Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Jeg hadde lungebetennelse for to mnd siden og nå er det påan igjen! Nå er det enda verre enn sist gang og jeg har sovet kanskje to timer på fire døgn ..våkner opp midt på natta og er kjempe svimmel og får nesten ikke puster. Hoster, hoster og hoster.. Blir helt desperat for å bli bedre! Går snart på veggen her. Kan ikke legge meg ned i to sekunder en gang for da hoster jeg cog blir kjempe tett. Bruker også ventoline og servent som jeg fikk sist gang, men det hjelper ingenting! :-( Sitter å tenker at det kanskje hadde vært bedrenå legge meg inn.. kanskje de kan gi meg noe som gjør at jeg kan sove litt og puste greit igjen..? Anonymous poster hash: cfd7d...3b1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Jeg ble lagt inn pga lungebetennelse, da var crp'en skyhøy så jeg måtte ha antibiotika intravenøst i noen dager, var også dehydrert så jeg fikk veske intravenøst og slike slanger i nesa som blåste oksygen for jeg pustet veldig overfladisk og hadde altfor lite oksygenopptak. Fikk ingenting for hosten eller å sove på, bar hjelp med å bekjempe infeksjonen. Etter 3 dager kunne jeg gå over på antibiotika i tablettform fordi crp'en hadde sunket og da ble jeg skrevet ut... Om du har fått antibiotika skal det ikke ta så mange dager før det hjelper, kanskje du må ha noen andre tabletter? Anonymous poster hash: 12be4...7b5
c*h*r Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 (endret) hei! Jeg ble innlagt med lungebt. var akkuratt som du er nå.Kjempe svimmel og fikk ikke puste.Var hos legen 3 ganger før jeg ble innlagt den 4 gangen.Da hadde jeg crp på 600.Hadde fått blodforgiftning og noe som heter empyem på lungene.måtte tappe lungen 5 ganger med dren-måtte ligge med oksygen jeg og..lå der 2 mnd... Værste jeg har vært med på!!!! Endret 18. desember 2013 av c*h*r
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Jeg ville ikke legges inn da jeg hadde dobbelsidig lungebetennelse. Jeg virkelig ba om å få slippe, så de la meg til observasjon over natten på legevakta. Midt på natten ble det blålys til sykehuset likevel, fordi de rett og slett ble kjempebekymra. Var en grusom uke på sykehus, som 5 korridorpasient. Følte at jeg aldri fikk sove, og at jeg lå til utstilling. Spurte daglig om å få dra hjem.... Ville ikke ønsket sykehus om jeg var deg... Viktig at du får riktig antibiotika da. Jeg er forresten sykepleier og vant til sykehus. Men dette var i jula og det var overfylt. Jeg slapper mer av hjemme. Anonymous poster hash: 5c053...79e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Jeg hadde lungebetennelse for to mnd siden og nå er det påan igjen! Nå er det enda verre enn sist gang og jeg har sovet kanskje to timer på fire døgn ..våkner opp midt på natta og er kjempe svimmel og får nesten ikke puster. Hoster, hoster og hoster.. Blir helt desperat for å bli bedre! Går snart på veggen her. Kan ikke legge meg ned i to sekunder en gang for da hoster jeg cog blir kjempe tett. Bruker også ventoline og servent som jeg fikk sist gang, men det hjelper ingenting! :-( Sitter å tenker at det kanskje hadde vært bedrenå legge meg inn.. kanskje de kan gi meg noe som gjør at jeg kan sove litt og puste greit igjen..? Anonymous poster hash: cfd7d...3b1 Hvordan er allmenntilstanden din da? Det er den som avgjør om du legges inn eller ikke. Har du vært hos legen og fått påvist lungebetennelse? Eventuelt fått antibiotika? Det må i tilfelle prøves først, med mindre du er så dårlig at du legges rett inn. Blir du tett i brystet eller i nesen/luftveiene? Du kan jo kjøpe brusetabletter som løser opp slim (Acetylcystein) reseptfritt, bruke nesespray, og hostedempende? Eventuelt puste inn damp. Husk å ligge med hodet høyt God bedring! Anonymous poster hash: c7928...19b
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har hatt lungebetennelse mange ganger, men har aldri vært innlagt pga det. De legger bare inn dersom du trenger behandling som ikke kan gis hjemme, for eksempel intravenøs antibiotika som nevnt over. Jeg synes ofte det er lettere å sove sittende, for når man legger seg ned tetter det mer til. Hvis du har en stressless eller lignende kan du kanskje prøve å sove i den i steden for i senga? Eventuelt kan du heve hodeenden av senga, enten ved å sette noe under senga, eller med sammenrullet dyne el.l. i senga. God bedring! Anonymous poster hash: 9e505...0af
★julestjerne★ Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Når du treng behandling du ikkje kan få heime blir du innlagt. Noko som slettes ikkje er avslappande, å vere søvnlaus på fleirsengsstue er verre enn å vere søvnlaus i eigen heim..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Ble lagt inn med lb pga skyhøy CRP og høy feber. Lå en uke med antibiotika intravenøst. Anonymous poster hash: a033b...59b
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Det kommer ann på crp og Sao2 (oksygeninnhold i blodet). Så lenge ab i vanlig tablettform får ned crp, så er det ingen grunn til å bli innlagt på sykehus. Anonymous poster hash: af0b4...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå