Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har aldri forstått hvorfor folk i Nord-Troms og Finnmark skal få ekstra barnetrygd. Nå forsvinner tillegget, og staten sparer 65 millioner kroner! Jammen meg på tide! Anonymous poster hash: 68c0a...506
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Ja endelig. Så kanskje det blir mer på oss her sørpå. Dette handler ikke om sjalusi altså. Men liker ikke slik urettferdighet. 😂 Anonymous poster hash: 207df...92f
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Hehe, de får også nedskrevet en god del tusen på studielånet hvert år. Fint for alle som bor der med sudielån:) Anonymous poster hash: a0c52...537
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å bo der fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Anonymous poster hash: 5a7d3...f30
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet.Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon!Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Det var nok ikke dagens teiteste konklusjon nei. Det ER derfor de får blandt annet det tillegget. Man får også nedskrevet en del på studielånet. Trodde du det bare var for moro at det var sånn eller ? Anonymous poster hash: b46d1...1eb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Aldri om jeg hadde gjort meg til same for bare litt penger! Bo et sted hvor det er flere mil til nærmeste nabo sånn at man kan få skrevet ned på studielånet? Da skal man være rimelig desperat. Men synes det er trist de bare betaler halvparten av skatten din i same-fylkene. Anonymous poster hash: 4266d...6aa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Aldri om jeg hadde gjort meg til same for bare litt penger! Bo et sted hvor det er flere mil til nærmeste nabo sånn at man kan få skrevet ned på studielånet? Da skal man være rimelig desperat. Men synes det er trist de bare betaler halvparten av skatten din i same-fylkene. Anonymous poster hash: 4266d...6aa Enten prøver du hardt å provosere, eller så har du aldri vært nord for sinsenkrysset og aner ikke hva du snakker om. Anonymous poster hash: a0c52...537
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Hahaha... Dagens mest kunnskapsløse kommentar. Anonymous poster hash: 140e3...4e6
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Hahaha... Dagens mest kunnskapsløse kommentar. Anonymous poster hash: 140e3...4e6 Tror du virkelig noen tenker" å ja la oss flytte fra Oslo og bosette oss i ødemarken for da får vi et par ekstra tusenlapper i året, jippi nå blir vi rik" Anonymous poster hash: 5a7d3...f30
skjotta Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Hahaha... Dagens mest kunnskapsløse kommentar. Anonymous poster hash: 140e3...4e6 Tror du virkelig noen tenker" å ja la oss flytte fra Oslo og bosette oss i ødemarken for da får vi et par ekstra tusenlapper i året, jippi nå blir vi rik" Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Jeg vet faktisk om flere som har flyttet nordover etter endt studium for å spare opp egenkapital. Billig å bo, lite skatt.... så flytter de sørover igjen etter noen år.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #13 Skrevet 16. desember 2013 Har ikke bla mat vært dyrere der oppe også? Anonymous poster hash: 1c17e...eb2
Kathrine. Skrevet 16. desember 2013 #14 Skrevet 16. desember 2013 Handler vel meir om å forhindre fraflytting enn å lokke til seg østlendinger. Enkelte MÅ ha det inn med teskei.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Handler om å beholde folk der oppe, ikke tiltrekke seg flere MEN, det er ikke bare barnetillegg eller hva det heter, man får når man bor der, men trekk i studielån, lavere skatt, billigere å bo der enn ellers av lendet, og sikkert mer til. Anonymous poster hash: c6cca...680
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 16. desember 2013 #16 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Dagens teiteste konklusjon? Det er jo rene fakta
Fru vims Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Ingen konklusjon men fakta. Nettopp for å hindre fraflytting.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Hahaha... Dagens mest kunnskapsløse kommentar. Anonymous poster hash: 140e3...4e6 Tror du virkelig noen tenker" å ja la oss flytte fra Oslo og bosette oss i ødemarken for da får vi et par ekstra tusenlapper i året, jippi nå blir vi rik" Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Jeg vet at det er flere som flytter dit for en kortere periode, bl.a. for å bli ferdig med studielånet raskere (da man også får avskrevet deler av lånet sitt der oppe). Faktisk. Det som gjorde kommentaren din til dagens mest kunnskapsløse var derimot at du helt tydelig ikke vet at dette er noe som er innført for å hindre fraflytting og bidra til tilflytting. Anonymous poster hash: 140e3...4e6
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Kommentaren ovenfor her var sikkert ment for å provosere, men jeg kan ikke noe for å bli helt matt av kunnskapsløshet. For det første, sameland? Definer. Tror du hele finnmark består av vidder, rein og lavvo med alkoholiserte samer løpende rundt i ingenmannsland? I så fall, dra lengre nord enn Trondheim og opplev hvor fantastisk vakkert det er der oppe. For Gud hjelpe meg vel, der er det fint altså. Når det kommer til finnmarkstillegget, så er det jo en veldig liten sum, type 900kr eller noe? Hadde fattet om noen fant det urettferdig om det var noen tusen ekstra i måneden, men kjære vene da. Finnmark trenger noen frynsegoder for å holde bygdene med folk, det er jeg evig enig i! Uten det "nordligste nord", så føler jeg Norge mangler en vesentlig del kultur. Anonymous poster hash: 665d2...ddb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Grunnen til at de har fått mer er jo for å gjøre det mer attraktivt å bo der slik at ikke bl.annet alle små bygdene blir helt fraflyttet. Anonymous poster hash: 8ab21...6d8 Tror du virkelig at noen bestemmer seg for å vi det fordi de får finnmarkstilleg? Er jo ikke store summen akkurat, haha dagens teiteste konklusjon! Anonymous poster hash: 5a7d3...f30 Ingen konklusjon men fakta. Nettopp for å hindre fraflytting. HI er dagens teiteste innlegg spør du meg! Anonymous poster hash: ff5ff...7a4
Mamma4livet Skrevet 16. desember 2013 #21 Skrevet 16. desember 2013 Jeg synes det er trist dersom tilleggene forsvinner og håper ikke det også gjelder mulighet for å nedbetale studielån hurtigere. De siste årene har etterlengtet arbeidskraft blitt vervet til Finnmark nettopp på grunn av dette. Jeg kjenner bla flere lærere som har valgt å flytte nordover for noen år når de var nyutdannede lærere. Ei har ikke returnert sørover igjen pga stor trivsel sosialt, god jobb og et vakkert sted å la barna sine vokse opp. De andre har flyttet tilbake til sitt hjemsted med god egenkapital og gode minner fra nord.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #22 Skrevet 16. desember 2013 Finnmark ER vakkert :-) Mye teite folk her inne som trur de kjenner til Finnmark fordi de har sett "veiviseren" på film en gang!? Det er faktisk bebyggelse nord for Trondheim.. Har selv bodd nært Finnmark og fått ekstra i barnetrygd og avskrevet studielån og synes det var veldig kjekt. Er dere så hiimla misunnelige er det jo bare å flytte dit selv Synd de fjerner en av de små fordelene med å bo lengst nord i landet. Anonymous poster hash: c8616...5cb
Tromsøprinsen Skrevet 16. desember 2013 #23 Skrevet 16. desember 2013 På 4 år kan man ha skrevet ned studielånet med nesten 100 tusen, faktisk! Så det er jo atraktivt! Og skattelette med 6-7 tusen hvert år. Mange får dette igjen på skatten. Det er jo for å hindre fraflytting og lokke studenter tilbake til landsdelen. Det er faktisk kommuner i Finnmark som har gratis barnehage også. Av samme grunn. Dersom man har familie i tillegg, så er dette til sammen såpass betydelig, at ja, kanskje man flytter tilbake en gang.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #24 Skrevet 16. desember 2013 Problemet er at det er færre som vil flytte nordover enn finnmarkinger som flytter sørover (klimaflyktninger, kjenner flere og bor på Sørlandet). Landsdelen blør ut, sakte men sikkert. Det er en god del gulrøtter som skal holde folk, de fleste er nevnt men det finnes flere f.eks. ingen moms på strøm. Likevel er det bare så mye som penger utgjør, andre ting veier ofte tyngre. Som nevnt været, kulturtilbud, korte distanser, lege- og sykehustilbud, valgmuligheter helt enkelt. Ja man kan leve på Finnmark, men jeg kunne aldri bli fristet av litt penger og nordlyset å bosette meg der. Anonymous poster hash: 25daf...6f6
Mamma4livet Skrevet 16. desember 2013 #25 Skrevet 16. desember 2013 Problemet er at det er færre som vil flytte nordover enn finnmarkinger som flytter sørover (klimaflyktninger, kjenner flere og bor på Sørlandet). Landsdelen blør ut, sakte men sikkert. Det er en god del gulrøtter som skal holde folk, de fleste er nevnt men det finnes flere f.eks. ingen moms på strøm. Likevel er det bare så mye som penger utgjør, andre ting veier ofte tyngre. Som nevnt været, kulturtilbud, korte distanser, lege- og sykehustilbud, valgmuligheter helt enkelt. Ja man kan leve på Finnmark, men jeg kunne aldri bli fristet av litt penger og nordlyset å bosette meg der. Anonymous poster hash: 25daf...6f6 Jeg kunne heller ikke tenkt meg å bo i Finnmark, selv om jeg er nordfra. Da er det godt at noen tenker annerledes enn oss. Og jeg tror absolutt at gulrøttene er medvirkende til at noen velger slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå