Gå til innhold

Barnehagen lager klasseskille :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en stor basebarnehage, med ca 180 barn.

Tidligere har barna byttet baser etterhvert som dem har blitt eldre, slik som gjøres i avdelings-barnehager. 

Dette syntes de ble veldig kaotisk for barna, og har nå bestemt at alle barn blir på sin base med sine faste voksne ut bhg-livet. Noe som i og forseg høres veldig bra ut. 

Men dette betyr også at deler av basen er førskolebarn. Alle barn som blir fem inne utgangen av 2013 er da førskolebarn med klubb en dag i uka.

Nå har det blitt sånn at førskolebarna har begynt å erte de andre på basen. De føler seg bedre, og vil ikke leke med 4-åringene lenger. 

Min datter (som blir 5 i januar) har nå mistet sine to bestevenninner til førskoleklubben, og nesten alle barna erter henne (og de andre barna), kaller de tygge ting, tegner stygge tegninger som de gir til 4-åringene osv. 

Vanskelig det her, for i utgangspunktet er det jo en god tanke,og dette er jo helt nytt. Jeg har tatt opp erte-problemet med bhg, men de sier bare det går seg til.

Heldigvis flytter vi n over nyttår,  men det er fryktelig synd at jenta mi som alltid har elsket bhg, nå gleder seg til å slutte pga sine tidligere venninner. Som hun har hengt i tykt og tynt med i 2år nå. Også får jeg vondt av de andre 4-åringene som må fortsette i dette kaoset. 

Men bhg bryr seg foreløpig ikke, og siden vi uansett skal flytte vet jeg ikke hvor mye jeg burde pushe på dette.. 

Innspill?

Anonymous poster hash: 5486d...421
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At noen søker barna sine inn i en basebarnehage er for meg helt uforståelig. Svenskene forkastet denne grusomme oppbevaringsmåten av barna allerede på 90-tallet, og det er en grunn til det. Bytt barnehage!

Anonymous poster hash: b4355...6ec

Skrevet

Dette må jo de voksne ta tak i barnehagen. I barnehagen hos oss er det to avd for småbarn og to fot store barn. Det er ikke egen base/avd for førskolebarn. Ingen problemer slik du beskriver der. Mitt førskolebarn er gjerne inne med småbarna og hjelper de voksne der (hjelp og hjelp.....) og min 3 åring leker ofte med barn som går på førskole.. Er enig med personalet. De går seg til. Blir mer klasseskille om førskolebarna skal

ha en helt egen base..

Anonymous poster hash: b2ae7...b3f

Skrevet

Trodde det var vanlig å ha førskole grupper i bhg jeg. De skal jo forberedes til skolestart.

Anonymous poster hash: 17844...ec2

Skrevet

I vår barnehage har også førskolegruppa egen gruppe på avdelingen. De gjør egne ting, har fast turdag og har et litt annet opplegg enn resten av barna. Trodde det var ganske vanlig at forskolebarna hadde eget opplegg som en forberedelse til skolestart.

Anonymous poster hash: 01cdc...4fc
Skrevet

At noen søker barna sine inn i en basebarnehage er for meg helt uforståelig. Svenskene forkastet denne grusomme oppbevaringsmåten av barna allerede på 90-tallet, og det er en grunn til det. Bytt barnehage!

Anonymous poster hash: b4355...6ec

Jeg er helt enig, og har ikke søkt barna inn i noe basebhg, men har tatt til takke med bhg-plassen vi fikk. Dette er mye av grunnen til at vi flytter.

Men nå er jo ikke det saken handler om i dette innlegget.

Skrevet

Det er vanlig at førskolebarna har egen gruppe 1-2 dager i uken. Dette er ikke klasseskille, men rett og slett forberedesle til skolestart.

Når det er sagt, er det ikke greit at de eldste barna erter de mindre. Dette bør bhg ta tak i.

