Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #26 Skrevet 18. desember 2013 Okey....minefelt, som alltid. Det mange av dere ser ut til å glemme er at det dere opplever er SKJELLSORD i hverdagen. Intet annet. Arabere og afrikanere f.eks, opplever å ikke bli kalt til intervju pga navnet sitt, ikke få leilighet pga navn/utseende. Bli stoppet av politiet og "tilfeldigvis" bli ransaket og sjekket ID på, få beskjed om "oi, du snakker jo så bra norsk!" selv om de er født og oppvokst her. De nektes inngang på utesteder pga hudfarge, de blir stoppet på Karl Johan og spurt hvor mye de koster. De får beskjed om å komme seg tilbake dit de kommer fra ( ironisk for de som er født og oppvokst her.. ), de blir kalt niggere,jævla negere, sotrør, osv osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes med å bli kalt "potet", eller å bli kalt "hore" på gata. ( Sistnevnte er forøvrig kvinnediskriminerende, ikke rasistisk. ) Rasismen mot mørke i "hvite land" er langt mer systematisk og politisk enn skjellsord på gata. Å bli kalt hvit hore er ikke gøy, det har skjedd meg også, men det kan virkelig, virkelig ikke sammenlignes.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #27 Skrevet 18. desember 2013 ja det har jeg. Jeg stod og pratet med en kamerat av meg fra Brasil etter noen utesteder hadde stengt. Så kom en afrikaner (ja jeg vet han er det han er fra uganda tror jeg han sa så) og sa til han jeg pratet med at han måtte bare bruke meg for jeg var bare en jævla babyloner som de brukte for sex helst få unge med de slik at de kunne bli i landet.l Anonymous poster hash: 38bcd...278
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #28 Skrevet 18. desember 2013 Ja, jeg har opplevd rasisme både i Norge og i Afrika. I Norge så gikk det på skjellsord og trussler ( som ifølge Jallow B ikke er rasisme) I Afrika opplevde jeg vold, skjellsord, trussler, måtte betale ekstra skatter fordi jeg var hvit, det er sikkert ikke rasisme det heller ifølge Jallow B! Jeg får inntrykk at Jallow B føler at hun skal beskytte mange i sitt innlegg og bagateliserer opplevelsene til mange som har svart her og det mener jeg er feil. Når det kommer til rasisme så må det snakkes om og settes på agendaen at dette er noe som går begge veier. De mest rasistiske meneskene jeg har møtt er mørkhudet, de var mye verre enn de hvite Sør-Afrikanere jeg kjenner, men det betyr IKKE at ALLE mørkhuda, Hvite Sør-Afrikanere er rasister!! Anonymous poster hash: a5022...e95
SagflisiHåret Skrevet 18. desember 2013 #29 Skrevet 18. desember 2013 Okey....minefelt, som alltid. Det mange av dere ser ut til å glemme er at det dere opplever er SKJELLSORD i hverdagen. Intet annet. Arabere og afrikanere f.eks, opplever å ikke bli kalt til intervju pga navnet sitt, ikke få leilighet pga navn/utseende. Bli stoppet av politiet og "tilfeldigvis" bli ransaket og sjekket ID på, få beskjed om "oi, du snakker jo så bra norsk!" selv om de er født og oppvokst her. De nektes inngang på utesteder pga hudfarge, de blir stoppet på Karl Johan og spurt hvor mye de koster. De får beskjed om å komme seg tilbake dit de kommer fra ( ironisk for de som er født og oppvokst her.. ), de blir kalt niggere,jævla negere, sotrør, osv osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes med å bli kalt "potet", eller å bli kalt "hore" på gata. ( Sistnevnte er forøvrig kvinnediskriminerende, ikke rasistisk. ) Rasismen mot mørke i "hvite land" er langt mer systematisk og politisk enn skjellsord på gata. Å bli kalt hvit hore er ikke gøy, det har skjedd meg også, men det kan virkelig, virkelig ikke sammenlignes. Hmmm, kanskje kan dine eksempler ikke sammenlinges, men for et barn å bli kalt potet hver dag vil uansett oppleves som rasisme. Og det er rasisme, bare på et annet plan enn å systematisk nektes leilighet, ransakes osv.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #30 Skrevet 18. desember 2013 Ja , jeg har opplevd rasisme . Fra familien til mannen min fra Balkan . De mener jeg er mindreverdig , at jeg kan mindre og at min mening ikke teller . Ned til også helt enkle ting som at jeg ikke kan lage mat eller holde igang en husholdning fordi jeg er norsk . Anonymous poster hash: 42b87...e67
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #31 Skrevet 18. desember 2013 Jobbet som bartender i mange år og opplevde at mange utlendiger trodde jeg skulle være lett å sjekke opp eller lett på tråden. Har for ordens skyld bare fortelle at jeg aldri hatt en one night stand eller mange sex partnere. Anonymous poster hash: 451dc...7a7
Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #32 Skrevet 18. desember 2013 Ja, jeg har opplevd rasisme både i Norge og i Afrika. I Norge så gikk det på skjellsord og trussler ( som ifølge Jallow B ikke er rasisme) I Afrika opplevde jeg vold, skjellsord, trussler, måtte betale ekstra skatter fordi jeg var hvit, det er sikkert ikke rasisme det heller ifølge Jallow B! Jeg får inntrykk at Jallow B føler at hun skal beskytte mange i sitt innlegg og bagateliserer opplevelsene til mange som har svart her og det mener jeg er feil. Når det kommer til rasisme så må det snakkes om og settes på agendaen at dette er noe som går begge veier. De mest rasistiske meneskene jeg har møtt er mørkhudet, de var mye verre enn de hvite Sør-Afrikanere jeg kjenner, men det betyr IKKE at ALLE mørkhuda, Hvite Sør-Afrikanere er rasister!! Anonymous poster hash: a5022...e95 Sør-Afrika er en historie for seg selv, og nei; det gjør ikke saken bedre. Det virker som mange mørke sør-afrikanere vil "ta igjen" for hvordan det var for de under apartheid. Det de hvite opplever der er helt forferdelig, det kommer man ikke utenom. Hmmm, kanskje kan dine eksempler ikke sammenlinges, men for et barn å bli kalt potet hver dag vil uansett oppleves som rasisme. Og det er rasisme, bare på et annet plan enn å systematisk nektes leilighet, ransakes osv. Og derfor sier jeg det ikke kan sammenlignes. I tillegg er det en historie bak "svarting" som ikke kommer nær "potet"...man skulle tro det sier seg selv, men den gang ei.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #33 Skrevet 18. desember 2013 Er vel ikke noe som heter omvendt rasisme. Skjønte hva du mente, Ja har opplevde det flere ganger. Anonymous poster hash: 4a2af...861
SagflisiHåret Skrevet 18. desember 2013 #34 Skrevet 18. desember 2013 Ja, jeg har opplevd rasisme både i Norge og i Afrika. I Norge så gikk det på skjellsord og trussler ( som ifølge Jallow B ikke er rasisme) I Afrika opplevde jeg vold, skjellsord, trussler, måtte betale ekstra skatter fordi jeg var hvit, det er sikkert ikke rasisme det heller ifølge Jallow B! Jeg får inntrykk at Jallow B føler at hun skal beskytte mange i sitt innlegg og bagateliserer opplevelsene til mange som har svart her og det mener jeg er feil. Når det kommer til rasisme så må det snakkes om og settes på agendaen at dette er noe som går begge veier. De mest rasistiske meneskene jeg har møtt er mørkhudet, de var mye verre enn de hvite Sør-Afrikanere jeg kjenner, men det betyr IKKE at ALLE mørkhuda, Hvite Sør-Afrikanere er rasister!! Anonymous poster hash: a5022...e95 Sør-Afrika er en historie for seg selv, og nei; det gjør ikke saken bedre. Det virker som mange mørke sør-afrikanere vil "ta igjen" for hvordan det var for de under apartheid. Det de hvite opplever der er helt forferdelig, det kommer man ikke utenom. Hmmm, kanskje kan dine eksempler ikke sammenlinges, men for et barn å bli kalt potet hver dag vil uansett oppleves som rasisme. Og det er rasisme, bare på et annet plan enn å systematisk nektes leilighet, ransakes osv. Og derfor sier jeg det ikke kan sammenlignes. I tillegg er det en historie bak "svarting" som ikke kommer nær "potet"...man skulle tro det sier seg selv, men den gang ei. Jeg misforsto innlegget ditt, trodde du mente at potet IKKE var rasisme
Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #35 Skrevet 18. desember 2013 Jeg misforsto innlegget ditt, trodde du mente at potet IKKE var rasisme Diskriminerende og rasistisk ytring, ja, men som ikke kan sammenlignes med f.eks "svarting".
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #36 Skrevet 18. desember 2013 Jeg misforsto innlegget ditt, trodde du mente at potet IKKE var rasisme Diskriminerende og rasistisk ytring, ja, men som ikke kan sammenlignes med f.eks "svarting". Mener du da at svarting er verre å si, enn å si en jævla hvit potet til en 6 åring? Anonymous poster hash: 38bcd...278
Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #38 Skrevet 18. desember 2013 Jeg misforsto innlegget ditt, trodde du mente at potet IKKE var rasisme Diskriminerende og rasistisk ytring, ja, men som ikke kan sammenlignes med f.eks "svarting". Mener du da at svarting er verre å si, enn å si en jævla hvit potet til en 6 åring? Anonymous poster hash: 38bcd...278 Både ja og nei. Det er langt mer kompleks enn "bare ordbruk", det går på hele historien bak ytringene.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #39 Skrevet 18. desember 2013 Definisjon på rasisme ifølge handlingsplan mot rasisme og diskriminering, i regi av Kommunal og Regionaldepartementet: Rasisme er rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Nei, aldri opplevd det. Verken i Norge eller i utlandet. Har derimot opplevd slengkommentarer både fra mørke og lyse gutter, men det ser jeg ikke på som rasisme. Anonymous poster hash: 57846...c6f
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #40 Skrevet 18. desember 2013 Ble kalt hore her en dag på joggetur. Jogget forbi en gjeng med mørkudede menn som smattet på meg og kalte meg hore. Har aldri solgt kroppen min Anonymous poster hash: 72769...79e Det har da ingenting med hudfargen din å gjøre, men med kvinnediskriminering å gjøre. Jeg har aldri opplevd at mørhudede/utlendinger kaller kvinner som er fra samme land som de for horer. Anonymous poster hash: 72769...79e
Januars lykkeliten Skrevet 18. desember 2013 #41 Skrevet 18. desember 2013 Har vært i Somalia flere ganger. Og der opplevde jeg mye rart. Men der går veldig mye av det direkte på fremmedfrykt. De var ikke vant til å se hvite mennesker. Og har hørt mange historier. I Norge har jeg ikke opplevd det, selv om jeg bor i groruddalen.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #42 Skrevet 18. desember 2013 Ja, flere ganger, både i Norge og utlandet. Regjeringen og norske regler driver omvendt rasisme hver eneste dag. Det er SÅ mye enklere for de som ikke er etnisk norske å få penger og hjelp. Ikke akkurat rettferdig? Anonymous poster hash: b0e81...c64
Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #43 Skrevet 18. desember 2013 Ja, flere ganger, både i Norge og utlandet. Regjeringen og norske regler driver omvendt rasisme hver eneste dag. Det er SÅ mye enklere for de som ikke er etnisk norske å få penger og hjelp. Ikke akkurat rettferdig? Anonymous poster hash: b0e81...c64 På hvilken måte er det enklere for de som er ikke etnisk norske å få hjelp?
Januars lykkeliten Skrevet 18. desember 2013 #44 Skrevet 18. desember 2013 Ja, flere ganger, både i Norge og utlandet. Regjeringen og norske regler driver omvendt rasisme hver eneste dag. Det er SÅ mye enklere for de som ikke er etnisk norske å få penger og hjelp. Ikke akkurat rettferdig? Anonymous poster hash: b0e81...c64 På hvilken måte er det enklere for de som er ikke etnisk norske å få hjelp? Det lurer jeg også på.
Gjest Bjørketreet Skrevet 18. desember 2013 #45 Skrevet 18. desember 2013 Har aldri opplevd rasisme nei Har opplevd kjipe fordommer og misforståelser i utlandet, men det har ikke hatt noe med hudfargen min å gjøre. Bare det at jeg har vært norsk - som virket som selve definisjonen på bortskjemt, pompøs, riking for mange (Men selv om jeg selv tar sterk avstand fra de karaktertrekkene, så er det jo det vi er på verdensbasis uansett)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #46 Skrevet 18. desember 2013 Jeg vet også om flere som i sin unge voksen periode og hvor de boddde alene og økonomien var stram par ganger og søkte om hjelp på nav til en regning fikk mye mer pes enn venner/ bekjente av de som var innvandrere. Virker som mamge ikke torde herse og si nei til de. Har selv sittet på møtet i nav ( og nei aldri vært naver) hvor ett par afrikanere flere ganger bare har kommet inn på møtet. Privat møte ( dør lukket og opptatt skilt..) de har kommet og krevd penger, vært hissige og oppført seg utrolig frekt og dårlig. Mange er redd disse. Sånn kan vi ikke ha det i Norge. Trussel om vold og drap til ansatte fordi de ikke får det som de vil. Forøvrig noen som utfører dette så trusselen er alvorlig. Vet også om utlendinger som har truet sensor på oppkjøring til å få godkjent etter å ha stryki flere ganger for de kan faktisk ikke kjøre godt nok. Par av dem researcha sensorens familie og trua han med at barna hans skulle taes om han ikke besto. Dette foregår og det er helt for jævlig så dropp det Jallow. Faen meg mye dritt der ute. Anonymous poster hash: 0469f...41e
Jallow B Skrevet 18. desember 2013 #47 Skrevet 18. desember 2013 Men kjære anonym..er dette represantivt for innvandrere, mener du? Trusler og uhøflighet? Jeg ser ennå ikke noen tegn på "innvandrere får mer enn etnisk norske", det jeg ser er historier om idioter. Jeg vet om finnmarkinger som julte opp sensor på kjøreskolen fordi han strøyk to ganger. Representerer de da nordlendinger?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2013 #48 Skrevet 18. desember 2013 Syns det er fryktelig respektløs av folk her inne å snakke om at hvite ikke kan utsettes for rasisme. At det da magisk er "omvendt rasisme". Rasisme er rasisme! Og ja, selv hvite i Norge kan oppleve det! Barna mine opplever det hver eneste dag. Ikke like ille som da jeg bodde i Sør-Afrika, men den er der! Anonymous poster hash: 0318c...ea4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå