Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Vi skaffet oss katt i juli, han var da 3 mnd og er vel fremdeles for kattunge å regne, selv om han har blitt kjempestor. Han er kastrert. Vi var fullt klare over ansvaret ved å ha katt, men ønsket det. Ha to barn som elsker ham, særlig å kose når han vil det. Et problem har begynt å utvikle seg. Han er ganske vill, løper, klorer seg plutselig opp stolen der du sitter og setter klørne i låret ditt, nytter sjelden å kose med ham, han skal bare klore og bite. Han løper rundt, velter vannskåla hele tida og er generelt irriterende! Julegaver kan ikke ligge framma, for han klorer dem i stykker. Han er ikke masse alene, for jeg har en fleksibel jobb, men når vi er borte er han stort sett ute. Han får gå ut og inn som han vil. Nå har jeg starta å hive han ut når han er helt håpløs. Virker som om han er understimulert, og det er da ganske slitsomt. Han er rundt oss mye, vi leker med han, men ikke så mye. Han er da ute, tenker jeg, mye å jakte på der. Vi koser med han så mye han vil, men oftest vil han klore og bite etter kort tid. Kan det virkelig være kulig at vi må bruke masse tid på å stimulere han? Trodde katter var så selvstendige på den måten? Jeg orker ikke ha en ekstra unge å underholde. Hva skjer? Anonymous poster hash: dee67...ef9
Nullstress;) Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 om dere koser han og han klorer, så hold hånden helt i ro. de leker kun med ting de kan "fange og eller drepe" og når du da holder hånden i ro, stopper de. (som regel) man kan også kjøpe en spray og spraye der man ikke vil katten skal være eller klore. tror den heter get off eller noe i den duren. dyrebutikker vet hva du mener og du spør de. ellers er katten jo nå "tenåring", så de er jo litt ville. høres kanskje dumt ut, men hve med å skaffe dere en til? da vil katten få selskap, og dere får litt avlastning. vi har to maine coon gutter her hjemme. de er helt sinnsyke noen ganger men de leker med hverandre, så det går helt greit
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Han vil roe seg når han bikker året eller halvannet, ungkatter er ofte helt klin gærne Anonymous poster hash: f7e31...f24
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Han er i puberteten Mange katter er helt rabbiate i den alderen, nettopp fordi de er kattunger enda, men har blitt store og sterke. Kan hende han hadde hatt glede av en katt til å leke med. Aldri bruk hendene som leke, om du skjønner. Anonymous poster hash: 5809a...63f
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Takk for svar! Praktiserer det med å stoppe med kosen når han bare skal bite. Han vil kose, men kort tid. ;-) En til har jeg nok ikke så lyst til, men vi kan se på det. Det er flere katter i nabolaget, og han driver og ordner litt med mange av dem. Jakter også på smådyr. Trodde tenåringsatferden ikke var så aktuell siden han er kastrert...vel, vel, vi får se hvordan det utvikler seg. Anonymous poster hash: dee67...ef9
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Noen katter er bare sånn og dessverre, ei venninne hadde en sånn katt, og hun var det hele sitt liv. Men kan hende han roer seg etterhvert også Anonymous poster hash: 5bd00...88f
Tessolinen Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Høres veldig ut som raptus, som jeg kaller det.. At katten er helt villstyring noe som rett og slett er fordi den leker.. Detten vil i så fall roe seg etterhvert som han blir større, men også voksne katter har raptuser bare sjeldnere.. Kloring på gjentsander og biting bør få negativ oppmerksomhet f.eks spruteflaske med vann.. Min katt på syv år hadde vel raptus daglig til hun var ett år og roet seg etter det, det samme med biting og kloring... Høres ikke ut som han trenger mer stimuli, mere bare det at han fortsatt er barn og bør selvfølgelig ikke få love til alt mulig heller.. vil nok tro at om en liten stund vil han få andre interesser som.f.eks sove hele dagen
mamma_bergen Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Han vil roe seg når han bikker året eller halvannet, ungkatter er ofte helt klin gærne Anonymous poster hash: f7e31...f24 Signerer denne Ungkatter er bare sprø
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Høres veldig ut som raptus, som jeg kaller det.. At katten er helt villstyring noe som rett og slett er fordi den leker.. Detten vil i så fall roe seg etterhvert som han blir større, men også voksne katter har raptuser bare sjeldnere.. Kloring på gjentsander og biting bør få negativ oppmerksomhet f.eks spruteflaske med vann.. Min katt på syv år hadde vel raptus daglig til hun var ett år og roet seg etter det, det samme med biting og kloring... Høres ikke ut som han trenger mer stimuli, mere bare det at han fortsatt er barn og bør selvfølgelig ikke få love til alt mulig heller.. vil nok tro at om en liten stund vil han få andre interesser som.f.eks sove hele dagen Ah, håper du har rett... :-) Får se om han tør komme inn igjen etter at han ble kylt ut. Han hadde angrepet meg totalt overraskende i godstolen og klora meg skikkelig, og så tømt ut alt vannet sitt to ganger på rad. Da han ikke var til å ta i uten å gnafse løs på deg, så var det time-out ute. ;-) Anonymous poster hash: dee67...ef9
ROFL Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Det er nok bare en periode. Mine katter var også slik i den alderen. Fordelen her er at de er to, og dermed alltid en lekekamerat . Det kan jo være greit å drive litt oppdragelse av katten. Jo før, jo bedre. Katter er veldig egne og gjør stort sett slik de vil, men det går an å lære dem noen grenser. Det viktige er at han får et nei idet han gjør noe han ikke har lov til, ellers skjønner han ikke hva som skjer. Spruteflaske med vann er meget effektivt!
mamma_bergen Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Husker gamlekatten min når han var i den alderen Da bodde jeg ennå hjemme hos foreldrene mine og han var helt propell, og da spesielt opp i gardinene og vinduet. Min mor mistet endel blomsterpotter i den perioden og hun ville vel helst ha sent han på dør Men han roet seg sakte men sikkert da og fikk bli
2005&2010 Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Har en kattunge på 6 måneder. En skikkelig rampegutt, klorte flere steder også veldig glad i bena mine. Begynte tilogmed å tisse i senga vår. Kjøpte en spray som heter feliway, og han har blitt en helt annen pus. Anbefales ;-)
ROFL Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Har du forresten klorestativ til katten din (eller brett)? Det er ganske viktig for katten å ha inne slik at han kan markere området sitt der. Katter skiller ut en "vennlig" lukt fra potene når de strekker seg og klorer.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Har du forresten klorestativ til katten din (eller brett)? Det er ganske viktig for katten å ha inne slik at han kan markere området sitt der. Katter skiller ut en "vennlig" lukt fra potene når de strekker seg og klorer. Haha, du er dum Anonymous poster hash: f53e8...d2f
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Mine katter var akkurat likedan, spesielt den ene. Fullstendig vill og gal! Klatret opp ohåg ned stoler og gardiner, jeg trodde jeg skulle bli gal. Fikk etterhvert en pus og da løp de de etter hverandre og lekesloss. Om sommeren merket vi lite til det ift vinteren, da de ikke er så glade i snø. Det hjalp med en spruteflaske ved vann når de var opp ogned stoler og gardiner, ellers lekte vi mye med de noe de elsker. Løpwr etter de og hiver de små lekeballene dems rundt omkring. De er mye bedre nå, selvom det fortsatt er veldig lekne og fulle av energi :-) Anbefaler å skaffe et klorebrett eller stativ så han har noe å dra klørne sine i, og noe som er bare hans :-) belønn han med en godbit når han klorer på stativwt, og gi han en liten vannsprut når han klorer i møblene. Våre puser harblitt noen herlige, morsomme kosepuser som jeg ikke kunne vært foruten! Anonymous poster hash: 3d59d...a05
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Har du forresten klorestativ til katten din (eller brett)? Det er ganske viktig for katten å ha inne slik at han kan markere området sitt der. Katter skiller ut en "vennlig" lukt fra potene når de strekker seg og klorer.Haha, du er dum Anonymous poster hash: f53e8...d2f . Ganske åpenbart hvem som er dum her. Anonymous poster hash: 48f4e...b0c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Min kastererte hankatt ble over 5 år før han roet seg. Var skikkelig turbopropell. Men nå er han en som nyter livet i sofaen. Så det er nok bare å ta tiden til hjelp her hehe Anonymous poster hash: e97c6...121
mamma_bergen Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Har du forresten klorestativ til katten din (eller brett)? Det er ganske viktig for katten å ha inne slik at han kan markere området sitt der. Katter skiller ut en "vennlig" lukt fra potene når de strekker seg og klorer. Haha, du er dum Anonymous poster hash: f53e8...d2f Dum?
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 Det kan tenkes katta di er kilen! Hannkatter jeg har hatt har ofte hatt problemer med å bli klødd på magen og bak på rumpa, de blir ofte provosert av sånn "homo" adferd. Ellers så har jeg et triks: spruteflaske med vann kombinert med en skarp lyd fra meg (sier A-A-A) med høy stemme, evt etterlikner pssssshhht lyden fra spruteflaske. Tar ikke mange gangene før advarende lyd overtar fra spruteflaske/lyd kombinasjon og får katta til å stoppe. Fungerer som krutt, et advarende A-A-A fra meg får katta til å stivne uansett hva den foretar seg. Når katten vet at det er kveld og jeg kommer for å hente den på teppet, har det hendt at den prøver å gjemme seg. A-A-A og katta piler til utgangsdøra. En liten pote på stuebordet og A-A-A: katta trekker seg tilbake til sofaen. Kosing med litt biting er greit men A-A-A og så er det vips bare kosing igjen. Oppdragelse fungerer på kattepuser også, selv om folk hevder det motsatte Ofte får du et forvarsel til biting, hvis halen begynner å piske vet du at "villdyret har våknet"
scarecrow2011 Skrevet 18. desember 2013 #20 Skrevet 18. desember 2013 Ved å hive ham ut belønner du ham for oppførselen. Tar ikke lang tid før han kobler klore på møbler/ bein med ut. Da har du det gående. Bruk heller spruteflaake sammen med "nei" evt ta han bort fra situasjonen.
ROFL Skrevet 18. desember 2013 #21 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Har du forresten klorestativ til katten din (eller brett)? Det er ganske viktig for katten å ha inne slik at han kan markere området sitt der. Katter skiller ut en "vennlig" lukt fra potene når de strekker seg og klorer. Haha, du er dum Anonymous poster hash: f53e8...d2f Katter bruker selvsagt klorestativet til å klore/kvesse klørne på, det sier seg selv i navnet.. Men om du har 2 katter må du også ha 2 klorestativ, for de markerer det som sitt eget.. Katter strekker seg ofte opp etter vegger, møbler ol. også for å markere på den måten, og mine klarer ikke å gjøre dette uten å klore litt "på veien ned" så da er det greit å venne dem til å bruke klorestativet.. http://www.agria.no/katt/artikkel/hvorfor-klorer-katten-pa-moblene-og-tapetene Endret 18. desember 2013 av Wilemmar
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #22 Skrevet 18. desember 2013 vi har 2 søsken,2 gutter, de bruker samme klorebrett....er født 30 mai. Anonymous poster hash: 106af...063
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå