Gå til innhold

Dere som har mistet et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva svarer dere når noen spør om hvor mange barn dere har?

Vi mistet et nyfødt baby og jeg pleier å tenke at jeg er mamma til tre, men har to og svare som regel to når fremmede spør.

Men i dag ble det snakk om kjønn og balansen i søskenflokken og da ble det så feil å utelukke baby at jeg svarte tre på spørsmålet fra en dame jeg ikke kjenner så godt og som selvsagt ikke vet om engelen vår.

Hver gang jeg får det spørsmålet er jeg i tvil om hva jeg skal svare. Det føles feil å utelukke engelen, men samtidig er det ikke alltid jeg føler for å fortelle om hn.

Hva gjør dere (eller om dere kjenner noen i samme situasjon )?

Anonymous poster hash: 61a4c...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma og pappa har mistet to i krybbedød, hun sier alltid at de har to barn :-)

Anonymous poster hash: af3cb...dc0

Skrevet

Jeg mistet i dødfødsel for halvannet år siden.

Stort sett sier jeg to, selv om jeg bare har en som lever. Men i direktespørsmål i feks intervju svarer jeg ett. Poenget deres da er jo å få vite hvor mange barn jeg har omsorg for i det daglige.

Ellers blir hun aldri ekskludert. Det er jo ungen min allikevel :)

Skrevet

Jeg svarer alltid to, en sprell levende og en som dessverre ikke fikk leve. 

Anonymous poster hash: 8b58a...b8f
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vi har 4 barn.. 2 englebarn og 2 med oss i dagliglivet. Det pleier å være mitt svar, enda de ikke lever, så er de ungene mine, ingenting kan endre på det, og jeg akter ikke å utelate de "for andre sin del".

Skrevet

Jeg svarer tre, men at det kun er to av dem som er med oss...:-(

Anonymous poster hash: 50ea0...eb7

Skrevet

Dere som inkluderer det døde barnet, forklarer dere det alltid eller hender det at dere svarer korrekt antall barn uten å fortelle at det ene er dødt?

Sorgen er såpass fersk at noen ganger klarer jeg bare ikke å snakke om tapet og ihvertfall ikke i situasjoner hvor man mingler og spørsmål om barn bare er et generelt samtaleemne.

Hi

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Dere som inkluderer det døde barnet, forklarer dere det alltid eller hender det at dere svarer korrekt antall barn uten å fortelle at det ene er dødt?

Sorgen er såpass fersk at noen ganger klarer jeg bare ikke å snakke om tapet og ihvertfall ikke i situasjoner hvor man mingler og spørsmål om barn bare er et generelt samtaleemne.

Hi

Når jeg sier "2 englebarn og 2 som er med oss i hverdagen" så får jeg ingen spm rundt det, får bare et medfølende blikk og det blir med det... Før vi fikk noen andre barn, og kun hadde englene, så møtte jeg på nye mennesker, de spurte om jeg hadde unger, og da svarte jeg enkelt " kun to engler, ingen med oss", fikk heller ikke da noen spm rundt dette.

Skrevet

Dytter litt.

Skrevet

Hi

Jeg har ikke mistet barn, jeg håper det er greit at jeg svarer likevel. Jeg ser nemlig for meg at det kan være god for deg å høre noe om hva noen som kanskje kan befinne seg i andre enden av samtalen tenker.

I en minglesituasjon, som jeg oppfatter er de situasjonene du finner vanskelig, er det to ting som er viktig for meg, for det første å ikke måtte gå på kompromiss med meg selv på noen måte, og for det andre å ikke føle at jeg må snakke om noe som er personlig for meg og som jeg ikke ønsker å dele med fremmede. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som opplever dette som forutsetninger for god mingling, og tenker derfor at jeg heller ikke ønsker å sette andre i disse situasjonene.

Jeg tenker derfor at det viktigste er at du svarer det som føles riktig for deg der og da. Hvis du vil si at du har tre uten å spesifisere at det bare er to som er blant oss mener jeg det er helt greit. Du har jo tre barn, selv om et av de ikke lever lenger. Det skal ikke mye empati til for å forstå at mange opplever det feil å utelate det ene barnet, samtidig som man ikke alltid ønsker å være den folk synes synd på. 

Det er helt sikkert godt å høre hvordan andre takler ting, men samtidig er dette din sorg. Hvis forslagene de andre kommer med kjennes gode så bruker du dem, hvis ikke gjør du det på din måte.   

<3

Anonymous poster hash: 746e7...723

Skrevet

Ei eg kjenner har tre barn. Ho hadde eitt til, men ikkje no lenger.

Skrevet

Jeg forteller ikke om det barnet jeg mistet annet enn hvis det passer inn i situasjonen ,evnt at det er mennesker jeg ønsker å fortelle det til. 

På spørsmål om hvor mange barn jeg har, svarer jeg fire. På spørsmål om hvor mange barn jeg har født, svarer jeg fem.

Dette betyr ikke at jeg ikke tenker på og inkluderer henne, men er mer et forsvar for evnt spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...