Skrevet

Tidligere har alle barna oppe vært førskolebarn, og barna har gledet seg til å komme opp. Nå som det er førskolebarn litt overalt har det blitt problemer.

Jeg vet dette er normalt i mindre bhg, men nå byr det altså på problemer i denne bhg, nå som de har endra systemet de tidligere hadde:(

Skrevet

Dette er da normalt? Å ha slike førskolegrupper.... Alle mine barn har hatt det, og ja... det er sårt når noen av vennene er året eldre og kommer på gruppen før de andre. Men slik er det :)

Skrevet

Tror du og jeg har en litt forskjellig definisjon på klasseskille, trodde det kom et innlegg om dyre klær mot billige klær eller noe sånt jeg....

Men til det du spør om, jeg tror alle barnehager har førskolegruppe altså. Mine barn går i en avdelingsbarnehage, to avdelinger med 0-3 år (9 barn på hver avdeling) og to avdelinger med 3-6 år (18 barn på hver av disse avdelingene). Barnehagens førskolegruppe samles hver torsdag og da med alle førskolebarna fra begge de to store avdelingene, de har egne aktiviteter, egne turer og forbereder seg til skolestart med besøk på skolene osv.

Om det er mobbing og utestening i barnehagen er jo dette noe de ansatte må ta tak i, sånn skal det overhodet ikke være. Å slutte med førskolegrupper er nok ikke aktuelt, men det finnes mange måter å ta tak i dette på, synes absolutt du skal ta det opp med personalet igjen. Jeg har selv en 2009-unge som blir 5 år i februar, hun går ikke i førskolegruppen i år, men har sine to beste venner i den gruppen, det går helt fint...

Anonymous poster hash: 89023...4d9
Skrevet

Det er vel helt vanlig å ha førskolegrupper, selv i "vanlige" barnehager. At barnehagen har problemer med erting, må de jo ta tak i uavhengig av førskolegruppe. Førskolebarna må jo forberedes til skolestart, og en vakker dag er det jenta di sin tur. :)

Skrevet

Det er ikke det som er klasseskille så du burde bruke et annet ord:)

Men det er nok vanlig med sånne grupper. Og jenter har dessverre holdt på sånn i alle år, det er sånn vi fungerer.

Anonymous poster hash: 7e272...cb5

Skrevet

Misforstå meg rett her, men det er ikke selve førskolegruppa jeg reagerer på. Men disse endringene og ertingen som har oppstått som følge av det.

Skrevet

I vår barnehage har også førskolegruppa egen gruppe på avdelingen. De gjør egne ting, har fast turdag og har et litt annet opplegg enn resten av barna. Trodde det var ganske vanlig at forskolebarna hadde eget opplegg som en forberedelse til skolestart.

Anonymous poster hash: 01cdc...4fc

Samme her. Helt vanlig. Bhg gjør derimot en dårlig jobb om de lar slike holdninger utvikle seg. Hadde klaget til ped.leder og styrer snarest, og bedt de ta tak i ukulturen.

Anonymous poster hash: ea98d...1cc

Gjest Julia1984
Skrevet

I de barnehagene mine barn har gått i har det vært førskolegrupper. Heldigvis!!!

Skrevet

Dette handler jo ikke om klasseskille. På vår bhg er de delt inn i grupper på tvers av avdelingene etter alder. Men det er kanskje litt annerledes siden det er helt nytt?

De burde jo ha klubber for de andre alderstrinnene også, da, så ble det kanskje ikke så urettferdig?

Skrevet

Barnehagen er plikta til å ha førskolegruppe for barna som skal på skolen året etter. I følge rammeplanen skal førskolebarna, altså 5åringene forbredes til skolen.

Ped.leder!

Anonymous poster hash: 9ef82...50c

Skrevet

I våres barnehage har de laget en ny vri i år. Den dagen 5-åringene har førskolegruppe, kjører de i tillegg egne grupper for 4-åringene og 3-åringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...