Gå til innhold

Må ha nye briller og er visst jobben som skal dekke en del

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette?

Brillebutikken sa at jobben min måtte dekke en viss % av innfatningen og hele summen av glassene. 

Dette fordi det er pga. arbeidet mitt foran datamaskin hele dagen som har forverret synet mitt såpass mye at jeg må bytte ut brillene jeg kjøpte for 11 mnd. siden.

Noen som har vært borti slik før? Hvordan fungerer det? Legger jeg ut og får tilbakebetalt fra jobben?

Anonymous poster hash: 611d8...3e1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er feil at jobben må dekke hele summen for glass. Det kan være avvik i hva du og optiker mener du må ha og det jobben mener du må ha. Jobben skal dekke det billigste alternativ, jobben kan også kreve at brillene hører hjemme kun på arbeidsplassen.

Hør med jobben om de har avtale med en optiker, og bruk da denne butikken, det vil i de fleste tilfeller være mest lønnsomt for deg ifh til egenandel. Men pass da på å få med rekvisisjon fra jobb om butikken skal sende faktura.

Skrevet

Rekvisjon fikk jeg med som jeg skal levere på jobben i morgen. Vet at jobben har hatt avtale med den butikken tidligere i alle fall

Skrevet

Du skal ha noe er kaller terminalbriller.

Det er forskjellig praksis fra sted til sted.

De dekker som regel glass og innfatning til et gitt beløp. De dekker altså ikke designer briller. La si de dekker inntil 700,- og du må selv betale overskytende.

Som regel har arbeidsgiver avtale med en brillekjede.

Anonymous poster hash: 18a56...6d0

Skrevet

Ok. Skal velge billigste jeg kan få uansett for gidder ikke betale dyre dommer for nye briller når jeg kjøpte briller til 5000 for 11 mnd. siden

Skrevet

Kan du ikke bare bytte glassene i brillene da, det blir vel det billigste uansett!

Skrevet

Ok. Skal velge billigste jeg kan få uansett for gidder ikke betale dyre dommer for nye briller når jeg kjøpte briller til 5000 for 11 mnd. siden

Da dekker nok jobben alt.

Om du må legge ut eller om de sender regning må du spørre sjefen om. Det er ikke godt å si.

Det blir mer og mer normalt at den ansatte legger ut for slike ting dog.

Anonymous poster hash: 18a56...6d0

Skrevet

Du kan bytte ut glassene i innfatningen du har også, så sparer du en del penger.

Det er ingen klare regler på hva arbeidsgiver skal dekke, arbeidsmiljøloven sa tidligere at "arbeidsgiver er pliktig til å dekke en brille hvis man har behov for en annen brille ved bruk av pc enn den man bruker i det daglige", nå husker jeg ikke nøyaktig hva den sier, men den er enda mer diffus. Arbeidsgivere tolker dette forskjellig. Noen sier at de dekker en viss sum, andre dekker glassene og et bestemt beløp på innfatningen, andre igjen dekker alt så lenge man er fornuftig på innfatningen. Jo større bedrift, jo strengere og mer nøyaktige regler er min erfaring. Stort sett må du legge ut penger selv for så å få penger tilbake fra arbeidsgiveren. Pass på hvis arbeidsplassen din har en avtale med optikeren du går til, at du får de rabattene du skal ha (det er jo for å få rabatt arbeidsplassen har en avtale).

Anonymous poster hash: 859dc...951

Skrevet

Takk for svar :) 

Kan ikke bytte ut glassene da jeg må bruke disse til vanlig mens de nye må jeg bruke når jeg sitter foran pc eller tv. Tungvint -.-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...