Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Når bør man eventuelt fornye vaksinene? Og hvilke bør man fornye? Anonymous poster hash: c7b31...bc3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Difteri, stivkrampe, polio og kikhoste vaksinene bør en ta ny dose av ca hvert 10. år. Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Er det bare å ringe legekontoret da? Anonymous poster hash: c7b31...bc3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Ja, men om du er lur ber du om en kombinasjonsvaksine som dekker alle 4 sykdommene. Kan være du må hente vaksinene selv på apoteket, ta de med til legen slik at han kan sette de. Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 I grunn merkelig at det ikke er større fokus på revaksinering av voksne. Jeg selv fant det ikke ut før jeg selv fikk barn. Mange som går rund uten beskyttelse. Ikke rart at vi har oppblomstring av kikhoste. Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Det skal jeg gjøre. Takk for svar! Da trenger jeg egentlig kun en resept, og så er det bare å dra innom laben. Anonymous poster hash: c7b31...bc3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 I grunn merkelig at det ikke er større fokus på revaksinering av voksne. Jeg selv fant det ikke ut før jeg selv fikk barn. Mange som går rund uten beskyttelse. Ikke rart at vi har oppblomstring av kikhoste. Anonymous poster hash: b6bda...2ff Det er ikke like viktig med vaksinering hos voksne fordi smitte ikke spres like lett. Det er den nye trenden med uvaksinerte barn som fører til oppblomstring, ikke manglende revaksinering. Voksne har aldri blitt vaksinert i Norge. Men ja, det er lurt å gjøre, og det er bare å hente det selv med resept, veldig greit. Anonymous poster hash: 4ce0c...cb1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 I grunn merkelig at det ikke er større fokus på revaksinering av voksne. Jeg selv fant det ikke ut før jeg selv fikk barn. Mange som går rund uten beskyttelse. Ikke rart at vi har oppblomstring av kikhoste. Anonymous poster hash: b6bda...2ff Det er ikke like viktig med vaksinering hos voksne fordi smitte ikke spres like lett. Det er den nye trenden med uvaksinerte barn som fører til oppblomstring, ikke manglende revaksinering. Voksne har aldri blitt vaksinert i Norge. Men ja, det er lurt å gjøre, og det er bare å hente det selv med resept, veldig greit. Anonymous poster hash: 4ce0c...cb1 Der tar du feil. Vi har aldri hatt bedre vaksinedekning mot kikhoste hos barn en vi har nå, men fortsatt så blomstrer sykdommen. Bla. er vi begynt å vaksinere barna også i 2. klasse. Vaksinedekningen er fortsatt stabilt høy og ligger rundt 95%. http://www.fhi.no/dokumenter/95015bedb9.pdf Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Jeg fikk påvist kikhoste i 2008. Var selv vaksinert for det da jeg var barn. Veldig glad for at sønnen min på 1 1/2 ikke ble smittet. Takke være vaksinen Anonymous poster hash: 21fc7...938
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Etter en telefon til legekontoret, fikk jeg beskjed om at de vanligvis ikke fornyer vaksiner på voksne Anonymous poster hash: c7b31...bc3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Etter en telefon til legekontoret, fikk jeg beskjed om at de vanligvis ikke fornyer vaksiner på voksne Anonymous poster hash: c7b31...bc3 Da kan de ikke jobben sin. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,8228&List_6212=6218:0:25,7075:1:0:0:::0:0 VoksneOppfriskningsvaksiner For flere av vaksinene som gis i barnevaksinasjonsprogrammet, trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Slik oppfriskningsvaksinasjon anbefales mot sykdommene stivkrampe, difteri og kikhoste. Dette bør gjøres ca. hvert 10. år og gjelder alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. På grunn av økt risiko for smitte og videre spredning av smitte til sårbare pasienter er dette spesielt viktig for helsepersonell. Ved reise til land hvor poliosmitte forekommer, bør det også gis oppfriskningsvaksine mot polio. Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 hmmm. ene jenta mi er mye på sykehus. Og da gjerne sammen med barn med nedsatt imunforsvar som absolutt ikke bør bli syke. Da bør jeg jo virkelig få vaksinert meg på nytt!!De ringer meg opp senere ang noe annet. Skal høre med de igjen da.. Anonymous poster hash: c7b31...bc3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Ikke rart at voksne mangler vaksiner hvis dette er normalen. Du må poste på ny når du har snaket med de igjen. Ble nysgjerrig jeg. Anonymous poster hash: b6bda...2ff
Superdolly Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Jøss. Jeg fornyet vaksinene for et par år siden. Da snakket jeg med helsesøster, og hun ble skikkelig glad og sa at de gjerne ville fornye vaksiner på den voksne delen av befolkningen. Jeg ville egentlig bare ta stivkrampevaksine den gangen, men hun overtalte meg til å ta "alt". Og det har jeg tenkt å fortsette med, hvert tiende år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå