Super-woman Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Har vært en lang vei og gå da jeg har fått full utredning.Men jaggu fikk jeg ikke den diagnosen jeg håpet jeg skulle få slippe.Flere som har det her?Noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Har ikke så mange råd å komme med. Jeg fikk selv den diagnosen. Jeg ba legen om å fjerne den fra min journal og sa at jeg ville ha second opinion. Av forsikringsmessige grunner er ikke det en diagnose jeg vil ha. Og ikke utløser den noen rettigheter heller. Bare belastende og stigmatiserende. Ofte fordi leger setter den diagnosen litt for lettvint Anonymous poster hash: 239b2...e5e
Super-woman Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2013 Har ikke så mange råd å komme med. Jeg fikk selv den diagnosen. Jeg ba legen om å fjerne den fra min journal og sa at jeg ville ha second opinion. Av forsikringsmessige grunner er ikke det en diagnose jeg vil ha. Og ikke utløser den noen rettigheter heller. Bare belastende og stigmatiserende. Ofte fordi leger setter den diagnosen litt for lettvint Anonymous poster hash: 239b2...e5e her var det flere leger inne i bildet så det var ikke bare en lege som satte den diagnosen dessverre forsikringen er ikke noe jeg tenker på egentlig tenker mere på smertene om det er noen som har gode råd til de
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 ldn.no Anonymous poster hash: c0533...67c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Trening og kost er det beste du kan gjøre. Ikke la legene sette deg på antideprisiva som lyrica eller smertestillende som nobligan/tramadol.. Ødela 5 år av livet mitt til medisin og ble en pillemissbruker av det. Kom meg ut av det på egenhånd heldigvis. For å si det slik, flaks at jeg lever i dag. Aldri mer. Har også diagnosen fibromyalgi som jeg er svært uenig i. Anonymous poster hash: ba55a...a3f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 kutt ut alt av sukker og begynn med yoga og avspenningsøvelser. Anonymous poster hash: 7d882...133
Frokens Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Har slitt noe med det selv (selv om det etterhvert viste seg å være noe annet) det som hjalp for meg var å lære meg balansegangen mellom aktivitet og hvile, passe på å være varm, og å legge om kostholdet til glutenfritt og sukkerfritt.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 En stigmatiserende diagnose. Jeg sier oftest til andre at jeg sliter med bekkenet (noe jeg også gjør), enn å si at jeg har FM (diagnostisert hos revmatolog, noe jeg tross alt synes er mer "stuerent" enn å få den hos en fastlege). Ut med alt sukker, trening flere dager i uken og generelt sunt kosthold holder de verste smertene mine borte. Anonymous poster hash: b6a2b...ebb
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Jeg fikk også denne diagnosen (uten stor utredning). Men når jeg fikk prøve Levaxin mot lavt stoffskifte, så forsvant alle smerter, karpaltunnelsyndrom m.m. Mine blodprøver var ikke utenom det omdiskuterte normalområdet, men et godt stykke utenfor optimalområdet, og hadde vært det i 10+ år. Endokrinologen sa at FM ofte er en "passasjer" ved lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: b5c41...f82
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også en slik kropp, noe skikkelig dritt! Jeg hadde en skikkelig infeksjon for 5 år siden, var lagt inn på sykehuset med intravenøs antibiotika, crp på mange hundre. Har aldri blitt frisk igjen. Har diagnosen ME etter den infeksjonen, men flere leger har også gitt meg diagnosen fibromyalgi. Muskelsmerter følger jo med ME'en, men slår ut på nesten alle triggerpunktene så legene mener jeg har begge disse diagnosene. Har i tillegg litt lavt stoffskifte, men likevel innenfor normalområdet så jeg får ikke uten videre medisiner. Jeg er også insulinresistent, det viser en masse tester tatt på sykehuset (fastende og ikke fastende) Alle diagnosene er omdiskuterte og blir av mange sett på som "hypokonderdiagnoser", veldig stigmatiserende. Å ha en kropp som alltid er vond, og som ikke fungerer som den skal er utrolig slitsomt og ikke minst deprimerende. Jeg har prøvd det meste disse årene, men ingenting har hjulpet. Siden mange mener disse sykdommene er psykiske tenkte jeg at jeg ikke kunne la det være uprøvd å behandle det på den måten selv om jeg ikke føler med psykisk syk. Jeg tok derfor antideppresiva i over et halvt år pluss kognitiv terapi, ingen bedring men jeg er ihvertfall 100% friskmeldt for psyksisk sykdom. Legen sa jeg er 100% frisk der. Har prøvd homeopat, naprapat, kiropraktor, fysioterapi, akupunktur og til og med healing. Naprapaten har effekt på kroppen og smertene, ikke årsaken til dem, men han lindrer alle følgefeilene som spenningene i kroppen fører til. Jeg tar en vedlikeholdsbehandling etter to hver tredje til fjerde måned, det kan jeg anbefale. Ellers er det eneste som hjelper å lære kroppen sin og sykdommen å kjenne, tilpasse livet sitt etter den helsen man faktisk har. Finne balansegangen mellom hvile, mosjon og restitusjon som fungerer best for akkurat deg. Vi anbefale tilpasset trening/opptrening sammen med fysioterapeut, gjerne i terapibasseng (varmt vann). Det er en sorgprosess du må gjennom, når du innser at livet ditt har begrensninger, at du har en kronisk sykdom som gjør at du må legge planene dine på nytt. Men det er faktisk ikke annet å gjøre enn å akseptere at dette er kortene du fikk utdelt, og leve livet så godt som mulig med dem. Lykke til! Anonymous poster hash: e1741...07c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også Fibromyalgi, og opplever det slett ikke stigmatiserende. Det er en revmatisk lidelse på lik linje med andre tilstander. Den utløres ingen rettigheter selvfølgelig, men det er det knapt noen andre diagmoser som automatisk gjør heller. Fibro selvfølgelig rettigheter i folketrygden på lik linje med andre sykdomstilstander, og forsikring er absolutt ikke min første tanke! Fastlegen ahr egentlig ikke anledning til å sette firbomyalgidiagnose. Den skal kun settes av spesialis, dvs fysikalmedisiner eller revmmatolog. Diagnosen er heller egentlig ikke fibromyalgi men kronisk muskelsmertesyndrom:) Anonymous poster hash: 342b7...658
Super-woman Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #12 Skrevet 19. desember 2013 Jeg fikk også denne diagnosen (uten stor utredning). Men når jeg fikk prøve Levaxin mot lavt stoffskifte, så forsvant alle smerter, karpaltunnelsyndrom m.m. Mine blodprøver var ikke utenom det omdiskuterte normalområdet, men et godt stykke utenfor optimalområdet, og hadde vært det i 10+ år. Endokrinologen sa at FM ofte er en "passasjer" ved lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: b5c41...f82 Har hatt for høyt stoffskifte tidligere, men dette er helt fint nå. Får oppfølgning av sykehuset pga det
Super-woman Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også en slik kropp, noe skikkelig dritt! Jeg hadde en skikkelig infeksjon for 5 år siden, var lagt inn på sykehuset med intravenøs antibiotika, crp på mange hundre. Har aldri blitt frisk igjen. Har diagnosen ME etter den infeksjonen, men flere leger har også gitt meg diagnosen fibromyalgi. Muskelsmerter følger jo med ME'en, men slår ut på nesten alle triggerpunktene så legene mener jeg har begge disse diagnosene. Har i tillegg litt lavt stoffskifte, men likevel innenfor normalområdet så jeg får ikke uten videre medisiner. Jeg er også insulinresistent, det viser en masse tester tatt på sykehuset (fastende og ikke fastende) Alle diagnosene er omdiskuterte og blir av mange sett på som "hypokonderdiagnoser", veldig stigmatiserende. Å ha en kropp som alltid er vond, og som ikke fungerer som den skal er utrolig slitsomt og ikke minst deprimerende. Jeg har prøvd det meste disse årene, men ingenting har hjulpet. Siden mange mener disse sykdommene er psykiske tenkte jeg at jeg ikke kunne la det være uprøvd å behandle det på den måten selv om jeg ikke føler med psykisk syk. Jeg tok derfor antideppresiva i over et halvt år pluss kognitiv terapi, ingen bedring men jeg er ihvertfall 100% friskmeldt for psyksisk sykdom. Legen sa jeg er 100% frisk der. Har prøvd homeopat, naprapat, kiropraktor, fysioterapi, akupunktur og til og med healing. Naprapaten har effekt på kroppen og smertene, ikke årsaken til dem, men han lindrer alle følgefeilene som spenningene i kroppen fører til. Jeg tar en vedlikeholdsbehandling etter to hver tredje til fjerde måned, det kan jeg anbefale. Ellers er det eneste som hjelper å lære kroppen sin og sykdommen å kjenne, tilpasse livet sitt etter den helsen man faktisk har. Finne balansegangen mellom hvile, mosjon og restitusjon som fungerer best for akkurat deg. Vi anbefale tilpasset trening/opptrening sammen med fysioterapeut, gjerne i terapibasseng (varmt vann). Det er en sorgprosess du må gjennom, når du innser at livet ditt har begrensninger, at du har en kronisk sykdom som gjør at du må legge planene dine på nytt. Men det er faktisk ikke annet å gjøre enn å akseptere at dette er kortene du fikk utdelt, og leve livet så godt som mulig med dem. Lykke til! Anonymous poster hash: e1741...07c Tusen takk ja det er skikkelig deprimerende Har planer om å begynne på skole igjen til høsten og utdanne meg innen helse sektoren, men det anbefalte legen meg og revurdere :-/ Har også fått henvisning til fysioterapaut, og har fått opplyst at det er svømming i oppvarmet basseng en gang i uka her jeg bor så skal hive meg i vei på det tenkte jeg. Legen sa at fysioterapauten kan gi meg treningsøvelser som jeg kan gjøre hjemme også og at dette kunne fungere. Jeg er villig til og prøve alt for på de værste dagene så kommer jeg meg ikke opp fra senga uten hjelp engang. og sånn som det var i natt så fikk jeg heller ikke sovet pga jeg lå å kjente på hvor vondt det var i kroppen :-( Er ikke lett og skal være super mamma og ha vondt :-/ Men satser på at jeg lærer mine begrensninger på hva jeg klarer og ikke Har også fått sarotex? av legen. Tror det var det, det hette.!
Super-woman Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #14 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har også Fibromyalgi, og opplever det slett ikke stigmatiserende. Det er en revmatisk lidelse på lik linje med andre tilstander. Den utløres ingen rettigheter selvfølgelig, men det er det knapt noen andre diagmoser som automatisk gjør heller. Fibro selvfølgelig rettigheter i folketrygden på lik linje med andre sykdomstilstander, og forsikring er absolutt ikke min første tanke! Fastlegen ahr egentlig ikke anledning til å sette firbomyalgidiagnose. Den skal kun settes av spesialis, dvs fysikalmedisiner eller revmmatolog. Diagnosen er heller egentlig ikke fibromyalgi men kronisk muskelsmertesyndrom:) Anonymous poster hash: 342b7...658 Som sagt så er det ikke fastlege som har satt denne diagnosen alene til meg, har vært full utredning hos revmatalog og sykehus for røngten og mr og det som var for og utelukke annen sykdom. Har vært en lang vei og gå før jeg fikk dette konstantert.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 Jeg fikk denne diagnosen for et par mnd siden av revmatalog. Har nok hatt den i mange år, men det er først nå den har blitt veldig ille. Har også to andre revmatiske diagnoser. fikk Sarotex av fastlegen min. Funker bra. Nå får jeg i alle fall sove om natten. Bare vær klar over at du kan få en hangover om du tar Sarotex for sent på kvelden. Det fikk jeg. Jeg har valgt og være åpen om diagnosen min. Dette er noe jeg ikke vil ha, men som jeg desverre har fått. Er på det stadiet at jeg prøver å finne ut hva som funket for meg. Har blitt 20% sykemeldt og er da hjemme en dag i uka. I går var det julelunch på jobben og jeg hadde all jobben med forberedelser og rydding etterpå. Så var det lufting av hund og lage middag. I dag ligger jeg på sofaen hjemme og gruver meg til jeg må på et arrangement med barna i ettermiddag. Nå som det er jul et det mye styr med forberedelser så tar meg ut der. Når jula er over er planen å begynne å sykkle på spinningsykkelen min. Med fibromyalgi bør man trene lett, desverre har jeg en annen diagnose som gjør at det å gå er svært smertefullt for meg og er jeg lenge på beina setter får jeg problemer med fibromyalgien i form av smerter under beina. I dag måtte jeg bruke krykker for komme meg fra senga og til badet. Mitt råd er å høre på fagpersonell. Det er desverre alt for mange andre som ikke evnet å forstå denne diagnosen. Jeg har møtt folk som jobber i helsevesenet som mener dette er en "tulle og mote" diagnose. Min mot har dette, tanten min, mormor og en haug med andre slektninger også. Anonymous poster hash: 0bcb8...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå