Gå til innhold

Hva er det med voksne damer og hest/hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg gidder kaste bort energi på det. Er du mottakelig for å skjønne det?

Du er tydeligvis en av de og følte deg truffet. Har flere av disse i min vennegjeng og etter en helg på hundestevne så kan jeg virkelig ikke forstå at de gidder dette nesten hver helg. Kjipt for hundene også. Kan ikke se foemeg min hund stå i et slikt bur helg etter helg.

H.i

Anonymous poster hash: 49c5e...5c2

Neida, jeg føler meg ikke truffet. Har ikke lenger tid eller energi til å reise på agilitystevner hver helg.

Men tonen i inlegget ditt fikk meg til å føle at du egentlig ikke er så interessert i å forsøke å forstå, men heller få frem dine negative holdninger til noe som du kanskje egentlig ikke vet så mye om. Og akkurat i dag lot jeg meg provosere litt av det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke er så fan av disse hundekonkuransene er fordi har opplevd flere ganger at bikkjene driter på banen. Venninna mi som driver med agylity sier at desverre er det mange som ikke tar seg tid til å lufte hundene skikkelig gjennom helgen da de er mest opptatt av å trene.

Hun innrømmer selv at det ofte går i glemmeboken. Disse hundene jeg vet om blir sjeldent sosialisert og er alltid i bur hjemme. Som de sier, dette er konkuransehunder ikke kosehunder. Trist :( h.i

Ano

Venninna mi har drevet med agylity i 15 år og sier at dette er et stort problem. Jeg så det sist i november og jeg er med å ser på henne kanskje fire ganger i året og har sett det mange ganger allerede.

Tanta til samboeren min har en haug med utstillingshunder som bor i buret. Syns det er ille. Hun går aldri tur med de. Så når vi skulle passe huset hennes en helg så gikk vi tur med hele gjengen. Fikk så vondt av de for de står plassert i kjelleren i hvert sitt bur.

H.i

Disse påstandene vil jeg påstå er bullshit (at det hender; ja, at det er et stort problem; absolutt bullshit)

For øvrig synes jeg det sier mer om venninna di enn noe annet.

Det samme går for tanta til samboeren din.

Det vil alltid finnes hundeeiere som ikke burde hatt hund, akkurat som det finnes foreldre som aldri skulle hatt barn.

Skrevet

Ja fy, tenk å ha en genuin entusiasme i voksen alder.

Ja det er greit nok det. Men når det kun gleder en person i familien så synes jeg kanskje ikke det er fullt så genuint lenger.

H.i

Eh, vet du hva genuin betyr?
Ja det vet jeg. Det betyr ekte. Noe jeg mener det ikke er når det er en hobby som går utover familien. H.i

Du mener du kan redefinere termer i språket etter forgodtbefinnende? Eller at du faktisk kan avgjøre om folks interesser er ekte? Og i så fall, hvorfor tror du de gidder å opprettholde fiksjonen om at de har denne interessen?

Hvor lang tid brukte du på å tenke ut dette svaret da? :) Jeg mener interessen er i mange situasjoner egoitisk og lite gjennomtenkt. Hvor ekte det føles for vedkommende får så være, men for andre rundt virker det ikke spesielt gjennomtenkt.

H.i

Tar sånt tid for deg? Så rart det må være.

Skrevet

lol

Skrevet

Jeg er en av de som har hunder. Jeg har til og med to. 

Er ikke noe særlig på utstilling eller stevner, men vi koser oss mye i hverdagen.

Hundene er familiemedlemmer, og de blir hensyntatt på sine behov. Dvs de er aldri i bur, de får tur i skogen hver dag, de får trening ellers (lydighet eller annet), og de er hele tiden med familien. De har et godt liv, sånn som resten av familien har.

Når det gjelder at voksne damer driver med hest og/eller hund, så er det vel ofte fordi de har holdt på med det i oppveksten, og har funnet ut at det er givende og verdifullt for dem. Andre damer har andre hobbier, som f.eks strikking eller scrapping. Et eller annet å holde på med er da bare bra?

Skrevet

Har du hatt dyr selv HI? Høres ikke sånn ut iallfall. Det er en passion som alt annet vil jeg tro, jeg selv kan ikke skjønne folk som shopper til de sprekker og legger igjen masse penger hos frisøren, fikser på negler og hud og alt mulig.

Noen er opptatt av dyr, noen av frislutsliv, noen av å shoppe, noen maler, noen bruker alle pengene på gambling..you name it!

Vil forresten si at de som er så driver med utstilling av hunder(og hester) er vel de som tar best vare på dyrene sine fordi de er genuint intresserte. Værre med den elghunden som får noen lufteturer hver høst under jakta og resten av året står fast ute..

Anonymous poster hash: 34e9c...923

HaHa, unnskyld altså... Men sånn er det IKKE! Du ville blitt overraska over hvor mange av disse dyra som kun blir stelt opp og dolla til før show og ikke gjort en dritt med omtrent ellers. Jeg ville heller vært en elghund for å si det sånn! 

Ellers skjønner jeg ikke problemet til TS og jeg lurer litt på hvor du har vært hen? For når jeg har hatt med unger eller sett andre hatt med unger i stallen har de vært overlykkelige over å få stelle dyra :) 

Skrevet

Jeg er vel en av de som reagerer i det stille på mennesker som har altoppslukende hobbyer. Spesielt når det etter mitt syn ikke er forenlig med familien de har skaffet seg. Men dette gjelder ikke bare de som driver med hund eller hest. Det kan være fisking, ski, klatring, scrapbooking, baking eller hva som helst. Jeg tenker at om man har en hobby som en livsstil så bør man ente velge bort å få barn eller endre livsstil slik at det kun er en hobby.

Skrevet

lol

Sug lut. Du var pop for sånn ca 8 år siden. Nå er du bare gammel og tverr :) på tide å innse det :)

H.i

Skrevet

Er det ikke greit at vi er forskjellige da? Jeg bruker mye tid i stallen, det er mange som har unger "på slep", men det er sjelden ungene er sure. De ungene jeg opplever "på slep"i stallen liker seg der. Disse ungene er med i et fellesskap av barn, ungdom og voksne som samles om den felles interesse. I stallen hos oss er det ingen som drar med seg unger som ikke ønsker å være der.

Hva bruker du selv fritiden din på Hi?

Anonymous poster hash: a486d...3fd

Er ute i fri skog og mark med hund og barn. Hvertfall ikke stuet inne på et lokale med hunden i buret og barna plassert på en campingstol med hvert sitt nettbrett.

H.i

Stakkars barna dine som blir dratt slept motvillig med ut i skog og mark med hund

For de som har litt vondt for det: setningen over er ironi, som spiller på at Hi mener at det er synd i barn som dras med i stallen, mens det tydeligvis er greit å dra de med i skog og mark med hund.Dermed kan Hi lett tolkes dithen at det er greit å dra med ungene på det man selv har interesse for,så lenge man har interesse for det samme som Hi har interesse for...

Selv tror jeg barn har godt av å være med både ut i skog og mark og i stallen.

(hundeutstillinger har jeg lite erfaring med, så det velger jeg å ikke uttale meg om)

Anonymous poster hash: a486d...3fd

De er med når de ønsker det. Ellers finner vi på andre ting også. Dessuten er de mye med venner :)

Jeg kunne hvertfall aldri tvunget de til å dyrke min hobby nesten hver helg året rundt. Ser fler av barna til mine venner synes det er gørr kjedelig. Manfe av de har både hest og hundestevner langt oppi halsen. Er de jeg sikter til.

H.i

Skrevet

Tanta til samboeren min har en haug med utstillingshunder som bor i buret. Syns det er ille. Hun går aldri tur med de. Så når vi skulle passe huset hennes en helg så gikk vi tur med hele gjengen. Fikk så vondt av de for de står plassert i kjelleren i hvert sitt bur.

H.i

Du vet at dyrene ikke får det stellet de trenger, men å melde fra er tydeligvis helt uaktuelt?

Er det bedre å sladre enn å ta tak i ting i din verden?

(Og jeg har hverken hund eller hest, men reagerer på tonen i innleggene dine)

Skrevet

HI, hvis det er sant at familiemedlemmet ditt behandler hundene sine på den måten har du plikt til å melde fra til Mattilsynet. Det er straffbart å ikke melde fra om dyremishandling. Lykke til med meldinga:)

Anonymous poster hash: 444b4...45d

Skrevet

Vet ikke om jeg gidder kaste bort energi på det. Er du mottakelig for å skjønne det?

Du er tydeligvis en av de og følte deg truffet. Har flere av disse i min vennegjeng og etter en helg på hundestevne så kan jeg virkelig ikke forstå at de gidder dette nesten hver helg. Kjipt for hundene også. Kan ikke se foemeg min hund stå i et slikt bur helg etter helg.

H.i

Neida, jeg føler meg ikke truffet. Har ikke lenger tid eller energi til å reise på agilitystevner hver helg.

Men tonen i inlegget ditt fikk meg til å føle at du egentlig ikke er så interessert i å forsøke å forstå, men heller få frem dine negative holdninger til noe som du kanskje egentlig ikke vet så mye om. Og akkurat i dag lot jeg meg provosere litt av det :)

Du har sikkert ikke tid fordi du nå prioriterer barna dine regner jeg med. Jeg sikter jo til de mødrene vsom drasser ungene rundt nesten hver helg for at de skal få tilfredsstilt sin egen hobby.

H.i

Skrevet

HI, hvis det er sant at familiemedlemmet ditt behandler hundene sine på den måten har du plikt til å melde fra til Mattilsynet. Det er straffbart å ikke melde fra om dyremishandling. Lykke til med meldinga:)

Tusen takk :)

H.i

Skrevet

H.i

Du vet at dyrene ikke får det stellet de trenger, men å melde fra er tydeligvis helt uaktuelt?

Hvor får du det fra at jeg sladrer? Alle mine hobbyfrelste venner vet hva jeg mener om livsstilen deres da de har spurt meg om min mening.

H.i

Skrevet

lol

Sug lut. Du var pop for sånn ca 8 år siden. Nå er du bare gammel og tverr :) på tide å innse det :)

H.i

Apropos hva?

Skrevet

Tusen takk :)

H.i

Betyr det at du har tenkt å melde henne for dyremishandling - eller har du tenkt å fortsette å se på at hun fortsetter det - og gjøre det mulig for henne ved å passe hundene hennes en gang i blant?

Anonymous poster hash: 23653...702

Skrevet

Har du hatt dyr selv HI? Høres ikke sånn ut iallfall. Det er en passion som alt annet vil jeg tro, jeg selv kan ikke skjønne folk som shopper til de sprekker og legger igjen masse penger hos frisøren, fikser på negler og hud og alt mulig.

Noen er opptatt av dyr, noen av frislutsliv, noen av å shoppe, noen maler, noen bruker alle pengene på gambling..you name it!

Vil forresten si at de som er så driver med utstilling av hunder(og hester) er vel de som tar best vare på dyrene sine fordi de er genuint intresserte. Værre med den elghunden som får noen lufteturer hver høst under jakta og resten av året står fast ute..

HaHa, unnskyld altså... Men sånn er det IKKE! Du ville blitt overraska over hvor mange av disse dyra som kun blir stelt opp og dolla til før show og ikke gjort en dritt med omtrent ellers. Jeg ville heller vært en elghund for å si det sånn!

Ellers skjønner jeg ikke problemet til TS og jeg lurer litt på hvor du har vært hen? For når jeg har hatt med unger eller sett andre hatt med unger i stallen har de vært overlykkelige over å få stelle dyra :)

Jeg tipper ungene dine ikke ville vært i stallen hver helg med mindre de hadde hest som stor interesse. Det er poenget her. Mødre som drar med ungene på sine hobbyer hele tiden. Barna er ikke interessert og vil heller leke med venner, spille fotball/håndball cup, gå i bursdag osv.

H.i

Skrevet

lol

H.i

Apropos hva?

Er jeg så spennende at du ikke klarer å gi slipp? :) Det er luten slik vi kjenner henne :)

H.i

Skrevet

lol

H.i

Apropos hva?

Er jeg så spennende at du ikke klarer å gi slipp? :) Det er luten slik vi kjenner henne :)

H.i

Nei, spennende er du ikke.

Skrevet

Jeg spør igjen, HI - har du tenkt å gjøre noe med at tanta til samboeren din mishandler hundene sine??

Anonymous poster hash: 23653...702
Skrevet (endret)

H.i

Hvor får du det fra at jeg sladrer? Alle mine hobbyfrelste venner vet hva jeg mener om livsstilen deres da de har spurt meg om min mening.

H.i

Har de spurt deg om din mening om deres livsstil? Jøss :o

Jeg etterlyser også svar på hva du har gjort mtp de hundene som lever livene sine i bur?

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

Jeg har holdt på med hest hele livet, fra jeg var 5 år. Det er ikke en hobby, det er en livsstil. Ved å velge et liv med meg har min samboer også valgt et liv med hest. Enkelte har det bare i blodet. Jeg har prøvd å være uten hest i perioder, i forbindelse med fødsler og permisjoner - det fungerer fryktelig dårlig for meg. Hest er min avkobling, ingenting er så helsefremmende som en tur i stallen... De gir så utrolig mye! :) Nå har samboeren endelig begynt å planlegge stall på tomten vår, jeg kan nesten ikke vente. Å vokse opp med hest gir mestringsfølelse, ansvarsbevissthet, et tillitsforhold mellom hest og eier - mange gode verdier som jeg også unner barna mine å vokse opp med.

Vi har også hund, og han er ikke bare en hund, han er en av familien på lik linje med oss andre.

Noen er dyremennesker og noen er det ikke - fra mitt perspektiv går man glipp av noe dyrebart her i livet om man velger å leve uten.Anonymous poster hash: a6301...204

Kjente jeg ble helt varm om hjertet av å lese dette :) Kunne ikke vært mer enig, riktignok har jeg ikke lenger hest og hund. Men en dag...

Gjest Bjørketreet
Skrevet (endret)

Alle familier jeg kjenner med hest og hund(som brukes i konkurranser og slikt) har det nærmest som livsstil - sammen. Skikkelige hundefamilier/hestefamilier. Så jeg vet ikke hvem disse egoistiske foreldrene du sikter til er, eller hvor mange det er av de...

Jeg synes det er en sosial greie også da, å drive med hest eller hund. Det er nesten så det kan sammenlignes med fisking, hvor man gjør noe sammen med foreldrene sine. Kanskje man etterhvert kommer i en alder hvor det ikke er særlig kult å dra på fisketur med pappa, men men. Skal pappaen bytte til en mer ''genuin'' hobby da? :P

Jeg vil også legge til at de fleste som har hunder på agility passer svært godt på hundene sine :) For at det skal nytte å vinne i det hele tatt så hunden trenes, både fysisk og psykisk, og hundene elsker det. Her har du hunder som virkelig får stimulert sansene sine, de tas på områder de kan løpe fritt, de får utfordringer og eierne er med på leken. 

Et av problemene med hunder som plutselig biter og viser merkelig atferd er at de er understimulert. (fysisk og psykisk, ingen utfordringer og ikke sjanse til å løpe fra seg)

Men dette er hva jeg har inntrykk av, og hva jeg vet utifra de jeg kjenner.

Endret av Bjørketreet
Skrevet

Jeg tipper ungene dine ikke ville vært i stallen hver helg med mindre de hadde hest som stor interesse. Det er poenget her. Mødre som drar med ungene på sine hobbyer hele tiden. Barna er ikke interessert og vil heller leke med venner, spille fotball/håndball cup, gå i bursdag osv.

H.i

Men da burde du skrevet det i hovedinnlegget ;) Det er ikke mine unger det er snakk om, men jeg har ofte med meg andres barn. Mitt kommer ikke helt enda! Og hu kommer nok til å få det inn med morsmelka for å si det sånn, til og med vogn er valgt ut med tanke på min (og farens) hobby... Selvfølgelig passer det utrolig dårlig for oss hvis ungen vår finner ut at hu vil spille i korps, men kommer ikke til å nekte for det. Sjansen er derimot liten, for jeg har et ess i ermet som jeg VET at hjelper når det kommer til barns interesse for det foreldrene driver med. 

Esset for min del er hesten min! Hu elsker unger og jeg er 100 % trygg på henne rundt barn! Små unger rir henne alene og kan pusse og stelle med hu en evighet uten at hu blir lei. Jeg vet om foreldre som har vært oppgitte fordi ungene dems er uinteressert, men om ungene får beskjed om at hesten er farlig og at de må holde seg unna blir de ikke interessert - Enkelt og greit! 

Så jeg er helt enig i at man ikke skal drasse med seg unger på utstilling (hvertfall ikke hver helg, alle har godt av å gjøre noe de ikke vil iblant) og la de bare sitte der. Da burde foreldrene tenke litt lenger og for eksempel gi barna en hund som er "dems" som er deres ansvar og som de får stille i Barn og Hund klasser for eksempel :)

Skrevet

Trodde det hørte med til pikedrømmen? Voksne damer som bruker all sin fritid i stallen. Gjerne med flere sure unger på slep. Alt handler om hesten når man kommer i prat. Går det ann å bli så opphengt i et dyr? Har møtt gale hundedamer også. Bruker en haug av tid og penger på disse hundestevnene hvor de stakkars dyra får vise seg frem eller løpe på banen i gå sekunder før de blir stua bort i buret resten av dagen.

Kan noen forklare meg dette for jeg er tydeligvis for dum til å skjønne noe av dette.

Er vel ikke så vanskelig å skjønne at folk har interesser på fritiden. Om det er hest, hund, ski, motorcross, mote eller noe annet.. Jeg orker ikke tenke på hva andre egentlig bruker tiden sin på, har nok med meg selv.

Anonymous poster hash: 784fa...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...