Gå til innhold

Usikker på om jeg skal høre på legen eller de på apoteket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag med 2 åringen pga stygg hoste og feber i 5 dager nå. Cpr var fin så det er et virus som går nå. Hun skrev ut Ventoline (Asma medisin) og Efedrin for hosten. Når jeg kom på apoteket sa han som ga ut medisinen at Efedrinen ikke virket så godt som de trodde først og at en av bivirkingene var at man kunne bli veldig urolig, dette sa han flere ganger og han mente også at legen hang litt etter på oppdateringer om efedrin.

Så nå blir jeg usikker på om jeg skal gi det til 2 åringen eller ikke?

Jeg har heller aldri fått Asma medisin mot hoste før så syns det er litt rart....

Noen synspunkter?  

Anonymous poster hash: c8c5a...df2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventoline kan godt hjelpe, og efedrin er ikke skadelig skjønt virkningen er litt omdiskutert i det senere. Det er ingen grunn til ikke å høre på legen, og om ungen blir spinnvill kan du jo heller vurdere å redusere (det er forresten en bivirkning av ventoline også med litt "hyperaktivitet").

Anonymous poster hash: 65bd8...3a6
Skrevet

Jeg ville gitt ventoline, men ikke efedrin.

Skrevet

Jeg ville også gitt ventoline og droppet efedrin. Tror apotekeren har rett i dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 8d144...704

Skrevet

Jeg ville hørt på legen.

Og syns du ikke du får riktig effekt så kutter du det ut.

Min sønn fikk medisiner i ett år skrevet ut av spesialist. Hver eneste gang jeg hentet ut ny medisin så skulle de fortelle meg hva som heller var lurest og hva som var nyere forskning. Ble så utrolig irritert til slutt. De skal ikke alltid måtte blande seg opp i behandligsopplegget. De vet ikke bakgrunnen for at nettopp den medisinen ble skrevet ut. Og ja, det er litt annerledes i dette tilfelle.

Men reagerer på at en apoteker skal gjøre en mor så usikker. Da spør man legen sin igjen heller.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min lege at de ikke foreskrev efedrin mer omtrent pga dårlig effekt og mye uro.

Skrevet

Barneleger foreskriver ikke lenger Efedrin, men fastleger gjør det gjerne. Hoste kan være et symptom på trange luftveier, og da er Ventoline effektiv. Hør med legen om det er nødvendig med Efedrin siden barnet kan ha god effekt av kun Ventoline.

Uansett, det er farlig slik apotekteansatte holder på. De legger seg ofte opp i behandlingen og henvender seg ikke til legen, men til pasienten som da blir forvirret og gjerne ikke ta medisinen som foreskrevet.

Anonymous poster hash: 54b0d...c02

Skrevet

Det er en uting at apotekere gjør pasienter usikre. Dersom apotekeren er uenig i eller ikke forstår foreskrevet medisinering må vedkommende ringe legen!

Anonymous poster hash: 1f20f...6c5

Skrevet

Men hun hadde rett. Efedrin er helt ut. Lite virksomt og mye bivirkninger. I Anestesi bruker vi det til å piske hjertet ved lavt bt/puls. Så da kan du tenke deg hvordan barnet kan føle seg.

Anonymous poster hash: 335bf...2d2

Skrevet

Efedrin brukes som slankemiddel i USA, det er flere som har dødd av hjertestans pga det. Sikkert mye høyere doser, men jeg ville definitivt hørt på farmasøyten i og med at det ikke er en akuttsituasjon, og så kan du heller teste det etterhvert hvis det viser seg å være nødvendig.

Anonymous poster hash: aed94...e9f

Skrevet

Men hun hadde rett. Efedrin er helt ut. Lite virksomt og mye bivirkninger. I Anestesi bruker vi det til å piske hjertet ved lavt bt/puls. Så da kan du tenke deg hvordan barnet kan føle seg. Anonymous poster hash: 335bf...2d2

Det handler ikke om hun har rett eller ikke. Det handler om at farmasøyten må gå rett tjenestevei og dermed ev kontakte legen. Ikke synse om alt mulig foran pasienten. Det er direkte farlig. Og ikke minst irriterende. Hilsen legen.

Skrevet

Ventoline og Efedrin fungerer knallbra sammen! Brukte det når ene gutten min var liten. Kun når han var skikkelig tett. Efedrin er omdiskutert, men jeg/vi har bare gode erfaringer. Jeg hadde hørt på legen!

Skrevet

Men hun hadde rett. Efedrin er helt ut. Lite virksomt og mye bivirkninger. I Anestesi bruker vi det til å piske hjertet ved lavt bt/puls. Så da kan du tenke deg hvordan barnet kan føle seg. Anonymous poster hash: 335bf...2d2

Det handler ikke om hun har rett eller ikke. Det handler om at farmasøyten må gå rett tjenestevei og dermed ev kontakte legen. Ikke synse om alt mulig foran pasienten. Det er direkte farlig. Og ikke minst irriterende. Hilsen legen.

