Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #76 Skrevet 22. desember 2013 Det jeg mener er at rasisme i Afrika hvor man blir drept pga hudfarge er verre enn noen kommentarer her i Norge. Beklager, ikke for å bagatellisere, men for meg blir det fryktelig fjernt å skulle mene at rasismen i Norge er så ille. De jeg kjenner fra Afrika er alle veldig fornøyde med Norge og har ikke opplevd noe særlig mer enn jeg har. White privilege er ikke-eksisterende i USA og Afrika. Om det er det i Norge vet jeg ikke, som sagt har jeg ikke merket noe forskjell fra meg og mine mørke afrikanske venner.(Mannen min er fra USA; jeg er fra Afrika, derfor kan jeg uttale meg bastant om akkurat dette.)Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Ikke-eksisterende i USA? Og Afrika? Morsom, du. http://thisiswhiteprivilege.tumblr.com/tagged/privilege Lærdom. Lærdom? Av en gjeng umodne folk som snakker om ris? Nei... Og enhver hvit kunne skrevet en lignende liste om "black privilege". Dette blir for dumt, og for useriøst. F.eks: Black Privilege er:Å kunne si at man er stolt av å være sort, uten å bli sett på som en rasist.Å få goder, kun pga hudfarge (I USA får sorte egne stipender)Å kunne ha egne tv-kanaler med bare sorte, uten at det blir reaksjoner.Å kunne ha sorte universiteter uten å bli stilt for retten.Å lage komedier hvor hvite blir utsatt for rasisme.etc, etc, etc... I Afrika blir man oppfordret til å drepe hvite, og albinoer blir sett på som syke.I USA er det syke tilstander.The NCVS (2008) clearly shows that black criminals target whites.• Single-offender crimes: blacks committed 83% of the 520,000 violent inter-racial crimes involving blacks and whites nationwide.• The victims of black violent crime are mostly white: black criminals chose white victims 54% of the time. White criminals chose black victims only 4.6% of the time.• Blacks were 32 times as likely to attack whites as whites were to attack blacks. For robbery, they were 67 times as likely.• There were over 19,000 black-on-white rapes/sexual assaults. That's about 53 every day. However, the NCVS found zero cases of white-on-black rape or sexual assault.• Multiple-offender crimes: blacks committed 142,000 violent gang crimes against whites nationwide, including 89,000 assaults and 49,000 robberies. That leaves 4,000 gang rapes/sexual assaults, which is about 10 every day. The NCVS found zero cases of violent white-on-black gang crimes of any kind.• Gangs of black criminals chose white victims 55% of the time. As with single-offender crimes, blacks prefer to attack whites.(Og flere hvite enn sorte lever i fattigdom i USA, om du vil dra det kortet) Dette blir tiet ihjel.Treyvon Martin er et godt eksempel på dette. Rundt samme tidspunkt ble en ung hvit gutt satt fyr på av en sort mann. Dette ble tiet ihjel. Samtidig gikk en ung sort mann med et rulleblad og ingredienser til narkotika i lommene til angrep på en mann og ble drept. Dette ble det nesten raseopptøyer av.Du kan syns jeg er så morsom du bare vil, og du kan bare fortsatte din trangsynte, ignorante og arrogante holdning. Jeg har bodd begge steder og vet en del om dette. Jeg har opplevd det. Du ser bare en side. Jeg bagatelliserer ikke rasisme mot sorte, men prøver å forklare deg at det skjer like ille andre veien. Rasisme er rasisme. Begge deler er ondt, og stygt. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme i sør Afrika er grusomt det og, ingen som benekter det. I Somalia hvor jeg har opplevd det skyldtes det ikke grusomhet. Men rett og slett fremmedfrykt og uvitenhet hos de aller fleste. Det er en stor forskjell. I en Disney verden hvor alt ender godt og alle er lykkelige er det ingen som kalller noen noe. Men i den virkelige verden hvor noen kaller noen jævla hvite potet i et land hvor de aller fleste fer hvite, kan jeg ikke se på som like ille som jævla neger. Norge er et fint sted å bo for de fleste. De ferreste opplever negative handlinger i det daglige. Likevel skjer det, og det bør heller ikke overses. Anonymous poster hash: 7f98a...8a7
Jallow B Skrevet 22. desember 2013 #77 Skrevet 22. desember 2013 Og da er man tilbake på HVORFOR det er mer afro-amerikanere som er kriminelle enn hvite. HVORFOR det er mer fattige afro-amerikanere enn hvite. Det er samme diskusjon som HVORFOR det er flere kriminelle ikke-norske i fengsler enn norske. Du har tydeligvis ikke sett på den siden jeg linket til en gang. Og du vet heller ikke hvor jeg har bodd og ikke bodd, hvem jeg kjenner og ikke kjenner, så den argumentasjonen er unyttig fra din side. Forøvrig veldig enig med 8a7-anonymen.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #78 Skrevet 22. desember 2013 Og da er man tilbake på HVORFOR det er mer afro-amerikanere som er kriminelle enn hvite. HVORFOR det er mer fattige afro-amerikanere enn hvite. Det er samme diskusjon som HVORFOR det er flere kriminelle ikke-norske i fengsler enn norske. Du har tydeligvis ikke sett på den siden jeg linket til en gang. Og du vet heller ikke hvor jeg har bodd og ikke bodd, hvem jeg kjenner og ikke kjenner, så den argumentasjonen er unyttig fra din side. Forøvrig veldig enig med 8a7-anonymen. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #79 Skrevet 22. desember 2013 Det jeg mener er at rasisme i Afrika hvor man blir drept pga hudfarge er verre enn noen kommentarer her i Norge. Beklager, ikke for å bagatellisere, men for meg blir det fryktelig fjernt å skulle mene at rasismen i Norge er så ille. De jeg kjenner fra Afrika er alle veldig fornøyde med Norge og har ikke opplevd noe særlig mer enn jeg har. White privilege er ikke-eksisterende i USA og Afrika. Om det er det i Norge vet jeg ikke, som sagt har jeg ikke merket noe forskjell fra meg og mine mørke afrikanske venner. (Mannen min er fra USA; jeg er fra Afrika, derfor kan jeg uttale meg bastant om akkurat dette.) Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Ikke-eksisterende i USA? Og Afrika? Morsom, du. http://thisiswhiteprivilege.tumblr.com/tagged/privilege Lærdom. Lærdom? Av en gjeng umodne folk som snakker om ris? Nei... Og enhver hvit kunne skrevet en lignende liste om "black privilege". Dette blir for dumt, og for useriøst. F.eks: Black Privilege er: Å kunne si at man er stolt av å være sort, uten å bli sett på som en rasist. Å få goder, kun pga hudfarge (I USA får sorte egne stipender) Å kunne ha egne tv-kanaler med bare sorte, uten at det blir reaksjoner. Å kunne ha sorte universiteter uten å bli stilt for retten. Å lage komedier hvor hvite blir utsatt for rasisme. etc, etc, etc... I Afrika blir man oppfordret til å drepe hvite, og albinoer blir sett på som syke. I USA er det syke tilstander. The NCVS (2008) clearly shows that black criminals target whites. • Single-offender crimes: blacks committed 83% of the 520,000 violent inter-racial crimes involving blacks and whites nationwide. • The victims of black violent crime are mostly white: black criminals chose white victims 54% of the time. White criminals chose black victims only 4.6% of the time. • Blacks were 32 times as likely to attack whites as whites were to attack blacks. For robbery, they were 67 times as likely. • There were over 19,000 black-on-white rapes/sexual assaults. That's about 53 every day. However, the NCVS found zero cases of white-on-black rape or sexual assault. • Multiple-offender crimes: blacks committed 142,000 violent gang crimes against whites nationwide, including 89,000 assaults and 49,000 robberies. That leaves 4,000 gang rapes/sexual assaults, which is about 10 every day. The NCVS found zero cases of violent white-on-black gang crimes of any kind. • Gangs of black criminals chose white victims 55% of the time. As with single-offender crimes, blacks prefer to attack whites. (Og flere hvite enn sorte lever i fattigdom i USA, om du vil dra det kortet) Dette blir tiet ihjel. Treyvon Martin er et godt eksempel på dette. Rundt samme tidspunkt ble en ung hvit gutt satt fyr på av en sort mann. Dette ble tiet ihjel. Samtidig gikk en ung sort mann med et rulleblad og ingredienser til narkotika i lommene til angrep på en mann og ble drept. Dette ble det nesten raseopptøyer av. Du kan syns jeg er så morsom du bare vil, og du kan bare fortsatte din trangsynte, ignorante og arrogante holdning. Jeg har bodd begge steder og vet en del om dette. Jeg har opplevd det. Du ser bare en side. Jeg bagatelliserer ikke rasisme mot sorte, men prøver å forklare deg at det skjer like ille andre veien. Rasisme er rasisme. Begge deler er ondt, og stygt. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Nå synes jeg nesten dere to konkurrerer om hvem som er ''best'', av hvite eller svarte. Det er jo nesten litt flaut... Anonymous poster hash: d0ff8...268
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #80 Skrevet 22. desember 2013 Og da er man tilbake på HVORFOR det er mer afro-amerikanere som er kriminelle enn hvite. HVORFOR det er mer fattige afro-amerikanere enn hvite. Det er samme diskusjon som HVORFOR det er flere kriminelle ikke-norske i fengsler enn norske. Du har tydeligvis ikke sett på den siden jeg linket til en gang. Og du vet heller ikke hvor jeg har bodd og ikke bodd, hvem jeg kjenner og ikke kjenner, så den argumentasjonen er unyttig fra din side. Forøvrig veldig enig med 8a7-anonymen. Kjære vene... Hvorfor skal jeg diskutere med deg når du ikke engang gidder å lese hva jeg skriver? Det er FLERE fattige hvite i USA enn fattige sorte. Likevel er det stor overvekt av sorte som dreper hvite. Faktisk så høyt antall at det bør blir regnet som hatkriminalitet. Og slik er det i Norge også. Og ja, jeg kjenner nok mitt eget land bedre enn det du gjør, på lik linje som min mann kjenner sitt land bedre enn hva vi to gjør. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #81 Skrevet 22. desember 2013 Det jeg mener er at rasisme i Afrika hvor man blir drept pga hudfarge er verre enn noen kommentarer her i Norge. Beklager, ikke for å bagatellisere, men for meg blir det fryktelig fjernt å skulle mene at rasismen i Norge er så ille. De jeg kjenner fra Afrika er alle veldig fornøyde med Norge og har ikke opplevd noe særlig mer enn jeg har. White privilege er ikke-eksisterende i USA og Afrika. Om det er det i Norge vet jeg ikke, som sagt har jeg ikke merket noe forskjell fra meg og mine mørke afrikanske venner. (Mannen min er fra USA; jeg er fra Afrika, derfor kan jeg uttale meg bastant om akkurat dette.) Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Ikke-eksisterende i USA? Og Afrika? Morsom, du. http://thisiswhiteprivilege.tumblr.com/tagged/privilege Lærdom. Lærdom? Av en gjeng umodne folk som snakker om ris? Nei... Og enhver hvit kunne skrevet en lignende liste om "black privilege". Dette blir for dumt, og for useriøst. F.eks: Black Privilege er: Å kunne si at man er stolt av å være sort, uten å bli sett på som en rasist. Å få goder, kun pga hudfarge (I USA får sorte egne stipender) Å kunne ha egne tv-kanaler med bare sorte, uten at det blir reaksjoner. Å kunne ha sorte universiteter uten å bli stilt for retten. Å lage komedier hvor hvite blir utsatt for rasisme. etc, etc, etc... I Afrika blir man oppfordret til å drepe hvite, og albinoer blir sett på som syke. I USA er det syke tilstander. The NCVS (2008) clearly shows that black criminals target whites. • Single-offender crimes: blacks committed 83% of the 520,000 violent inter-racial crimes involving blacks and whites nationwide. • The victims of black violent crime are mostly white: black criminals chose white victims 54% of the time. White criminals chose black victims only 4.6% of the time. • Blacks were 32 times as likely to attack whites as whites were to attack blacks. For robbery, they were 67 times as likely. • There were over 19,000 black-on-white rapes/sexual assaults. That's about 53 every day. However, the NCVS found zero cases of white-on-black rape or sexual assault. • Multiple-offender crimes: blacks committed 142,000 violent gang crimes against whites nationwide, including 89,000 assaults and 49,000 robberies. That leaves 4,000 gang rapes/sexual assaults, which is about 10 every day. The NCVS found zero cases of violent white-on-black gang crimes of any kind. • Gangs of black criminals chose white victims 55% of the time. As with single-offender crimes, blacks prefer to attack whites. (Og flere hvite enn sorte lever i fattigdom i USA, om du vil dra det kortet) Dette blir tiet ihjel. Treyvon Martin er et godt eksempel på dette. Rundt samme tidspunkt ble en ung hvit gutt satt fyr på av en sort mann. Dette ble tiet ihjel. Samtidig gikk en ung sort mann med et rulleblad og ingredienser til narkotika i lommene til angrep på en mann og ble drept. Dette ble det nesten raseopptøyer av. Du kan syns jeg er så morsom du bare vil, og du kan bare fortsatte din trangsynte, ignorante og arrogante holdning. Jeg har bodd begge steder og vet en del om dette. Jeg har opplevd det. Du ser bare en side. Jeg bagatelliserer ikke rasisme mot sorte, men prøver å forklare deg at det skjer like ille andre veien. Rasisme er rasisme. Begge deler er ondt, og stygt. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Nå synes jeg nesten dere to konkurrerer om hvem som er ''best'', av hvite eller svarte. Det er jo nesten litt flaut... Anonymous poster hash: d0ff8...268 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #82 Skrevet 22. desember 2013 Og da er man tilbake på HVORFOR det er mer afro-amerikanere som er kriminelle enn hvite. HVORFOR det er mer fattige afro-amerikanere enn hvite. Det er samme diskusjon som HVORFOR det er flere kriminelle ikke-norske i fengsler enn norske. Du har tydeligvis ikke sett på den siden jeg linket til en gang. Og du vet heller ikke hvor jeg har bodd og ikke bodd, hvem jeg kjenner og ikke kjenner, så den argumentasjonen er unyttig fra din side. Forøvrig veldig enig med 8a7-anonymen. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Jallow B Skrevet 22. desember 2013 #83 Skrevet 22. desember 2013 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA. Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen. Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet. VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake. Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #84 Skrevet 23. desember 2013 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA. Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen. Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet. VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake. Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte. Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Jallow B Skrevet 23. desember 2013 #85 Skrevet 23. desember 2013 Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Og vi prater om Norge. Her har hvite privilegier over svarte. Enorme hensyn? Nope, der er jeg fullstendig uenig. Selvfølgelig er det verst å bli kalt jævla neger i Norge, det går på historikken bak ordet.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #86 Skrevet 26. desember 2013 Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Og vi prater om Norge. Her har hvite privilegier over svarte. Enorme hensyn? Nope, der er jeg fullstendig uenig. Selvfølgelig er det verst å bli kalt jævla neger i Norge, det går på historikken bak ordet. Og igjen: Vi afrikanere av forskjellige farger merker absolutt INGENTING til det. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #87 Skrevet 26. desember 2013 Jaha, hvorfor er de her da Jallow B? Sannsynligvis fordi forfedrene dems på at tidspunkt må ha flyktet. I alle fall i de fleste tilfeller. Hva med å sette pris på å ha fått mulighet til å vokse opp i et relativt trygt land da? Over halvparten av innsatte i fengsel er innvandrere, det må da være mulig å oppføre seg. Anonymous poster hash: e71f2...15b Hva mener du at de skal gjøre da? Gå rundt i gatene og takke og lovprise enhver reservert nordmann de møtes? At de alltid skal gå med hengende hode og halen mellom beina, som vil hindre dem i å kunne leve som vanlige nordmenn flest? Vi er bare mennesker hele gjengen. Vi er, når alt kommer til alt, helt like. Noen har kanskje opplevd traume som preger dem, mens andre har hatt er harmonisk liv helt uten alvorlige traumer. Å rangere landets populasjon, å sette dem i båser, er for det første veldig utdatert. I dag burde vi vite bedre. For å kunne få bedre tilstander for alle ville det vært bedre å hjelpe og støtte hverandre, fremfor å rangere folk utifra om de kom til landet i går eller om de har dype røtter her. Leve harmonisk side om side, for når alt kommer til alt er vi dønn like og naboer. Jorda er kun en liten ert i universet. Anonymous poster hash: d36ff...98b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #88 Skrevet 26. desember 2013 Og siden det er snakk om at hvite opplever rasisme i land der majoriteten består av mørkhudede, vil jeg bare si at vi er nødt til å huske at Norge er et land som er kommet lenger i utviklingen enn for eksempel hele Afrika. Her er kvinner og menn likestilte, alle barn går på skole, kvinner i arbeid og alle har tilgang på Internett og informasjon om alt mulig. Det bør forventes mer av oss, som har fått muligheter, enn av de som ikke har muligheter. Anonymous poster hash: d36ff...98b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #89 Skrevet 26. desember 2013 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA. Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen. Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet. VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake. Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte. Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Det er vel ikke så mange land som er så rasistisk som sør-afrika… Og si at det ikke er white privlig der er jo heeelt merkelig!! (Og ja, jeg kjenner flere fra sør-afrika både hvite og mørke..) Og alle jeg kjenner som kommer der ifra sier det er helt ekstremt rasistisk land!. Anonymous poster hash: 9e444...49d
Jallow B Skrevet 26. desember 2013 #90 Skrevet 26. desember 2013 Og igjen: Vi afrikanere av forskjellige farger merker absolutt INGENTING til det. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Har du i det hele tatt fått med deg #norskrasisme-debatten som har vært, negerjeger fra twitter som ble arrestert osv de siste ukene....?? Det er bare overflaten. DU merker ingenting til det, fordi du er hvit.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #91 Skrevet 28. desember 2013 Og igjen: Vi afrikanere av forskjellige farger merker absolutt INGENTING til det. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Har du i det hele tatt fått med deg #norskrasisme-debatten som har vært, negerjeger fra twitter som ble arrestert osv de siste ukene....?? Det er bare overflaten. DU merker ingenting til det, fordi du er hvit. Men majoriteten av mine venner er sorte! Og DE merker ingenting til det. De sier norskrasisme er et hån mot ekte rasisme. Vi har opplevd ekte rasisme, og det finnes ikke i Norge. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #92 Skrevet 28. desember 2013 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA. Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen. Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet. VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake. Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte. Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Det er vel ikke så mange land som er så rasistisk som sør-afrika… Og si at det ikke er white privlig der er jo heeelt merkelig!! (Og ja, jeg kjenner flere fra sør-afrika både hvite og mørke..) Og alle jeg kjenner som kommer der ifra sier det er helt ekstremt rasistisk land!. Anonymous poster hash: 9e444...49d Ja, det er et veldig rasistisk land. Og hvite blir drept for hudfargen sin. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Jallow B Skrevet 28. desember 2013 #93 Skrevet 28. desember 2013 Men majoriteten av mine venner er sorte! Og DE merker ingenting til det. De sier norskrasisme er et hån mot ekte rasisme. Vi har opplevd ekte rasisme, og det finnes ikke i Norge. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Så rasisme skal settes opp i skala? Det er rasistisk når voksne menn kaller ungen min, og mannen min, for "jævla neger". Det er rasistisk når ungdommer og voksne og barn blir bedd om "å komme seg til helvete tilbake der de kom fra". Ddet er rasistisk at folk blir diskriminert på arbeidsmarkedet og jobbmarkedet kun pga navnet. At man ikke blir overfalt og lynsjet betyr da for pokker ikke at disse tingene er helt a-ok, kun fordi det er verre ANDRE steder??
Januars lykkeliten Skrevet 28. desember 2013 #94 Skrevet 28. desember 2013 Men majoriteten av mine venner er sorte! Og DE merker ingenting til det. De sier norskrasisme er et hån mot ekte rasisme. Vi har opplevd ekte rasisme, og det finnes ikke i Norge. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Så rasisme skal settes opp i skala? Det er rasistisk når voksne menn kaller ungen min, og mannen min, for "jævla neger". Det er rasistisk når ungdommer og voksne og barn blir bedd om "å komme seg til helvete tilbake der de kom fra". Ddet er rasistisk at folk blir diskriminert på arbeidsmarkedet og jobbmarkedet kun pga navnet. At man ikke blir overfalt og lynsjet betyr da for pokker ikke at disse tingene er helt a-ok, kun fordi det er verre ANDRE steder?? Er veldig enig i innlegget over. Hvorfor skal man gradere rasisme ? Hva er hensikten med det ?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #95 Skrevet 29. desember 2013 Men majoriteten av mine venner er sorte! Og DE merker ingenting til det. De sier norskrasisme er et hån mot ekte rasisme. Vi har opplevd ekte rasisme, og det finnes ikke i Norge. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Så rasisme skal settes opp i skala? Det er rasistisk når voksne menn kaller ungen min, og mannen min, for "jævla neger". Det er rasistisk når ungdommer og voksne og barn blir bedd om "å komme seg til helvete tilbake der de kom fra". Ddet er rasistisk at folk blir diskriminert på arbeidsmarkedet og jobbmarkedet kun pga navnet. At man ikke blir overfalt og lynsjet betyr da for pokker ikke at disse tingene er helt a-ok, kun fordi det er verre ANDRE steder?? Er veldig enig i innlegget over. Hvorfor skal man gradere rasisme ? Hva er hensikten med det ? Det var ikke det som var poenget. Poenget er at hverdagsrasisme skjer overalt. Alvorlig rasisme skjer i visse deler av verden, og det gjelder alle, hvite og sorte. Bor man i USA ser man raskt at det slettes ikke er noen white privelege, og bor man i SA så ser man at rasisme går begge veier. I Norge ser man hverdagsrasisme utløst av en feilslått asylpolitikk. Det jeg vil frem til er at all rasisme er ondt, uansett hudfarge, og det skjer med alle hudfarger. Jeg ser likevel på det som lite opplyst om man mener Norge er et kjemperasistisk land. Da tenker jeg at man bør utforske verden og vokse litt. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Jallow B Skrevet 29. desember 2013 #96 Skrevet 29. desember 2013 http://fatbodypolitics.tumblr.com/post/71508883973/ectinix-oh-hey-i-made-a-thing-about-a-topic “PRIVILEGE is when you think that something is not a problem because it’s not a problem for you personally.”
Jallow B Skrevet 29. desember 2013 #97 Skrevet 29. desember 2013 http://poker-ace.tumblr.com/post/71496564779/thegoddamazon-vasundharaa-this-is-a-resource Lærdom om white privilege og rasisme. Mye å lese, hardt å lese, men verdt det.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #98 Skrevet 31. desember 2013 http://poker-ace.tumblr.com/post/71496564779/thegoddamazon-vasundharaa-this-is-a-resource Lærdom om white privilege og rasisme. Mye å lese, hardt å lese, men verdt det. Du kaller det lærdom, jeg kaller det kunnskapsløse fordommer og personlig bias. Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Jallow B Skrevet 31. desember 2013 #99 Skrevet 31. desember 2013 Leste du i det hele tatt noen av linkene?
Trimsi Skrevet 31. desember 2013 #100 Skrevet 31. desember 2013 Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne. Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa... Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA. Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen. Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet. VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå. Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? Anonymous poster hash: 9e4ed...75e Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist. Rasisme, white guilt og selvhat. Huff... Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake. Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte. Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette. I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen. I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere) Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Det er vel ikke så mange land som er så rasistisk som sør-afrika… Og si at det ikke er white privlig der er jo heeelt merkelig!! (Og ja, jeg kjenner flere fra sør-afrika både hvite og mørke..) Og alle jeg kjenner som kommer der ifra sier det er helt ekstremt rasistisk land!. Anonymous poster hash: 9e444...49d Ja, det er et veldig rasistisk land. Og hvite blir drept for hudfargen sin. Anonymous poster hash: 414a6...5d0 Jeg har vært mye i Sør Afrika, har en bror med hus der nede og har kjent hvite og svarte Sør Afrikanere både der nede og i Norge, helt siden apartheidtiden. Dette landet er dessverre ødelagt av fattigdom, aids og kriminalitet og selv om mye av dette sakte men sikkert bedrer seg, er landet delvis styrt av korrupte og inkompetente mennesker.... Det at myndighetene kan plaffe ned sorte gruvearbeidere, at presidenten kan voldta uten straff og mene at "aids kan man bare vaske bort" er ille nok, men så lenge så mange mennesker lever i en totalt håpløs situsjon fyllt med rus og vold, uten fremtid og muligheter, vil det ta svært lang tid før landet kommer på rett kjøl. Inntrykket jeg ofte har av Sør Afrikanere er at mange fargede har en "innebygd" underdanighet og en ydmykhet ovenfor hvite som er trist å iakta. Det er hvite som har sjefsjobbene, det er hvite som har best utdannelse og finest hus. Landets rystende historie og dagens situasjon for mange fører også til mye hat og vold mot hvite. Det vil ta lang tid før likestillig og menneskeverd nærmer seg andre vestlige land. Sør Afrika er et godt eksempel på hvor lang tid det tar å bli kvitt rasisme og diskriminering. Så lenge det finnes ulikheter og urettferdighet i verden, så lenge mennesket er redd for det ukjente og fremmede og så lenge de fleste verdsetter de som er mest lik seg selv aller mest, vil vi dessverre aldri helt bli kvitt rasisme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå