Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Leser at eggene deler seg etter uttak, og at de kan være 6 delte osv. skjønner ikke hva dette betyr? Er det bra at eggene deler seg flere ganger? Hvorfor? Hvis ett egg deler seg så mange ganger, setter man bare inn en del av ett delt egg? Hilsen forvirret nybegynner;-) Anonymous poster hash: e8c87...49a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Hei! Egget har blitt befruktet av en sæd-celle. Og da ønsker man jo at det deler seg Siden mange befruktede egg går til grunne helt naturlig, kan det være en fordel å observere de på labben lenger slik at man se bedre hvem som går videre. De deler seg ved en ca fast frekvens de 4 første dagene. På dag 5 er det en blastocytt, dvs en celleklump. Noen mener det er bedre sjangser at det befruktede egget deler seg på lab over flere dager, andre mener at livmor er det beste stedet og at det befruktede egget hører hjemme der allerede fra dag 2. Og man setter in hele "klumpen" PS. Du finner sikkert mye info på Google! Anonymous poster hash: 67157...989
Småen100 Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Hehe.. Skjønner du er forvirret. Enkelt og greit er det fordi en ferdig baby består av milliarder av celler, mens egget bare er en celle. Så for å få en ferdig baby ut av en eggcelle må den dele seg milliarder av ganger. Når egget blir befruktet består det av to celler, deretter dobler det seg igjen igjen. På dag 4 heter det morula og er en celleklump det man ikke lenger kan telle hvor mange ganger det har delt seg. Jeg fikk satt inn en morula i går. På dag 5 heter den blastocyst og er en enda større celleklump. Det finnes mye forskning rundt på hvilket tidspunkt det er best for egget å bli satt inn i livmoren. Under naturlig befruktning vil jo ikke egget nå livmoren før flere dager etter begruktnjng fordi det vandrer nedover egglederne. Så noen mener det er best å vente til egget er en morula eller blastocyst. I tillegg kan man jo da følge egget i laboratoriet og se hvilke som klarer seg til blastocyster. Jeg hadde f.eks 5 egg som begynte å dele seg og på dag 3 var alle av bra kvalitet. På dag 4 var det imidlertid bare ett som var helt supert og ble satt inn. De andre ble destruert. Hvis jeg hadde satt inn på dag 3 kunne jeg jo ha fått et av de andre som ikke ville klare seg, og i verste fall måtte gjennom 4 fryseforsøk før jeg fikk dette ene gode egget inn Det er litt forskjellig hvordan klinikkene gjør dette. Håper du ble litt klokere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå