Gå til innhold

Hahaha, er ikke dette veldig sært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen skulle i bursdag i dag. Spurte mora hva gutten ønsket seg, og han ønsket seg en lettlest bok om riddere fra et spesielt merke (bor i utlandet).

Så jeg søkte på nett, fant boka, men fant samtidig en annen bok av samme merke som var tre i en, altså en del om riddere, en om indianere og en om noe annet. Husker ikke hva.

Denne boka var på salg, så jeg kjøpte heller den, og slengte med en liten pakke julelego og et par pakker fotballkort som gutta jo er gale etter.

Mannen hentet sønnen vår til avtalt tid etter bursdagen, og da står mora klar med boka i hånda, og med beskjed om at det var feil bok vi hadde kjøpt, og gir tilbake boka!! Samtidig roper faren fra stua at vi trenger ikke å pakke inn på nytt når vi har fått bytta den i den riktige!!!

Mannen ble så satt ut, at han svarte ingenting på det og tok med seg gutten vår og dro.

Hva hadde dere gjort kjøpt ny bok? Hun hadde jo sagt akkurat hvilken bok han ønsket seg, så skjønner jo at det ble litt feil, men det er likevel veldig sært, er det ikke?

Gutten vår leser gjerne boka vi kjøpte, så vi kan jo gjerne beholde den selv.

Anonymous poster hash: 74e58...72d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haha, litt merkelig.. Men er det kanskje vanlig der? Overklassemiljø?

Anonymous poster hash: 39bb8...c68
Skrevet

hæh????

Nå ble jeg helt lost for ord her !gjorde de virkelig det??Herregud,da hadde jeg jammen meg blitt perpleks jeg også! Helt sinnsykt frekt gjort!!

hva kommer du til å gjøre?

Anonymous poster hash: 50ef5...c61
Skrevet

Veldig frekt! De kan da evt bytte den selv!

Skrevet

Sært, uhøflig, og bare helt utrolig frekt! Jeg ville beholdt boka, og hadde de etterlyst den, ville jeg sagt at vi fikk jo boka tilbake, dere ønsket den jo ikke. Å bytte den var ikke aktuelt, for da må vi faktisk ut med flere penger, da den var på salg (jeg forsto det sånn at den dere kjøpte var billigere i hvert fall).

Nei, huff, sånne folk liker jeg ikke.

Anonymous poster hash: 83aae...b43
Skrevet

Hvilket land bor du i?

Sært. Vet ikke helt hvordan jeg ville løst det.

Anonymous poster hash: 568d8...8ef

Skrevet

Enten er de dum eller så er de frekk, holder en knapp på litt av begge deler. Hadde ikke byttet boka, gi den til sønnen din istedet..

Anonymous poster hash: e3086...1f0
Skrevet

Sært sært sært! Hvor er disse menneskene fra og hva slags folk er der? er jo bortimot det rareste jeg har hørt ;)

Anonymous poster hash: b978a...f23

Skrevet

haha noen folk er rare alltså :P 

Anonymous poster hash: 76b71...326
Skrevet

Neida ikke noe overklassemiljø:)

Og jeg vet ikke enda hva jeg skal gjøre med det. Vi har nemlig nettopp flyttet hit, og de to guttene har blitt så gode venner at jeg vil egentlig holde en god tone med foreldrene.

Men ble kjempeoverrasket og, for fram til nå har de virket så hyggelige og sympatiske på meg.

Jeg håper bare på at mannen misforsto... Men han fikk jo boka i retur da..

Vi bor i Tyskland, men tror ikke det har noe med saken å gjøre:)

Og boka var nok muligens noe billigere, men mye tykkere! Jeg trodde jo jeg hadde gjort er varp:)

Skrevet

Jeg ville ikke kaldt det sært, men snarere pompøst og selvhøytidelig!

Hadde aldri behandlet noen slik, om jeg var et overklassemenneske:)

Det handler i stor grad om å vise medmenneskelig respekt.

Var venninne med ei i barndomstiden, som hadde rike foreldre.

Likevel ble hun oppdratt til å bruke klær som hun hadde arvet. Og hun måtte gå på søndagsskole, og var med i speideren. Foreldrene var utrolig flinke, og lærte henne opp til å sette pris på tingene sine.

Anonymous poster hash: fa8bb...76d

Skrevet

herlighet!

Greit nok at sønnen faktisk bare ville ha den boken som han ønsket seg, men å be gjestene dra å bytte??? hallo!

Det skal jeg og gjøre til jul, alle klær som ikke passer, dvder vi fikk to av osv skal returneres til giverne med krav om at de bytter det i noe annet :P

Skrevet

Men godt å høre at dere også synes dette var sært:)

Skrevet

Men godt å høre at dere også synes dette var sært:)

Skrevet

Herregud, jeg hadde blitt sur jeg.. Hadde ikke gitt dem den andre boka iallfall, hadde beholdt den du kjøpte og. Sagt at den ikke kan byttes eller noe..vet ikke

Anonymous poster hash: 78b4f...8c0
Gjest Sandkassa
Skrevet

Veldig sært og uhøflig av mottakeren!

