Gå til innhold

når tar dere tidlig UL, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

sist jeg var gravid var jeg kunn på ordinær ultralyd.. men ser her på forumet at det er svært mange som velger tidlig ultralyd..

bestiller dere selv hos gyn? eller går dere gjennom legen for å få det?

er det noen spesiell grunn til at dere velger tidlig ul?

kjenner selv at det kunne vært fint med en bekreftelse på at det er liv der inne, men hvilken uke skal man velge å dra liksom? er bar 4+1 i dag… er  det etter uke 11 man hører hjertelyd?

når tar dere første kontroll hos lege/jordmor? 

Anonymous poster hash: 17fee...085

Fortsetter under...

1. man kan bestille selv, eller man kan gå gjennom lege dersom du ønsker offentlig og ikke privat.

2. grunner til å ha tidlig ul er f.eks. dato festing av graviditeten, ved IVF baby, dersom man har komplikasjoner, sykdommer ol.

3. fra uke 6 kan man se embryoet

4. hjertelyden kan høres fra uke 6

5. første kontroll til lege/jordmor bruker å gjøre mellom uke 8 og 12

:)

Jeg bestilte hos en privat gynekolog. Det kan være lang ventetid, så er lurt å bestille time i god tid. Nytter ikke å gjøre det gjennom legen hvis ikke man har en god grunn for å ta tidlig UL.

Jeg tok i uke 12, og syntes det var en bra tid. Mye kan avdekkes på dette tidspunktet. Sjekket hvordan det stod til med fosteret, han tok det liksom fra topp til tå. Han målte også denne nakkefolden(?) og neseryggen, slike ting som kan tyde på Downs syndrom.

Det var veldig godt for meg være mer sikker på at fosteret i det hele tatt var i live, og virket levedyktig.

Jeg kommer til å gjøre det igjen med neste :) Når man ikke kjenner liv/spark de første månedene, er det vanskelig å vite om fosteret har det bra eller ikke.

Synes det er helt forferdelig med de som må føde ut et barn som har ligget død i mors liv lenge, da OUL er såpass sent.... Hvis man heller kunne tatt abort tidligere i svangerskapet (da man tidlig kunne avdekket at barnet ikke var levedyktig)

Anonymous poster hash: 52e4f...479

Med nr 1 var jeg på mange ul. Dette for og avdekke termin mange ganger, for hadde ganske uregelmessig mens, så for en lege jeg var hos trodde det var to..... Med nr 2 var jeg bare på den ordinære ul. Nå som jeg går med nr 3, var jeg på tidlig ul i uke 9+ ett eller annet. Fikk det gjennom det offentlige siden legen min var redd det kunne være noe galt siden jeg hadde da kastet opp i 4-5 uker. Legen sjekket alt og jeg fikk se spira på skjermen. Nå gleder jeg meg bare til den ordinære ul :)

Var hos legen på første ordinære kontroll i uke 11. Skal til jordmor i uke 16, for det er vanlig her :)

Anonymous poster hash: fcf67...bac

Var i uke 7. Greit og se at det er som det skal. Men tok i uke 12 for og vite at alt var i orden. Men nå er jeg 24 uker og har vært på 6-7 ul, må pga sykdom og komplikasjoner. Men den i uke 12 var jeg som betalte.

Anonymous poster hash: ce9e9...e6b

Annonse

Jeg hadde egentlig kun bestillt tidlig ul i uke 12, da jeg helst vil finne ut om noe er galt før det er for sent. Er 10+6 i dag, så det er fortsatt en liten stund til :) Jeg har blitt diagnotisert med hyperemesis, og legen henviste meg til tidlig ul på sykehuset samtidlig som jeg ble innlagt for dehydrering, kun for å skjekke at alt stod bra til med den lille :) Ellers har jeg aldri hatt noe behov for å skjekke før den bestillte ul timen i uke 12.

Ser det er veldig mange her som tar tidlig ul i uke 5-7 osv, og jeg personlig ønsket ikke å gjøre det, da jeg gjerne vil kunne se mest mulig på første ul :) Er førstegangsgravid og generelt ganske ubekymret :)

Jeg var nettopp på UL i uke 11 (privat), og fikk påvist MA. Det var tungt nok nå, så hvis jeg skulle venta helt til uke 20 med å få det påvist kan jeg bare tenke meg hvor ille det hadde vært. Så det kommer jeg til å gjøre neste gang også.

jeg har hatt to, og er 7+2 i dag. 

1.UL var jeg ca 5 uker og ville sjekke at det ikke var exu (bestilt hos volvat)

2.UL var jeg 6+6 og fikk det hos gynekologen jeg hadde vært hos en del ganger før.

Jeg har hatt tre kjemisk og en tidlig SA, plus at det har tatt meg 2 år til å bli gravid. Jeg har delt livmor og dette er derfor et risikosvangerskap. Jeg må derfor sjekke forholdene ca annenhver uke. 

Vi har bestilt privat tidlig UL til dagen jeg er 8 fullgåtte uker. Vi har valgt å gjøre det i uke 8 fordi at et bankende hjerte i uke 8 ofte betyr at man kan senke skuldrene litt :) Synes også det blir veldig rart og litt uutholdelig å skulle vente helt til uke 18 for å få bekreftet at alt er bra. Kommer til å bestille en til uke 12 også, da håper jeg at vi får se en liten baby :)

Jeg var til tidlig UL i uke 6 pga spotting, hadde da spottet i litt over en uke var veldig redd for at det skulle gå galt. Da fikk vi se spiren, at det var hjerteslag og at den satt på rett plass. Men pga spottingen så ville legen ha ny kontroll en uke etterpå, så hadde også ul i uke 7. Da hadde jeg sluttet og spotte og spiren hadde også vokst godt på en uke. Legen var veldig fornøyd med det han så, og jeg fikk time til ny kontroll i uke 11.

Det skal sies at jeg bor i utlandet og her har de mye tettere oppfølging i svangerskapet. Her er det vanlig med ul og kontroller hver 4. uke selv tidlig i svangerskapet. Jeg er gravid med vår første og kjenner det har vært til god hjelp med tettere oppfølging enn det som er vanlig hjemme. Jeg bruker et privat kvinnesykehus her jeg bor, og dersom jeg opplever smerter eller blødninger har jeg fått klar beskjed om å komme rett inn. Jeg har blitt tatt veldig godt vare på og er kjempefornøyd med oppfølgingen jeg får. :) 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...