Gå til innhold

Total mangel på bordskikk! Esj! Ekkelt! Spytt ut! Jeg må spy!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en gjeng med unger på besøk som fikk middag i helga. Har opplevd tilsvarende tidligere også. Men allikevel sjokkert!

Barna mine fikk beskjed etterpå at slik får de aldri lov til å oppføre seg hos andre om de får middag der! Aldri! Spurte de om de syntes det var kiselig å spuse middag når noen oppførte seg sånn?

Førsteklassingen min oppsummerte med at man ikke trenger si høyt hva man ikke liker, det kan ligge igjen på fatet og man kan spise mer av det man liker.

Det var sikkert ekstra sjokkerende siden det var fem stykker som sa EKKELT!! Men har som sagt opplecd det før. Barna var i småskole alder alder.

Er dette vanlig oppdragelse? Eller nangel på oppdeagelse. Det er i allefall 7 av mine barns venner dom har joldt på dlik his oss. Det er kun når jeg har servert tomatsuppe, pølser eller grøt det ikke blir esjing eller klager. Kan ikke engang servere grandiosa uten at noen klager fordi jeg ikke har pella av paprikaen.

Vet foreldrene om at ungene sitter sånn med bordet, eller er det kun når de er på besøk hos meg? De satt også å dro føttene opp på stolen slik at knærene stakk opp. Det har jeg sett mange ganger før også.

Det var ikke et koselig måltid vi hadde! Det var ikke noe ulumsk mat vi hadde, veldig barnevennlig trodde jeg.

Anonymous poster hash: 6bdd6...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg skjønner frustrasjonen din. Har selv hatt slike gjester, og prater da med barna mine om det i etterkant. Sånn oppførsel vil jeg ikke få tilbakemeldinger på!

Har mange ganger tenkt om de faktisk oppfører seg slik hjemme, og om de ikke får irettesettelse.. eller om de gjør det borte for å tøffe seg.

Frister ikke å invitere på middag, eller generelt til et måltid rundt bordet.

Også er det jo ikke så lett å ta opp sånt heller.. selv om jeg gjerne ville hørt det, dersom mine oppfører seg slik når de er på besøk!

Anonymous poster hash: f098e...7f4

Skrevet

Mine barn får lov å si i fra om det er noe dem ikke liker av maten jeg lager, helt ok det, da får dem lage seg brødskive om "dagens" ikke faller i smak. Heldigvis spiser dem så si alt, har ikke mye kresene barn men har et tantebarn som er alergisk fra a til å nesten, han både kan ikke spise og er ekstremt kresen, når han er her kan han også finne på å si liker ikke, da er det helt ok for meg det, han får samme beskjed som mine barn: lag deg brødskive.

Min eldste sønn har en kompis som er noe samme som du beskriver, sier i fra om dem ikke likte det. Alltså han sitter ikke å sier høyt æsj eller noe men jeg likte det ikke.

Synes det er helt greit at barn sier i fra om ting jeg, kanskje det å rope ut ekkelt var litt vulgært og noe i hardeste laget. Men alle har jo forskjellige matvaner, alt er smak og behag.

Bedre med barn som tør å si i fra enn som kanskje sitter å dytter inn på å blir dårlig fordi dem ikke våger i si i fra at det der likte jeg ikke.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Haha... Huff.. ... Jeg troor jeg var slik når jeg var liten :ler: Vokste opp i en veldig uhøytidelig familie hvor vi rett og slett ikke eide bordskikk.... Var nok litt mer sjenert enn de du har hatt besøk av, riktignok. Men likevel :P

Skrevet

Datteren min har en venninne som ikke liker annet enn pizza, pølser, hamburger osv. Hun spiser her ofte og da ender hun ofte opp med å kun spise poteter (uten saus for det liker hun ikke) eller ris osv. Aldri grønnsaker, kjøtt, fisk o.l.

Verste av alt så sitter hun med et surt, vrengt tryne under hele måltidet. Hun bruker ofte 1-1, 5 time på å spise f.eks en potet. I det siste har jeg faktisk begynt å rydde av før hun er ferdig for har andre ting å gjøre enn å sitte over 1 time ved bordet å se på at hun spiser smuler om gangen.

Anonymous poster hash: 2c71e...a2f

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Datteren min har en venninne som ikke liker annet enn pizza, pølser, hamburger osv. Hun spiser her ofte og da ender hun ofte opp med å kun spise poteter (uten saus for det liker hun ikke) eller ris osv. Aldri grønnsaker, kjøtt, fisk o.l.

Verste av alt så sitter hun med et surt, vrengt tryne under hele måltidet. Hun bruker ofte 1-1, 5 time på å spise f.eks en potet. I det siste har jeg faktisk begynt å rydde av før hun er ferdig for har andre ting å gjøre enn å sitte over 1 time ved bordet å se på at hun spiser smuler om gangen.

Hun virket jo mer som hun har et lite problem når det kommer til mat da, har ikke så mye med bordskikk og gjøre det :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine unger kan få lov å si at de ikke liker, men de får ikke lov å offe og akke seg, og si æsj. Synes det er uhøflig, både hjemme og borte!

Skrevet

Her hadde de hadde fått en tydelig advarsel, så blitt sendt fra bordet om det gjentok seg. Andres unger eller ikke. Det er bare ikke greit.

Skrevet

Hun virket jo mer som hun har et lite problem når det kommer til mat da, har ikke så mye med bordskikk og gjøre det :)

Hun akker og offer seg når hun ser vi ikke skal ha junkfood. I mine øyne er det dårlig bordskikk. Har vi f.eks pizza spiser hun som en hest og hører ikke loe æsj fra det hjørnet da.

Skrevet

Mine får ikke "erstatningsmat" hvis de ikke liker det jeg lager, er det vanlig?? Eller hvis jeg lager noe som er veldig sterkt eller noe jeg skjønner barn har problemer med å spise så kan jeg lage noe ved siden av. Men ikke ellers, får ikke brøskive engang og ja, det hender de går bra bordet uten å orke å smake engang.

Anonymous poster hash: bdbf0...ba8
Skrevet

Her hadde de hadde fått en tydelig advarsel, så blitt sendt fra bordet om det gjentok seg. Andres unger eller ikke. Det er bare ikke greit.

Helt enig! Jeg hadde aldri akseptert slik oppførsel og hadde dermed på en rolig, men bestemt måte gitt klar beskjed om hva som var akseptabel adferd i vårt hjem.

Skrevet

Det gjelder nok å bare servere pølser med brød. Ja, ja, håper bare aldri mine unge gjør sånn!

Hi

Skrevet

Jeg opplever det samme som deg hi. Det får meg til å bekymre meg litt over om mine barn også oppfører seg  slik når de er på besøk. Men jeg holder en knapp på at de ikke er verre enn hjemme.

Gjest Julia1984
Skrevet

Ikke sikkert barna dine er slik du ønsker de skal bære når de er sammen med venner hjemme hos andre!

Skrevet

Mine barn får lov å si i fra om det er noe dem ikke liker av maten jeg lager, helt ok det, da får dem lage seg brødskive om "dagens" ikke faller i smak. Heldigvis spiser dem så si alt, har ikke mye kresene barn men har et tantebarn som er alergisk fra a til å nesten, han både kan ikke spise og er ekstremt kresen, når han er her kan han også finne på å si liker ikke, da er det helt ok for meg det, han får samme beskjed som mine barn: lag deg brødskive.

Min eldste sønn har en kompis som er noe samme som du beskriver, sier i fra om dem ikke likte det. Alltså han sitter ikke å sier høyt æsj eller noe men jeg likte det ikke.

Synes det er helt greit at barn sier i fra om ting jeg, kanskje det å rope ut ekkelt var litt vulgært og noe i hardeste laget. Men alle har jo forskjellige matvaner, alt er smak og behag.

Bedre med barn som tør å si i fra enn som kanskje sitter å dytter inn på å blir dårlig fordi dem ikke våger i si i fra at det der likte jeg ikke.

Vær så snill, lær deg korrekt  bruk av de og dem. http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99312〈=nb-NO

Anonymous poster hash: 71178...af2

Skrevet

Vær så snill, lær deg korrekt  bruk av de og dem. http://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99312〈=nb-NO

:D :D de og dem er minste problemet jeg har, vil påstå og / å er værre, samt deler opp ord som ikke skulle vært delt opp. Er klar over mine pinlige skrivefeil som berører deg så veldig, kan ikke annet enn å beklage dypt om dette irriterer deg så veldig xP lol

Skrevet

:D :biggrin: de og dem er minste problemet jeg har, vil påstå og / å er værre, samt deler opp ord som ikke skulle vært delt opp. Er klar over mine pinlige skrivefeil som berører deg så veldig, kan ikke annet enn å beklage dypt om dette irriterer deg så veldig xP lol

Siden du er klar over skrivefeilene dine, så vil jeg anbefale deg å øve for å unngå dem. Norsksidene.no har masse bra fagstoff og gode øvinger. 

Skrevet

Mine to stebarn eier ikke bordskikk. Her har de omsider lært å ikke slafse/rape/fjerte (de er over 12 år begge to) mens de er her, men vi jobber fortsatt med at man ikke sier "æsj/ellekt" om mat som serveres. 

Men her henger det sammen med at de kommer fra et hjem uten grensesetting, før de begynte å være hos far hadde de heller aldri spist fisk, kjøtt eller salat. Hjemme spiser de kun pizza og taco (uten salat!), blandingsproduker altså, ellers går det i brødmat, og de har ikke engang spisebord/kjøkkenbord. Det har vært en lang vei, men vi begynner å se resultater, sist fikk jeg faktisk skryt for maten (jeg er forresten kokk :-p). 

Men jeg hadde IKKE tatt den jobben med nabobarna. Men hadde sagt klart i fra at her i huset oppfører vi oss, også ved bordet. 

Anonymous poster hash: 9642d...0dd
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Jeg tror HI reagerte mer på hvordan barna uttrykket seg enn at de gjorde det. Det går an å si ting på en høflig måte.

Skrevet

Mine to stebarn eier ikke bordskikk. Her har de omsider lært å ikke slafse/rape/fjerte (de er over 12 år begge to) mens de er her, men vi jobber fortsatt med at man ikke sier "æsj/ellekt" om mat som serveres.  Men her henger det sammen med at de kommer fra et hjem uten grensesetting, før de begynte å være hos far hadde de heller aldri spist fisk, kjøtt eller salat. Hjemme spiser de kun pizza og taco (uten salat!), blandingsproduker altså, ellers går det i brødmat, og de har ikke engang spisebord/kjøkkenbord. Det har vært en lang vei, men vi begynner å se resultater, sist fikk jeg faktisk skryt for maten (jeg er forresten kokk :-p).  Men jeg hadde IKKE tatt den jobben med nabobarna. Men hadde sagt klart i fra at her i huset oppfører vi oss, også ved bordet.  Anonymous poster hash: 9642d...0dd

Unnskyld meg, men får de ikke fjerte i ditt hus i det hele tatt? Eller mener du ved bordet?

Anonymous poster hash: e7e0e...a66

Skrevet

Er det en" leder" i barneflokken? En som starter med å si at maten er ekkel? Så følger de andre etter?

Jeg hadde ikke akseptert slik oppførsel og hadde det ikke blitt bedre så hadde jeg ikke servert mer middag til dem, til nød pølse med brød.

Anonymous poster hash: 32b88...a9e

Skrevet

Jeg tror HI reagerte mer på hvordan barna uttrykket seg enn at de gjorde det. Det går an å si ting på en høflig måte.

Det er riktig, men jeg mener også at de ikke behøver å si fra. Jeg hadde jo merket om noen sa nei takk til kjøtt, eller ikke spiste saus eller poteter, og hadde nok diskret tilbydt et sustitutt om det lot seg gjøre.

Tror nok det smitter, første klassingen min ble også med i esjingen, titross for at dette var mat som vanligvis går ned på høykant. Det begynte med første sure skeptiske "hva er det?" Disse "liker ikke! Esj!" Kommentarene begynte før de hadde smakt. Smitteeffekt.

Skrevet

Det er riktig, men jeg mener også at de ikke behøver å si fra. Jeg hadde jo merket om noen sa nei takk til kjøtt, eller ikke spiste saus eller poteter, og hadde nok diskret tilbydt et sustitutt om det lot seg gjøre.

Tror nok det smitter, første klassingen min ble også med i esjingen, titross for at dette var mat som vanligvis går ned på høykant. Det begynte med første sure skeptiske "hva er det?" Disse "liker ikke! Esj!" Kommentarene begynte før de hadde smakt. Smitteeffekt. Anonymous poster hash: 6bdd6...1cc

Ja, det var jo poenget mitt. At de gir beskjed til deg på en høflig måte som ikke smitter av på de andre.

Skrevet

Mine to stebarn eier ikke bordskikk. Her har de omsider lært å ikke slafse/rape/fjerte (de er over 12 år begge to) mens de er her, men vi jobber fortsatt med at man ikke sier "æsj/ellekt" om mat som serveres.  Men her henger det sammen med at de kommer fra et hjem uten grensesetting, før de begynte å være hos far hadde de heller aldri spist fisk, kjøtt eller salat. Hjemme spiser de kun pizza og taco (uten salat!), blandingsproduker altså, ellers går det i brødmat, og de har ikke engang spisebord/kjøkkenbord. Det har vært en lang vei, men vi begynner å se resultater, sist fikk jeg faktisk skryt for maten (jeg er forresten kokk :-p).  Men jeg hadde IKKE tatt den jobben med nabobarna. Men hadde sagt klart i fra at her i huset oppfører vi oss, også ved bordet.  Anonymous poster hash: 9642d...0dd

Unnskyld meg, men får de ikke fjerte i ditt hus i det hele tatt? Eller mener du ved bordet?

Ved bordet. Men vi foretrekker at fjerting skjer når man er alene, feks på do. 

Anonymous poster hash: 9642d...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...