Men - når du spurte hva han ønska seg, og du fikk et helt konkret ønske om en gave som både var tilgjengelig og grei i pris (du skriver ikke at den var for dyr i alle fall) - hvorfor måtte du da kjøpe en annen en? Kunne han ikke fått den han faktisk ønsket seg?

Skrevet

Herregud for en fjern og utaknemlig mor! En gave skal man være takknemlig for. Ikke gidd bytt den, la sønnen deres få den.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Sært sett med norske øyne i alle fall, men det er vanskelig å vite når vi snakker om andre kulturer, selv om det ikke er mer forskjellig enn Norge og Tyskland.  Så jeg ville vært forsiktig med å karakterisere disse menneskene som fjerne, utakknemlige, selvhøytidelige og alt det der.  Det kan jo være at det er vanlig at det er giveren som bytter gavene om noe er "feil" der dere bor,  Jeg har i alle fall lært at det som er en selvfølge for meg ikke alltid er like selvfølgelig for andre, og omvendt. Det kan jo hende at de tenker at du har kjøpt feil bok og at de tenker at den boka han ønsket seg var billigere, de vet jo ikke at den var på tilbud.  Eller noe sånt.

Helt hva jeg ville ha gjort, vet jeg ikke.  Jeg tror kanskje at jeg bare hadde byttet boka og vært like blid.  Tross alt er vel vennskapet mellom guttene viktigere enn ei bok og enn prinsipper også.

Skrevet

Joda ser jo nå at jeg burde kjøpt akkurat den boka de skrev, men jeg forsto vel ønsket mer som et temaønske (riddere) og at de hadde sett denne boka som handlet om det:)

Jeg treffer de uansett ikke før etter jul nå, så har jo litt tid til å finne ut av hva jeg gjør. Kjøper vel boka, tenker jeg:) liker jo gutten kjempegodt.

Og den riktige boka kostet 7€, den jeg kjøpte kostet 5€, så prisen er det ikke noe å si på ( og i tillegg fikk han julelego til 8€ og fotballkort for 2€).

Men boka kan ikke byttes nei, var jo på salg. Men det er en annen diskusjon- kjøper man ikkebyttbare gaver?

Uansett- det kunne ikke de vite, og jeg syntes at i den prisklassen gjør det ikke så mye, eller hva?

Mannen er like overraska som meg (han er tysk), og jeg har bodd her i snart åtte år, så har ikke oppfattet dette som vanlig.

Skal høre med de på jobben:)

Skrevet

Det er veldig spesielt synes jeg, har aldri hørt om noen som gjør sånt! Får barnet noe det ikke trenger eller har fra før så kan man bytte gaven, men det ordner man da selv! Selvom man har sagt hva barnet ønsker seg så er det ikke alltid man får akkurat det av alle og det er noe med å lære barna å være takknemlige for det de får og ikke så kravstore hele tiden. Denne moren var utrolig frekk!!! Bare glem hele greia, han har fått en presang og de ville verken ha presangen eller bytte den selv.

Anonymous poster hash: 3327b...fd6
Skrevet

Kjempe sært, men jeg tror jeg bare ville ha byttet boka og latet som ingenting.

Skrevet

Jeg synes det er sært (og jeg et ikke norsk), men jeg bor for tiden i tysktalende Sveits og er ikke umiddelbar overrasket. Man kan være litt firkantet her, og har man bedt om forslag, er det på en måte forventet at man skal holde seg til det. Folk kan også ha ganske sterke meninger om ting og tang, f.eks. i forhold til indianere (de ble jo nærmeste utryddet av Europeere), miljø og helse. Føler de er gjerne litt mer engasjerte og prinsippfaste en. Det jeg har opplevd i andre land. Til slutt pleier bursdagene her å være av en helt annen karakter enn i Norge, det er mulig de ble satt ut av størrelsen på gaven (de visste jo ikke at det var på salg). Jeg gjorde denne blunderen på første bursdagsselskap sønnen var invitert til, kjøpte visst en gave som var større enn det som er vanlig. Moren (tysk) er en av mine venninner, hun kommenterte muntert om at jeg hadde tatt med meg norsk kjøpekraft...

Nå har jeg bodd i såpass mange land at jeg ikke nøler med å snakke rett ut når jeg ikke forstår noe som noen har gjort. Ikke alle som liker det, men det øker i hvert fall min forståelse for sosiale koder i et bestemt sted så jeg kan tilpasse meg bedre.

Også finnes det duster i alle land, du kan ikke se bort fra at disse foreldrene tilhørte kategorien.

Anonymous poster hash: aa70c...573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...