Lurifaxa Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Vi har blitt invitert hjem til mine foreldre i julen, men er litt usikker på om jeg orker det i år. Redd for at det skal bli mye mas og at det blir mer slitsomt en kos. (har ett barn som ble født 4.desember.) Jeg har tenkt tanken på at vi tre(barn og mann) bare er hjemme denne julen og slapper av her. Dette blir såfall den føste gangen jeg ikke har feiret jul hjemme hos mine foreldre. Mamma ble helt fra seg og hadde aldri hørt noen som valgte å ikke komme til sine foreldre i julen fordi de hadde fått ett barn. Og så mente hun at det måtte være mannen min som hadde påvirket meg til dette!? (Vi er nygift, så dette blir det første året vi skal feirer jul sammen) Jeg syns det er veldig koselig å være hjemme hos foreldrene min. Liker jo det aller best. Men ting er veldig nytt for meg og merker det tar på å være nybakt mamma. Jeg blir og litt skuffa over mamma som begynner å legge skylden på mannen min. Det er vel heller ikke uvanlig å starte sine egene juletradisjoner når man har stiftet familie og fått barn? Noen synspunkter? Hvor skal dere med nyfødte barn feire jul? redigert: (Roter litt med hvor "hjemme" er, kaller hjemme både hos mamma og pappa og hjemme hos oss, beklager det) Endret 17. desember 2013 av Lurifaxa
Appelsinpiken Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Jeg ville glatt dratt hjem til mine foreldre. Deilig å Sette seg til ferdig dekket bord, og slippe å stresse med noe men du kjenner dine foreldre best, og hver hvordan de er.
meg-og-mine Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Min datter var 3mnd da vi feiret jul hos svigers. Har aldri vært borti mer stress en akurat den julen. De er verdens hyggeligste svigerforeldre å alt det der alltså, men det å skal ha en baby,sitt eget barn i noen andre sin bolig gjorde det ihvertfall ekstremt slitsomt for meg. Ikke kunne jeg bare ta meg til rette som jeg gjør i mitt eget hjem, følte jeg gikk litt på tær, ble litt ekstra stresset om lille gull hadde skrike perioder, under middagen måtte både jeg å sambo gå i fra bordet på tur. Hva med å heller be svigers hjem til dere om det er mulig ?
★julestjerne★ Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Skal halde jul heime for første gong vi også, vi fekk baby 17. November. Det er mykje lettare for fire vaksne (foreldra mine og to av søskena) å flytte på seg enn to vaksne og to barn under to år. Mamma furta, men fekk beskjed om at det var frivillig komme til oss. Om dei holdt seg heime hadde vi andre å feire saman med. Ho valgte å komme.
Jallow B Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Vi feiret hjemme, vår ble født i midten av des Og skapte dermed egne tradisjoner på det..
Gjest Julia1984 Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Skjønner mamma'n din veldig godt!!!
Våryr ✿ Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Har dere lang reisevei? Hvis de bor i nærheten, hadde jeg nok dratt "hjem": Mye lettere det, enn å ordne til julefeiring selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Jg kan skjønne at din mor gjerne vil feire sammen med sitt første(?) barnebarn, men må det skje hjemme hos henne? Kan ikke de komme til dere? Tenker at når man har fått barn, så må man følge det man vil selv.. Deilig å være hjemme å slappe av ordentlig med en nyfødt baby. Her dro vi til svigers, men det er fordi at vi er vant til å reise dit, og jeg vet at det ikke hadde blitt slitsomt. De har mye større plass en oss og bedre plass til å trekke seg unna om man er lei. Nå hadde jeg og en gutt på 2,5år fra før, så da var det greit å feire md svigers, for da visste jeg at de tok seg av han, mens jeg var opptatt med minste. Samtidig var det deilig å overlate minstemann til svigers for et par timer og ta med storebror på aking osv alene.. Godt å komme til ferdig dekket bord og bare være der. Hadde jeg syntes at det var mer stress enn kos, så hadde vi blitt hjemme. Anonymous poster hash: 8c312...295
♥Madam Mim♥ Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Feire der du selv føler det blir best for deg :-) Velger du å feire hjemme så kan du vel be din mor til dere? Selv ville jeg nok valgt å reise til mamma, der blir alt ordnet og jeg kan bare slappe av. En nyfødt baby klarer jeg fin å håndtere uansett hvor jeg er. Men det er meg, andre kan ha helt andre meninger :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Forstår godt din mor jeg! Hvorfor i all verden er det vanskelig å feire et annet sted med en baby? En baby kan jo sovne i en bag et sted med en babycall. Er jo nå det er mulig og dra de litt rundt på kveldstid :-) Når barnet blir større, og dere evt får flere barn, DA blir det vanskelig å feire andre steder. Å få eldre barn til å sovne andre steder på julaften, og alt det rigg ragget som følger med, spesielt med flere barn, DET er stress det! En stk liten baby? Pffff, null stress!! Nyt å få ferdig middag, og bli vartet opp heller! Dere skal tidsnok bli mye mer låste til hjemmet enn det dere er nå! :-) Anonymous poster hash: c39ba...ee6
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Hadde synes det hadde vært deilig å bare blitt vartet opp, slippe å styre med middag osv. Har selv nyfødt på snart 4 uker selv, men dette er nr 3 for meg. Jeg orker likevel ikke å diske opp for andre med middag og styr så vi skal spise hos foreldrene mine, så drar vi til oss for å åpne julegaver og kose oss (vi bor 100 meter fra hverandre da, så lettvint for oss). Hva er det du synes er stress? Er jo ikke så mye en baby trenger, hadde bare pakket stellebagen og tatt med vognbagen så babyen kan sove trygt et sted. Anonymous poster hash: 80300...270
LilleBjella Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Min første ble født i November. Og jeg dro 50 mil for å være hjemme hos mamma og pappa på jul. Fikk avlastning med babyen, ble vartet opp med alle måltider og storkoste meg. I år derimot, blir vi hjemme. Med tre barn på under frem år, hvor minste er 4 mnd, orker vi ikke å pakke bil og pikk pakk for å kjøre litt over en time til "svigers", for å feire jul der. Legge alle ungene, for så å vekke dem når vi skal hjem. Din mor har helt sikkert gledet seg til å feire jul med sitt lille barnebarn. Så jeg skjønner godt at hun blir skuffet. Men dersom du virkelig føler på at det blir stressende for deg å dra til dem (du kjenner jo din familie best), så kan du jo invitere dem hjem til deg. Men jeg vet at for min del ville det vært utrolig mye lettere å være gjest hos noen, enn å være vertinne, i din situasjon.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Kommer an på hvor langt unna det er. Må dere overnatte og pakke for det, kan jeg skjønne det, men om dere kan kjøre frem og tilbake på dagen, må det da bare være deilig? Vi var hos søsteren min det året nummer to var nyfødt (født 10. desember), og det var kjempedeilig å slippe å tenke på mat etc. Vet jo at man er mer sliten med nummer en, og at det kanskje er greit å være hjemme, men er det ikke koselig å komme til dekket bord og pyntet juletre da? Anonymous poster hash: 4b313...b7f
jostine Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 Men tror du ikke det vil være mer avslappende å reise bort? Du kommer til dekket bord, ferdig mat og mest sannsynlig mye avlastning med babyen Som nybakt mor har du all rett til å bare plane ut i sofaen Første julen dro vi til svigers med 5 uker gammel baby, veldig deilig!
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Min er født i juli og jeg har ingen intensjoner om å ha jul hjemme i år, det orker jeg ikke. Så vi drar bort det er nå det er enkelt å reise bort, så nyt det mens du kan
Englenemine Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Var hjemme med nesten nyfødt ,storebror og mannen for et par år siden. Kjempe kos bli hjemme og kos dere og gjør det dere ønsker selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har baby på 6 mnd, og vi skal feire hjemme, med sengen han er vant til Anonymous poster hash: ba795...d17
Gjest Bjørketreet Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Åhoi, her har ikke babyen kommet enda (har termin i dag) og håper han/hun kommer før jul! Men har hele tiden belaget meg på å feire jul hos foreldrene mine uansett... Det kan virke som om folks erfaringer tilsier at det blir litt slitsomt (under en uke gammel baby, hmm) Får bare vente å se! Uansett så synes jeg du skal gjøre det du føler for uten å bry deg om hva noen mener! Om vi finner ut at vi bare blir hjemme denne julen så kan jeg ikke forestille meg at noen skal begynne å surmule over det Det vil skje en gang uansett, jeg gleder meg jo til å starte egne juletradisjoner. Om du synes det virker koselig å være bare dere synes jeg ikke det er noe galt i det!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Inviter foreldrene hjem til dere og spør om ikke moren din kan hjelpe til med julematen:) skap nye tradisjoner! Vi gjorde d i fjor og var veldig avslappende og kosli. Stressa minst mulig. Hadde med baby på 10 mnd til svigers en gang og d var stressende med alle søskenene til samboer med barn. I tillegg var jenta vår syk. Men også godt å få maten servert da. Vi skal til svigers igjen i år med baby på 3'mnd og storesøster på 2,5 år. Tar å åpner gavene når vi kommer hjem (bor 4km unna dem). Anonymous poster hash: f9015...03c
MamsenMedToSmå Skrevet 17. desember 2013 #20 Skrevet 17. desember 2013 Jeg synes dere skal feire der DERE har lyst, og på den måten dere selv ønsker. Synes det blir feil av din mor, eller andre, og furte fordi dere gjør det som passer dere best. Dere har en nyfødt baby og for mange er den første tiden unntakstilstand. Det burde din mor forstå! Du burde hvertfall ikke ha dårlig samvittighet. Ønsker deg en god jul!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #21 Skrevet 17. desember 2013 Hadde feiret hos mor med nyfødr. Deilig med dekket bord, hjelp til barnepass, slippe baking etc. Men, her har vi startet egne tradisjoner hjemme etter at vi fikk barn. Tror det er veldig vanlig. Men som sagt. Hadde jeg fått baby i desember tror jeg det hadde blitt jul hos mormor likevel Anonymous poster hash: 9a080...900
Lurifaxa Skrevet 17. desember 2013 Forfatter #22 Skrevet 17. desember 2013 Grunnen til at jeg syns det blir stress er at jeg er litt sliten og ikke så veldig sosial av meg for tiden. Søkenene mine og en svigerinne skal også være der. Jeg føler jo at på en slik dag må man være sosial, bli og hyggelig. Vet faktisk ikke om jeg orker det nå. Veslemann er den som styrer hverdagen for tiden og skal aller helst sove i mitt fang. Ikke lett for andre å avlaste, for da bare skriker han. Klart det er deilig å få middag og alt ferdig fikset. Men tror jeg blir mer sliten en ellers. Samtidig så kan det hende at det blir en super dag også.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #23 Skrevet 17. desember 2013 Jeg tror mange glemmer at ulike familier har ulike forhold. Der noen får avlastning kan andre føle stress. Jeg synes at man skal ta hensyn til egne følelser(magefølelse) og ønsker når man nettopp har født. Vi feiret med svigers med 8uker gammel baby og jeg synes det var slitsomt å ikke kunne ta meg til rette og slappe av som hjemme. Gjør det du føler for HI:) Det er ingenting galt med å ta det med ro for egen del og/eller for å skape egne tradisjoner:) Anonymous poster hash: f11a6...a6d
Iiiiik Skrevet 17. desember 2013 #24 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Vi har feiret jul hjemme siden første barnet ble født. Jeg synes det å være sammen med andre hele døgnet er slitsomt når jeg har spedbarn, det er stressende å lure på hvem som blir forstyrret når barnet er våkent på natta og det er slitsomt å ikke kunne sove når man vil på dagtid. For meg høres det ut som om moren din har problemer med å akseptere at du har fått ny kjernefamilie og med å slippe tak på deg. Aner ikke hva som er riktig for dere, men bestem dere ut fra det. Ikke ut fra hva andre gjør eller hva moren din mener er "normalt". De fleste av mine venner feirer forresten jul hjemme hos seg selv, men det kan hende de er "unormale". Endret 17. desember 2013 av Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #25 Skrevet 17. desember 2013 Dere gjør selvfølgelig det som passer best for dere! Burde ikke være vanskelig å forstå for moren din. Selv ville jeg mer enn gjerne feiret jul hos foreldrene mine - slippe å ordne med mat ol selv, og bli vartet opp på alle bauger og kanter;-) Men så har jeg en veldig snill og omsorgsfull mamma, da, og en herlig uformell og avslappet familie generelt. Null stress. Anonymous poster hash: a6f8d...9d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå