Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Skled på isen utenfor huset og slo hodet kraftig i isen, var nesten helt borte noen minutter etterpå. Etterpå har jeg hatt vondt i hodet, kvalm og har kastet opp tre ganger. Fare for hjernerystelse? Burde jeg kontakte lege? :/ Anonymous poster hash: e275a...f93
Stella&My+2 Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Høres ut som hjernerystelse ja. Ville tatt turen til legevakten.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Høres ut som om det er hjernerystelse.. Ta turen til legevakta.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Eh ja, jeg daua jo ikke av det. Hjernerystelse er som regel ufarlig, og etter et google-søk leste jeg at man egentlig kun trenger lege hvis man har vært bevisstløs etter fallet. Noe jeg ikke var. Vil ikke løpe ned dørene på sykehuset uten grunn heller :/ hvordan blir hjernerystelse påvist da? Anonymous poster hash: e275a...f93
Sommerfeeling Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Du får sikrere svar på legevakten enn på diverse forum på Internett. Hvis jeg er usikker på om jeg/vi trenger legetilsyn, da ringer jeg legevakten og spør. Det kan vel du også gjøre.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Beklager virkelig at jeg forstyrret deg med å spørre.... Noen som har hatt hjernerystelse og vet hvordan det blir påvist? Har veldig legeskrekk med mindre jeg vet akkurat hva jeg går til... Anonymous poster hash: e275a...f93
Gjest Antarctica Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Eh ja, jeg daua jo ikke av det. Hjernerystelse er som regel ufarlig, og etter et google-søk leste jeg at man egentlig kun trenger lege hvis man har vært bevisstløs etter fallet. Noe jeg ikke var. Vil ikke løpe ned dørene på sykehuset uten grunn heller :/ hvordan blir hjernerystelse påvist da? Anonymous poster hash: e275a...f93 KOM DEG TIL DOKTOR. Min erfaring (to bekjente med hjernerystelse) er at det er mye mer alvorlig enn folk flest tror. Hvis det er det du har, er det noen forholdsregler som må taes. Bl a skal du ikke sove aleine i natt, du kan gå i koma. Du skal sannsynligvis ikke på jobb på et par uker heller, og holde deg helt i ro. Du risikerer seinskader som øresus, kronisk hodepine, hukommelsestap osv hvis du ikke tar det på alvor.
Sommerfeeling Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Har du telefonskrekk også? Som sagt, du får sikrere svar hvis du ringer legevakten. Det er ikke alle her inne som vet hva de snakker om.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Hjernerystelse blir påvist ved symptomer altså kvalme, oppkast, hodepine og trøtt/døsighet (så legen til meg sist jeg hadde det) Husk at du må vekkes noen ganger ila natten og svare på noen spørsmål, samt ikke TV/pc/nettbrett/telefon på noen dager og du skal ikke ta deg ut fysisk. Mao ring legevakta å hør hva du kan, ikke burde gjøre mm, samt at det er greit å få tilstanden journalført mtp senvirkninger. Anonymous poster hash: 6e006...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Takk til dere som gadd å svare meg fornuftig Da får jeg vel ta meg en tur til legevakt i kveld, for sikkerhetsskyld. Hi Anonymous poster hash: e275a...f93
Blomsterfiffi Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Jeg håper virkelig at det går bra med deg. Jeg synest at det er helt riktige at du tar en tur legen. Slik at du er helt sikker på om det er hjernerystelse eller ikke. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Takk, så snilt sagt av deg! Anonymous poster hash: e275a...f93
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Det er vel ingen tvil om at du har fått hjernerystelse, spørsmålet er hvor kraftig den er. Det bør sjekkes om du har brudd på hjerneskallen, og legen ser deg bl.a inn i øynene med et lys, de ser etter tegn på blødninger. Så vidt jeg har forstått kan man få hevelser på hjernen og det kan være direkte farlig, antagelig blir du sykemeldt, får beskjed om å ta det helt med ro, ingen lesing, TV, nettbrett eller anstrengelser. Anonymous poster hash: 66150...100
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Fått time på legevakten senere i kveld.. Hurra for en jul uten julefilmer og Askepott med andre ord kløne Hi Anonymous poster hash: e275a...f93
Gjest Antarctica Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 God bedring. det er ikke sikkert det blir ukevis uten tv da!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Fått time på legevakten senere i kveld.. Hurra for en jul uten julefilmer og Askepott med andre ord kløne Hi Anonymous poster hash: e275a...f93 Om hjernerystelsen ikke er for kraftig er det bare et par dager uten, men du sitter jo tydeligvis på nett enda da Da jeg hadde hjernerystelse svimte jeg av, var helt borte i flere minutter, husker ikke at jeg ble båret inn... Jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro i en uke, minst mulig på TV Anonymous poster hash: 66150...100
Sommerfeeling Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Det var flott. Jeg skjønner at du ikke liker svarene jeg kom med. Det er greit og du ender jo opp hos legen likevel. :-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Slutt å være så slemme da. Hun stiller bare et spørsmål. Liker dere det ikke ikke gå inn her. Det er nok hjernerystelse siden du kaster opp kontakt legevakten. Du KAN ha fått en liten blødning og dette er viktig å sjekke ut da trykket i hodet og rundt nerver kan øke utover kvelden. Det er kanskje derfor du har kastet opp også. Slag mot hodet med oppkast etterpå skal undersøkes. Det er også viktig at du ikke sover mer enn to timer sammenhengende det første døgnet. Det er altså viktig å bli vekket og gjerne stå opp og våkne helt før du sovner igjen. Ring legevakta og spør om råd men jeg VILLE dratt en tur. Jeg datt på isen og slo halebeinet. Etter 12 timer mistet jeg følelsen i høyrebeinet og det viste seg jeg hadde en blødning som presset på nerver. Lykke til. :-) Anonymous poster hash: 15695...e51
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 2barnsmoren- hadde dratt til legen uansett utifra svarene jeg fikk her. Og de alle de andre klarte fint å svare meg ordentlig. Takk for utfyllende svar, forstår at jeg har tatt litt lett på det. Får høre hva de sier på legevakten, forhåpentligvis er det ikke så alvorlig Hvordan sjekker de blødninger da?? Anonymous poster hash: e275a...f93
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #20 Skrevet 18. desember 2013 2barnsmoren- hadde dratt til legen uansett utifra svarene jeg fikk her. Og de alle de andre klarte fint å svare meg ordentlig. Takk for utfyllende svar, forstår at jeg har tatt litt lett på det. Får høre hva de sier på legevakten, forhåpentligvis er det ikke så alvorlig Hvordan sjekker de blødninger da?? Anonymous poster hash: e275a...f93 Ikke sikkert de sjekker det, legen vurderer det bedre enn meg ut i fra symptomer. Men da må du ta røntgen regner jeg med. Anonymous poster hash: 15695...e51
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #21 Skrevet 18. desember 2013 Ok får bare prøve å ta det som det kommer da Takk til dere som har svart meg, snilt av dere å hjelpe. Anonymous poster hash: e275a...f93
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #22 Skrevet 18. desember 2013 Om det er mistanke om blødninger tar de en ct av hodet, men det er som regel ikke nødvendig. Anonymous poster hash: 66150...100
Sommerfeeling Skrevet 18. desember 2013 #23 Skrevet 18. desember 2013 2barnsmoren- hadde dratt til legen uansett utifra svarene jeg fikk her. Og de alle de andre klarte fint å svare meg ordentlig. Takk for utfyllende svar, forstår at jeg har tatt litt lett på det. Får høre hva de sier på legevakten, forhåpentligvis er det ikke så alvorlig Hvordan sjekker de blødninger da?? Anonymous poster hash: e275a...f93 Så det at jeg råder deg til å forhøre deg med legen fremfor et forum på Internett betyr at jeg ikke har svart deg skikkelig? Jernerystelse er alvorlig at jeg synes det er viktig å kontakte fagfolk. Og det fremgikk ikke av hovedinnlegget at du hadde tenkt å kontakte lege uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå