Gå til innhold

Bytte barnehage ved 2-3 års alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til min hjemplass plass neste år, å må da bytte barnehage for sønnen vår. Han vil da være 2 år og 8 mnd i august. Er det noen som har gjort det og hva er opplevelsene deres ut av det? Jeg kjenner jeg gruer meg.. Han brukte litt tid på å bli trygg, å har 60% plass. Hjemme med meg to dager i uken.

Hvordan kan vi forbrede han best mulig på dette? Kommer til å søke 80-100% plass, men kommer til å ha han hjemme noen dager i uken så lenge det fungerer for han. Når burde vi ta han ut av barnehagen han går i nå? 

Håper på noen oppløftende ord..  :sukk: 

Anonymous poster hash: 2070c...dd1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk kjempebra! Hun var 2.5 år når vi flyttet. Innen samme kommune, men en annen barnehage uten noen hun kjente fra før.

Hun er en ganske så utadvent jente så hun begynte å leke med de andre barna fra første dag. Gikk over all forventning. Ingen inkjøringsproblemer og startet rett på 100% :-)

Skrevet

Eldste vår har skifta barnehage to ganger. Hun gikk i en barnehage da hun var 1 år og gikk der i 10 mnd, og bytta barnehage der hun gikk fra hun var 2 år og gikk der i 4 mnd. Etter dette var hun hjemme med meg over et halvt år, før hun begynte i nåværende barnehage da hun fylte 3 år. Har opplevd alle skiftene fint. Første gangen, da hun var 2 år, snakka vi om at hun skulle begynne i en annen barnehage, og snakket litt om at hun skulle være der med ungene osv. Andre gangen hadde hun vært hjemme med meg i over et halvt år, så det var godt for alle da hun begynte i barnehage igjen. Hun fant fort tonen med noen andre jenter, og de voksne tok seg veldig godt av henne. Hun er av den stille, sjenerte typen, men fungerer veldig godt i barnehage. Har gått i siste barnehagen siden høsten for 2 år siden og går siste året i barnehagen nå.

Konklusjon: Går nok helt fint. Bare å ha god kommunikasjon med de voksne :)

Anonymous poster hash: 458e6...f62
Skrevet

Tusen hjertelig takk for beroligende svar! Dette lettet litt for meg. Godt å høre det gikk bra for barna deres:) Får se litt hvordan vi gjør det mtp på når jeg skal ta han ut av nåværende barnehage, vi må vel være på plass på nytt sted innen august. Skal sørge for god kommunikasjon med de ansatte, har det nå der hvor han går, å det er så godt å vite at han blir tatt godt vare på.

Skal prøve å forbrede han mot sommeren da, eller kanskje før. Håper dette går bra. 

Skrevet

Det gikk helt fint med min som var 2 år og 3 mnd også:)

Og jeg gruet meg siden første tilvenning i barnehage var vanskelig.

Det går sikkert kjempefint:)

Anonymous poster hash: 8828e...270

Skrevet

Det gikk helt fint med min som var 2 år og 3 mnd også :)

Og jeg gruet meg siden første tilvenning i barnehage var vanskelig.

Det går sikkert kjempefint:)

Anonymous poster hash: 8828e...270

Det er bra!  :) Nå har jeg litt tid å grue meg på,hehe,  så håper det går over å at alt går bra  :)

Skrevet

Vi byttet etter sommerferien, så hun hadde 4 ukers pause. 3 år, og alt har gått kjempebra! jeg gruet meg veldig, men så raskt at hun fant seg til rette.

Skrevet

Det kommer helt an på grunnen du legger fram her inne tenker jeg... Jeg skrev et innlegg om å bytte på vår toåring pga at vi er misfornøyde med bhg, og da var det ikke måte på hvilke traumer vi ville utsette ungen vår for. Nå tror jeg ikke det er SÅ traumatisk, så det går nok fint. Men tilvenningen kan ta litt ekstra tid for en del barn:-)

Anonymous poster hash: 28581...f41
Skrevet

Vår sønn var 3 år og 1 mnd da han byttet bhg. Vi prøvde å forklare i god tid i forveien at han skulle bytte og alt det innebærer, men han skjønte det nok ikke helt. De første månedene var tøffe, han gråt mye og savnet den gamle bhg. Men etter 3 mndr snudde det helt, nå stortrives han i den nye bhg og har sluttet å snakke om den gamle.

Anonymous poster hash: 0a276...a62
Skrevet

Det kommer helt an på grunnen du legger fram her inne tenker jeg... Jeg skrev et innlegg om å bytte på vår toåring pga at vi er misfornøyde med bhg, og da var det ikke måte på hvilke traumer vi ville utsette ungen vår for. Nå tror jeg ikke det er SÅ traumatisk, så det går nok fint. Men tilvenningen kan ta litt ekstra tid for en del barn:-)

Skal man flytte så må man ofte bytte Bhg. Men man bytter ikke fordi man er misfornøyd, ved mindre det er gode grunner og barnet mistrives eller ikke får det h*n trenger. Så da vil jeg tro grunnen til at du skal bytte ikke var spesielt god. Vurderte selv å bytte for et av mine barn pga misnøye og at barnet ble utsatt for ting som overhodet ikke skal skje i en Bhg. Jeg tok kampen med bhg og kommunen. Til slutt ble problemet løst og barnet trives nå veldig godt. Jeg gikk den vanskelige veien, men det var helt klart det beste for mitt barn.

Anonymous poster hash: 9f82e...379

Skrevet

Skal man flytte så må man ofte bytte Bhg. Men man bytter ikke fordi man er misfornøyd, ved mindre det er gode grunner og barnet mistrives eller ikke får det h*n trenger. Så da vil jeg tro grunnen til at du skal bytte ikke var spesielt god. Vurderte selv å bytte for et av mine barn pga misnøye og at barnet ble utsatt for ting som overhodet ikke skal skje i en Bhg. Jeg tok kampen med bhg og kommunen. Til slutt ble problemet løst og barnet trives nå veldig godt. Jeg gikk den vanskelige veien, men det var helt klart det beste for mitt barn.

herrefred...makan til selvopphøyelse skal man lete lenge etter!

Anonymous poster hash: 736a5...d32

Skrevet

Ene min bytta ved nøyaktig 2,5 års alder. Kjente dog noen i den nye barnehagen. Helt uproblematisk! Den lå også mye nærmere hjemmet vårt, og jeg tror barnet merka at hverdagen vår ble enklere, og trivdes med det og å ha kort vei til barnehagen.

Jeg synes det er greiest å bytte barnehage etter sommerferien, om man har mulighet. Så blir det en pause og man går liksom ikke rett fra det gamle kjente til noe helt nytt. Gjerne leke ute i den nye barnehagen i sommerferien!

Anonymous poster hash: 17906...584
Skrevet

herrefred...makan til selvopphøyelse skal man lete lenge etter!

Anonymous poster hash: 736a5...d32

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...