Gå til innhold

ER det virkelig så lav grense for å ringe barnevernet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er inne på dette forumet ser jeg ofte at noen beskriver en hendelse, hvor meldingene "ring barnevernet" triller inn som perler på en snor.

ER det virkelig så vanlig å ringe barnevernet for hver minste lille ting? Da mener jeg ikke tydelige saker, som at et barn blir mishandlet eller neglisjert, men mer type "Barnet får selv velge når det skal sove" RING BARNEVERNET! "Barnet har en kul i pannen" RING BARNEVERNET! " Barnet er blitt innadvent" RING BARNEVERNET.

Er dette faktisk sant? Bør jeg bekymre meg for å bli meldt til barnevernet en eller annen gang i livet mitt, da terskelen er så lav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange anbefaler at andre skal ta kontakt med barnevernet, men svært få gjør det selv.

Anonymous poster hash: b7f52...e21
Skrevet

Husker skolen tok kontakt med BV en gang da jeg var ca 10, fordi jeg foretrakk mitt eget selskap..... Nesten hele klassen mobba meg, det ble ikke gjort noe med.....

Anonymous poster hash: c4fb2...5b4

Skrevet

Undersøkelser viser at folk har en svært høy terskel for å kontakte barnevernet. ca.75% av meldingene som kommer inn er fra foreldre som selv tar kontakt.

Anonymous poster hash: 81b70...d2c
Skrevet

Du må ikke ta alle "ring barnevernet-"svarene her inne bokstavelig. Mange ganger oppfatter jeg det som ironi, mer for å påpeke at dette var da virkelig ikke mye å spørre om, dette er da virkelig ikke ille og hvorfor skal folk bry seg med noe slikt. Så tar man i, svarer "ring barnevernet!" Og tror at folk skjønner man ikke mener det.

Skrevet

Nei, selv om folk roper "ring bv" her inne, tror jeg svært sjeldent det fører til at hl i tråden faktisk gjør det!

Skrevet

Tja, jeg har aldri kontaktet barnevernet selv, og vet heller ikke om noen tilfeller hvor noen jeg kjenner har gjort det. Det kan selvfølgelig ha skjedd likevel, men om det skjedde ofte regner jeg med at jeg hadde hørt om ett tilfelle i allefall. ;)

Anonymous poster hash: 64279...cb6
Skrevet

Om man er bekymret skal man ringe barnevernet. Min bekymring for noe kan være en helt annen bekymring enn din, for akkurat den samme saken. Ermange bekymret for hvordan et barn har det hjemme, så ringer man. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: f817c...e6c

Skrevet

Om man er bekymret skal man ringe barnevernet. Min bekymring for noe kan være en helt annen bekymring enn din, for akkurat den samme saken. Ermange bekymret for hvordan et barn har det hjemme, så ringer man. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: f817c...e6c

Er vel ingen som er uenige i akkurat det da. Tror nok folk heller spør for å være sikker / få andres meninger om saken. Jeg har selv kontakta bv to ganger og kjenner igjen den usikkerheten. Så jo, noen ganger trenger man bekreftelse på at man gjør det rette / ikke rette.

Skrevet

MItt inntrykk her inne er at flere roper "ring barnevernet" for mye rart. Men ute i "den virkelige verden" er faktisk terskelen for å melde sin bekymring vesentlig lavere. 

Mye rart skjer her i verden. Du vet aldri hvem du møter på.. Noen kan ringe barnevernet for ingenting, noen bryr seg ikke om de ser noe dramatisk og noen ringer når de virkelig har grunn til bekymring. Så lenge du ikke har noe å bekymre deg over vedrørende deg selv eller dine barn så skal du ikke går rundt å være redd for å bli meldt til barnevernet.

Jeg er en normal, oppegående dame som har en familie, studerer og fungerer helt utmerket i samfunnet. Men desverre er ikke resten av min slekt slik. Jeg har null kontakt med disse folkene i dag, men jeg er rett og slett forberedt på at de en dag kommer til å melde oss til barnevernet. Hvorfor? Sjalusi og rett og slett faenskap. Jeg vet om flere tilfeller hvor barnevernet blir brukt som trussel for "hevn" pga uenigheter mellom foreldrepar. Det er jo absolutt ikke slik det skal være, og til vanlig henger jeg ikke i slike kretser. Men det foregår, så mange blir nok absolutt meldt til barnevernet uten grunn.

Jeg sporet veldig av her på slutten, men tror jeg fikk fram poenget. Et normalt oppegående menneske klarer å reflektere seg fram til om det er god grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: 7d805...d75
Skrevet

Folk roper "ring barnevernet" og "kast han ut" veldig fort da......

Anonymous poster hash: 4865c...007

Skrevet

Det er et fryktelig stigma å bli meldt til barnevernet, både barnevernet selv ig mange andre greier ikke løsrive seg fra "ingen røyk uten ild". Det er noe man ikke blir kvitt!

Jeg er ytterst forsiktig med å melde til barnevernet. Hilsen dosialarbeider med lang fartstid.

Anonymous poster hash: cd9c4...c0b

Skrevet

Nei.

Folk har generelt (for) høy terskel for å kontakte barneverntjenesten. Det gjelder offentlig ansatte så vel som private meldere. Meldingene som mottas handler svært sjelden om smårusk.

En god del av det som beskrives i tråder her inne er jo grunnlag for å melde bekymring til barnevernet, men selvfølgelig ikke alt hvor det nevnes som et handlingsalternativ.

Mvh

barnevernansatt

Anonymous poster hash: df3b3...39c
Skrevet

Selv om de fleste nok har en normal terskel for hva de burde kontakte barnevernet med, så trengs det nok dessverre bare en eller to overivrige meldere for å skape unødvendig drama på tynt grunnlag. Men jeg har tro på at barnevernet i de fleste tilfeller gjør en god jobb og finner ut av slikt relativt raskt.

Anonymous poster hash: aad3e...472
Skrevet

Nei.

Folk har generelt (for) høy terskel for å kontakte barneverntjenesten. Det gjelder offentlig ansatte så vel som private meldere. Meldingene som mottas handler svært sjelden om smårusk.

En god del av det som beskrives i tråder her inne er jo grunnlag for å melde bekymring til barnevernet, men selvfølgelig ikke alt hvor det nevnes som et handlingsalternativ.

Mvh

barnevernansatt

Anonymous poster hash: df3b3...39c

En slik uttalelse er vel ganske stigmatiserende for dem som eventuelt opplever å bli meldt på grunnlag av smårusk? Og terskelen for å ringe blir vel nettopp lavere dersom man møtes av et hylekor om å ringe barnevernet her inne dersom man lufter en bekymring. Men vanligvis er jeg enig i at terskelen for de fleste nok gjerne er for høy.

Anonymous poster hash: aad3e...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...