Gå til innhold

Er det like ille at min sønn blir kalt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jævla hvit potet på skolen som om han skulle kalt noen på skolen jævla svarting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å opprette en ny tråd om dette? Du skrev det allerede i rasismetråden.

Anonymous poster hash: 633c6...510
Skrevet

ja, det er like ile.

Anonymous poster hash: ba293...ef5
Skrevet

jævla hvit potet på skolen som om han skulle kalt noen på skolen jævla svarting?

Jeg synes egentlig det, men om man går etter hva som får mest reaksjoner, så er det vel verst med jævla svarting... hvite skal vel bare tåle det eller?

Anonymous poster hash: 070ad...c26

Skrevet

Når man tenker seg om et halv sekund ser man jo at de to tingene er like ille. Jeg tror likevel flesteparten er "oppdratt" til å tenke at jævla svarting er så mye verre... 

Skrevet

Jeg synes det er likestilt.

Men det virker som om det blir litt det samme som at det er greit å kritisere folk som er tynne, men ikke folk som er feite.

Anonymous poster hash: 7eba8...8a8

Skrevet

ingen reagerte da madcon kaldte senkveldgutta bleikfiser... men "helvete brøt løs" da plumbo kaldte madcon mokkamann...

Anonymous poster hash: ba293...ef5
Skrevet

Nei, det er Sansynligvis ikke like ille. Ordene i seg selv er like stygge eller like lite stygge, men tar man med den historiske bruken og sammenhengen vil det sansynlig vis føles bærer å bli kalt svarting enn hvit potet. Slike ting kan ikke rives løs fra sammenhengen. Det er ikke ordene i seg selv som sårer, men historien og meningen bak. Det tar århundrer med rasisme, mishandling og mobbing før man får etablert et uttrykk som jævlig svarting.

Anonymous poster hash: d97a8...a62

Skrevet

Nei. Majoriteten har et annet overtak uansett.

Skrevet

Viss det er meint som eit skjellsord, så er det eit skjellsord. Så, ja det er ille å kalle nokon for ei jævla kvit potet. Om det er like ille som å kalle nokon jævla svarting, er eigentleg uinteressant.

Anonymous poster hash: a7b6e...591

Skrevet

Enig.

Men det betyr ikke at det er greit å si det. Han kan også føle seg som en minoritet i noen settingen, hvis han er eneste hvite til stede.

Anonymous poster hash: 0a640...bb2

Skrevet

Ja, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 414a6...5d0
Skrevet

Barnet mitt er minoritet hvor vi bor, og majoriteten har så visst overtaket. Derfor er det akkurat like ille.

Anonymous poster hash: 414a6...5d0

Skrevet

Synes jo i prinsippet at uttrykkene er like ille, men dette har også litt med hvem som er i minoritet og om det historiske aspektet, slik det har blitt sagt her tidligere.

Er det like stygt å kalle noen jævla hetero som det er å kalle noen jævla homo? Det er der jo som regel ikke...

Skrevet

Har nevnt eksempelet her før. En kalte meg brunost.  Var første gangen i mitt liv at jeg i det hele tatt kalte noen oster - tidligere i mitt liv lagde man ikke skjellsord basert på ostetyper. Men når noen kalte meg hvitost først, fant jeg en kommentar som passer godt inn i den settingen, nemlig å kalle henne brunost. Da er vi vel like gode? 

En av oss måtte på rektors kontor, og dere kan jo gjette hvem... 
Der ble det snakket om at disse nye landsmennene, om alt de hadde opplevd og at det ikke var lett å begynne på skole i et fremmed land. Vi skulle bare vise de omsorg og ta vare på de, så kom det til å gå seg til...

Et prakteksemplar på hvordan majoriteten av nordmenn er i dag. Finner en unnskyldning om hvorfor mørkhudede kan få snakke/holde på sånn, men VI kan selvfølgelig ikke føle oss såret, for tenk at dem har vært gjennom, stakkars... 

Nå er det ikke alle innvandrerne som har vært gjennom så mye at det ikke kan tåle å få tilbake med samme mynt. Rasistkortet har mange alt for lett tilgjengelig, og bruker det for hva det er verdt. 

Noe annet er jo når mørkhudede++ snakker i vei - både med andre mørkhudede og nordmenn - er det fint og flott. Om en norsk sier noe helt likt tilbake til dem blir det plutselig rasisme? Hadde du lagt frem denne setningen for noen innvandrer, hadde de begrunner det med at FORDI - vi får alle våre goder og det er så bra at vi får alt her i Norge og kan kjøpe alt. Syltynne grunnlag

Skrevet

Som skrevet i den andre tråden. Jeg tror ikke engang på at dette er sant fra deg.

Det er alltid noe som har skjedd en av dine familiemedlemmer eller deg selv, samme hva som skrives her inne.

Du er som hu vennina i vennegjengen som bare må toppe alles historie. Du virker rett og slett oppmerksomhetssyk og jeg tror du farer med usannheter om ting her inne ganske så ofte kun for å få oppmerksomheten.

Anonymous poster hash: 2236a...ac8

Skrevet

Ja, det må du gjerne tro nr 17. Eller kan det være at jeg har en annen livserfaring en du har ?

Takk for svar alle sammen

Skrevet

Jeg synes det er svært respektløst å komme til VÅRT land, og kalle oss poteter. Alle innvandrere bør vise mye mer ydmykhet. Er lei av at de skal overkjøre oss og ta seg til rette på alle måter.
Verre å kalle en Nordmann potet, enn å kalle en mørkhudet for svarting synes jeg.

Anonymous poster hash: e71f2...15b
Skrevet (endret)

Nei, det er Sansynligvis ikke like ille. Ordene i seg selv er like stygge eller like lite stygge, men tar man med den historiske bruken og sammenhengen vil det sansynlig vis føles bærer å bli kalt svarting enn hvit potet. Slike ting kan ikke rives løs fra sammenhengen. Det er ikke ordene i seg selv som sårer, men historien og meningen bak. Det tar århundrer med rasisme, mishandling og mobbing før man får etablert et uttrykk som jævlig svarting.

Anonymous poster hash: d97a8...a62

What she said.

Jeg synes det er svært respektløst å komme til VÅRT land, og kalle oss poteter. Alle innvandrere bør vise mye mer ydmykhet. Er lei av at de skal overkjøre oss og ta seg til rette på alle måter.

Verre å kalle en Nordmann potet, enn å kalle en mørkhudet for svarting synes jeg.

Jeg tror du glemmer at mange av "disse innvandrerne" er født og oppvokst her.

Endret av Jallow B
Skrevet

Jaha, hvorfor er de her da Jallow B? Sannsynligvis fordi forfedrene dems på at tidspunkt må ha flyktet. I alle fall i de fleste tilfeller. Hva med å sette pris på å ha fått mulighet til å vokse opp i et relativt trygt land da?
Over halvparten av innsatte i fengsel er innvandrere, det må da være mulig å oppføre seg.

Skrevet

Jeg synes det er svært respektløst å komme til VÅRT land, og kalle oss poteter. Alle innvandrere bør vise mye mer ydmykhet. Er lei av at de skal overkjøre oss og ta seg til rette på alle måter.Verre å kalle en Nordmann potet, enn å kalle en mørkhudet for svarting synes jeg.  Anonymous poster hash: e71f2...15b

Hvorfor er det verre? Fordi du mener hvite er mer verdt?

Når det er sagt synes jeg ikke noen av delene er greit.

Anonymous poster hash: 8e161...e0a

Skrevet

Jaha, hvorfor er de her da Jallow B? Sannsynligvis fordi forfedrene dems på at tidspunkt må ha flyktet. I alle fall i de fleste tilfeller. Hva med å sette pris på å ha fått mulighet til å vokse opp i et relativt trygt land da?Over halvparten av innsatte i fengsel er innvandrere, det må da være mulig å oppføre seg. Anonymous poster hash: e71f2...15b

Setter du pris på at du hadde så flaks å bli født her i Norge?

Skrevet

Jaha, hvorfor er de her da Jallow B? Sannsynligvis fordi forfedrene dems på at tidspunkt må ha flyktet. I alle fall i de fleste tilfeller. Hva med å sette pris på å ha fått mulighet til å vokse opp i et relativt trygt land da?Over halvparten av innsatte i fengsel er innvandrere, det må da være mulig å oppføre seg. Anonymous poster hash: e71f2...15b

Setter du pris på at du hadde så flaks å bli født her i Norge?

Selvføgelig sette jeg pris på det! Og man er ikke rasist om man krever like mye av svarte som av hvite.

Anonymous poster hash: 3a7a3...a68

Skrevet

Jeg synes det er likestilt.

Men det virker som om det blir litt det samme som at det er greit å kritisere folk som er tynne, men ikke folk som er feite.

Anonymous poster hash: 7eba8...8a8

Hvit eller svart, tykk eller tynn... Hvorfor skal man kritisere i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 001e9...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...