse tre. Den eldste er større og skal følges og hentes på ting, de har legetimer, helsestasjon, ting må handles og for å få til dette må både venner og familie stille opp og hjelpe til med pass og transport og derfor sitter de på i mange forskjellige biler. For barna er vel ikke det noe verre enn det er å kjøre med familiens bil mange ganger i uka, men for moren er det jo et slit når seter må flyttes i ett sett.

Skrevet

Så heldig du er HI, som har så mye og god hjelp med barna dine :) Håper dette ordner seg, syns at AB # 7 hadde et veldig godt tips!

Anonymous poster hash: 83b44...918
Skrevet

Ikke optimalt, men hva med å sjekke ut cybex pallas eller cybex juno? Forovervendt, kan brukes både med og uten isofix, og krever minimal med montering. Pute foran magen, så det festes med bilbeltet.

Skrevet

Ja, tusen takk. Det ser virkelig ut som en brukbar løsning. Som du sier er det ikke optimalt, men det er gjennomførbart. Det er ikke optimalt med verdens beste bakovervendte seter heller dersom de ikke monteres fullstendig korrekt hver eneste gang, noe som er vanskelig å få til når de skal flyttes såpass mye og monteres av forskjellige mennesker hver gang,

Skrevet

Ikke optimalt, men hva med å sjekke ut cybex pallas eller cybex juno? Forovervendt, kan brukes både med og uten isofix, og krever minimal med montering. Pute foran magen, så det festes med bilbeltet.

Så heldig du er HI, som har så mye og god hjelp med barna dine :) Håper dette ordner seg, syns at AB # 7 hadde et veldig godt tips!

Anonymous poster hash: 83b44...918

Som sagt er det ikke mine barn, det er barna til samboers søster. Men poenget er ikke hvem sine barn de er, poenget er at setene for barn i alderen 1-3 år er store, tunge og vanskelige å montere og i blant trengs det enklere alternativer og hva gjør man egentlig da? Det engasjerer meg fordi vi ofte har disse barna i bilen og de dermed er vårt ansvar. Har dessverre ikke mulighet til å ha barneseter fast montert til dem i vår bil pga vi har to eldre barn selv. HI

Skrevet

Når kommer de nye reglene? Vet jo at det har vært snakket om, men ikke sett noe sted at det er vedtatt?

Skrevet

Britax two way vil jeg anbefale.

Anonymous poster hash: eed4c...346

Skrevet

Det blir innført iløpet av 2014. Alle seter som selges idag vil fremdeles være godkjent for bruk, det er kun nye bilstoler som selges som får dette kravet.

Anonymous poster hash: 8cae4...f7c

Skrevet

Jeg ville kjøpt babyseter som er store, dvs kan fungerer frem til ca 1-årsalder. Det er ikke bare-bare å montere forovervendt heller og de er jo like store og tunge som de bakovervente. Ville satset på beltemonterte bakovervendte fra britax, de tar forholdsvis lite plass og satset på at hovedhenterne lærte seg å montere i blinde. Styr unna acta graco sine, veldig tungvinte å montere.

Anonymous poster hash: bd34e...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...