Har ofte opplevd at farmasøyten er mye mer oppdatert enn mange elendige fastleger v

Anonymous poster hash: 335bf...2d2

Skrevet

Jeg har gitt min datter efedrin en -1- gang. Aldri mer!

Gikk rett i knollen på henne, og hun lå mellom meg og faren og lo hele natten. Sovnet ut på morgenkvisten....

Anonymous poster hash: 310d6...d0d

Skrevet

Jeg har brukt efedrin med god effekt når det står på som værst, og ikke fått hyper unger.

Anonymous poster hash: c46fa...d0c

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt barnet mitt efedrin. For mange år siden så jeg effekten på ei jente, og man skulle tro hun var rusa. Dvs hun ble rusa av medisinen. Noen som så The Voice her om dagen? Syke Lene kan godt ha fått efedrin av legen. Det gir sånn usammenhengende babling og hyper oppførsel.

Skrevet

Har brukt Efedrin til tre av ungene og ikke blitt hyper noen av de, heller motsatt. Dessuten så får jeg litt fnatt av apotekere som skal være besserwissere på en blærete måte.

Greit de innehar kunnskap, men som flere skriver her- så veit de ikke hvorfor akkurat det medikamentet er forskrevet!

Skrevet

Jobber på barneavdeling. Dropp efedrin, liten effekt, mye bivirkning!

Anonymous poster hash: 991a1...173

Skrevet

Efedrin brukes som slankemiddel i USA, det er flere som har dødd av hjertestans pga det. Sikkert mye høyere doser, men jeg ville definitivt hørt på farmasøyten i og med at det ikke er en akuttsituasjon, og så kan du heller teste det etterhvert hvis det viser seg å være nødvendig.

Anonymous poster hash: aed94...e9f

HVORFOR, HVORFOR legge ut sånn skremselspropaganda? De tilfellene i USA kan ikke på noen måte sammenlignes med hostemedisin skrevet ut til barn. At det går an! 

Anonymous poster hash: 86c04...da6

Skrevet

Ventoline er tydelivis også blitt veldi populært å få resept på... Har selv astma å har brukt ventoline, ja det funker! Men vær obs på bivirkninger der også... Har selv sluttet på det da jeg fikk hjertebank, kaldsvette og angst... Sjelden bivirkning men det kan forekomme. Sier det ikke for å skremme noen, men at man bare skal være obs på det ;) aller helst går det sikkert bra med de fleste, siden det er så mange som bruker det...

Skrevet

Det handler ikke om hun har rett eller ikke. Det handler om at farmasøyten må gå rett tjenestevei og dermed ev kontakte legen. Ikke synse om alt mulig foran pasienten. Det er direkte farlig. Og ikke minst irriterende. Hilsen legen. Anonymous poster hash: 54b0d...c02

Har ofte opplevd at farmasøyten er mye mer oppdatert enn mange elendige fastleger vAnonymous poster hash: 335bf...2d2

Joda, den måtte selvsagt komme. Håper ikke du er helsepersonell når du uttaler deg slik, for da er du direkte farlig!

Jeg sier ikke at farmasøyter ikke kan noe om medisiner, men de kan jo lite om hverdagen i klinikken og hvordan vi leger jobber. Dessuten kan de heller kontakte legen direkte om de er uenige i medisineringen, og ikke uttale seg foran pasienten om hvor feil de synes behandlingen er. Det er av og til slik at vi leger må skrive ut to typer medisiner som kanskje ikke farmasøytene hadde valgt, men så kan de jo heller lite om medisinske fag sammenliknet med en lege. Det er derfor det blir farlig. Hilsen kardiolog.

Skrevet

Har hatt tre barn med falsk krupp og her fungerer Efedrin knall bra! Vet at noen barn reagerer på det og blir "hypre". Imidlertid har ingen av minde unger blitt det, og efedrin har veldig god effekt på hosten.

Anonymous poster hash: c42cc...c31
Skrevet

veldig veldig mange barn får utskrevet ventoline/flutide ved hoste. Da sønnen min var skikkelig forkjølelsessyk og hadde oksygenmetning på 75% med 40 i feber som ikke ville ned, og ble lagt inn på barneavdelingen fikk han faktisk ikke annet enn saltvannsoppløsning på forstøverapparat. Holdt i massevis. 

Jeg jobber med forsikring av bla barn (er sykelpeier) - og ved bruk av slik medisin får faktisk barnet begrensning i forsikringen for luftveislidelser til de har vært symptomfri og uten behandling i 2 år...

Anonymous poster hash: ea306...b48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...