Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Jeg gjør ikke det, ser ikke vitsen. Ender jo bare med at legen sier at det kommer til å gå over, følg med på almenntilstand, gi feberdempende om nødvendig osv. De medisineres jo ikke. Selvsagt, hvis det varer ei uke så kanskje bør man til legen, men etter to dager...? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 43e09...027
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Samme som deg.. samtidig går jeg kjapt til legen om jeg tror det er noe som må ha antibiotika.. Men vanlig sykdom som forkjølese osv så ser jeg det an og venter heller litt. Anonymous poster hash: c2d60...366
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Jeg går ikek til legen før det er grunn for det. Det vil si om ungen f.eks hadde hatt høy feber over lengre tid, som ikke roet seg med paracet (aldri skjedd til nå), ungen viste tegn til vondt i ørene, eller så vondt ihalsen at jeg ville mistenkt halsbetennelse (aldri skjedd til nå det heller) Eller at allmenntilstanden var så dårlig at jeg følte det ikke bare var vanlig sykdom. Jeg har tatt ungen med en gang ungen hadde falsk krupp, ellers har det bare vært for skader. Mine er lite syke da, skal sies. Jeg er ikke manisk på å ikke skulle ta de til legen Men å dra de til legen bare de har litt høy feber, eller nedsatt allmenntilstand en dag eller to, det gjør jeg ikke Anonymous poster hash: 6b309...501
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Nei, sjeldent. Men om feberen kommer som kasta på, gjerne med påfølgende halsvondt, så drar jeg med en gang. Sjeldent Vært hos lege med ungene uten at det faktisk har vært nødvendig
Våryr ✿ Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Vi drar til legen, når vi føler det er behov for det. Hvis han f.eks ikke får i seg nok væske, trenger antibiotika, høy feber e.l.
Gjest Julia1984 Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Det kommer jo helt an både allmenntilstand, barnet og bakgrunnen. For feber, hvor hyppig barnet har feber osv. Ingen barn er like. Min eldste var myye syk fra han var 2,5 til 3,5 år. 8 steptokokkinfeksjoner. Her sa legen pga hans hyppige infeksjoner og historie med feberkramper at vi bør oppsøke han (legen) etter max 2 dager. Med mellomste sønn trenger vi ikke det. Men bortsett fra det, er det om å gjøre å oppsøke leger med syke barn minst mulig? Alle gjør vel det som de føler er riktig for barnet, noen foreldre er mer utrygge, uerfarne eller redde når barna deres er syke!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Ikke dersom det bare er litt feber og forkjølelse. Men Her i huset har vi ofte ørebetendelse eller halsbetennelse så etter tre dager med feber, mat nekt og dårlig søvn er vi som regel innom å tar en crp og halsprøve. Skulle ønske vi hadde barn som ikke var så utsatt for øre og hals plager. Storesøster på 2 har nå sin tredje streptokokk infeksjon i halsen i år, mens lillesøster på 10 måneder har sin 4 ørebetendelse... Sliten mamma Anonymous poster hash: 208b5...10b
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Det kommer jo helt an både allmenntilstand, barnet og bakgrunnen. For feber, hvor hyppig barnet har feber osv. Ingen barn er like. Min eldste var myye syk fra han var 2,5 til 3,5 år. 8 steptokokkinfeksjoner. Her sa legen pga hans hyppige infeksjoner og historie med feberkramper at vi bør oppsøke han (legen) etter max 2 dager. Med mellomste sønn trenger vi ikke det. Men bortsett fra det, er det om å gjøre å oppsøke leger med syke barn minst mulig? Alle gjør vel det som de føler er riktig for barnet, noen foreldre er mer utrygge, uerfarne eller redde når barna deres er syke! Det et om å gjøre å oppsøke legen minst mulig når det ikke er nødvendig. Det er unødvendig bruk av legens tid og fører til mer venting for andre pasienter. Anonymous poster hash: 62d58...47f
★julestjerne★ Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Har vote til lege med barnet ein gong på 21 mnd, vart sendt på sjukehuset så det var nok diverre riktig å dra til lege. Banale infeksjonar går over av seg sjølv, så då tek vi tida til hjelp. Men det er skummelt viss det er slik at folk legg prestisje i å ikkje ta barna til lege, noko eg av og til har inntrykk av. Er ein usikker er det bedre med ein gong for mykje.
♥Madam Mim♥ Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Nei, det gjør jeg ikke. Terskelen er litt lavere for babyen som er 7 mnd enn jenta mi på snart 4, men ser det an først. Ved feber hos babyen rådfører jeg meg med legekontoret, mens hos storesøster ser jeg det at. Reiser stort sett bare til legen hvis de virkelig er syke, må ha hostesaft på resept osv.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Har vote til lege med barnet ein gong på 21 mnd, vart sendt på sjukehuset så det var nok diverre riktig å dra til lege. Banale infeksjonar går over av seg sjølv, så då tek vi tida til hjelp. Men det er skummelt viss det er slik at folk legg prestisje i å ikkje ta barna til lege, noko eg av og til har inntrykk av. Er ein usikker er det bedre med ein gong for mykje. Jeg mener overhodet ikke at det er prestisje å ikke gå til legen! Nei nei, selvsagt skal man ringe legen hvis man er bekymret, barnet blir ikke bedre osv. Men ved kun feber? I en-to dager? Da tilsier erfaring at det aller mest sannsynlig vil gå over av seg selv. Jeg tar jo ikke megselv til legen heller ved litt feber, hoste osv. Det bare virker bortkastet å gå dit for å høre legen si at man må se det an i et par dager til... Hi. Anonymous poster hash: 43e09...027
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Ikke uten grunn nei. Hvis feberen ikke går ned med paracet, eller hvis jeg mistenker øre-/halsbetennelse går vi til legen. Har enda ikke "tatt feil", dvs barna har trengt behandling hver gang. Har noen ganger vert på kveldspoliklinikken på barneklinikken, og er sjokkert over hvor mange som gidder å sitte der i 4-5 timer med unger som hoster litt, eller har hatt feber i 2 dager (Dette vet jeg pga at jeg har overhørt hva de har sagt i ekspedisjonen når de registrerer seg). Anonymous poster hash: f5e63...c05
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Ikke uten grunn nei. Hvis feberen ikke går ned med paracet, eller hvis jeg mistenker øre-/halsbetennelse går vi til legen. Har enda ikke "tatt feil", dvs barna har trengt behandling hver gang. Har noen ganger vert på kveldspoliklinikken på barneklinikken, og er sjokkert over hvor mange som gidder å sitte der i 4-5 timer med unger som hoster litt, eller har hatt feber i 2 dager (Dette vet jeg pga at jeg har overhørt hva de har sagt i ekspedisjonen når de registrerer seg). Anonymous poster hash: f5e63...c05 Nettopp slike tilfeller jeg tenkte ! Hi Anonymous poster hash: 43e09...027
★julestjerne★ Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Det som er det store problemet er overforbruken av antibiotika. Dette har i alle fall tre grunnar slik eg ser det. 1. Når ein er hjå lege vil ein gjerne ha ein resept som bevis på at det var rett å oppsøke legen. 2. Ein har ikkje lenger tid til å la kroppen ordne opp sjølv, viss antibiotika kanskje kan spare ein sjukt barn-dag velger ein å utsetje barna for behandling. 3. Legen har dårlig tid og skriv heller resept enn å bruke dei ekstra minutta det tek å forklare foreldra kvifor det er best å la vere. Eg trur mange ville latt vere å medisinete barna unødig om dei fekk god informasjon. Mange legar velger etterkvart å skrive resept og instruere foreldra til å avvente nokre dagar med å hente ut medisin. Det trur eg er ei god løysing i mange tilfelle.
soleia Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Nei, då hadde me vore der ofte! Mine har ikkje vore alvorleg sjuke, men har hatt ein del feber godt over 39. Me ser det an heime. Har vel vore 2 gonger med kvar av ungane på 3 og 4 år. Legen vår seier at me skal ta kontakt 4. dagen med feber, dersom barnet ellers verkar ok.
Fru vims Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Gjør ikke det. Hvis barna hadde hatt veldig høy feber og veldig dårlig almenntistand så hadde jeg gjort det. Men har heldigvis aldri skjedd. Har kun vært hos lege ved skade. Endret 18. desember 2013 av Fru vims
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Jeg går heller en gang for mye enn en gang for lite til legen. Har gått noen ganger der de ikke har funnet noe særlig, men jeg har også gått tilbake et par dager etterpå et par ganger fordi småen ikke har blitt bedre og det har vist seg å være lungebetennelse. Så jeg kommer til å fortsette sånn Jeg har en "terskel" på tre dager med høy feber, fjerde dagen ringer jeg. Anonymous poster hash: 6ab62...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå