Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Var derre begge enige i valget, eller har den ene overkjørt den andre. Her i huset vil ikke mannen vaksinere og i følge HS sier norsk lov, at om en av foreldrene er i mot vaksine, så har ikke HS lov til å gi vaksine. Så eneste måten jeg kan få vaksinert barnet mitt er å først overtale mannen. Anonymous poster hash: e090e...136
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Vi vaksinerer, men har droppet den ene vaksinen, og det var vi enige om. Dvs den av oss som ikke ville forklarte den andre hvorfor, også ble vi enige. Huff det høres ut som en kjip sitausjon å ikke få være med å bestemme fordi den andre har "vetorett". Men det er vanskelig å kompromisse på vaksiner også da, enten gir man eller ikke liksom. Kanskje du kan få overtalt ham til å gå med på å ta de aller viktigste i første omgang? Anonymous poster hash: 428b2...208
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, men hvilke vaksiner blir regnet som de viktigste? Hvilken vaksine droppet dere? Er det "vanlig" å droppe noen? Anonymous poster hash: e090e...136
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, men hvilke vaksiner blir regnet som de viktigste? Hvilken vaksine droppet dere? Er det "vanlig" å droppe noen? Anonymous poster hash: e090e...136 Vi droppet MMR vaksinen, og det er vel den som er mest vanlig å enten droppe eller utsette har jeg inntrykk av (uten at jeg vet det sikkert). Hvilke som er de viktigste har jeg ikke satt meg inn i, ettersom vi ikke har sett noen grunn til å droppe noen av de andre. Ville kanskje tatt med mannen og spurt HS om litt info om de forskjellige sykdommene og risikoene. Anonymous poster hash: 428b2...208
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Vi ble enige om å utsette alle. Altså, vi skal vaksinere men med lengre intervall mellom vaksinene. Trolig dropper vi MMR. Så langt har vi kommet til tredje DTPer og han er 2 år. Anonymous poster hash: 544d6...041
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Må tilføye at jeg hadde reaksjon på DTPer da jeg var 6 måneder (andre DTPer) og er derfor redd det skal skje igjen. Anonymous poster hash: 544d6...041
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, men hvilke vaksiner blir regnet som de viktigste? Hvilken vaksine droppet dere? Er det "vanlig" å droppe noen?Anonymous poster hash: e090e...136 Vi droppet MMR vaksinen, og det er vel den som er mest vanlig å enten droppe eller utsette har jeg inntrykk av (uten at jeg vet det sikkert). Hvilke som er de viktigste har jeg ikke satt meg inn i, ettersom vi ikke har sett noen grunn til å droppe noen av de andre. Ville kanskje tatt med mannen og spurt HS om litt info om de forskjellige sykdommene og risikoene. Anonymous poster hash: 428b2...208 Hvis du har jente så håper jeg hun blir informert om at hun ikke er vaksinert mot røde hunder så hun kan vaksinere seg på eget initiativ senere. Rubella er virkelig farlig å få for fosteret og anbefaling da er abort. Anonymous poster hash: 0f232...949
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, men hvilke vaksiner blir regnet som de viktigste? Hvilken vaksine droppet dere? Er det "vanlig" å droppe noen?Anonymous poster hash: e090e...136 Vi droppet MMR vaksinen, og det er vel den som er mest vanlig å enten droppe eller utsette har jeg inntrykk av (uten at jeg vet det sikkert). Hvilke som er de viktigste har jeg ikke satt meg inn i, ettersom vi ikke har sett noen grunn til å droppe noen av de andre. Ville kanskje tatt med mannen og spurt HS om litt info om de forskjellige sykdommene og risikoene. Anonymous poster hash: 428b2...208 Hvis du har jente så håper jeg hun blir informert om at hun ikke er vaksinert mot røde hunder så hun kan vaksinere seg på eget initiativ senere. Rubella er virkelig farlig å få for fosteret og anbefaling da er abort. Anonymous poster hash: 0f232...949 Ta det med ro, vi har kontroll på dette. Men nå er det ikke vårt valg denne tråden handler om, og jeg ønsker ikke å diskutere det her. Anonymous poster hash: 428b2...208
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Men har hvorfor dropper dere vaksiner? Jeg dropper bare de nye fordi det er fortsatt ukjent bivirkninger. Anonymous poster hash: e8ec3...7e2
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Vi har droppet de "levende" vaksinene etter anbefaling fra lege. Det er gjort forskning på at disse kan framprovosere diverse autoimmune sykdommer senere i livet, så da velger vi å avstå fra disse da mange av disse sykdommene allerede finnes på både min og fars side av familien. Det er ikke bevist at vaksinene framprovoserer disse sykdommene, men de kan heller ikke utelukke det - så da var valget enkelt. Når legen i tillegg ber oss om å være forsiktig med levende vaksiner, så lytter vi til det. Anonymous poster hash: cf989...2db Anonymous poster hash: cf989...2db
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Vi har droppet de "levende" vaksinene etter anbefaling fra lege. Det er gjort forskning på at disse kan framprovosere diverse autoimmune sykdommer senere i livet, så da velger vi å avstå fra disse da mange av disse sykdommene allerede finnes på både min og fars side av familien. Det er ikke bevist at vaksinene framprovoserer disse sykdommene, men de kan heller ikke utelukke det - så da var valget enkelt. Når legen i tillegg ber oss om å være forsiktig med levende vaksiner, så lytter vi til det. Anonymous poster hash: cf989...2db Anonymous poster hash: cf989...2db Hvilke vaksiner er det? Anonymous poster hash: 428b2...208
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Vi har droppet de "levende" vaksinene etter anbefaling fra lege. Det er gjort forskning på at disse kan framprovosere diverse autoimmune sykdommer senere i livet, så da velger vi å avstå fra disse da mange av disse sykdommene allerede finnes på både min og fars side av familien. Det er ikke bevist at vaksinene framprovoserer disse sykdommene, men de kan heller ikke utelukke det - så da var valget enkelt. Når legen i tillegg ber oss om å være forsiktig med levende vaksiner, så lytter vi til det. Anonymous poster hash: cf989...2db Anonymous poster hash: cf989...2db Hvilke vaksiner er det? Anonymous poster hash: 428b2...208 . Blant annet mmr er levende. Hadde du ikke kontroll på dette? Anonymous poster hash: 2493e...12e
Våryr ✿ Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Vi har droppet de "levende" vaksinene etter anbefaling fra lege. Det er gjort forskning på at disse kan framprovosere diverse autoimmune sykdommer senere i livet, så da velger vi å avstå fra disse da mange av disse sykdommene allerede finnes på både min og fars side av familien. Det er ikke bevist at vaksinene framprovoserer disse sykdommene, men de kan heller ikke utelukke det - så da var valget enkelt. Når legen i tillegg ber oss om å være forsiktig med levende vaksiner, så lytter vi til det. Anonymous poster hash: cf989...2db Anonymous poster hash: cf989...2db Hvilke vaksiner er det? Anonymous poster hash: 428b2...208 . Blant annet mmr er levende. Hadde du ikke kontroll på dette? Anonymous poster hash: 2493e...12e #11: Litt flaut for deg at du spør, siden du påstår å ha så god kontroll på vaksinene. Kanskje dere burde sette dere litt mer inn i vaksinene, før dere bestemmer dere for ikke å vaksinere barna?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 Vi har droppet de "levende" vaksinene etter anbefaling fra lege. Det er gjort forskning på at disse kan framprovosere diverse autoimmune sykdommer senere i livet, så da velger vi å avstå fra disse da mange av disse sykdommene allerede finnes på både min og fars side av familien. Det er ikke bevist at vaksinene framprovoserer disse sykdommene, men de kan heller ikke utelukke det - så da var valget enkelt. Når legen i tillegg ber oss om å være forsiktig med levende vaksiner, så lytter vi til det. Anonymous poster hash: cf989...2db Anonymous poster hash: cf989...2db Hvilke vaksiner er det? Anonymous poster hash: 428b2...208 . Blant annet mmr er levende. Hadde du ikke kontroll på dette? Anonymous poster hash: 2493e...12e #11: Litt flaut for deg at du spør, siden du påstår å ha så god kontroll på vaksinene. Kanskje dere burde sette dere litt mer inn i vaksinene, før dere bestemmer dere for ikke å vaksinere barna? Jeg har kontroll på mmr vaksinen, som er den eneste vi har droppet, som sagt. Når det gjelder de andre vaksinene har vi ikke visst om noen grunn til å droppe dem, og har derfor heller ikke satt oss inn i det, men valgt å følge myndighetenes anbefalinger, akkurat som de fleste andre som vaksinerer. Anonymous poster hash: 428b2...208
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Jeg sitter her og søker. Ikke alltid like lett å se hva som er gode kilder. Men en ting jeg ser går igjen er HPV vaksinen som jentene får tilbud om i 7. klasse. Den virker veldig skummel. Dere med større barn, takker dere ja til denne også? Huff, trodde aldri dette en gang skulle bli tema. Hadde det ikke vært for mannen min, så hadde jeg vaksinert henne lykkelig uviten om at det faktisk en skjelden gang går galt. Det som skremme meg enda mer, er de sakene en finner når en googler, hvor de som har fått vaksineskader ikke får erstatning. Jeg ønsker fortsatt å vaksinere henne (tror jeg ) men jeg begynner å bedre forstå min mann og andre som er skeptiske. Anonymous poster hash: e090e...136
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Det er virkelig sørgelig at noen velger å ikke la barna vaksineres. Dessverre ser vi nå at blant annet meslinger er på frammarsj nedover i Europa, og denne sykdommen finnes det ingen kausal behandling for, i verste fall kan den være dødelig. Dette handler faktisk om at alle har et kollektivt ansvar. Det er viktig at de som kan, lar seg vaksinere slik at andre barn som ikke kan få vaksine av medisinske årsaker også beskyttes i høyere grad. Jeg synes det er rimelig spesielt at en lege kan gå ut og advare mot MMR-vaksine. Jeg tror ikke dere vaksine-skeptikere forstår omfanget av valget deres. http://www.nrk.no/norge/frykter-meslinger-kan-ramme-norge-1.7043347 Anonymous poster hash: d41cb...989
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Når det gjelder meslinger så har også myndighetene et ansvar. Jeg vet om flere som ikke gir MMR-vaksinen, men hadde takket ja til en ren meslingvaksine. Anonymous poster hash: e090e...136
★julestjerne★ Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Vaksinasjon er så viktig for meg at eg nok ville vaksinert barna utan mannens samtykke. Det er ikkje slik at helsesøster krev fullmakt frå den av foreldra som ikkje er på kontrollen. Heldigvis er vi enig om vaksinasjon.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Vaksinasjon er så viktig for meg at eg nok ville vaksinert barna utan mannens samtykke. Det er ikkje slik at helsesøster krev fullmakt frå den av foreldra som ikkje er på kontrollen. Heldigvis er vi enig om vaksinasjon. Min mann har gitt klar beskjed til HS om at det skal journalføres at han ikke ønsker barnet vaksinert. Anonymous poster hash: e090e...136
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 17. desember 2013 #20 Skrevet 17. desember 2013 Ja, staten tar jo ansvar ved å tilby denne vaksinen til alle barn. Dessuten driver de med opplysningsarbeid. Her er det nok blant annet diverse lugubre bevegelser som har ansvaret. Kusma og Rubella er heller ikke til å spøke med, hvem vil vel få sterile gutter eller få røde hunder som gravid?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #21 Skrevet 17. desember 2013 Ja, staten tar jo ansvar ved å tilby denne vaksinen til alle barn. Dessuten driver de med opplysningsarbeid. Her er det nok blant annet diverse lugubre bevegelser som har ansvaret. Kusma og Rubella er heller ikke til å spøke med, hvem vil vel få sterile gutter eller få røde hunder som gravid? Poenget mitt var at, før kunne en velge meslingvaksine som enkel komponent vaksine. Det har en ikke mulighet for lenger. Det virker som om myndighetene så seg lei av at mange foreldre tok MMR vaksinen oppdelt. De sluttet i alle fall å ta inn enkeltkomponent vaksinene. Hvorfor kan en ikke bare tilby begge deler? Anonymous poster hash: e090e...136
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #22 Skrevet 17. desember 2013 Dere som utsatte vaksinene, hva slags reaksjoner fikk dere av hs? Her var legen veldig positiv til det, mens hs syntes at det var en dårlig ide, hvertfall på vinteren med alle sykdommene.. Fikk utsatt de, men han fikk en forferdelig reaksjon (ikke pga at vi vaksinerte han sent, men andre grunner), og nå vil jeg vente med mmr vaksinen... Hun var jo så negativ til utsetting av den første, så regner med at denne blir like ille.. Anonymous poster hash: cbbd2...5a9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #23 Skrevet 17. desember 2013 Dere som utsatte vaksinene, hva slags reaksjoner fikk dere av hs? Her var legen veldig positiv til det, mens hs syntes at det var en dårlig ide, hvertfall på vinteren med alle sykdommene.. Fikk utsatt de, men han fikk en forferdelig reaksjon (ikke pga at vi vaksinerte han sent, men andre grunner), og nå vil jeg vente med mmr vaksinen... Hun var jo så negativ til utsetting av den første, så regner med at denne blir like ille.. Anonymous poster hash: cbbd2...5a9 I og med det er min mann som er veldig i mot så ble jeg stående litt på sidelinja, men HS var ikke særlig positiv. Min mann er av den rolige typen, så han lot HS "tømme seg" og sa helt rolig til henne at vaksinene er et tilbud og slik saken er nå ønsket han ikke å vaksine henne. Tror HS forstod ganske raskt at han var sikker i sin sak. For hun gikk videre i kontrollen. Vi fikk også beskjed om at om vi skulle ombestemme oss var det bare til å stikke innom. Så alt i alt gikk det fint. Anonymous poster hash: e090e...136
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 17. desember 2013 #24 Skrevet 17. desember 2013 Det har vel gjerne med helseøkonomi å gjøre. Hvorfor på død og liv dele den opp?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #25 Skrevet 17. desember 2013 Det har vel gjerne med helseøkonomi å gjøre. Hvorfor på død og liv dele den opp? De som er skeptiske til MMR er det nettopp fordi det er tre virusvaksiner i samme sprøyte. Før var det mange som delte den opp. Da fikk barna beskyttelse mot sykdommene uten at, ifølge de som var skeptiske, imunsystemet ble overbelastet. Enkeltkomponent-vaksinene ble ikke dekket av staten, men de fleste som var skeptiske batalte lett de pengene. Men slike ting blir ofte fort glemt nå nye småbarnsforeldre kommer til. De som har små barn nå husker ikke og da er staten kvitt plagsomme foreldre som ønsker enkeltkomponent vaksine. Anonymous poster hash: e090e...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå