Gå til innhold

Er det like ille at min sønn blir kalt..

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Nå er jeg enten ikke så god i norsk som jeg håper, ellers ser du på ting med veldig kritiske øyne.

Jeg mener ikke at noen er bedre enn andre, jeg mener at all rasisme er ille, og at hvite ikke er verken bedre eller verre enn sorte er, og visa versa...

Blir bare provosert når noen skal kritisere Norge som faktisk er høyt oppe på likestilling og toleranse, og ikke minst når de skal snakke om at hvite har privileger i hele verden som sorte ikke har. Det er tull.

Anonymous poster hash: 414a6...5d0

Rasisme er ille uansett hvilken vei det går, men i Norge ER det hvite privilegier, også i USA.

Det betyr ikke at hvite er verre enn svarte, det betyr at vi har privilegier de IKKE har. Der ligger forskjellen.

Det betyr også at det er verre å bli kalt en jævla neger, enn en jævla potet.

VI er langt oppe på likestilling og toleranse, men det betyr ikke at rasismen ikke eksisterer, at mørke ikke diskrimineres, og at vi ikke har en lang, lang vei å gå ennå.

Jeg har ikke sett den linken, men jeg er jo vant til at du sier at det er hvite sin feil alt sammen. Jeg er nesten imponert over hvordan du tråkker på hvite bare for å hevde de svarte. Hvorfor lage sånn skille? 

Anonymous poster hash: 9e4ed...75e

Helt ærlig tror jeg Jallow B er rasist.

Rasisme, white guilt og selvhat. Huff...

Jeg har aldri snakket om white guilt. Les deg tilbake.

Og hvor har du selvhatet fra? Jeg hater ikke min egen hudfarge, eller hvite mennesker. Men det er uhyre nnaivt å tro at ikke hvite har privilegier over sorte.

Hvem som har privileger kommer an på hvem som er majoriteten og hvor stort fokus det er på akkurat dette.

I Sør-Afrika var jeg nederst på rangstigen.

I USA blir det tatt enorme hensyn til afro-amerikanere og latin-amerikanere. (F.eks får man sjeldent jobb om man ikke behersket spansk i alle service-yrker, og alt det jeg allerede har sagt om afro-amerikanere)

Hva som er verst er det ingen fasit på. Noen kan bli deprimert over å bli kalt jævla neger/potet, andre ikke. 

Det er vel ikke så mange land som er så rasistisk som sør-afrika… Og si at det ikke er white privlig der er jo heeelt merkelig!! (Og ja, jeg kjenner flere fra sør-afrika både hvite og mørke..) Og alle jeg kjenner som kommer der ifra sier det er helt ekstremt rasistisk land!.

Anonymous poster hash: 9e444...49d

Ja, det er et veldig rasistisk land. Og hvite blir drept for hudfargen sin.

Jeg har vært mye i Sør Afrika, har en bror med hus der nede og har kjent hvite og svarte Sør Afrikanere både der nede og i Norge, helt siden apartheidtiden.

Dette landet er dessverre ødelagt av fattigdom, aids og kriminalitet og selv om mye av dette sakte men sikkert bedrer seg, er landet delvis styrt av korrupte og inkompetente mennesker....

Det at myndighetene kan plaffe ned sorte gruvearbeidere, at presidenten kan voldta uten straff og mene at "aids kan man bare vaske bort" er ille nok, men så lenge så mange mennesker lever i en totalt håpløs situsjon fyllt med rus og vold, uten fremtid og muligheter, vil det ta svært lang tid før landet kommer på rett kjøl.

Inntrykket jeg ofte har av Sør Afrikanere er at mange fargede har en "innebygd" underdanighet og en ydmykhet ovenfor hvite som er trist å iakta. Det er hvite som har sjefsjobbene, det er hvite som har best utdannelse og finest hus. Landets rystende historie og dagens situasjon for mange fører også til mye hat og vold mot hvite. Det vil ta lang tid før likestillig og menneskeverd nærmer seg andre vestlige land.

Sør Afrika er et godt eksempel på hvor lang tid det tar å bli kvitt rasisme og diskriminering. Så lenge det finnes ulikheter og urettferdighet i verden, så lenge mennesket er redd for det ukjente og fremmede og så lenge de fleste verdsetter de som er mest lik seg selv aller mest, vil vi dessverre aldri helt bli kvitt rasisme...

Mest fornuftige svaret her så langt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært mye i Sør Afrika, har en bror med hus der nede og har kjent hvite og svarte Sør Afrikanere både der nede og i Norge, helt siden apartheidtiden.

Dette landet er dessverre ødelagt av fattigdom, aids og kriminalitet og selv om mye av dette sakte men sikkert bedrer seg, er landet delvis styrt av korrupte og inkompetente mennesker....

Det at myndighetene kan plaffe ned sorte gruvearbeidere, at presidenten kan voldta uten straff og mene at "aids kan man bare vaske bort" er ille nok, men så lenge så mange mennesker lever i en totalt håpløs situsjon fyllt med rus og vold, uten fremtid og muligheter, vil det ta svært lang tid før landet kommer på rett kjøl.

Inntrykket jeg ofte har av Sør Afrikanere er at mange fargede har en "innebygd" underdanighet og en ydmykhet ovenfor hvite som er trist å iakta. Det er hvite som har sjefsjobbene, det er hvite som har best utdannelse og finest hus. Landets rystende historie og dagens situasjon for mange fører også til mye hat og vold mot hvite. Det vil ta lang tid før likestillig og menneskeverd nærmer seg andre vestlige land.

Sør Afrika er et godt eksempel på hvor lang tid det tar å bli kvitt rasisme og diskriminering. Så lenge det finnes ulikheter og urettferdighet i verden, så lenge mennesket er redd for det ukjente og fremmede og så lenge de fleste verdsetter de som er mest lik seg selv aller mest, vil vi dessverre aldri helt bli kvitt rasisme...

Innebygd underdanighet for hvite? Nei, det stemmer ikke.

Det foregår et folkemord av hvite der nede. De blir drept på helt ubeskrivelige bestialske måter. Har du sterk mage er det nok av dokumentasjon.

Skrevet

Leste du i det hele tatt noen av linkene?

Ja, det gjorde jeg.

Og jeg står fast på mitt: Alle hudfarger får sine privileger og har sine fordommer. Og alle fordommer er like ille, uansett hudfarge.

Skrevet

Ja, det gjorde jeg.

Og jeg står fast på mitt: Alle hudfarger får sine privileger og har sine fordommer. Og alle fordommer er like ille, uansett hudfarge.

.

Alle har vi fordommer, men alle fordommer er IKKE like ille! Fordommer er i hovedsak mangel på kunnskap, og er oftest en negativ følelse eller holdning til en person eller en gruppe. Når fordommer uttrykkes gjennom adferd, om det er mot homofile, religiøse, ikke-religiøse eller mennesker med annen hudfarge, er det diskriminering.

Skrevet

Ja, det gjorde jeg.

.

Alle har vi fordommer, men alle fordommer er IKKE like ille! Fordommer er i hovedsak mangel på kunnskap, og er oftest en negativ følelse eller holdning til en person eller en gruppe. Når fordommer uttrykkes gjennom adferd, om det er mot homofile, religiøse, ikke-religiøse eller mennesker med annen hudfarge, er det diskriminering.

Ok.

All diskriminering er like ille, uansett legning, hudfarge eller religiøs tilknytning.

Skrevet

Ok.

All diskriminering er like ille, uansett legning, hudfarge eller religiøs tilknytning.

Ikke når den ene formen for diskriminering fører til mindre jobbtilud, vanskeligere å få leilighet, vold, seksuelle overgrep, stop&frisk, osv osv osv.

Skrevet

Ok.

Ikke når den ene formen for diskriminering fører til mindre jobbtilud, vanskeligere å få leilighet, vold, seksuelle overgrep, stop&frisk, osv osv osv.

Det skjer med sorte, det skjer med hvite og det skjer med "gule".

Så igjen: All diskriminering er farlig og grusomt, uansett etnisitet.

Skrevet

Ok.

Det skjer langt mer med afrikanere og arabere enn noen andre i Norge.

Skrevet

Ok.

Det skjer langt mer med afrikanere og arabere enn noen andre i Norge.

Det skjer med alle, over hele verden.

Jeg finner det faktum at du nekter å innse at dette også skjer med andre nasjonaliteter over hele verden skremmende, og ikke så lite rasistisk.

Skrevet

Jeg finner det faktum at du nekter å innse at dette også skjer med andre nasjonaliteter over hele verden skremmende, og ikke så lite rasistisk.

Hele diskusjonen er om NORGE. Hovedinnlegget er om NORGE.

99% av det jeg har skrevet om, handler om NORGE.

Skrevet

Hele diskusjonen er om NORGE. Hovedinnlegget er om NORGE.

99% av det jeg har skrevet om, handler om NORGE.

Jeg har lagt merke til deg i andre diskusjoner også. Og du har nektet for visse ting i denne tråden som omhandler SA og USA også. Jeg har gitt deg flere eksempler på Black Privilege.

Om du mener det foregår alvorlig og landsdekkende diskriminering i Norge så sier jeg igjen: Prøv å leve i andre land. Norge er det frieste landet i verden.

Uansett: Det er like ille uansett hva man kaller barn, uansett hudfarge. Mørkhudede barn i Norge har ikke opplevd verken Apartheid eller slaveri, så at det historisk sett er verre syns jeg blir for drøyt.

Skjellsord er skjellsord.

Skrevet

Ja det er like ille, i alle fall for et barn. 

Å dra fram at "jævla svarting" har mer historie og er dermed verre har egentlig ikke noe å si. For strengt tatt i dette tilfelle så vet ikke et barn nødvendig vis (og for den del forstår ikke) hva "jævla svarting" historien bak de ordene. 

Mot en voksen person vil det streng tatt heller ikke være verre etter min mening. Siden det høres ut som noe en "svart" person har funnet opp, for å snu "jæva svarting" om til noe han/hun kan kalle en hvit en som er verre. Og i tillegg til at det høres ut som at "jævla hvit potet" har opphav i "jævla svarting", så skulle man jo tro at de er like ille siden de strengt tatt er ment for det samme? Uavhengig av for historie, spesielt når den ene er inspirert av den andre...

Skrevet

Jeg gir opp.

At man kan sitte i Norge og innbille seg at potet er likestilt med svarting er helt vilt.

At man kan innbille seg at fordi Norge er kommet langt på likestilling og frihet, så finnes det ikke hverdagsrasisme og diskriminering av mørke, er også helt vilt.

Skrevet

Jeg gir opp.

At man kan sitte i Norge og innbille seg at potet er likestilt med svarting er helt vilt.

At man kan innbille seg at fordi Norge er kommet langt på likestilling og frihet, så finnes det ikke hverdagsrasisme og diskriminering av mørke, er også helt vilt.

Jeg jobber med innvandrere fra flere land og ingen av de merker noe til all denne rasismen som du snakker så mye om.

Jeg syns det for barns sin del, er like gale å kalle noen potet som svarting.

Skrevet

Jeg gir opp.

Jeg jobber med innvandrere fra flere land og ingen av de merker noe til all denne rasismen som du snakker så mye om.

det at du syns potet er likestilt med svarting, gjør kanskje sitt til at de ikke sier noe til deg også.

Skrevet

Jeg gir opp.

det at du syns potet er likestilt med svarting, gjør kanskje sitt til at de ikke sier noe til deg også.

Angrep er det beste forsvar, eller?...Sier du at et barn blir mer såret av å bli kalt svarting enn potet? Vet du hvordan barn fungerer? For som jeg skrev: for barn sin del...

Du vet lite og ingenting om meg, så ikke lag deg noen tanker om hvordan jeg er heller. Jeg kom med mitt bidrag og det samsvarer ikke med dine meninger, det sier ingenting om meg som person.

Skrevet

Angrep er det beste forsvar, eller?...Sier du at et barn blir mer såret av å bli kalt svarting enn potet? Vet du hvordan barn fungerer? For som jeg skrev: for barn sin del...

Du vet lite og ingenting om meg, så ikke lag deg noen tanker om hvordan jeg er heller. Jeg kom med mitt bidrag og det samsvarer ikke med dine meninger, det sier ingenting om meg som person.

Datteren min er under tre år, og har blitt kalt jævla neger tre ganger allerede. Av voksne mennesker.

Tror du dette er noe som skjer med hvite barn, at voksne mennesker står og kaller de for jævla potet uten videre?

Vokser hvite barn opp med at foreldrene blir kalt jævla potet-elsker foran ungene sine?

Vokser hvite barn opp med å fra så tidlig alder få i trynet at "du er ikke som oss" ?

Jo, det sier noe om deg som person, om du liker det eller ei. Neste gang du treffer en av disse folka du jobber med med mørk hud, spør om de har opplevd hverdagsrasisme. Spør hva de annser som hverdagsrasisme. Spør om barna deres i så ung alder som mitt barn har spurt mamman sin "hva betyr det, og hvorfor er h*n så sint på meg?" .

Skrevet

Pent er det ikke, men pga historikk så er det verre å bli kalt jævla svarting enn hvit potet ja.... Klart hvite blir diskiminert enkelte steder, men i den store verdenssammenheng har det største problemet vært hvites diskriminering av fargede. Å bruke ord som neger, nigger, svarting osv hører ingen steder hjemme, svært viktig vi oppdrar barna våre til å ikke bruke slike ord om andre, gjelder også " homo" " mongo" diverse kjønnsbenevnelser osv.

Det er vårt ansvar som foreldre å rettlede barna, gi konsekvnser ved overtramp og ikke minst trøste dem og forsvare dem. Hører forresten at mange voksne bruker slike ord, blir trist :(

Overhørte tre eldre karer på en cafe tidligere før jul der en sa: disse jævla svartingene kommer å tar over hele landet!! Da hadde en småbarnsfamilie med mørk hudfarge akkurat forlatt nabobordet, regner med at han siktet til dem, jeg snudde meg og sa: ja, og dere kan glede dere til dere kommer på sykehjem, for sjansen for at det er en av disse " svartingene" som skal vaske ræva deres da er stor mine herrer...eller foretrekker dere å ligge i deres egen skit?

Anonymous poster hash: 5272c...e26

Skrevet

Pent er det ikke, men pga historikk så er det verre å bli kalt jævla svarting enn hvit potet ja.... Klart hvite blir diskiminert enkelte steder, men i den store verdenssammenheng har det største problemet vært hvites diskriminering av fargede. Å bruke ord som neger, nigger, svarting osv hører ingen steder hjemme, svært viktig vi oppdrar barna våre til å ikke bruke slike ord om andre, gjelder også " homo" " mongo" diverse kjønnsbenevnelser osv.

Det er vårt ansvar som foreldre å rettlede barna, gi konsekvnser ved overtramp og ikke minst trøste dem og forsvare dem. Hører forresten at mange voksne bruker slike ord, blir trist :(

Overhørte tre eldre karer på en cafe tidligere før jul der en sa: disse jævla svartingene kommer å tar over hele landet!! Da hadde en småbarnsfamilie med mørk hudfarge akkurat forlatt nabobordet, regner med at han siktet til dem, jeg snudde meg og sa: ja, og dere kan glede dere til dere kommer på sykehjem, for sjansen for at det er en av disse " svartingene" som skal vaske ræva deres da er stor mine herrer...eller foretrekker dere å ligge i deres egen skit?

Anonymous poster hash: 5272c...e26

TAKK

Skrevet

Datteren min er under tre år, og har blitt kalt jævla neger tre ganger allerede. Av voksne mennesker.

Tror du dette er noe som skjer med hvite barn, at voksne mennesker står og kaller de for jævla potet uten videre?

Vokser hvite barn opp med at foreldrene blir kalt jævla potet-elsker foran ungene sine?

Vokser hvite barn opp med å fra så tidlig alder få i trynet at "du er ikke som oss" ?

Jo, det sier noe om deg som person, om du liker det eller ei. Neste gang du treffer en av disse folka du jobber med med mørk hud, spør om de har opplevd hverdagsrasisme. Spør hva de annser som hverdagsrasisme. Spør om barna deres i så ung alder som mitt barn har spurt mamman sin "hva betyr det, og hvorfor er h*n så sint på meg?" .

Unnskyld meg, men _leste_ du hva jeg skrev?? Ditt nevnte tilfelle er hårreisende, men her var min påstand bygget på hovedinnlegget. Et barn som blir kalt potet kan vel bli like såret? Du må se det i et barns perspektiv og ikke la det bli farget av historie. Om ikke du skjønner hva jeg mener så er det faktisk trist.

Du aner ikke hva jeg jobber med, hvem jeg er, eller noen ting, så jeg liker dårlig at du ilegger meg egenskaper jeg mener jeg ikke har.Ja, jeg snakker med de om hverdagsrasisme og som jeg sier, de merker ikke noe til det. Du prøver å ilegge ting som ikke har rot i virkeligheten, ikke i min omgangskrets hvert fall. Han ene jeg snakker om har fortalt forferdelige ting han har blitt utsatt for i Polen og i Frankrike. Han har blitt jaget og stukket ned med kniv og han har vist meg arrene. Han har blitt jaget og fanget med lasso!!! Er ikke det rasisme så vet ikke jeg..Han sier at han aldri har opplevd slikt i Norge, han blir behandlet med respekt og blir sett på som et menneske som alle andre.

Om det er så gale der du bor vil jeg anbefale deg å ta med barnet og flytte.

Skrevet

Den store forskjellen her er vel at innvandrere som slenger dritt gjør det ofte på sitt språk, så barna forstår ikke hva som blir sagt. Men vet at ofte blir hvite barn sett på som urene horeunger (utenlandske som har fortalt meg holdningen blant enkelte)

Rasisme eller ei, tror helt ærlig at man kan være like ille hvor enn man kommer fra. Men å hevde at hvite må tåle drittkasting for at det ikke er rasisme, men sammenlignet med erting blir for dumt. Jeg var ikke endel av apartheid, jeg har ikke drevet med rasisme (annet enn at jeg holder meg unna en spesefik gruppe pga en X). Samme med min familie (som for øvrig ble terrorisert av nazister under 2. verdenskrig)... Og jeg tar meg da den friheten til å kalle noen for jævla svarting hvis jeg får selngt jævla hvit potet etter meg.

Er man forresten hyggelig og grei mot enkelte grupper innvandrere og avviser når de vil noe mer, blir man ofte kalt hore/jævla hore/bitch/jævla hore bitch osv... åja jeg har bitt kalt noe av det og.. 

Anonymous poster hash: 28548...90f

Skrevet

Ja visse steder i Oslo for eksempel på Furuset blir hvite nordmenn utsatt for grov sjikane fordi de ikke går med hijab. Norske jenter blir kalt for jævla hore på byen. Så jo nordmenn blir også utsatt for hverdagsrasisme.

Det er veldig trist at du og din familie blir utsatt for rasisme og du skal selvfølgelig aldri godta det men min sønn skal heller aldri godta å bli kalt hvit potet på skolen bare fordi det det ikke er like ille som å bli kalt neger. Det å bli kalt hvit potet på en skole hvor 85 % er ikke vestlige er ment veldig rasistisk. Og min sønn blir like lei seg over og bli kalt hvit potet som dine barn blir når de blir kalt noe rasistisk og kommer hjem og spør meg hvorfor de kaller han det.

Skrevet

Ja visse steder i Oslo for eksempel på Furuset blir hvite nordmenn utsatt for grov sjikane fordi de ikke går med hijab. Norske jenter blir kalt for jævla hore på byen. Så jo nordmenn blir også utsatt for hverdagsrasisme.

Det er veldig trist at du og din familie blir utsatt for rasisme og du skal selvfølgelig aldri godta det men min sønn skal heller aldri godta å bli kalt hvit potet på skolen bare fordi det det ikke er like ille som å bli kalt neger. Det å bli kalt hvit potet på en skole hvor 85 % er ikke vestlige er ment veldig rasistisk. Og min sønn blir like lei seg over og bli kalt hvit potet som dine barn blir når de blir kalt noe rasistisk og kommer hjem og spør meg hvorfor de kaller han det.

Det er klart at det ikke er greit å kalle noen noe nedlatende eller stygt uansett hva det er.

Personlig syns jeg det er verre å kalle noen jævla neger enn jævla potet grunnet historikken rundt negerbegrepet. Det betyr ikke at barnet som får noe slengt etter seg opplever at det er noe verre. Det kommer helt an på settingen, hva de vet om historikken, hva de har opplevd tidligere osv.

Skrevet

Jeg skjønner at furuset er anderledes enn resten av groruddalen. Jeg er lite der, men bor i groruddalen og jeg har aldri blitt kallt hore, eller blitt trakassert på noen som helst måte fordi jeg er lys i huden.

Skrevet

Den store forskjellen her er vel at innvandrere som slenger dritt gjør det ofte på sitt språk, så barna forstår ikke hva som blir sagt. Men vet at ofte blir hvite barn sett på som urene horeunger (utenlandske som har fortalt meg holdningen blant enkelte)

Rasisme eller ei, tror helt ærlig at man kan være like ille hvor enn man kommer fra. Men å hevde at hvite må tåle drittkasting for at det ikke er rasisme, men sammenlignet med erting blir for dumt. Jeg var ikke endel av apartheid, jeg har ikke drevet med rasisme (annet enn at jeg holder meg unna en spesefik gruppe pga en X). Samme med min familie (som for øvrig ble terrorisert av nazister under 2. verdenskrig)... Og jeg tar meg da den friheten til å kalle noen for jævla svarting hvis jeg får selngt jævla hvit potet etter meg.

Er man forresten hyggelig og grei mot enkelte grupper innvandrere og avviser når de vil noe mer, blir man ofte kalt hore/jævla hore/bitch/jævla hore bitch osv... åja jeg har bitt kalt noe av det og.. 

Anonymous poster hash: 28548...90f

----

Å holde seg unna en hel folkegruppe pga en eks, er ikke det å dømme en hel folkegruppe basert på en x?

Og jeg har aldri sagt at man skal tåle drittkasting. Jeg sier at det er annerledes. For ett barn er skjellsord sårende uansett, ja, men det endre ikke det faktum at svarting er langt verre enn potet. Til og med UTEN jævla foran.

Hva folk sier på sitt eget språk, som jeg ikke prater, aner jeg ikke.

Jeg har forsøkt å lytte etter skjellsord rettet mot meg som hvit kvinne i ett område med langt mer innvandrere enn norske i mange ÅR nå, og alikevel hører jeg det ikke, og ser det ikke, og opplever det ikke. Kun fra norske.

Norske jenter blir kalt horer på byen av norske menn også. Kaller du det også rasisme?

Det er flere muslimer UTEN hijab enn med, dette er ikke  noe de retter kun mot norske. Jeg er titt og ofte på Furuset, og ser langt flere innvandrere uten sjal enn med. Det går norske, blonde jenter i miniskjørt hånd i hånd med venniner med hijab.

Hvem snakker om å godta noe som helst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...