Gå til innhold

Mobberen som har stått fram i media sier at hun ikke forstod at det hun gjorde var galt. Jeg tror henne ikke.

Anbefalte innlegg

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg har ingen som helst tro på at en som mobber systematisk i årevis ikke vet hva hun driver med. Et eksempel på hva de gjorde med ei annen jente var å rive ut den nye hårstrikken av håret hennes og kaste den i en sølepytt.

"Vi var grusomme og vi skjønte ikke det ikke". Det tror jeg ingenting på.

Hva tenker du?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10141318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror hun skjønte det var galt, og jeg tror hun skjønte at det såret. Men konsekvensene utover det tror jeg ikke hun skjønte. Barn skal være ganske gamle før de skjønner alle konsekvenser.

Også er det en ting med barn - empati er ikke medfødt. Det er klart noen har lettere for å føle empati, men alle barn må lære empati når de vokser opp. Og da handler det mye om de voksne man har rundt seg.

Skrevet

Jeg tror de skjønte det på den tiden også, hvorfor skulle de ellers gjøre det? Man plager jo ikke folk for så å tro at det er snilt eller helt greit.

Derimot tror jeg nok at hun nå ser at det hun gjorde var feil, og at hun angrer. Men å si at man ikke skjønte det da, det tror jeg er å pynte litt på sannheten. 

Skrevet

Jeg tror heller ikke på det. Men samtidig tror jeg ikke barn og unge helt forstår konsekvensen eller rekkevidden av mobbing. Men de vet nok at de ikke er snille.

Skrevet

Klart de vet at det de gjør er slemt og at de som blir mobbet har det vondt der og da! Men de hadde ingen forutsetninger for å forstå at de ødela livet til den de mobbet. De langvarige konsekvensene tror jeg ikke det er noen unger som aner noe om....

Anonymous poster hash: b0347...e6c
Skrevet

Da jeg leste dette mobbeinnlegget tenkte jeg bare at hun ville benytte sjansen til å unnskylde ugjerningene sine, hun er en angrende synder. Foreldrene har et stort ansvar for å oppdra ungene sine skikkelig, og lære dem rett og galt!

Anonymous poster hash: 57f60...349
Skrevet

Jeg tror de skjønte det på den tiden også, hvorfor skulle de ellers gjøre det? Man plager jo ikke folk for så å tro at det er snilt eller helt greit.

Derimot tror jeg nok at hun nå ser at det hun gjorde var feil, og at hun angrer. Men å si at man ikke skjønte det da, det tror jeg er å pynte litt på sannheten.

De mobber for selvtilfredsstillelse. Mobberen får makt, posisjon, samhørighet med de andre som deltar i mobbingen, utløp for egen frustrasjon, selvhevdelse. .. listen er endeløs og de som tror at barn mobber for å være slemme har gått glipp av det grunnleggende og har liten mulighet til å få slutt på mobbing.

Skrevet

De mobber for selvtilfredsstillelse. Mobberen får makt, posisjon, samhørighet med de andre som deltar i mobbingen, utløp for egen frustrasjon, selvhevdelse. .. listen er endeløs og de som tror at barn mobber for å være slemme har gått glipp av det grunnleggende og har liten mulighet til å få slutt på mobbing.

Det er ikke det at de mobber for å være slemme, men det er klart de skjønner at det er slemt det de gjør! Jeg skjønte det ihvert fall da jeg var med på det, da jeg var liten.

Anonymous poster hash: b0347...e6c

Skrevet

Unger skjønner ikke konsekvensene av det de gjør. Det å sette seg inn i situasjonen til en annen person kommer med alderen og modenhet (og noen lærer det visst aldri).

Det jeg bet meg merke i fra den artikkelen var dette med friminuttene. Hvis lærerne hadde vært litt mer aktive i friminutt, satt i gang felles aktiviteter og lek, så tror jeg mye av små jenters klikkdannelser og utestenging av enkelte barn hadde forsvunnet. Husker det selv fra friminuttene, det var verst, og jeg gjemte meg på do for at ingen skulle se at jeg ikke hadde noen å leke med.

Anonymous poster hash: f52dd...8cb
Skrevet

Du kan jo tro hva du vil,men poenget med at hun står frem er jo at hun vil belyse hvordan det er å være mobberen.Om denne dama sier at hun ikke forsto,så tror jeg henne. Barn forstår ikke rekkevidden og konsekvensen av alt de gjør,de er ikke reflekterte som oss voksne.

Det er mange forskjellge typer barn(som voksne) og noen barn vil prøve å se hvor langt de kan gå mht å få en reaksjon og hvilken reaksjon de får. De er ikke slemme,de forstår bare ikke konsekvensen av det de gjør.

Anonymous poster hash: 129ea...e8e
Skrevet

Jeg er rystet over at hun jobber som førskolelærer og at hun i tillegg er veileder for studenter ved HiO som er i praksis :o

Rett og slett alarmerende!

Skummelt å tenke på at en dame med slike personlighetstrekk (nei, enkelte kvaliteter vokser man ikke av seg) sitter med et slikt ansvar.

Skrevet

det er en måte og selv akseptere at man har gjort noe galt, derfor sier hun at hun ikke forstod det selv den gangen. men egentlig LIKTEh un og plage andre, derfor gjorde hun det, men nå som hun prøve og lette samvittigheten sin er det for sein egendel, så egoistisk som hun alltid har vert lettere for henne og si det på den måten. jævla pøbel barn som innbiller seg et merer rosenrødt seg selv enn det det EGENTLIG ER..

Anonymous poster hash: dd378...2bd
Skrevet

Jeg tror hun skjønte det var galt, og jeg tror hun skjønte at det såret. Men konsekvensene utover det tror jeg ikke hun skjønte. Barn skal være ganske gamle før de skjønner alle konsekvenser.

Også er det en ting med barn - empati er ikke medfødt. Det er klart noen har lettere for å føle empati, men alle barn må lære empati når de vokser opp. Og da handler det mye om de voksne man har rundt seg.

Greit nok at empati ikke er medfødt. Men tror også det har med personlighet å gjøre. Mine barn utviklet dette veldig tidlig. Men konsekvenser skjønner ikke alltid et barn.

Anonymous poster hash: 8f3d8...12e

Skrevet

Da jeg leste dette mobbeinnlegget tenkte jeg bare at hun ville benytte sjansen til å unnskylde ugjerningene sine, hun er en angrende synder. Foreldrene har et stort ansvar for å oppdra ungene sine skikkelig, og lære dem rett og galt!

Og hva er galt i å ønske å gjøre opp for seg? Alle mennesker har en agenda for alt de gjør. (Gode og mindre gode hensikter)

Hun ønsker nå å sette fokus på mobberen. Hvem er de og hvorfor gjør de som de gjør? Hun forteller kun sin historie og hun mener at hun ikke forstå hvor ille det var det hun gjorde. Når hun sier at hun ikke forstår at det hun gjorde var galt, så tror jeg hun mener hvor stor skade mobbingen gjør med et barn. Jeg vil tro at hun forsto at når et barn gråter for noe du har gjort mot det, så er det ikke en snill handling man har gjort.

Anonymous poster hash: 05fe6...b5c

Skrevet

Og hva er galt i å ønske å gjøre opp for seg? Alle mennesker har en agenda for alt de gjør. (Gode og mindre gode hensikter)

Hun ønsker nå å sette fokus på mobberen. Hvem er de og hvorfor gjør de som de gjør? Hun forteller kun sin historie og hun mener at hun ikke forstå hvor ille det var det hun gjorde. Når hun sier at hun ikke forstår at det hun gjorde var galt, så tror jeg hun mener hvor stor skade mobbingen gjør med et barn. Jeg vil tro at hun forsto at når et barn gråter for noe du har gjort mot det, så er det ikke en snill handling man har gjort.

Anonymous poster hash: 05fe6...b5c

om hun virkelig ønsker og gjøre opp for seg, så er det vel helt avgjørende at hun er helt ærlig med seg elv også.

Skrevet

Jeg er rystet over at hun jobber som førskolelærer og at hun i tillegg er veileder for studenter ved HiO som er i praksis :o

Skummelt å tenke på at en dame med slike personlighetstrekk (nei, enkelte kvaliteter vokser man ikke av seg) sitter med et slikt ansvar.

Så det du sier mammantilNurket,er at du er ekspert på alle personer her i verden,og at vi er akkurat like som vi var da vi var barn?

Himmel for en innstilling du har.Du er kanskje som du var da du var barn,men jeg har heldigvis forandret meg "litt" på 25 år.

Du bør passe deg for å være så bastant.Enn å heller tenke på den unike erfaringen denne førskolelæreren har som hun kan bruke hver eneste dag i jobben sin?tenk på det istedet for å dømme noen du ikke kjenner du. 

Skrevet

Dersom jeg hadde blitt systematisk mobbet over lang tid, og nærmest fått livet mitt ødelagt, så hadde jeg ikke godtatt den unnskyldningen.

Det er klart at mobberen unnskylder seg for sin egen del, for å føle seg bedre selv. Nå kan hun feire jul med god samvittighet, siden offeret har godtatt unnskyldningen.... :(

Skrevet

Hun står frem som mobber, men skylder på alle andre enn seg selv for at hun mobbet. Det er ikke akkurat å vise innsikt i sin egen rolle.

Dessuten fremstiller hun det som hun sluttet som mobber etter 4.klasse(?) med denne tegnekonkurransen, når hun visstnok drev på til langt inn i ungdomsskolen.Vekker ikke min sympati

Anonymous poster hash: 3f243...86d
Skrevet

Dersom jeg hadde blitt systematisk mobbet over lang tid, og nærmest fått livet mitt ødelagt, så hadde jeg ikke godtatt den unnskyldningen.

Det er klart at mobberen unnskylder seg for sin egen del, for å føle seg bedre selv. Nå kan hun feire jul med god samvittighet, siden offeret har godtatt unnskyldningen.... :(

Hun blir hyllet for å være modig som står frem som "angrende" synder. Jeg blir kvalm :(

Skrevet

heldigvis er hun ikke lærer eller i skolesektoren til mitt barn,

Skrevet

Jeg var en veldig snill og beskjeden jente som overhodet ikke var en mobber. Men til og med jeg kunne si og gjøre ting jeg ikke skjønte konsekvensene av før mange år senere. F.eks var nabogutten ekstremt nærsynt og hadde regulering. Han så veldig snål ut, stakkars. Jeg kan huske at vi sa til han at han hadde colabunn som brilleglass. Nå mange år senere er jeg fortsatt litt irritert på mamma og pappa at de ikke fortalte mer om hva man kunne si og ikke. Jeg skjønte det ikke selv. Jeg levde nok litt i en boble. Så jeg tror på mobberen jeg.

Skrevet

Hun blir hyllet for å være modig som står frem som "angrende" synder. Jeg blir kvalm :(

Ja. Filosofien er visst at man kan gjøre hva som helst, så lenge man angrer etterpå..

Skrevet (endret)

Så det du sier mammantilNurket,er at du er ekspert på alle personer her i verden,og at vi er akkurat like som vi var da vi var barn?

Himmel for en innstilling du har.Du er kanskje som du var da du var barn,men jeg har heldigvis forandret meg "litt" på 25 år.

Du bør passe deg for å være så bastant.Enn å heller tenke på den unike erfaringen denne førskolelæreren har som hun kan bruke hver eneste dag i jobben sin?tenk på det istedet for å dømme noen du ikke kjenner du.

Nå misforstår du.

Jeg går ikke med på denne "jeg visste ikke hva jeg gjorde"-uttalelsen. Skolebarn _vet_ at man ikke skal kaste vått toalettpapir på andre eller slippe andres eiendeler i sølepytter. Jeg opplever at hun, i intervjuet, skylder på lærere og foreldre. Dersom man er skrudd sammen slik at man får et kick av å mobbe andre skal det mer til enn at læreren organiserer "boksen går" i storefri. Mobberen vil alltid finne situasjoner hvor de voksne ikke er tilstede for å plage andre.

Mine tanker går til hennes offere. Artikkelen må være utrolig krenkende å vond lesning for dem.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Nå høres jeg utrolig fæl ut, men bare basert på bildet av henne og måten hun kneiser nakken på, så ser du at hun er en usympatisk person. Og hun skylder på alle andre enn seg selv. Så hun var et usympatisk bsrn som har blitt til en usympatisk voksen og ironisk nok jobber hun med barn og unge. Utrolig glad for at hun ikke er i nærheten av mine barn.

Anonymous poster hash: 8f9af...355

Skrevet

Nå høres jeg utrolig fæl ut, men bare basert på bildet av henne og måten hun kneiser nakken på, så ser du at hun er en usympatisk person. Og hun skylder på alle andre enn seg selv. Så hun var et usympatisk bsrn som har blitt til en usympatisk voksen og ironisk nok jobber hun med barn og unge. Utrolig glad for at hun ikke er i nærheten av mine barn.

Anonymous poster hash: 8f9af...355

Vet om noen som hadde henne som øvingslærer. Hun er veldig karismatisk og en skikkelig sterk ledertype som det er veldig vanskelig å si nei til. H*n ble i løpet av praksisen nesten forelska i henne.

Anonymous poster hash: ab3b2...eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...