Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Har kjøpt julegaver til noen av de nærmeste på kreditt for ca 1000 kr hittil. Enda er det mange gaver igjen. Har bare lyst til å bake noe/ få ungene til å lage noe i år, men har en bror som har god økonomi som kjøper svindyre gaver til samme folka. Synes det ser helt rart ut å bare gi noe lite. Er selv trygdet alenemor som har masse ubetalte regninger liggende og jeg trenger utstyr til bilen til noen tusen. Blir helt kvalm og deprimert av heile jula. Synes bare det er trist med dette gavehysteriet. Så enten sitter jeg der på julaften og føler meg som en mislykket fattiglus og har betalt 70% av regningene ellers så føler jeg meg dritt uansett fordi jeg har kjøpt dyre gaver og bare betalt 30% av regningene. Hva i helvete gjør man? Har lyst til å grine. Anonymous poster hash: eac07...d0f
<3 2G <3 Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Hadde betalt regningene så jeg kunnet gått med hode hevet for at jeg klarer meg greit økonomiskt og ikke setter meg selv i mer gjeld enn nødvendig!
Våryr ✿ Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Du betaler regningene dine først. Du har ingenting å skamme deg over! Er det noen som burde skamme seg, er det de som forventer dyre gaver.Det er mye godt man kan lage. Konfekt e.l, som dere kan pakke inn i fine esker / glass
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Regninger Selvsagt! Jula handler om mer enn bare gaver
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Regningene er viktigere, synes jeg. Du kjøper det du kan i julegaver, med din økonomi, og syns ikke du skal føle deg fattig. Bak noe eller lag noe selv. Men om regningene ikke betales, så hoper de seg bare mer opp. Anonymous poster hash: b6a3c...569
★julestjerne★ Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Så viktig er ikkje gåver at ein bør sette seg i gjeld for dei. Ein gir etter lommeboka.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Ja men hadde dere ikke sammenlignet dere med søsken som kjøper dyre ting? Anonymous poster hash: eac07...d0f
Anne Victoria Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Kan du ikke forklare broren din hvordan du har det eller vise ham innlegget ditt her? Da vet han hvorfor, og jeg er helt sikker på at han vil forstå. Jeg syntes du skal betale regningene dine med god samvittighet, i stedet for å kjøpe mange dyre gaver
sug lut Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Regninger. Det er ingen vits i å handle over budsjett til jul uansett, bak og lag og vær stolt over det du klarer, ikke skam deg over å ikke bidra til julepresset.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Betal regningen, så får resten bli som det blir. Alt bruker og ordne seg, selv med dårlig råd. Det er de som kjøper dyre julegaver som taper på det, ikke du som prioriterer regningene. Her har vi ikke heller all verdens med råd, men julegavene blir prioritert. Var på søstrene grene og fikk gjort unna de fleste julegaver for ca 500 kr. Dette var da til ca 15 personer så trenger ikke bli de store summene. Anonymous poster hash: 177f7...e32
★julestjerne★ Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Ja men hadde dere ikke sammenlignet dere med søsken som kjøper dyre ting? Anonymous poster hash: eac07...d0f Hadde sikkert det, men ein kan ikkje grave hovudet i sand og late som ein har råd. Realiteten er at det har du ikkje.
sug lut Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Ja men hadde dere ikke sammenlignet dere med søsken som kjøper dyre ting? Anonymous poster hash: eac07...d0f Nei. Alle familier har noen med dårligere råd og noen med bedre. Jeg handler for en sum som passer meg, ikke bare økonomisk men i hvordan jeg tenker om gaver. Det er alltid mindre enn min fetter, fx, men det er jo ikke noe problem i seg selv.
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Du betaler regninger, baker og får ungene til å lage noe. Jul er så mye mer enn gaver og de aller fleste har forståelse for at en trygdet alenemor ikke har masse penger å bruke på gaver.
BikkjeBisk Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Du skal betale regningene dine og det skal du ikke skamme deg over! Kan skjønne den følelsen av og ikke kunne gi dyre gaver, men her har jeg sagt at jeg synes det er for mye gavehysteri og at jeg blir veldig glad når vi får hjemmelagde ting. Er egentlig blitt en tradisjon hos oss at vi ikke gir overveldende gaver. Hjemmelagde karameller, julepynt som ungene har laget osv Ellers hvis man planlegger litt i forveien av julestyret er ebay et genialt sted å lete etter gaver. I fjord brukte vi vell kanskje 1000,- kr på hele hans familie og min. Og det er noen mennesker for å si det slik.
*Miss Marple* Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Ja men hadde dere ikke sammenlignet dere med søsken som kjøper dyre ting? Anonymous poster hash: eac07...d0f Mulig jeg hadde gjort det, men jeg vet at mine søsken (og mannen sine for den del) ikke hadde sammenlignet. De har helt sikkert forståelse for at du har det strammere økonomisk og setter nok stor pris på omtanken som ligger bak hjemmelagde gaver. Vær åpen om at du har det litt trangt nå, betal regningene og kos dere med julegavelaging
Dr Mcstuffins Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Men, familien din kjenner vel til din økonomiske tilstand? De burde vite at du er alenemor med dårlig råd. Og hvis du hadde kommet med flotte gaver skulle de blitt sint på deg!! Betal regningene!
SourApple Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Hva i all verden gjør det at du ikke kjøper svindyre julegaver? Du burde absolutt betale regningene, og ikke handle på kreditt! Det lønner seg ikke for deg å ha masse ubetalte regninger og i det lange løp - skal du tenke på deg selv og dine barns framtid, eller skal du tenke på å kjøpe flottest mulig julegaver til andre? Kan du ikke få barna til å lage noe fint, eller lage gaver selv (drops eller brente mandler på glass?), eller bare kjøpe noe billig til de som gjenstår? Julen handler ikke om å gi de dyreste gavene! Du må ikke føle deg elendig fordi du er alenemor som ikke har så mye penger, de fleste forstår da det:)
Våryr ✿ Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Jeg forstår at du syns det er ubehagelig. Men broren din må da forstå, at du ikke har råd til dyre julegaver? Kan du ikke ta en liten prat med han? Min mor har til tider veldig dårlig råd. Vi bryr oss aldri om at hun gir oss billigere gaver enn min far eller svigers.
Jojo x3 Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 Regninger først! Snakk med familien om det. Vi søsken har snakket om dette og blitt enige om hvordan og hem vi skal gi til. Alle kjøper ikke til alle, men alle får noe, uansett er det viktigst at ungene får en gave!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #20 Skrevet 18. desember 2013 Rekninger. Det er jo barre og si det som det er. Alle har det ikkje så godt og det forstår da vel andre. Anonymous poster hash: f39a3...700
C&M&H Skrevet 18. desember 2013 #21 Skrevet 18. desember 2013 Betal regningene dine og lag gaver selv! Jeg hadde blitt like glad, om ikke gladere, over å få en hjemmelaget gave som en person har satt seg ned å brukt tid på, fremfor en kjøpt gave. Jeg hadde dessuten følt meg ille til mote om en person jeg visste hadde lite penger kjøpte en dyr gave til meg. I vår familie har min tante alltid hatt lite penger - og derfor lagd gavene selv hvert år. Og det er de gavene som blir husket, fordi de er mer personlige! Og om et par måneder er de fleste julegavene glemt uansett - og da er det ille om du sitter der og sliter med masse inkassokrav. Så gjør det eneste fornuftige. Gi etter evne og ikke bry deg om hva broren din gjør. Hadde han vært i den samme økonomiske situasjonen hadde vel du ønsket at han gjorde som deg???
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #22 Skrevet 18. desember 2013 Jeg synes hele julen er helt sinnsyk i forhold til gaver. Hvorfor skal man kjøpe gaver til hverandre egentlig? helt teit.. betal regninger du! Anonymous poster hash: 62175...168
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 18. desember 2013 #23 Skrevet 18. desember 2013 Betal regninger, så kan du heller bake litt julekaker, lage karameller ol å gi bort, er mer kos å få hjemmelagde gaver, som noen har brukt tid og planlagt litt tenker jeg, enn noe man selv kunne gått å handlet Her gir min søster bort noe som er strikket til alle i hele familien, og vi ELSKER den gaven vi får, i år får mange i vår familie og vennekrets hjemmelaget kaker, sjokolade, karameller osv av oss, og jeg håper de liker det, dette er gaver jeg har brukt tid på, gaver som er planlagt litt over tid, for å vite hvem som skal få hva
Ladybird2014 Skrevet 18. desember 2013 #24 Skrevet 18. desember 2013 Regninger først! Få barna til å lage en tegning, kjøp litt konfekt eller annet rimelig...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. desember 2013 #25 Skrevet 18. desember 2013 Jeg for min del hadde synes det var ubehagelig om du kjøpte dyre gaver, om jeg visste du ikke hadde råd. Jeg hadde satt mye større pris på gaver gitt med omtanke. F.eks et par strikka sokker, en skål med yndlingsgodteriet mitt, en liten bok med fine sitater, hjemmelaget snacks e.l
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå