Gå til innhold

Hvem er økonomiansvarlig i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av "hvis du hadde gått bort"tråden. Virker som mange kvinner har stilling som økonomiansvarlig i hjemmet?

Her stemmer det i alle fall!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg. Mannen min er for flink til å "kaste" penger på tull. Så nå er det jeg som er ansvarlig:-)

Anonymous poster hash: b043d...954

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ansvar og ansvar. Det er hans ansvar å sørge for at regninger blir betalt

Skrevet

Jeg styrer nok litt mer enn han, jeg betaler regninger o.l.

Men begge har både matkontoen og regningskontoen i nettbansken sin og har fullt innsyn og styringsrett altså..

Anonymous poster hash: 42554...897
Skrevet

Her i huset er det mannen som har ansvaret, kanskje litt for mye ansvar også. Jeg aner ikke hvilke regninger vi har, fordi de kommer rett inn i banken. Vi har felles konto i den banken, men det er noen år siden jeg var der inne. Så jeg burde sikkert forsøkt å få litt mer kontroll i tilfelle noe skjer.

Men når det er sagt så er mannen min veldig flink med penger, og han har full kontroll. Det hjelper sikkert litt på at han er utdannet økonom.

Skrevet

Mannen er den som tjener penger her om dagen. Jeg betaler regninger og handler inn mat.

Anonymous poster hash: 40954...78e
Skrevet

Det er mannens ansvar, men det er min jobb å åpne brev og betale regninger, og legge regninger og kvitteringer som skal til regnskapsfører for seg.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg holder styr på økonomien, men det er han som tjener inn pengene.

Skrevet

Vi betaler noen regninger hver som vi har på efaktura og avtalegiro på kontoene våre. De som må betales manuelt tar jeg meg av, ellers blir det glemt. :P

Men vi har begge full oversikt over hvilke regninger vi har, hvor mye som står på hverandres kontoer (felles økonomi) osv.

Anonymous poster hash: 75962...e4a
Skrevet

Vi er begge ansvarlige for økonomien. Vi har felles økonomi. Og snakker sammen om sparing, regninger osv.

Skrevet

Han betaler regninger siden jeg betaler husleia. :-) så vi har delt økonomi. Eneste er at han betaler ekstra er på bilen, sin mc (min har jeg betalt ned for flere år siden :-D ) også barnebidrag. Men jeg har full innsikt i alle regningene hvis jeg ønsker, han er egentlig flink til å si ifra når han får regninger om hvor mye det er å sånn. :-)

Skrevet

Var lenge samboer med en som glatt kunne havnet på luksusfellen hvis ikke jeg hadde hatt stålkontoll på økonomien.

Nå er jeg alene og har lagt meg opp en god sparekonto, han derimot lever på kreditt :/

Anonymous poster hash: f0fca...70b

Skrevet

Altså, jeg er økonomiansvarlig, eller økonomisjef, om du vil :-D

Jeg tjener også best, selv om vi begge har solid inntekt.

Han har full innsyn og råderett over alle pengene våre, nøyaktig på lik linje som meg.

Vi har enkel tilgang til hverandres kontoer, samt felleskonto.

At jeg styrer økonomien, har ingenting med at han ikke kan styre den å gjøre, derimot fordi jeg trives med den jobben, samt "må" ha kontroll.

Jeg har kontroll over husholdsningsbudsjettet. Setter av penger til regninger, betaler regninger etterhvert som de kommer, har kontroll på forsikringer og vet hva vi har og hvor. Han kan glatt finne på å spørre meg hvor mye penger han har på konto på et gitt tidspunkt, for jeg har glatt mer kontroll på det enn han :-)

Store utgifter (ala nye vinterdekk til 5-6000 eller en ny sjenk til 7000) er ting vi diskuterer før vi kjøper.

Jeg er den som vet om det er noe vi har råd til denne måneden, og hva vi i så fall må omprioritere.

Jeg er også den som vet hvor stor bufferen er til en hver tid.

Han er likevel økonomisk av seg. Sløser ikke og bruker generelt lite penger.

Jeg bruker nok betydelig mer, mtp shopping :-)

Anonymous poster hash: 8d444...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...