Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har ikke noe i mot muslimer, men de feirer vel ikke jul? En organisasjon har innsamling til fattige familier som ikke har råd til å feire jul i år. De får inn kjempemye fint. Snop, gaver og mye julemat. Nå sa en av de som driver det at de får inn for mye som inneholder svin, og at de prøver å finne ting som muslimer kan spise. Mange av de som har meldt seg på er muslimer. Selvsagt skal de også ha hjelp hvis de trenger det, men er det ikke litt rart at de søker hjelp til julemat og julegaver? Anonymous poster hash: 68e24...be3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Helt enig. Anonymous poster hash: fa091...9d6
mamma_bergen Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Er det ikke en bra ting at de "adopterer" norske tradisjoner om de bor i Norge? Alle som feirer jul er ikke kristen vet du Det blir liksom feil uansett hva dem gjør..
Gjest lykkeliggift Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Blir litt sånn satt ut jeg.... Det er ikke bra nok når de ikke feirer jul - da ødelegger de landet. Men når de da forsøker - og ikke har økonomien. Nei da er det plutselig feil å feire jul. Hvordan i alle dager skal muslimene gjøre sånne som deg fornøyd ?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Ikke anta at jeg har noe i mot dem. Jeg kjenner mange selv og har hatt muslimsk samboer. Jeg har aldri møtt en muslim som feirer jul. Synes det er rart. Jeg vil ikke nekte dem hjelpen hvis de trenger den, men jeg synes det er veldig langt fra det jeg har opplevd med muslimer før. De feirer ikke jul. Det går i mot religionen. Anonymous poster hash: 68e24...be3
Gjest elisa bt Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er ikke kristen, men jeg feirer jul likevel. For meg er det ikke en feiring av Jesu fødsel, men likevel en fin anledning til å ta seg ekstra tid til familie og venner. Det kan ikke være mye lett å være muslim i Norge. Her skrikes det i øst og vest om at "de skal integrere seg" , men når de prøver å ta opp våre tradisjoner blir det feil det og.
★julestjerne★ Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Det er i alle fall tydelig at dei gjer feil uansett kva dei gjer, enten er det feil at dei ikkje feirar jul eller så feirar dei jul og så er det også feil.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Jesus er jo en viktig person i Islam også. Han nevnes vel nesten 30 ganger i koranen. Å feire ham bør ikke være problematisk i seg selv innenfor islam. I hvertfall ikke for moderate muslimer. Jul feires jo av mange som ikke er kristne både her i norge og i resten av verden. I land som eller ikke har særlig store kristne populasjoner begynner den kommersielle julefeiringa å ha stor spredning. Her i norge hvor jul feires av det store flertallet og har en så stor plass i folks bevissthet er det jo forståelig at spesielt muslimske barnefamilier adopterer deler av høytiden. Anonymous poster hash: 78beb...d30
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Takk for en vekdig fin forklaring. Anonymous poster hash: 68e24...be3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Kommer litt an på hvor integrerte de er resten av året det.. Hvis de integrerer seg for å få gaver og mat i slutten av desember så er det ikke integrering. Da er det utnyttelse.. Anonymous poster hash: bbb9b...cc6
Zaphira Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er muslim og i vår familie (mamma pappa søsken, mann og barn) så feirer vi jul hvert år, vi har både kalkun og pinnekjøtt med kålrabistappe til julemiddag og surkål m.m, julegaver, julestrømpe,kalendergaver, mandel i grøten (til den som finner mandelen med tilhørende marsipanGRIS , jah gosh vi er ville )lillejulaften-pynter med nisser julestjerne og nisser her hjemme. Så hos oss er julen en Big Deal og noe både store og små gleder seg til.ALLE i familien vår er muslimer og har vært på pilgrimsreise, ber 5 ganger om dagen og faster i ramadanmånneden, gir almisse, går i moskeen.Så joa, det finnes muslimer som feirer jul, dog uten svinekjøtt/ribbe/ medisterkake/medisterpølse og alkohol. God Jul til dere alle
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er muslim og i vår familie (mamma pappa søsken, mann og barn) så feirer vi jul hvert år, vi har både kalkun og pinnekjøtt med kålrabistappe til julemiddag og surkål m.m, julegaver, julestrømpe,kalendergaver, mandel i grøten (til den som finner mandelen med tilhørende marsipanGRIS , jah gosh vi er ville )lillejulaften-pynter med nisser julestjerne og nisser her hjemme. Så hos oss er julen en Big Deal og noe både store og små gleder seg til.ALLE i familien vår er muslimer og har vært på pilgrimsreise, ber 5 ganger om dagen og faster i ramadanmånneden, gir almisse, går i moskeen.Så joa, det finnes muslimer som feirer jul, dog uten svinekjøtt/ribbe/ medisterkake/medisterpølse og alkohol. God Jul til dere alle Fantastisk! digga dette:) Anonymous poster hash: bbb9b...cc6
annesmil Skrevet 16. desember 2013 #13 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er gift med en muslim, og han feirer jul med resten av min familie. Mange i hans familie som bor i Norge og har barn feirer jul, de pynter ikke like mye som meg... men har juletre, nisser og den julepynten barna har laget i bh eller skole. I hans hjemland som er ett muslimsk land er det vanlig og feire nyttårsaften med juletre og gaver, kanskje de muslimene som trenger hjelp feier nyttår?
sug lut Skrevet 16. desember 2013 #14 Skrevet 16. desember 2013 Alle mine barns muslimske venner feirer jul - med mye av de samme tingene vi vanlige hedninger har.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 jeg kjenner da mange muslimer som feirer litt jul, fordi det er jo minst like mye kulturelt som det er religiøst her i landet! Hadde en muslimsk venninne på barneskolen, de hadde juletre og barna fikk gaver. det var for å glede barna og være med i det norske samfunnet. er ikke det fint da? Anonymous poster hash: c890a...9b2
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Jeg feirer jul og jeg er vegetarianer. Anonymous poster hash: 73da5...999
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Min muslimske samboer feirer jul, og er nesten mer gira enn meg han har barndomsminner han også, og hadde en del ønsker for juletrepynten som jeg avviste blankt. For jul var jo liksom min greie her! Men plutselig innså jeg at mannen har jo barndomsminner han også, herregud hvor teit jeg er! Klart at han også må få gjenskape litt av sin jul! Så i morgen skal jeg ut og kjøpe glittergirlander til treet, uansett hvor lite fint jeg synes det er Føler meg som en dust...og dette innser jeg etter flere års samboerskap Anonymous poster hash: c08a7...0b9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Jeg feirer jul og jeg er vegetarianer. Anonymous poster hash: 73da5...999 Jeg og he he Anonymous poster hash: 4de10...979
Lykkelig_4♥♥♥♥ Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Synes ikke det er merkelig at de også feirer jul. Det er ikke alle nordmenn som er kristne heller, og allikevel feirer de jul... I 2005/2006 jobbet jeg i Pakistan etter jordskjelvet i Balakot. Da var det Eid, hele to ganger faktisk, i min tid der. Jeg gikk til skredder og fikk sydd "lokale" penklær, og spist mye ny spennende mat. Selvfølgelig skal muslimer også få nye julehøytiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå